Ok, dat wil ik wel eens zien! Kom dan morgenmiddag maar pas terugSSassen schreef:Ja, da's de bedoeling, zoiets als onderstaand zit natuurlijk in een middagje knutselen in elkaar.Pjotr schreef:Na 28 pagina's: Plemp wat op een plank. Werkend dan....... 'Tis toch alleen maar voor de vermaeck begrijp ik
KT88 AMP PP.jpg
Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Grapjas, helaas geen tijd vandaag!Pjotr schreef:Ok, dat wil ik wel eens zien! Kom dan morgenmiddag maar pas terugSSassen schreef:Ja, da's de bedoeling, zoiets als onderstaand zit natuurlijk in een middagje knutselen in elkaar.Pjotr schreef:Na 28 pagina's: Plemp wat op een plank. Werkend dan....... 'Tis toch alleen maar voor de vermaeck begrijp ik
KT88 AMP PP.jpg
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Morgenmiddag mag ook Tot morgen in de namiddagSSassen schreef:Grapjas, helaas geen tijd vandaag!Pjotr schreef:Ok, dat wil ik wel eens zien! Kom dan morgenmiddag maar pas terugSSassen schreef:
Ja, da's de bedoeling, zoiets als onderstaand zit natuurlijk in een middagje knutselen in elkaar.
KT88 AMP PP.jpg
Genoeg flauwe kul maar ik zie hier dingen in het schema waar ik dacht dat die niks waren Fase draaier hoorde ik steeds 3 buizen voorbijkomen
6SN7 6N6P EECC99 op het forum van andere buizen versterkers met KT88
Staat je keuze beschreven in de 30 pagina tellende bouwbesluit
Je zou ook met je Hammond voedingstrafo de van de Veen UGT kunnen nemen ?
Of in ieder geval een proberen die combinatie
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, na wat overleg met mijzelf het besluit genomen om gewoon eens een klassieker te bouwen en dan gaandeweg hier verbeteringen op aan te brengen, dat maakt het interessant, informatief en bovenal zorgt het voor veel leesplezier en dat nostalgische gevoel dat ik zowieso krijg bij het gebruik van buizen.
Ik ga van start met een klassiek Mullard 5-20 ontwerp, alleen dan met de KT88 als eindbuis en zonder gelijkrichtbuis, dus het wordt dan een 4-50 (4 buizen, 50W uitgangsvermogen), morgen eens de eerste schets maken en dan Anne lief aankijken of ik voor straf in de hoek moet staan, of met een net rapport naar huis mag.
Wordt vervolgd!
Ik ga van start met een klassiek Mullard 5-20 ontwerp, alleen dan met de KT88 als eindbuis en zonder gelijkrichtbuis, dus het wordt dan een 4-50 (4 buizen, 50W uitgangsvermogen), morgen eens de eerste schets maken en dan Anne lief aankijken of ik voor straf in de hoek moet staan, of met een net rapport naar huis mag.
Wordt vervolgd!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, eerste opzet, klassiek Mullard, maar met de KT88 eindbuizen, B+ ligt vast op pakweg 450V (belast) omdat dat goed werkt met een LC(LC) voeding met de VanderVeen of Hammond voedingstrafo.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Een Michaelson & Austin TVA-1 dus?SSassen schreef:Goed, na wat overleg met mijzelf het besluit genomen om gewoon eens een klassieker te bouwen en dan gaandeweg hier verbeteringen op aan te brengen, dat maakt het interessant, informatief en bovenal zorgt het voor veel leesplezier en dat nostalgische gevoel dat ik zowieso krijg bij het gebruik van buizen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Oh ja, geen enkel probleem!Henkjan schreef:spullen genoeg in huis toch?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Mocht je de Autobias van Anne ,Pjotr , MTB, Demo,ea willen proberen dan stuur ik je een paar printjes toe , in stereo heb ik nog liggen Sassen
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Graag gedaanSSassen schreef:Bedankt Bert!
Ik hoor het wel dan via een pb
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Het schema van 12:21 lijkt me de betere. Veilige instelling negatief en minder versterking = minder overdreven gevoelige ingang en ook minder kans op oscillaties met de tegenkoppeling.
Dat laatste schema is niet zo fraai, moet de balans van de fasedraaier bijspijkeren met ongelijke anodeweerstanden. En +350V voor de stuurroosters eindbuizen
Anne
Dat laatste schema is niet zo fraai, moet de balans van de fasedraaier bijspijkeren met ongelijke anodeweerstanden. En +350V voor de stuurroosters eindbuizen
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Bedankt Anne, ik zal morgen de simulator eens aanslingeren om de twee meest veelbelovende versies virtueel onder spanning te zetten! Ik wil ook graag proosten op jouw verjaardag, van harte gefeliciteerd! 
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
I.d.d. gewoon probleemloos recht-toe-recht-aan UL en geen gefreak. Kun je nog een beetje experimenteren met de mate van tegenkoppeling en uitvinden wat dat doet. Voor de 1N4007 zou ik dan wel de snelle UF4007 versie nemen.Ah!buis schreef:Het schema van 12:21 lijkt me de betere. Veilige instelling negatief en minder versterking = minder overdreven gevoelige ingang en ook minder kans op oscillaties met de tegenkoppeling.
Dat laatste schema is niet zo fraai, moet de balans van de fasedraaier bijspijkeren met ongelijke anodeweerstanden. En +350V voor de stuurroosters eindbuizen![]()
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, we hebben virtueel geluid uit de simulator. Zie onderstaand schema met daarop de ingetekende spanningen in rust, excuses voor de x cijfers achter de komma, LTspice heeft weer eens last van grootheidswaanzin. Ik had de voeding compleet ingetekend, zie linksonder, maar ergens zit daardoor een niet oplosbare matrix, waardoor de simulator niet wil draaien, dus daarom even met losse spanningsbronnen. Ben benieuwd naar de suggesties, uiteraard vooral van onze expert zelf: Anne.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Daar valt nog wel wat aan te werken
.
Veel te weinig spanning over de tweede triode 83 en roosterstroom
Vandaar ook het verschil in wisselspanning anode/kathode van de kangoeroe. En de instelling van de 81 laat ook heel wat te wensen
.
Vermoedelijk is een ECC82 daar beter.
Anne
Veel te weinig spanning over de tweede triode 83 en roosterstroom
Anne
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik heb met je te doen AnneVeel te weinig spanning over de tweede triode 83 en roosterstroomVandaar ook het verschil in wisselspanning anode/kathode van de kangoeroe.
simple_kt88pp_002.jpg
En de instelling van de 81 laat ook heel wat te wensen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik was er al bang voor Anne, ik zal dus naar de instelpunten moeten kijken morgen, wordt vervolgd!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Realiseer me net, na het teruglezen van de eerste pagina’s, dat ik dit topic in 2014 gestart ben, het wordt wel eens tijd om iets werkends in elkaar te zetten!
…
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zo krijgt ie tijd om te rijpen
Ondertussen wat andere instelpunten uitgezocht.Ik rond wel meer af, ben geen simulator
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 31 okt 2021, 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Anne, je leest mijn gedachten! Ik was net aan het stoeien in de simulator, post zo ook een update!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, ook ik had wat zitten stoeien met instelpunten en een ECC82 ipv. de ECC81, dit is waar ik op uitkom. Eerst het instelpunt voor de ECC83/12AX7, ik zat een beetje te dubben hoe en wat, en had toen zoiets van ik heb HT genoeg, ruim 500V, waarom dan niet de maximale uitstuurruimte uit de ECC82/12AX7 halen? Dus zo gezegd zo gedaan. Met een maximale anodespanning van 360V en een 100K anode weerstand waren de twee vaste punten op de grafiel gauw ingetekend, 360V/0mA en 0V/3.6mA. Dan is het schuiven totdat je in een gebied komt waar de belastingslijnen zo recht mogelijk en op gelijke afstand lopen, met onderstaande instelling als resultaat.
Voor de ECC82/12AU7 heb ik feitelijk hetzelfde gedaan en dan kom ik uit op onderstaande instelling.
Het schema van de versterker heeft hiermee wel wat wijzigingen gekregen, vooral in de voeding, omdat er een RC netwerk is weggevallen ivm. de hierdoor veroorzaakte té grote spanningsval. Dan ga ik nu even Anne z'n voorstel simuleren, dan kan ik meteen vergelijken tenslotte. En ongetwijfeld heeft Anne wel iets te melden over m'n huiswerk, stiekum hoop ik toch op een voldoende!
Voor de ECC82/12AU7 heb ik feitelijk hetzelfde gedaan en dan kom ik uit op onderstaande instelling.
Het schema van de versterker heeft hiermee wel wat wijzigingen gekregen, vooral in de voeding, omdat er een RC netwerk is weggevallen ivm. de hierdoor veroorzaakte té grote spanningsval. Dan ga ik nu even Anne z'n voorstel simuleren, dan kan ik meteen vergelijken tenslotte. En ongetwijfeld heeft Anne wel iets te melden over m'n huiswerk, stiekum hoop ik toch op een voldoende!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zo, Anne heeft weer iets moois ontworpen, niet alleen kloppen de spanningen als een bus, de vervorming is dusdanig laag dat ik mij drie keer achter m'n oren moest krabben, volgens mij zijn we wel klaar zo ...
Fourier components of V(out) - 1kHz bij 5W in 8 Ohm.
DC component:-0.00210968
Harmonic Frequency Fourier Normalized Phase Normalized
Number [Hz] Component Component [degree] Phase [deg]
1 1.000e+03 6.394e+00 1.000e+00 -0.69° 0.00°
2 2.000e+03 1.538e-04 2.405e-05 -75.73° -75.04°
3 3.000e+03 1.614e-04 2.525e-05 141.69° 142.38°
4 4.000e+03 2.258e-06 3.532e-07 2.54° 3.23°
5 5.000e+03 2.520e-06 3.941e-07 30.15° 30.84°
6 6.000e+03 1.517e-06 2.373e-07 4.73° 5.42°
7 7.000e+03 1.324e-06 2.071e-07 4.02° 4.71°
8 8.000e+03 1.137e-06 1.778e-07 3.44° 4.13°
9 9.000e+03 9.973e-07 1.560e-07 3.33° 4.02°
Total Harmonic Distortion: 0.003488%(0.003486%)
Fourier components of V(out) - 1kHz bij 5W in 8 Ohm.
DC component:-0.00210968
Harmonic Frequency Fourier Normalized Phase Normalized
Number [Hz] Component Component [degree] Phase [deg]
1 1.000e+03 6.394e+00 1.000e+00 -0.69° 0.00°
2 2.000e+03 1.538e-04 2.405e-05 -75.73° -75.04°
3 3.000e+03 1.614e-04 2.525e-05 141.69° 142.38°
4 4.000e+03 2.258e-06 3.532e-07 2.54° 3.23°
5 5.000e+03 2.520e-06 3.941e-07 30.15° 30.84°
6 6.000e+03 1.517e-06 2.373e-07 4.73° 5.42°
7 7.000e+03 1.324e-06 2.071e-07 4.02° 4.71°
8 8.000e+03 1.137e-06 1.778e-07 3.44° 4.13°
9 9.000e+03 9.973e-07 1.560e-07 3.33° 4.02°
Total Harmonic Distortion: 0.003488%(0.003486%)
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik heb nog een paartje uitgangstrafo’s van een VAA 70 op de plank liggen.
Raa = 5k, met UL taps. Voor het geval je nog iets zoekt dat snel beschikbaar is
Raa = 5k, met UL taps. Voor het geval je nog iets zoekt dat snel beschikbaar is
