Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Moderator: Beheerdersteam
Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Hallo allemaal,
Momenteel hebben wij in de huiskamer een opklapbare pianostandaard met daarop mijn Kawai digitale piano. Voor de versterking is deze aangesloten op een set actieve Adam Audio studio monitoren.
Omdat dit niet echt mooi smoelt en onhandig is met alle snoertjes, wil ik een houten piano standaard met klep bouwen, met een jaren "60 vormgeving. Daar kunnen dan alle snoeren etc ook in weg gewerkt worden.
Helemaal handig is om ook de versterking in de behuizing te verwerken. Echter:
- ik wil de afmetingen zo klein mogelijk houden, ik heb ongeveer 24 liter voor de luidsprekers.
- het hoeft niet audiofiel te klinken, maar wel gewoon goed
- het hoeft niet hard, maar moet wel laag genoeg komen om de piano overtuigend genoeg te laten klinken.
Ik wil graag een tripath ta2024 gebruiken voor de versterking, omdat ik daar alles al voor op de plank heb liggen.
Zelf dacht ik aan het aanpassen van Henkjan zijn BB's met chr70 gen3, misschien coaxiaal maar wellicht heeft iemand goed advies?
Mvg Reinder
Momenteel hebben wij in de huiskamer een opklapbare pianostandaard met daarop mijn Kawai digitale piano. Voor de versterking is deze aangesloten op een set actieve Adam Audio studio monitoren.
Omdat dit niet echt mooi smoelt en onhandig is met alle snoertjes, wil ik een houten piano standaard met klep bouwen, met een jaren "60 vormgeving. Daar kunnen dan alle snoeren etc ook in weg gewerkt worden.
Helemaal handig is om ook de versterking in de behuizing te verwerken. Echter:
- ik wil de afmetingen zo klein mogelijk houden, ik heb ongeveer 24 liter voor de luidsprekers.
- het hoeft niet audiofiel te klinken, maar wel gewoon goed
- het hoeft niet hard, maar moet wel laag genoeg komen om de piano overtuigend genoeg te laten klinken.
Ik wil graag een tripath ta2024 gebruiken voor de versterking, omdat ik daar alles al voor op de plank heb liggen.
Zelf dacht ik aan het aanpassen van Henkjan zijn BB's met chr70 gen3, misschien coaxiaal maar wellicht heeft iemand goed advies?
Mvg Reinder
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Begrijp ik goed dat een soort dikke tafel wordt met de piano daar boven op? In dat geval zitten de speakers vrij ongunstig tov je oor.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Nee meer een ombouw, een soort behuizing om de piano in te zetten met een klep bovenop. Het geheel op vier poten.
Een beetje dit idee als in de foto.
De luidsprekers wijzen omhoog of schuin naar achter zodat ze reflecteren vanaf de muur.
Een beetje dit idee als in de foto.
De luidsprekers wijzen omhoog of schuin naar achter zodat ze reflecteren vanaf de muur.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Ik denk dan eerder aan een tweeweg of Fast. De woofers wijzen naar achter en twee kleine tweeters aan de bovenkant, eventueel met een kegel erboven. Ik denk dat hoge tonen niet erg lekker reflecteren via de muur. Dit is echter allemaal uit de duim gezogen, enig pragmatisch onderzoek is wel nodig.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
In vrijwel alle stage piano's die ik tegengekomen ben zitten de speakers in de onderkant gemonteerd, naar beneden dus. En zijn de speakers meestal kwalitatief goede 13cm of 16cm paper-cone breedbanders. Om lekker piano te kunnen spelen heb je meer niet nodig eigenlijk. Laatst nog een Viscount gerepareerd. Zit gewoon 2x een TDA1514 50-watter in en een paar papieren breedbanders. Voor sec een instrument heb je eigenlijk geen tweeters nodig, gaat toch niet boven de 5kHz a 10kHz incl. harmonischen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Heb je dit topic gelezen?
viewtopic.php?f=3&t=30069&hilit=silent#p2013788
Ik zou basluidsprekers onder doen, en breedbanders omhoog. Ik heb zelf een Yamaha CP300 en vroeger altijd gespeeld op een Technics digitale piano met een baskast onder en fullrange ovaal nabij de toetsen.
Naar achter stralende luidsprekers vind ik de allerslechtste oplossing, en het liefst naar boven als je met 1 paar luidsprekers werkt.
viewtopic.php?f=3&t=30069&hilit=silent#p2013788
Ik zou basluidsprekers onder doen, en breedbanders omhoog. Ik heb zelf een Yamaha CP300 en vroeger altijd gespeeld op een Technics digitale piano met een baskast onder en fullrange ovaal nabij de toetsen.
Naar achter stralende luidsprekers vind ik de allerslechtste oplossing, en het liefst naar boven als je met 1 paar luidsprekers werkt.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Waarom aparte basspeakers? Doen toch weinig. Het laag bij een piano is hoofdzakelijk omhullende gemoduleerde boventonen en al helemaal bij een elektrische piano. Het is een snaarinstrument en geen kickbas. Speakers recht naar boven links en rechts in de bovenplaat is wel een goed idee.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
De laagste toon op een piano is de A2 27.5Hz. Hoe vaak dat meest linkse deel op een piano beroerd wordt hangt natuurlijk van het muziekstuk af. Maar vanuit het mogelijke bereik van de piano, lijkt het me niet direct een gek idee.
Als je de onderste octaaf niet zo zou gebruiken, dan wordt het vanaf 55Hz natuurlijk wel wat makkelijker.
Als je de onderste octaaf niet zo zou gebruiken, dan wordt het vanaf 55Hz natuurlijk wel wat makkelijker.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Klopt maar die grondtonen zijn bij een piano nauwelijks aanwezig. Hooguit een klein beetje bij een 5m concert Steinway Grand. Als je die lage grondtonen niet weergeeft, wordt dat nauwelijks als een gemis ervaren. De hogere harmonischen doen daar het eigenlijke werk.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Ik heb op de plank nog liggen:
- 4 Onkyo alnico 8" breedbanders
- 4 6" vifa midbas
- 50 2" neodium Dayton breedbanders
- 2 inverted dome Alu tweeters uit een set Elac d'appolito vloerstaanders
Moet toch iets mee te doen zijn, ik neig naar de onkyo's, fantastische breedbanders.
- 4 Onkyo alnico 8" breedbanders
- 4 6" vifa midbas
- 50 2" neodium Dayton breedbanders
- 2 inverted dome Alu tweeters uit een set Elac d'appolito vloerstaanders
Moet toch iets mee te doen zijn, ik neig naar de onkyo's, fantastische breedbanders.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Als dat past, gewoon doen die Onkyo's! Zal je niet tegenvallen. Maar wel gewoon naar boven in de bovenplaat dan.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Ik neig ook naar een testopstelling met de onkyo's. Ze komen uit een lekke kast, wat wonderwel werkte. Iets dergelijks wil ik dus ook toepassen voor de piano standaard.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Dat is een aparte benadering... als een piano sample relatief weinig laag heeft kun je het weglaten? Juist niet, een piano klinkt hard en koud en nep zonder het laag.Pjotr schreef:Klopt maar die grondtonen zijn bij een piano nauwelijks aanwezig. Hooguit een klein beetje bij een 5m concert Steinway Grand. Als je die lage grondtonen niet weergeeft, wordt dat nauwelijks als een gemis ervaren. De hogere harmonischen doen daar het eigenlijke werk.
Over basgitaar bestaat dat idee ook, het instrument is vooral 80hz aan het weergeven want het is te klein voor de grondtoon. Maar juist daarom is die 40hz belangrijk.
Ik speelde 2 maanden geleden als invaller op een podium met in ear, en ik kreeg het geluid maar niet lekker van de piano. Hadden ze op de tafel van podiumgeluid een hoogdoorlaat op 80hz staan. Klonk nergens naar.
Een piano heeft een groot bereik, maar bijna net zo belangrijk als de toonhoogte is het volume (omvang) van de klankkast. Dat is gigantisch, een piano doet als geheel mee. Trap het pedaal maar eens in, krijg je een hele bak die mee doet. Bij sommige stage piano's kun je dat na doen maar bij elke serieuze piano heb je behalve de toonhoogte een mix van harmonische structuur, snaarresonantie en de zangbodem. Bij mij kan ik elk afzonderlijk instellen.
Luister Skinny Love van Birdy maar, daar zit het vrij overdreven in
Ik denk dat een piano zonder laag nooit echt lekker wil klinken, maar dat is mijn persoonlijke mening/voorkeur.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Tja, PA is nou eenmaal geen haaiend. Maar als TS gefrustreerd raakt omdat ie de laagste grondtonen er niet uit krijgt, is hij denk beter af met een aparte sub dan om ze uit zijn pianostandaard te wringen. Maar hoe dan ook, iedere elektrische piano blijft een imitatie van een echte. Als je een echte wilt, koop dan ook een echte.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Je bedoelt als je echt ruzie met de buren wil koop dan een valse echte.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Had niet het idee dat TS daar op uit was. Dat is dan het voordeel van een elektrische: Een hoofdtelefoon kan ook!
Hier staat een Roland EP9e. Een ouwetje met helemaal kleine breedbandertjes. Wordt toch met erg veel plezier muziek mee gemaakt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Met in ear, dus ik had een hoofdtelefoon mee en dopjes, beide klonk niet. Toen vroeg ik waarom het rechtstreeks uit het instrument wel klonk, en toen zei de podiumtechnicus dat op de tafel daar het laag afgesneden was.Pjotr schreef:Tja, PA is nou eenmaal geen haaiend. Maar als TS gefrustreerd raakt omdat ie de laagste grondtonen er niet uit krijgt, is hij denk beter af met een aparte sub dan om ze uit zijn pianostandaard te wringen. Maar hoe dan ook, iedere elektrische piano blijft een imitatie van een echte. Als je een echte wilt, koop dan ook een echte.
Maar goed, ik heb het niet over PA, of over burenruzie luid. Ik heb zelf heel veel ervaring met piano en een stekker, en ik zou persoonlijk wel een fullrange geluid willen hebben, zeg vanaf 45Hz. Hoeft zeker niet heel luid. Kleine breedbanders omhoog, woofers omlaag, zou mijn eerste idee zijn. Het laag mag prima gesloten zijn, evt GHP om in een kleine kast goed te kunnen werken en het sublaag te filteren.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Die heb ik ook gehad, maar de piano vond dat ik te weinig talent had, de buurvrouw ook trouwens.Pjotr schreef:Hier staat een Roland EP9e. Een ouwetje met helemaal kleine breedbandertjes.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Met het bespelen van de piano of de buurvrouw?
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Ik verwacht geenszins ook maar het geluid van een echte piano te benaderen met alleen de onkyo's. De Adam Audio's doen het aardig maar als purist gaat er niks boven the real thing.
Wat ik wil is gewoon een makkelijke oplossing die nog te pruimen is, en zo weinig mogelijk ruimte inneemt. De onkyo's hebben een kast met een geperforeerde achterplaat, in feite een lekke kast. Ik wil die zo ondiep maken als de magneet toelaat, wat Bailey's longhair erin en ze samen monteren tegen een gezamenlijke baffle in de opstelling en afmetingen zoals dat eruit zou komen te zien, om eens te luisteren.
Ik verwacht geen wonderen, maar dan heb ik een startpunt.
Mvg Reinder
Wat ik wil is gewoon een makkelijke oplossing die nog te pruimen is, en zo weinig mogelijk ruimte inneemt. De onkyo's hebben een kast met een geperforeerde achterplaat, in feite een lekke kast. Ik wil die zo ondiep maken als de magneet toelaat, wat Bailey's longhair erin en ze samen monteren tegen een gezamenlijke baffle in de opstelling en afmetingen zoals dat eruit zou komen te zien, om eens te luisteren.
Ik verwacht geen wonderen, maar dan heb ik een startpunt.
Mvg Reinder
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Je kunt ook proberen om geen lekke kast te maken, maar een dik doek over de achterkant te spannen.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Als ze in een "open" of lekke kast zitten zijn ze daarvoor bedoeld denk ik en dan hebben ze een vrij hoge Q. Ga je die in gesloten stoppen dan kunnen ze wat boemerig worden.
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Misschien even een meting op los laten om een idee van de Q te krijgen?
Re: Luidspreker keuze voor actieve pianostandaard
Ik heb vier onkyo's, Qts is rond de 2,3! Rendement 88db/w. Ze meten niet meer hetzelfde, dat was ik eigenlijk vergeten. Denk dat de alnico langzaam hun veld verloren hebben. Dat maakt het allemaal wel weer lastig om ze te filteren, ik ga dan liever verder met de Focals 165 RS. 6,5" coaxiaal, Qts 0.9.
Tevens met mijn vriendin plaatjes gekeken van oude orgels een electrische piano's. Ik "mag" nu ook een verticale plaat maken van de pedalen naar toetsenbord, meer a la orgels. De diepte van het gehele apparaat moet zo ondiep mogelijk blijven, dus deze verticale ruimte is erg fijn! Dit opent de deur naar een geïntegreerde sub in TL of BR, of wellicht zet ik er twee 12" (ik heb nog twee A&D audio R1230 woofers Qts 0,6 FS 52hz) of een grote 18" onder als dipole sub. Ook heb ik nog twee vintage Goodman's 12" welke het goed doen in een gesloten kast, maar ze hebben wel meer volume nodig. De focals voor mid-hoog. De baffle voor de twee 12" of 18" bij een dipole opstelling zou 150cm breed plus twee zijvleugels van 48cm per stuk zijn, bij 120cm hoog. Dat moet toch laag genoeg gaan met genoeg volume, om rond de 40hz nog wat geluid over te houden.
De Focals zijn bedoeld voor inbouw in de autodeur. Kortom, een lekke kast. Aangezien ze geen sublaag hoeven te leveren denk ik dat ik dus voor het mid hoog bij het lekke kast idee blijf.
Tevens met mijn vriendin plaatjes gekeken van oude orgels een electrische piano's. Ik "mag" nu ook een verticale plaat maken van de pedalen naar toetsenbord, meer a la orgels. De diepte van het gehele apparaat moet zo ondiep mogelijk blijven, dus deze verticale ruimte is erg fijn! Dit opent de deur naar een geïntegreerde sub in TL of BR, of wellicht zet ik er twee 12" (ik heb nog twee A&D audio R1230 woofers Qts 0,6 FS 52hz) of een grote 18" onder als dipole sub. Ook heb ik nog twee vintage Goodman's 12" welke het goed doen in een gesloten kast, maar ze hebben wel meer volume nodig. De focals voor mid-hoog. De baffle voor de twee 12" of 18" bij een dipole opstelling zou 150cm breed plus twee zijvleugels van 48cm per stuk zijn, bij 120cm hoog. Dat moet toch laag genoeg gaan met genoeg volume, om rond de 40hz nog wat geluid over te houden.
De Focals zijn bedoeld voor inbouw in de autodeur. Kortom, een lekke kast. Aangezien ze geen sublaag hoeven te leveren denk ik dat ik dus voor het mid hoog bij het lekke kast idee blijf.
