Dat is prima. Als je je componenten geplaatst hebt kan 'ie uit, maar als je tijdens het routen toch een componentje wil verplaatsen kan het handig zijn 'm aan te hebben.
300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Ik heb liever een bredere aansluiting waardoor de pootjes verder uit elkaar komen te staan op de print, 450V met minder dan een halve mm tussen de soldeerpunten is echt weinig. nu heet het 3x 2,54mm maar dat is zonder de eilandjes!
De pootjes niet in een lijn zetten maar een driehoek midden poot wat weg schuiven
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Gewoon weg laten frezen dus.Barry2001 schreef: ↑za 30 okt 2021, 11:38Ja kan, je kunt dit ook de print boer laten doen. Je zou op een User laag een freeslijn kunnen aanbrengen en die bij je gerbers in zetten, moet je wel aangeven dat het een freeslaag is, of dit onderdeel maken van je Board Outline. Die wordt ook uitgefreesd, en de uitsparing wordt dan meegenomen.peterl schreef: ↑za 30 okt 2021, 11:11
Het enige wat vervelend blijft is de aansluiting van de mosfet in de hoogspanning, die pootjes zitten te dicht bij elkaar, ook bij mijn vorige printen. kan ik daar nog wat anders voor gebruiken? Nu frees ik daar het middelste printbolletje weg en dan lukt het wel zonder evt. overslag.
Dan laat ik het zo, dat wegfrezen doe ik zelf wel met de dremel, geen enkel probleem
Kan ik de print verder klaarmaken, bedankt maar weer voor de adviezen.

Kan ik de print verder klaarmaken, bedankt maar weer voor de adviezen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Graag gedaan, succes met je project Peter!
In Eagle zijn er twee oplossingen voor de afstand pootjes.
Anne
Anne
Ga eens kijken of die ook in Kicad zit Anne.
IK heb verticaal alleen deze 2 gevonden, vraag me af wat het verschil precies is?
Ja de positie maar waar Slaat die F op?
Ja de positie maar waar Slaat die F op?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
F heeft een metal tab (koelblok), is dikker.
Even naar je Lay-out gekeken.
Wat opmerkingen.
- de baantjes voor de HS zijn wel erg dun en staan veel te dicht op elkaar vooral bij de diodes!
- neem wat meer afstand tussen de condensatoren die over de diodes staan ,de diodes van de HS worden warm!
- Waarom al die zekeringen en niet enkel primaire zekeren op de 230v,zekeringen kunnen op den duur zorgen voor storingen.
- Waarom niet drie losse aansluit rondjes op de print tekenen voor de Fet en de spanningsregelaar, in plaats van die sjablonen te gebruiken?
-Kun je die HS Fet voeding niet beter apart maken,
- Moet er geen elco achter de laatste spanningsregelaar,de 100nF condensator is er voor de stabiliteit van de spanningsregelaar en dient zo dicht mogelijk op de uitgangs pootje te staan,sluit daarna de boel af met b.v. een 220uF elco.
Als voorbeeld voor de diodes.
Wat opmerkingen.
- de baantjes voor de HS zijn wel erg dun en staan veel te dicht op elkaar vooral bij de diodes!
- neem wat meer afstand tussen de condensatoren die over de diodes staan ,de diodes van de HS worden warm!
- Waarom al die zekeringen en niet enkel primaire zekeren op de 230v,zekeringen kunnen op den duur zorgen voor storingen.
- Waarom niet drie losse aansluit rondjes op de print tekenen voor de Fet en de spanningsregelaar, in plaats van die sjablonen te gebruiken?
-Kun je die HS Fet voeding niet beter apart maken,
- Moet er geen elco achter de laatste spanningsregelaar,de 100nF condensator is er voor de stabiliteit van de spanningsregelaar en dient zo dicht mogelijk op de uitgangs pootje te staan,sluit daarna de boel af met b.v. een 220uF elco.
Als voorbeeld voor de diodes.
De baantjes van de hoogspanning zijn 1,2mm breed dat is al behoorlijk dik lijkt me.- de baantjes voor de HS zijn wel erg dun en staan veel te dicht op elkaar vooral bij de diodes!
De dioden van de hoogspanning worden niet zo warm hoor, wat ik bij het vorige ontwerp gemeten had. 2x160mA in het kt170 ontwerp hier 2x80mA dus dat zal wel meevallen lijkt me. maar het re design van de dioden is zeker aan te passen.
Omdat 1 zekering niet voldoende is, de hoogspanning heeft een eigen maar ook de gloeispanningen van de 5V. weet je iig waar de storing zit lijkt me. Er komt ook nog een primaire trafo zekering achter in de kast.Waarom al die zekeringen en niet enkel primaire zekeren op de 230V,zekeringen kunnen op den duur zorgen voor storingen.
Storingen van zekeringen is voor mij nieuw, heb ik (nog) niet eerder meegemaakt.
Waarom niet op 1 print, ik heb daar tot nu toe nooit problemen mee gehad bij de andere ontwerpen.Kun je die HS Fet voeding niet beter apart maken,
De rondjes op de print voor de fet zou een optie kunnen zijn om dat probleem te omzeilen.Waarom niet drie losse aansluit rondjes op de print tekenen voor de Fet en de spanningsregelaar, in plaats van die sjablonen te gebruiken?
Heb ik niet begrepen van Anne dat die nodig is.Moet er geen elco achter de laatste spanningsregelaar, de 100nF condensator is er voor de stabiliteit van de spanningsregelaar en dient zo dicht mogelijk op de uitgangs pootje te staan, sluit daarna de boel af met b.v. een 220uF elco.
Ik heb de print aangepast, zaten nog 2 foutjes in, ik had het verkeerde mosfet symbool gebruikt en daardoor zat de weerstand verkeerd om.
Ook moest de ruimte voor de 1N5822 veel ruimer zijn.
Veel van de voetprints in kicad maak ik zelf en zoek daar dan een bestaand 3d model bij.
Daarmee kan je dus zelf eigenlijk alles zo maken als je zelf wil.
en bestaat het 3D model niet dan kan je die ook nog zelf maken af aanpassen maar is eigenlijk totaal niet belangrijk voor het maken van de pcb.
je kunt dus ook zonder 3D maar is in de simulatie minder leuk om te zien.
Ziet er al beter uit
Wel loopt nu je HV wisselspanning onder de diodes door,zo komt wisselspanning wel heel dicht bij gelijkspanning,beter aan de zijkant.
Probeer je aan te wennen om baantjes haaks op elkaar te tekenen,ook al liggen ze op een ander vlak.
Dat van de HV print apart geeft je meer mogelijkheden voor plaatsing in de kast.
HV zover mogelijk uit de buurt te leggen van de rest.
Zie mijn kritiek als opbouwend,niet bedoeld om je af te branden.
Wel loopt nu je HV wisselspanning onder de diodes door,zo komt wisselspanning wel heel dicht bij gelijkspanning,beter aan de zijkant.
Probeer je aan te wennen om baantjes haaks op elkaar te tekenen,ook al liggen ze op een ander vlak.
Dat van de HV print apart geeft je meer mogelijkheden voor plaatsing in de kast.
HV zover mogelijk uit de buurt te leggen van de rest.
Zie mijn kritiek als opbouwend,niet bedoeld om je af te branden.
Dat begrijp ik zeker, en dank daarvoor. en wat die voeding betreft heb je ook gelijk dat de wisselspanning tussen de voeding door loopt, ga ik nog aanpassen.Zie mijn kritiek als opbouwend,niet bedoeld om je af te branden.
Ik ben er nogmaals mee bezig geweest en heb de boven en onder banen haaks op elkaar gezet zover mogelijk.
Ook bij de 12V de diodes gerestyled en de 220uf er aan toe gevoegd, was nu toch bezig. En 4 rode banen weggewerkt bij de 12V.
Ook bij de 12V de diodes gerestyled en de 220uf er aan toe gevoegd, was nu toch bezig. En 4 rode banen weggewerkt bij de 12V.
Kun je C27 niet beter een kwart slag draaien,dan kan de verbinding naar U3 een stuk kleiner.
Nu gaat het via J8 en eigenlijk moet C27 zo kort mogelijk aan U3.
Voor de rest schiet het al op
Nu gaat het via J8 en eigenlijk moet C27 zo kort mogelijk aan U3.
Voor de rest schiet het al op
Het punt is dat ik over C3 een koelblok wil plaatsen en dan kan C27 daar niet tussen of achter staan
Trek dan het baantje naar beneden door en niet via J8.
Bedoel je zo?
Voor C27 is het beter zo.
Dan de elco nog.
Dan de elco nog.
- Bijlagen
-
- afbeelding_2021-10-31_163828.png (9.15 KiB) 183 keer bekeken
Hoeveel watt moeten deze 2 weerstanden zijn, is een lastige waarde, als 0,6W wel te vinden.