Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Kan er geen impedantie meting worden gedaan terwijl filters erin zitten? Als er echt iets niet goed zou zijn met filter, dan lijkt me dat je een verschil zou moeten kunnen zien tussen een meting van de impedantie tussen links en rechts.
Als dat dan iets met filters bevestigd, dan kun je misschien ook zien in welk deel van frequentie spectrum er een verschil is en dan zou je iets gerichter naar dat filter stuk kunnen kijken.
Als dat dan iets met filters bevestigd, dan kun je misschien ook zien in welk deel van frequentie spectrum er een verschil is en dan zou je iets gerichter naar dat filter stuk kunnen kijken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Vandaar dat ik een heel plan uitgewerkt had, met de filters ook zonder de chassis aangesloten gesimuleerd. Als je impedantie kunt meten kun je 95% van alles boven tafel krijgen, de laatste 5% is misschien uitsluitend met akoestisch meten te vinden....
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Een verlopen condensator ergens, is natuurlijk gezien ervaringen een eerste verdachte, maar andere dingen kunnen natuurlijk ook aan de hand zijn.
Meerdere invalshoeken zijn dan qua metingen inderdaad nodig, maar er is een goede kans dat met een impedantie meting al iets aan het licht komt en zo niet, dan inderdaad ook akoestische metingen, want als Camiel het duidelijk kan horen, dan zou het ook te meten moeten zijn, zeker als je een A/B vergelijking kan doen.
Meerdere invalshoeken zijn dan qua metingen inderdaad nodig, maar er is een goede kans dat met een impedantie meting al iets aan het licht komt en zo niet, dan inderdaad ook akoestische metingen, want als Camiel het duidelijk kan horen, dan zou het ook te meten moeten zijn, zeker als je een A/B vergelijking kan doen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
In mijn geval zou ik inderdaad met een eerste impedantie meting per luidspreker bekijken of dat een verschil op zou leveren, dan zou ik vervolgens op component niveau verder gaan. Elke condensator kan op waarde nagemeten worden door deze tijdelijk los te solderen, ik heb daar een prima meter voor (zie NAD 304 reparatie topic).
Hetzelfde geld voor de weerstanden, en ook de spoelen kan ik op waarde meten met een LCR meter, maar daar verwacht ik niet snel van dat het daar aan ligt. Een spoel raakt vrijwel nooit defect.
Hoe dan ook. Ik verwacht dat dit probleem vrij snel in beeld komt door gericht te gaan meten, ik heb genoeg condensatoren, weerstanden en eventueel spoelen achter de hand om direct het eventueel schuldige component te vervangen.
Hetzelfde geld voor de weerstanden, en ook de spoelen kan ik op waarde meten met een LCR meter, maar daar verwacht ik niet snel van dat het daar aan ligt. Een spoel raakt vrijwel nooit defect.
Hoe dan ook. Ik verwacht dat dit probleem vrij snel in beeld komt door gericht te gaan meten, ik heb genoeg condensatoren, weerstanden en eventueel spoelen achter de hand om direct het eventueel schuldige component te vervangen.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Ook wel wat anders als gewoon.
Het laatste regeltje is mogelijk ook interessant, i.v.m. met de Ohmse waarden.
Dat zijn wel de betere meters, Olaf
Er was er al wel 1 vervangen, maar dat leek wel goed, geen topper, maar volgens mij op die plaats niet relevant.
Dat zijn wel de betere meters, Olaf
Er was er al wel 1 vervangen, maar dat leek wel goed, geen topper, maar volgens mij op die plaats niet relevant.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Dat lijkt me een stap te snel want je kunt gewoon de hele 3-weg print in 1x doormeten en de goede met de niet goede vergelijken... De te verwachten respons heb ik al gesimuleerd. Alleen even op de pieken en dalen letten, of in dit geval nog eenvoudiger: meten ze van links en rechts gelijk.Olaf Markus schreef:In mijn geval zou ik inderdaad met een eerste impedantie meting per luidspreker bekijken of dat een verschil op zou leveren, dan zou ik vervolgens op component niveau verder gaan. Elke condensator kan op waarde nagemeten worden door deze tijdelijk los te solderen, ik heb daar een prima meter voor (zie NAD 304 reparatie topic).
Waarom zou je dingen los gaan solderen, voordat je geconstateerd hebt dat er op de print/in het filter inderdaad iets mis gaat
Als beide gelijk meten zou ik dat in ieder geval niet doen. Dan zou ik eerder een middome verdenken van stroperige ferrofluid.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
De mid dome hebben we gewisseld van links naar recht, en Camiel bleef juist een/het effect op links horen, de fase wel gecontroleerd, niets gemeten.
OP het laag was er wel een condensator vervangen. De oranje is vervanger van de oude, begreep dezelfde waarde als voorheen, en ook bij de andere box.
OP het laag was er wel een condensator vervangen. De oranje is vervanger van de oude, begreep dezelfde waarde als voorheen, en ook bij de andere box.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Die stap hoort er inderdaad bij en dat had ik heus wel toegepast, het is gewoon systematisch storing zoeken.wouter schreef:Dat lijkt me een stap te snel want je kunt gewoon de hele 3-weg print in 1x doormeten en de goede met de niet goede vergelijken... De te verwachten respons heb ik al gesimuleerd. Alleen even op de pieken en dalen letten, of in dit geval nog eenvoudiger: meten ze van links en rechts gelijk.Olaf Markus schreef:In mijn geval zou ik inderdaad met een eerste impedantie meting per luidspreker bekijken of dat een verschil op zou leveren, dan zou ik vervolgens op component niveau verder gaan. Elke condensator kan op waarde nagemeten worden door deze tijdelijk los te solderen, ik heb daar een prima meter voor (zie NAD 304 reparatie topic).
Waarom zou je dingen los gaan solderen, voordat je geconstateerd hebt dat er op de print/in het filter inderdaad iets mis gaat![]()
Als beide gelijk meten zou ik dat in ieder geval niet doen. Dan zou ik eerder een middome verdenken van stroperige ferrofluid.
En te snel of niet, sowieso is binnen drie bakken koffie het probleem boven water, dat is wat we willen, en het kan me niet snel genoeg .
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Ik zou het op prijs stellen als het volgende even bekeken wordt, ik moet het doen met een paar foto's , dus er moet even in de praktijk gekeken worden of hetgeen wat ik denk te zien ook zo is.
In totaal zitten er drie kabels op het bas filter, één afkomstig van de terminal, één voor de TIW400 en één voor de TIW 250, ik kan op de foto niet goed zien welke waarop zit, ik denk dat het daarom de moeite waard is om dit even goed te bekijken.
Het gaat om de condensator in de bas sectie, ik sluit niet uit dat deze verkeerd zit.
Als ik kijk naar de aansluit terminal, dan zie ik een vrij donker gekleurde kabel voor de aansluiting naar het bas filter.
Kan het zijn dat de aansluitkabel die vanaf de terminal binnenkomt op het bas filter en dat daar direct de condensator op zit ?
Als dat zo is dan staat de condensator dus direct op de aansluitingen vanuit de versterker en zal daarmee de weergave van de GEHELE luidspreker aantasten.
het hoort zo te zitten :
Maar als we pech hebben dan zit het nu zo, en wordt de weergave van de GEHELE luidspreker negatief beïnvloed.
In totaal zitten er drie kabels op het bas filter, één afkomstig van de terminal, één voor de TIW400 en één voor de TIW 250, ik kan op de foto niet goed zien welke waarop zit, ik denk dat het daarom de moeite waard is om dit even goed te bekijken.
Het gaat om de condensator in de bas sectie, ik sluit niet uit dat deze verkeerd zit.
Als ik kijk naar de aansluit terminal, dan zie ik een vrij donker gekleurde kabel voor de aansluiting naar het bas filter.
Kan het zijn dat de aansluitkabel die vanaf de terminal binnenkomt op het bas filter en dat daar direct de condensator op zit ?
Als dat zo is dan staat de condensator dus direct op de aansluitingen vanuit de versterker en zal daarmee de weergave van de GEHELE luidspreker aantasten.
het hoort zo te zitten :
Maar als we pech hebben dan zit het nu zo, en wordt de weergave van de GEHELE luidspreker negatief beïnvloed.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 29 sep 2021, 7:06, 8 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Zo is dat! Wat een indrukwekkende speakers ook, zonde als het niet goed speelt.Olaf Markus schreef:Die stap hoort er inderdaad bij en dat had ik heus wel toegepast, het is gewoon systematisch storing zoeken.
En te snel of niet, sowieso is binnen drie bakken koffie het probleem boven water, dat is wat we willen, en het kan me niet snel genoeg .
Soms bij mezelf lang lopen zoeken naar een of
probleem, maar met systematisch werken komt het boven tafel inderdaad.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Beste Hans, Aan jou ervaring twijfel ik helemaal niet. Maar aangezien de mogelijkheden tot een minimum zijn teruggebracht zal ik nu toch ergens conclusies aan moeten gaan verbinden. Met ons onderzoek en die samen met mijn vader zitten er al ruim 50 manuren in zonder oplossing. Of het filter wel of niet werkt is slechts een voorstel van een leek die geen andere mogelijkheden meer ziet. Het enige wat ik weet is dat ik die speaker vaak amper hoor in het stereobeeld.hannesie schreef:Niet werken is geen goede opmerking, dan had je een echt klote geluid gehad, er is in die zin wel wat ervaring, en durf ik dat wel over jouw luidsprekers te zeggen.
Maar er kan net wat meer balans komen, en dat konden we vandaag niet oplossen, maar dan kan het best wat anders kleins zijn.
Laatst gewijzigd door Camiel op wo 29 sep 2021, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
haha, dat klinkt me zeer positief in de oren! En die sloot koffie komt geen einde aan hier.Olaf Markus schreef:Die stap hoort er inderdaad bij en dat had ik heus wel toegepast, het is gewoon systematisch storing zoeken.wouter schreef:Dat lijkt me een stap te snel want je kunt gewoon de hele 3-weg print in 1x doormeten en de goede met de niet goede vergelijken... De te verwachten respons heb ik al gesimuleerd. Alleen even op de pieken en dalen letten, of in dit geval nog eenvoudiger: meten ze van links en rechts gelijk.Olaf Markus schreef:In mijn geval zou ik inderdaad met een eerste impedantie meting per luidspreker bekijken of dat een verschil op zou leveren, dan zou ik vervolgens op component niveau verder gaan. Elke condensator kan op waarde nagemeten worden door deze tijdelijk los te solderen, ik heb daar een prima meter voor (zie NAD 304 reparatie topic).
Waarom zou je dingen los gaan solderen, voordat je geconstateerd hebt dat er op de print/in het filter inderdaad iets mis gaat![]()
Als beide gelijk meten zou ik dat in ieder geval niet doen. Dan zou ik eerder een middome verdenken van stroperige ferrofluid.
En te snel of niet, sowieso is binnen drie bakken koffie het probleem boven water, dat is wat we willen, en het kan me niet snel genoeg .
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Dank voor het voorwerk Olaf. De filteraansluitingen zijn uitvoerig dubbelgechecked en vergeleken met de goed werkende speaker, hier kwam verder niets uit. Ik ga straks de terminal nogmaals nalopen maar aangezien dit een nieuwe terminal is, zonder vooruitgang...Olaf Markus schreef:Ik zou het op prijs stellen als het volgende even bekeken wordt, ik moet het doen met een paar foto's , dus er moet even in de praktijk gekeken worden of hetgeen wat ik denk te zien ook zo is.
In totaal zitten er drie kabels op het bas filter, één afkomstig van de terminal, één voor de TIW400 en één voor de TIW 250, ik kan op de foto niet goed zien welke waarop zit, ik denk dat het daarom de moeite waard is om dit even goed te bekijken.
Het gaat om de condensator in de bas sectie, ik sluit niet uit dat deze verkeerd zit.
Als ik kijk naar de aansluit terminal, dan zie ik een vrij donker gekleurde kabel voor de aansluiting naar het bas filter.
2.jpg
Kan het zijn dat de aansluitkabel die vanaf de terminal binnenkomt op het bas filter en dat daar direct de condensator op zit ?
Als dat zo is dan staat de condensator dus direct op de aansluitingen vanuit de versterker en zal daarmee de weergave van de GEHELE luidspreker aantasten.
1.jpg
het hoort zo te zitten :
1.PNG
Maar als we pech hebben dan zit het nu zo, en wordt de weergave van de GEHELE luidspreker negatief beïnvloed.
2.PNG
Er is inderdaad een nieuwe condensator op het laagfilter(in de probleemspeaker) gezet daar de originele was afgebroken. Hier dacht ik dus het probleem mee te hebben gevonden maar heb hier na montage nooit 1 verschil van mogen ondervinden. DWZ, het geluid bleef precies hetzelfde met de nieuwe condensator t.o.v. het geluid mét breuk in het filter. Deze identieke condensator hebben we ook vervangen in de goed werkende speaker, en die klonk voor en klinkt na vervanging als een zonnetje.
Ook tijdens de frequency sweep test die ik met Hans deed hoor en voel ik duidelijk dat het geluid minder diep gaat, vooral in de 20hz tot 100hz regio. De ene speaker staat te trillen en die ander blijft vlak.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Daarom zat ik te denken aan de binnenste woofers en onder andere de fase daarvan.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Die gedachte van je neem ik zeker ook mee. Ik ga ook dat beslist nakijken. Ik maak er gewoon even de tijd voor zodat ik alles systematisch uit kan sluiten en uiteindelijk tegen de oorzaak aan zal lopen.beijert schreef:Daarom zat ik te denken aan de binnenste woofers en onder andere de fase daarvan.
Ik heb inmiddels begrepen dat de koffie rijkelijk zal stromen, dus ik ga mijn tijd wel door komen
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Net even met Olaf gesproken en we hebben een afspraak gemaakt voor 4 oktober. Olaf komt dan naar mij toe met de nodige meters en onderdelen en hij is voor 95% zeker dat we het euvel gaan verhelpen. Dat is meer dan hoopvol. Nogmaals hartelijk dank Olaf!
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Nou heren, trek de champagne maar open en steek het vuurwerk maar aan... Het probleem, spook, euvel is verholpen! En dat binnen twee bakkies koffie en een colaatje. Olaf heeft inmiddels de terugreis naar het oosten aanvaard na een zeer vruchtbare en gezellige ochtend en een klein stukje middag. Olaf heeft eerst de filters doorgemeten en waar nodig het een en ander los gesoldeerd om op die manier een correcte meting te kunnen doen van de Elco's. Daar bleek 1 elco een verlies in waarde te hebben dus die zijn in beide speakers direct vervangen. De volgende stap was het nogmaals nalopen van de polariteit etc, maar alles zat correct aangesloten. Toen is Olaf een driver onderzoek gestart middels de impedantiemeter en die liet al snel een verlies zien op de tweeter t.o.v. de andere tweeter. Olaf heeft toen zowel de tweeters als de mid-domes ontdaan van hun ferro fluid daar deze was veranderd in een soort appelstroopachtige massa, hetgeen dat het probleem veroorzaakte... namelijk een vastgeplakte tweeter dome. De kern van het probleem dus. Het is bizar om te horen hoeveel invloed de tweeter heeft op het functioneren, of overkomen, van alle drivers. Kan er niet over uit. Het gat in helderheid en weidsheid wat ik al jaren ervoer is niet meer!! En dat allemaal dankzij jullie, en in het bijzonder Olaf, Hannesie en Wouter. Zonder jullie was me dit niet gelukt. Ook alle andere meedenkers hartelijk dank. IK vind de betrokkenheid die jullie hebben getoond meer dan hartverwarmend. Heel bijzonder om te mogen ervaren. Dank jullie wel. 
Laatst gewijzigd door Camiel op ma 04 okt 2021, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Zeker weten. Een unicum.Henkjan schreef:![]()
fantastisch van Olaf dat hij naar jou toe kwam om het goed uit te zoeken
