2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door jvenema »

John P schreef:
Je kunt objectief vaststellen dat mensen verschil horen. ...
Dat is nou juist het issue, heel veel van de verschillen die men dan hoort, blijken bij een blinde A/B test met gelijke volume etc, ineens niet meer te duiden te zijn.
Er zijn niet zo veel dingen die overeind blijven na een goed opgezette blinde A/B test en waarbij er niet meetbaar verschil is. Bij veel van de zogenaamde "bewijzen", is de "test" niet goed opgezet, de test was niet blind, of de volumes waren niet gelijk ingesteld etc.
rho

Bericht door rho »

John P schreef:
Je kunt objectief vaststellen dat mensen verschil horen. Hoe dit kwantificeerbaar in elkaar zit hoeft niet bekend te zijn. Om te meten of mensen vanillevla van de Campina lekkerder vinden dan die van de Lidl hoef je niet de samenstelling te kennen. Dit kun je objectief peilen onafhankelijk van je eigen subjectieve smaak. Maar goed, deze eeuwige objectieve nerd versus subjectieve audiooot discussie heeft nog nooit tot resultaat geleid en hoort ook niet in dit topic thuis. Ik ga er hier verder er niet meer op in.
We zijn het er met elkaar over eens dat subjectieve waarnemingen objectief kunnen getoetst worden. Jij zegt stellig dat dit voor dynamiek en detail zo is.
Dus vroeg ik waar de papers zijn die aantonen dat dit objectief aantoonbaar is? Of ten minste al blinde testen die dit aantonen. Als je daar een linkje naar kan geven ben ik daar zéér in geïnteresseerd.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Mannen: zo te lezen is dit een boeiend en beladen vraagstuk. Maar ook wel nogal off topic. Misschien in een apart topic bespreken....?
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik heb de lijst vandaag bijgewerkt en er zijn aardig wat ontwerpen bij gekomen.
Veel leesplezier en eventueel bouwplezier.
Shadow

Bericht door Shadow »

=D>
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”