Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Sassen je gebruikt 1N5408 2x in serie is er een reden dat je de 1N5408 gebruikt en niet een BY2000

https://www.reichelt.com/index.html?ACT ... 00_D_E.pdf
Bijlagen
D7D1B697-26AE-40FD-8E28-5BF9D873D9F3.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

OpaBert schreef: do 28 okt 2021, 22:33
Sassen je gebruikt 1N5408 2x in serie is er een reden dat je de 1N5408 gebruikt en niet een BY2000

https://www.reichelt.com/index.html?ACT ... 00_D_E.pdf
Ja, ik heb een Spice model voor de 1N5408, en niet voor de BY, anders had ik liever een BY228 oid. ingezet.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

P.s. die BY2000 is wel wat traag hoor, 1.5uS voordat hij weer in sper gaat, die veroorzaakt vast een heleboel rommel op je voedingsrails, een UF5408 (de UltraFast uitvoering van de 1N5408) is wat dat betreft een stuk netter.

@Peter,

Hoe zat het alweer met die snubbers? Ik meen mij te herinneren dat jij daar mee hebt lopen stoeien op enig moment, met na de nodige test als resultaat een RC over de secundaire wikkeling ipv. meerdere RC's over de diodes?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Kijk 's bij de Philips HF-309.
Doen ze meekoppeling waardoor de versterking van de eerste triode omhoog schiet, Zoiets als ruim 300x. En daar overheel globale tegenkoppeling.
Stel dat je de versterking tot hele hoge waarde zou kunnen opschroeven (lukt niet, stabiliteit !) dan wordt de uitgang van de versterker zo goed als volledig bepaalt door de verhouding tegenkoppelweerstanden, weg vervorming.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Weer wat simulaties gedraaid, nu met de verkregen resultaten van de voeding. Netto is de spanning wat hoger, dus alle instelpunten verschuiven iets naar boven, maar dat mag de pret niet drukken volgens mijn inschatting. Ik denk dat dit een prima vertrekpunt is voor een plankjesversterker zo!
simple_kt88pp_004.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

@Anne,

Ik zit nog wat te rommelen in de simulator en heb er nu ipv. de ECC82/12AU7 een ECC88/6922 ingestoken en dat presteert zo te zien, kwa vervorming, beter dan de ECC82? Hoe kijk je daar tegenaan?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: vr 29 okt 2021, 14:24
@Anne,

Ik zit nog wat te rommelen in de simulator en heb er nu ipv. de ECC82/12AU7 een ECC88/6922 ingestoken en dat presteert zo te zien, kwa vervorming, beter dan de ECC82? Hoe kijk je daar tegenaan?
Is idd iets meer lineair, maakt niet zoveel uit, wel stuk duurder. Heeft wel wat meer versterking.
De 6SN7 is ook bijna een 82 en ook iets meer lineair maar met dezelfde versterking.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: vr 29 okt 2021, 16:09
SSassen schreef: vr 29 okt 2021, 14:24
@Anne,

Ik zit nog wat te rommelen in de simulator en heb er nu ipv. de ECC82/12AU7 een ECC88/6922 ingestoken en dat presteert zo te zien, kwa vervorming, beter dan de ECC82? Hoe kijk je daar tegenaan?
Is idd iets meer lineair, maakt niet zoveel uit, wel stuk duurder. Heeft wel wat meer versterking.
De 6SN7 is ook bijna een 82 en ook iets meer lineair maar met dezelfde versterking.
Anne
Duurder maakt niets uit, de ECC88/6922 heb ik liggen op de plank! Zou jij wellicht een optimaal instelpunt kunnen voorstellen? Ben benieuwd waar jij dan op uitkomt, want volgens mij zit ik nu wel redelijk in de buurt met mijn gekozen instelpunt, maar goed, ik blijf natuurlijk een aanrommelende amateur met jou vergeleken! :proost:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Ik rommel ook maar aan :lol:
Om niet te veel te veranderen de anodeweerstanden van 47k zo laten. Omdat de 88 lager kan met voldoende stroom het instelpunt wat naar lagere anodespanning verschoven.
Wordt R11 254Ω voor 3V en R18 naar 10k wegens de grotere stroom.
Versterking wordt ong 30x.
Anne
Bijlagen
88.png
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 31 okt 2021, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne, da’s zo te zien bijna dezelfde instelling als waar ik op uitkwam (echt waar!). Ik kom er maandag even op terug want mijn bijzonder charmante echtgenote had weer een aantal klusjes in en rond het huis voor vandaag en morgen bezoek ik een audio beurs in Veldhoven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Ah!buis schreef: vr 29 okt 2021, 19:29
Ik rommel ook maar aan :lol:
Met al dat gerommel ook weer een steek laten vallen :oops:
Met de laatste tijd bezig te zijn geweest met dubbeltriodes (6N6,ECC99) met gemeenschappelijke kathode voor de faseomkeertrap waar de versterking van de triode de helft is heb ik domweg hier hetzelfde verondersteld.
Klopt niet,de versterking blijft die van de triode zoals in een gewone geaarde kathode, ze krijgen elk sturing.Bij de fase draaier krijgt er maar een kant sturing en wordt de helft doorgegeven naar de andere triode vandaar netto halve versterking.
En van 't een komt 't ander, door de extra versterking wordt de tegekoppeling ook zwaarder. Was iets van 14dB bedoeld, is dus 6 meer 20dB, al heel wat voor een buizenversterker om dat stabiel te houden.Met de ECC88 wordt 't nog erger, weer +6dB ofwel 26dB tegenkoppelen, gaan niet goed.
Een oplossing is om de ECC82 te gebruiken met elke triode een kathodeweerstand (680Ω naar 2x 1k37).Komt de versterking terug naar goed 8x en meer lineair door de plaatselijke tegenkoppeling.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne, ik zat nog even te kijken naar andere alternatieven, liefst pin compatibel en zo vond ik de 12BH7 en de 6N6P, ECC99 die jij ook al noemde. Nu ben ik natuurlijk benieuwd hoe die presteren, alleen de 6N6P heb ik niet liggen, de andere buizen wel, dus ik zal eens kijken wat de resultaten zijn in de simulator, maar uiteraard kunnen we straks natuurlijk naar hartelust buizen omprikken in het prototype, voor zover ik kan zien zijn de ECC82/ECC99/E88CC/12BH7/6N6P allemaal pin compatibel? Wat een feest! :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: ma 01 nov 2021, 11:50
Bedankt Anne, ik zat nog even te kijken naar andere alternatieven, liefst pin compatibel en zo vond ik de 12BH7 en de 6N6P, ECC99 die jij ook al noemde. Nu ben ik natuurlijk benieuwd hoe die presteren, alleen de 6N6P heb ik niet liggen, de andere buizen wel, dus ik zal eens kijken wat de resultaten zijn in de simulator, maar uiteraard kunnen we straks natuurlijk naar hartelust buizen omprikken in het prototype, voor zover ik kan zien zijn de ECC82/ECC99/E88CC/12BH7/6N6P allemaal pin compatibel? Wat een feest! :mrgreen:
De gloeidraden 6N6P en ECC99 zijn verschillend
Bijlagen
6N6P
6N6P
ECC99
ECC99
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Bah, ik had nog niet alle datasheets naast elkaar gelegd, da's jammer, maar mag de pret niet drukken uiteraard.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Je had geen 6N6P
Ik heb een doos vol ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

OpaBert schreef: ma 01 nov 2021, 12:47
Je had geen 6N6P
Ik heb een doos vol ?
Oh, nu zie ik mogelijkheden! Je hebt ook een utracer toch? Kan je daarmee wellicht de twee triodes per buis matchen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: ma 01 nov 2021, 13:02
OpaBert schreef: ma 01 nov 2021, 12:47
Je had geen 6N6P
Ik heb een doos vol ?
Oh, nu zie ik mogelijkheden! Je hebt ook een utracer toch? Kan je daarmee wellicht de twee triodes per buis matchen?
De 3.5 heb ik verkocht en de utracer 6 moet nog in een kist voeding Buisvoeten Software installeren en eiken
Maar elke keer begin ik aan wat anders , volgens mij heb jij daar ook ervaring in 8)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door douwebakker »

Kijk Bert, dat heb ik nu ook. Ik heb mezelf beloofd nu eerst alle lopende projecten af te maken alvorens met iets nieuws te starten.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: ma 01 nov 2021, 13:32
Kijk Bert, dat heb ik nu ook. Ik heb mezelf beloofd nu eerst alle lopende projecten af te maken alvorens met iets nieuws te starten.
Douwe
Ja ik weet het eigenlijk niet meer waar ik eerst aan moet beginnen
Monobill 3 afmaken
Canwell ff in orde maken ( dat blijft tegen zitten)
UTracer 6
Versterker voor michel maken dat heb ik beloofd
Dus ik maak die Canwell af en begin daarna aan die versterker voor Michel
En dan tussen door als ik ergens op moet wachten weer aan die MonoBill3
Ga nu weer die Canwell in
Een kanaal is gevoeliger dan de ander
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ik heb je een PB gestuurd OpaBert!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, een nieuwe dag met nieuwe kansen! Zoals in m'n voorgaande reactie aangegeven wil ik graag in meer detail kijken naar wat de diverse buizen voor de driver voor de KT88's voor resultaat geven in de simulator.

Als eerste heb ik aan de hand van de datasheet de uitgangstrafo iets exacter gemodelleerd; met de correcte waardes voor de zelfinductie en serieweerstand van de primaire en secundaire wikkelingen. Het streven is om bij 8 Ohm 60W uitgangsvermogen te halen met twee stuks KT88 (U3 en U4). De instelling nu is ~60mA per KT88, met 525V op de anode geeft dat iets meer dan 30W dissipatie, da's op zich best fors maar wel nodig om onder de 1% vervorming te blijven bij de als doel gestelde 60W/8 Ohm/1kHz.

Schema vertrekpunt:
schematic_005_ecc82.jpg
Voor wat betreft de insteek van dit vergelijk en mijn vertrekpunt, ik gebruik daarvoor de volgende benadering in de simulator:

Ik heb de C+ in de voeding losgeknipt en voor de voeding voor de driver en voortrap even een ideale spanningsbron, V6, genomen. Dit is puur voor de simulatie want het modelleert prettiger omdat de voedingsspanningen voor U1 dan vastliggen, doe je dit niet en knoop je alles aan elkaar en geef je de driver trap een instelling waarbij deze meer stroom vraagt dan zakt ook de voedingsspanning van U1 en vice versa, dus dan blijf je uiteraard bezig. Het is dus puur een oplossing om per sectie een optimaal instelpunt te vinden. Als dat eenmaal is gevonden kan alles weer aan elkaar worden geknoopt en de benodigde weerstandswaardes in de voeding worden berekend.

Als ik dan kijk naar de voedingspanning van 360V kom ik met 47K anode weerstanden uit op het volgende instelpunt voor de ECC82(12AU7) met het gestelde doel van 60W/8 Ohm/1kHz:

Instelpunt ECC82(12AU7) - 2K2/47K:
instelpunt_005_ecc82_2k2.jpg
results_005_ecc82_2k2_47k.jpg
Dit geeft dan netjes de gevraagde 60W/8 Ohm met minder dan 1% vervorming. Wat wel duidelijk zichtbaar is is dat de DRV+/- signalen, de stuurspanning voor de KT88's, niet helemaal netjes sinusvormig meer zijn, kennelijk loopt iets daar op z'n tenen. Ik kan de kathodeweerstanden van U2 nog hoger in waarde kiezen om dit te corrigeren, maar de vraag is of dat niet te koste gaat van de uitstuurruimte? Een nieuwe simulatie biedt uitkomst:

Instelpunt ECC82(12AU7) - 3K3/47K:
instelpunt_005_ecc82_3k3.jpg
En nee, nu halen we de 60W/8 Ohm/1kHz net niet, we blijven steken op zo'n 55W, alhoewel de vervorming wel pakweg is gehalveerd. Wat is dan wijsheid? Laten we nog eens kijken naar Anne z'n instelpunt, met 1K34/47K. Het is dan gelijk duidelijk dat de 60W/8 Ohm/1 kHz niet wordt gehaald met <1% THD, we zitten rond de 2%. Maar wellicht is het nuttig om eens te kijken wat de verschillende instelpunten doen bij een meer realistisch uitgangsvermogen, 60W continue op 89dB luidsprekers geeft op 3 meter afstand een geluidsdruk van pakweg 97dB da's een factor 70-80x luider dan normaal luisternivo tussen de 78-83dB.

Instelpunt ECC82(12AU7) - 1K34/47K - 15W/8 Ohm/1kHz:
instelpunt_005_ecc82_1k34.jpg
Laten we daarom kiezen voor pakweg 15W/8 Ohm/1kHz en de diverse instelpunten nog eens bekijken:

Instelpunt ECC82(12AU7) - 2K2/47K - 15W/8 Ohm/1kHz:
results_005_ecc82_2k2_47k_15w.jpg
Instelpunt ECC82(12AU7) - 3K3/47K - 15W/8 Ohm/1kHz:
results_005_ecc82_3k3_47k_15w.jpg
Instelpunt ECC82(12AU7) - 1k34/47K - 15W/8 Ohm/1kHz:
results_005_ecc82_1k34_47k_15w.jpg
Wat blijkt dan? De vervorming en netto versterking van de complete versterker variëren duidelijk met de instelling. Met de 1K34/47K instelling (Anne) zien we het beste resultaat, de laagste vervorming en de meeste versterking, met de 2K2 en 3K3 (meneer eigenwijs) wordt het gaandeweg steeds slechter. Zoals het zich laat aanzien zullen we dus de afweging moeten gaan maken waarbij we óf kiezen voor meer uitgangsvermogen óf een lagere vervorming.

Nu ben ik heel benieuwd naar Anne z'n reactie, want die gaat de kale kerstboom die ik hierboven heb neergezet nu opgetwijfeld optuigen met kerstballen, lampjes en slingers! :goeie: :goeie: :goeie: :yeah:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Hatseflats! En we zijn spontaan weer een stuk opgeschoten, met een iets andere benadering. Ik gebruik dezelfde bootstrapped ingang zoals ik ook heb gebruikt bij m'n 6C33 versterker en dat levert hier ook prima prestaties. Ik heb de fase draaier ook anders uitgevoerd, nu een Schmitt fase draaier met een ECC99. Ben benieuwd naar eventuele suggesties en/of op- en aanmerkingen. Target van 60W/8 Ohm/1kHz is uiteraard gehaald met deze versie, met de vervorming een factor drie lager dan de voorgaande versie.
schematic_007_ecc99.jpg
results_007_ecc99_390_22k.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Anne een snipperdag of herfstvakantie?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Shadow »

De man moet ook rusten af en toe he? :relax:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door daniel »

stroombron in de staart van de fasedraaier?
Plaats reactie