Marantz CD 80 duurzaam?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door beijert »

Hoi,

Ik heb nog zo'n ding staan.
IMG20210918195111.jpg
Hardstikke mooi natuurlijk maar hoe lang zal zoiets nog meegaan? Gezien de leeftijd lijken mij diverse onderdelen wel een beetje verlopen.

Ik ben van plan op termijn wel weer cd's te gaan draaien maar ik twijfel of ik deze daar voor aan hou. Ze gaan op marktplaats voor flinke bedragen wat leuk is voor de rest van de hobby maar eenmaal weg is pech.

Dus... Nu +/-400 cashen of op de plank laten voor later :think:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door Leeuwarden »

Cashen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door Pjotr »

Ja, als direct om poen verlegen zit en hij staat in de weg :roll: Een van de beter spelers. Zit een Philips loopwerk in, stuk beter dan de Sony's. Je geeft zelf al het antwoord: Als je echt nog "plaatjes" wilt draaien en hij staat niet in de weg, lekker laten staan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door Kappa7 »

Mooie speler, was destijds de reverentie speler van Audio & Video test.
Kan nog steeds aardig mee.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb de mijne jaren geleden al weggedaan. Leuk als loopwerk maar de interne dac is leuk voor vintage liefhebbers. Ik zag op MP een CD50 voor € 100,-. Die zijn ook al gestegen in prijs maar dat zijn ook hele fijne loopwerkjes voor een losse dac. Moet je natuurlijk wel zo'n losse dac hebben…
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door Marp »

Leeuwarden schreef:
Ik heb de mijne jaren geleden al weggedaan.
Grappig dat ik dat toevallig net tegenkwam. :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door Leeuwarden »

Marp schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik heb de mijne jaren geleden al weggedaan.
Grappig dat ik dat toevallig net tegenkwam. :)
Die nieuwe zal dat cd spelertje van Steinmusic zijn geweest. Later twee Marantz CD60's gekocht waarvan ik eentje heb omgebouwd met Lampizator buizen trapje. De andere is nog origineel en heb ik nog steeds.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door dre »

Verkopen en een Bluesound kopen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door ray5150 »

Ik zie op hifiengine dat deze machine 31 jaar oud is en zo'n 15 kilo weegt. lijkt mij dus wel duurzaam.
Iets zegt mij dat dit soort (degelijk gebouwde) spelers niet meer (voor de massa) gemaakt gaan worden.
ja, misschien voor bedragen waar je ook een leuke auto voor kunt kopen. zoals een Accuphase of een Audio Research.
Dus nee, ik zou hem niet wegdoen.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door Chocomel »

beijert schreef:
Hardstikke mooi natuurlijk maar hoe lang zal zoiets nog meegaan? Gezien de leeftijd lijken mij diverse onderdelen wel een beetje verlopen.
Kan je dat zelf repareren, mocht het apparaat ermee ophouden?

De printplaat is in ieder geval lekker ruim opgezet, wat een reparatie makkelijker maakt. https://www.youtube.com/watch?v=MpNOQylvyrw
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door beijert »

Nee, zover ben ik nog niet :roll:

Ik heb oa nog een b&o cdx2 & een 104 waar ik op zou moeten oefenen. Ik denk dat ik het daar maar bij hou.

Met verkopen loop ik tegen het ontbreken van de transport beveiliging aan. Dus enkel ophalen/brengen en daarmee een kleine markt. En de afstandsbediening.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door VintageHarry »

Ophalen zal waarschijnlijk voor voldoende geïnteresseerden geen beletsel zijn, daarvoor is dit model zeldzaam genoeg. En hij werkt op de meeste Philips afstandsbedieningen, ook dat lijkt me dus geen probleem. Maar zoals hierboven al gezegd, als je de centen niet dringend nodig hebt zou ik ‘m fijn zelf houden. Deze oude modellen houden het vaak lang vol, en je kunt ze ook nog op een modernere DAC aansluiten :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door Pjotr »

Ja, als je behoefte aan een frisser en schoner up-to-date geluid zou hebben kun je iets van een Topping E30 DAC'je er aan overwegen voor iets van net over de 100 euries. En voor een paar tientjes meer heb je een variant met een hele mooie HP versterker er bij in.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door SARK »

beijert schreef:
Hardstikke mooi natuurlijk maar hoe lang zal zoiets nog meegaan?
In deze speler is het CDM1 MkII loopwerk toegepast ... mijn ervaring met de meeste Philips "swing arm" loopwerken is dat ze zeer robuust zijn en erg lang meegaan, ook zijn de meeste zeer eenvoudig af te regelen waardoor het swappen van de loopwerken ook een redelijk eenvoudige klus is. Je zou op zoek kunnen gaan naar een reserve loopwerk just in case.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door richard »

Een CD80, naar mijn mening een klassieker. Zo als hiervoor al gezegd; als je het geld niet nodig hebt mooi houden en je vaardigheid om te repareren oefenen op de wat mindere goden (Alhoewel zo'n CD104 ook al een mooi ding is).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door ray5150 »

En anders kan Bram Jacobse hem vast wel repareren :
https://www.bramjacobse.nl/wordpress/?cat=100
Leuke site, trouwens.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Marantz CD 80 duurzaam?

Bericht door Barry2001 »

Lekker laten staan, mooie machine met historie. Vast wel een plekje in huis waar ‘ie niet in de weg staat.
Plaats reactie