Ophanging spider ...?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Ophanging spider ...?

Bericht door edje »

Heeft hier iemand daar een antwoord op waarom deze zo zijn bevestigd ?Komen uit een bekend merk kasten ?
20211009_085828.jpg
Bijlagen
20211009_085823.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door Olaf Analogue »

Het bekende merk is Philips en de leeftijd is van net na het uitsterven van de dinosauriërs.
In die tijd waren de diverse fabrikanten nog best zoekende naar de beste methoden om luidspreker drivers te bouwen. Dit was zo'n uitwas daar in.
Die mooie nieuwe foam rand hoort daar ook niet, daar deze drivers een stugge ophanging hadden.

Hier onder een variant er van.
maxresdefault.jpg
Ik zie overigens dat veel Duitse KlangFilm luidspreker drivers een soortgelijke ophanging hadden. Deze drivers kwamen ook onder andere namen op de markt, zoals Telefunken en Siemens en anderen.
s-l400.jpg
s-l400.jpg (32.16 KiB) 424 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 09 okt 2021, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door edje »

Deze komen uit een stek b&w D70 luidsprekers Niet zomaar eentje he Uitgerust met een electrostaat hoog
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door edje »

Stek ...? Moet stel zijn he
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door Olaf Analogue »

edje schreef:
Stek ...? Moet stel zijn he
Daar hebben we een "edit" functie voor hè?
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door edje »

Nee hoor Dikke vingers
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door Olaf Analogue »

Engels: "edit"
Nederlands: "aanpassen"

Met deze functie kunt je je bericht aanpassen en zodoende een foutje welke ontstaan is door dikke vingers corrigeren.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door Marp »

edit, olafit ... :mrgreen:
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door edje »

...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door wouter »

Vintage luidsprekers van Goodmans hadden dit ook wel iirc.
De foto's zijn niet van dezelfde luidspreker, de bovenste is van een dual (whizzer)cone. De onderste van een bepaald type DM70, waar foam op hoort:
Screenshot_20211010-130719_Chrome.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door richard »

Ik meen dat meer recent het Franse Fertin ook exclusieve ophanging had. Daar was ook de rolrand aangepast met een alternatief ophangsysteem.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Ophanging spider ...?

Bericht door OWC »

Heel veel vintage speakers hadden dit, sterker nog, dat is hoe het allemaal begonnen is (komt de naam spider vandaan).
Ik meen me te herinneren dat dit ook een functie had qua compliance oid?
(dat bedoel ik anders dan vandaag de dag)
Maar moet weer even in de boeken zoeken waar ik dat ook alweer gevonden had.
Plaats reactie