Zo'n lamellofrees is maar een eenvoudig apparaat hoor, gewoon een haaks slijpertje met een hulpstuk en een houtzaagblad(je) erin.
Gewoon bij van cranenbroek kopen voor wat tientjes. Besteed je geld maar beter aan hout en lamello's
Frezen gaat prima maar ik moet nog ff wat verzinnen dat ie standaard in het midden van een 18mm plaat uit komt, nu is dat iedere keer handmatig afstellen...
Frezen gaat prima maar ik moet nog ff wat verzinnen dat ie standaard in het midden van een 18mm plaat uit komt, nu is dat iedere keer handmatig afstellen...
Er is een werkwijze waarbij het niets uitmaakt of hij in het midden zit of niet. Dat vind ik dus het grote voordeel van de Lamello Classic, daarbij weet je altijd hoe hij stond afgesteld, want je kunt hem niet verstellen.
Frezen gaat prima maar ik moet nog ff wat verzinnen dat ie standaard in het midden van een 18mm plaat uit komt, nu is dat iedere keer handmatig afstellen...
Standaard staat 'ie op 20mm dacht ik, en met dat hulp plaatje op 16mm. Geen idee waarom daarvoor gekozen is, is niet echt een gangbare maat lijkt me. Misschien in een ander land wel.
Maar wat bedoel je precies Joram met instellen, je stelt 'm toch 1x in voor 18mm als je daarmee gaat werken en klaar?
Ja, inderdaad. Dacht even dat je het losse stelplaatje bedoelde wat er bij geleverd wordt. Kan wel even een foto maken, morgen.
Ik begrijp het wel hoor. In grote lijnen is het een kopie van de Lamellofrees. Was benieuwd of dat dus idd zo was.
Toch is het niet logisch om dat opzetstuk te gebruiken om perse de lamello in het midden van de paneeldikte te krijgen (behalve dan misschien bij echt dikke panelen). Je kunt de symmetrische opbouw van 8-4-8mm juist goed gebruiken om nooit iets te hoeven verstellen, behalve dan het kantelen van de vaste aanslag.
Zal eens kijken of ik dat duidelijk kan maken met een plaatje.
Gebruiken jullie dan telkens dat verstelbare opzetstuk?
Dat zit bij mij nog in het plastic... ik hou gewoon de bodemplaat aan voor alles met een dikte van 18 mm of meer, en als het iets minder wordt dan heb ik een plaatje plexiglas van 3 mm dik dat ik onder mijn materiaal leg zodat de sleuf weer in het midden komt.
Als ik hoeken maak is dat ook geen probleem, als je goed op de zichtkant let kom ik goed uit. Met m'n kastje heb ik ook panelen die in het midden van een paneel moeten staan, dan is het wel handig dat ik precies het midden van de kopse kant zit. Nu doe ik gewoon eerst alle handelingen zonder hulpstuk en dan met.