Vraagje over spoel

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

Moet een spoel altijd continuïteit meten, ook als ie al zit ingesoldeerd in een filter.

Mijn centre refmon in mijn bioscoopsetup geeft een lage tonen weer. Als ik het filter nameet klopt alles (weerstanden kloppen, spoelen geven continuïteit, caps meten goed) echter de grote spoelen (2,2 mH/R 0,46) geven geen continuïteit.

De frontset is uitgesloten door de luidsprekers op de andere terminals aan te sluiten (re-voor): ook dan is er geen bas.

Tot een week geleden was de centre nog goed, maar het basgeluid viel daar steeds meer en meer weg. dacht eerst dat het lag aan de kabels enzo maar dat lijkt dus niet zo te zijn....

Dus: kan ik de spoelen meten op continuïteit, ook als ze nog in een filter zitten (filter zit verder niet aangesloten op de versterkers of de units)?
En als ze geen continuiteit geven: vervangen die handel?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Pjotr »

Doe eerst eens een visuele inspectie gecombineerd met een manueel onderzoek naar loszittende verbindingen Jan. Meestal zit er een soldering (of kroonsteentje :twisted: :hide: ) los. Spoelen die zomaar intern losraken lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

Had ik reeds gedaan Peter, ziet er allemaal prima uit, geen vreemde lucht, geen bruine plekjes, solderen zijn extreem zwaar en goed gedaan (niet door mij overigens, dit was een kant en klaar filter van audio components destijds
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Pjotr »

Je geeft zelf al aan dat de 2,2 mH geen continuïteit geeft. Dat is zeker verdacht. Die zou ik dan wel uit solderen en los inspecteren. Spoelen moeten altijd continuïteit meten! Het is tenslotte niet meer en niet minder dan een klosje koperdraad.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

Ha! als ik de spoel losknip van de printplaat meet ik eerst niets. Als ik met de pennen langs de draad gleed opeens wel!!!! Verdikkie, zo die figuur de lak er niet af hebben geschraapt!!!, idd, op de blanke draad meet ik wel; continuïteit.....

Overigens denk ik wel dat de spoel goede continuiteit heeft nu, als ik tussen de twee vlakken meet van printplaat waar de spoel op gemonteerd is meet ik wel continuiteit...hm
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraagje over spoel

Bericht door ray5150 »

Doe eens een paar foto's van het geheel.
Dan is het voor ons ook wat duidelijker.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vraagje over spoel

Bericht door SARK »

Wowly schreef:
Ha! als ik de spoel losknip van de printplaat meet ik eerst niets. Als ik met de pennen langs de draad gleed opeens wel!!!! Verdikkie, zo die figuur de lak er niet af hebben geschraapt!!!, idd, op de blanke draad meet ik wel; continuïteit.....

Overigens denk ik wel dat de spoel goede continuiteit heeft nu, als ik tussen de twee vlakken meet van printplaat waar de spoel op gemonteerd is meet ik wel continuiteit...hm
Ik heb het idee dat je de meetpennen niet op de soldeereilandjes hebt geprikt tijdens het meten maar tegen het gelakte koper (en die laklaag zit er uiteraard niet voor niets!), als de spoel nooit goed aangesloten heeft gezeten (lijkt me lastig solderen overigens) dan zou er nooit bas uit de luidspreker zijn gekomen.
Heb je al eens de luidspreker direct van versterker signaal voorzien (laag volume) om te horen of daar alles ok mee is?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraagje over spoel

Bericht door ray5150 »

Ik kan me best wel voorstellen dat als het koperdraad van die spoel niet goed schoongekrabd is, dat dan de soldeerverbinding dan nooit helemaal goed geweest is. Goed mogelijk dat minder dan de helft van het koper aan het soldeer gehecht was.
Ook zou het kunnen dat door de trillingen van de luidspreker die matige verbinding alsnog is gescheurd.

Als er nog meer spoelen op die PCB zitten lijkt het me verstandig om daar met een kritisch oog naar te kijken.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Thomox »

Ik weet dat spoelen altijd vreemd meten als je er een magneet dicht bij in de buurt hebt. Misschien zit de magneet van de speaker dicht in de buurt van de spoel die jij wilt meten? De absolute waarde kun je dan enkel meten als je de spoel even extern meet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar er toch niet stiekum een dakloos vreemd magneetje bij Jan zijn refmons naar binnen geslopen? :lol:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Olaf Analogue »

Thomox schreef:
Ik weet dat spoelen altijd vreemd meten als je er een magneet dicht bij in de buurt hebt. Misschien zit de magneet van de speaker dicht in de buurt van de spoel die jij wilt meten? De absolute waarde kun je dan enkel meten als je de spoel even extern meet.
In dat geval zou de spoel sowieso een andere plaats in de behuizing moeten krijgen omdat anders sowieso de waarde zou afwijken waardoor het filter ook niet meer zou kloppen.
Maar in Wowly zijn geval was het meer het verschil tussen niets meten en gewoon de waarde meten, dus dat heeft sowieso niets met de magneet te maken.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Thomox »

Ik zie dat ik niet goed gelezen heb :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Bertje »

Spoel 2,2 mH/R 0,46 zou dus 0,46 ohm moeten meten...of iets wat er in de buurt zit en je nog met de meetafwijking er bij meet..
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

@ Sark: als ik de eilandjes prik met de penne meet hij wel continuiteit, dus blijkbaar was er wel verbinding
@ Ray: de andere spoelen meten continuiteit, en wat je zegt is ook even mijn idee geweest, dat er een matige verbinding was die steeds slechter werd
@ Thomox: alles is gemeten uit de speakerkast
@ Pjotr, je bent iets op het spoor!! zouden ze via de BR zijn geslopen??
@ bertje: mijn fluke heeft geen manier om de kabelweerstand eruit te halen... ben bang dat ik hem daarom niet goed kan meten.

Ga denk ik eerst eens de boel netjes los sloderen, opschonen en fatsoenliojk kabels gebruiken, nu zitten er een soort van gevlochten installatiedraad in, niet echt ideaal
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Bertje »

Meetpennen tegen elkaar houden en de waarde die je dan afleest trek je er vanaf...en de absolute waarde 3 cijfers achter de komma is ook weer niet van belang, als ie pakweg 0,8 ohm meet is ie wel goed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

Ik heb de boel gedesoldeerd en gechecked, alles schijnt in orde te zijn.

Ik bedacht me opeens: zouden de chassis kapot kunnen zijn??? ik meet op continuiteit: beide midwoofers hebben GEEN continuiteit, Een andere unit wel... Wat in hemelsnaam is er gebeurd met mijn centre kanaal dat beide midwoofs kapot zijn???
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Pjotr »

Wat bedoel je precies Jan? Bij een meerwegsysteem heeft alleen de woofer continuïteit. Mid en tweeter meestal niet. Die hebben een seriecondensator.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

Nee ik heb het getest zonder filter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Pjotr »

Hmm merkwaardig, temeer omdat ze beide defect lijken te zijn. Kan zijn een instabiele versterker waardoor door DC de woofers uitgefikt zijn. Dan stinken ze meestal wel naar verbrande kunststof.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

is echt heul vreemd. Het vreemdste was eigenlijk dat het geluid op het laatst een beetje aan het wegvallen was.
Zou het filter de DC lading niet moeten tegen houden?
ref-mon_4.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraagje over spoel

Bericht door ray5150 »

Ik zie alleen een spoel in serie staan met de woofer ? die houd zeker geen DC tegen. de tweeter is wel beschermd door de serie condensator.
Zou maar eens met een Voltmeter op de center channel uitgang van de versterker gaan meten. dan weet je een stuk meer.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Olaf Analogue »

Deze woofertjes kunnen aardig wapperen als daar om gevraagd word, maar dat geeft in dit geval ook mechanische belasting op de aanhechtingspunten van de litze draden naar de spreekspoel, ik zou daar even goed naar kijken.
Als deze verbindingen los zijn geraakt maar wel nog tegen elkaar aan liggen, dan kunnen dit soort effecten die jij ondervindt ontstaan.
voice coil lead.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Pjotr »

De oude Focals hadden daar i.d.d. nogal veel last van, die met die plastic aansluitdraden. Bij SS nooit gezien. Maar zeker iets om even na te lopen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

@ Ray: je hebt gelijk dat had ik zelf ook moeten bedenken (pff laat...). Als ik de multimeter op gelijkstroom zet meet ik op Re 0,0001, op Li 0,0008 op de centre 0,0001. Het betrof bij mij de centre speaker. Vreemd genoeg gebeurde dat toen ik flink aan het spelen was op de versterker ( een vsx lx60 van Pioneer).
@ Olaf en Peter: het is een mogelijkheid, echter gebeurd dat bij beide op exact hetzelfde moment. En dat is niet iets wat IRL gaat gebeuren, dat beide litze's stukgaan. Dan zou ik eerder denken aan een fout in het filter of de versterker
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Pjotr »

Als het bij beide tegelijk gebeurde lijkt het idd op een versterkerfout. Heb je ook echt de DC op de uitgang van de versterker gemeten? Ook gedurende aan- en uitzetten?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”