Nearfield monitors op akoestische piano?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

CSD

Nearfield monitors op akoestische piano?

Bericht door CSD »

In het kort
Gezocht zelfbouwontwerp (actieve) near field speakers voor boven op piano, omdat ik gewoon weer eens zin heb om iets te bouwen.
Liefst gebruikmakend van oude scanspeak revelator tweeter om budget te bewaren voor DSP en versterking. Wat schiet jullie te binnen als mogelijk ontwerp?
Mogelijk hergebruik om budget te sparen en dan bijv. een ICE 125 B&O amp te combineren.
- woofer: Scan Speak 18W8545 (classic)
- tweeter: Scan Speak D2905/990000

Indien meer leesgeduld en interesse om je stem te laten horen:
Context
Na verschillende DIY projecten zo'n 20 jaar geleden moest er zeker en vast een nieuwe speaker komen bij aanschaf van mijn silent piano. (uitleg silent: Dit is een volledig akoestische piano die onder elke toets een lichtsluis heeft die snelheid meet van de aanslag en diepte en middels midi ook een externe unit kan aansturen. In mijn geval een Dexibell SX-7 die andere samples afspeelt.)
De huidige opstelling is verre van ideaal met mijn zelfgebouwde Scan Speak reference monitors in zuilbehuizing naast de piano. Absoluut missend stereobeeld en 'overall' hifi beleving is nihil. Voor versterking zorgt een Linn Majik en LK100 eindversterker. Conclusie: andere speakers en versterking nodig.
Na een luistersessie van de Genelec 8030c (overigens mooi aluminium gegegoten casing), Adam A7X, Yamaha HS-7 en 8, Neumann HK-120 was de conclusie zelfbouw is nog leuker en misschien wel beter.

Probleemstelling
De huidige opstelling is waardeloos i.c.m. zuil luidsprekers. Aangezien dit niet mijn hoofdluister set is ben ik bereid deze op te offeren voor de Scan Speak Revelator tweeter en woofer voor de nieuw te bouwen monitoren.

Forumvraag
Welke richting denken jullie uit? Zelf dacht ik volgende opties:
1. DSP actieve aangestuurde 2 weg nearfield monitors.
DSP inbouwen: met als voordeel dat er middels meting (bv. Umik mic) de ongelukkige opstelling en acoustische problemen verbeterd kunnen worden.

2. DSP actieve breedband luidspreker. Voor het ideale stereo beeld, omdat een tweeter en woofer bij een (very ~80cm) nearfield opstelling misschien niet ideaal is?

Bovengenoemde opties eventueel ondersteunde met actieve subwoofer (ben in het bezit van een actieve XLS 10" met passieve radiator).
Ik ben erg onder de indruk van verschillende ontwerpen en producties op het forum. Maar ik mis de ervaring om de juiste keuze te maken op basis van voorgeschotelde speaker karakteristieken. Zelf ben ik meer werktuigbouwer dan electro technisch of accoustisch engineer. Solderen van filters en aansluitingen vind ik leuk en wat simpele metingen en implementaties daargelaten. Maar wel zeer enthousiast van wat ik zie dat mogelijk is met digitale filtering en crossovers.

Dank alvast voor de moeite van het lezen van mijn epistel en moeite te nemen voor geven van een reactie!
unnamed.jpg
Piano Luister Houding.JPG
jvenema

Re: Nearfield monitors op akoestische piano?

Bericht door jvenema »

Als je een actieve tweeweg wil bouwen en dit budget vriendelijk wil doen dan zou je kunnen kijken naar: viewtopic.php?f=92&t=29416&p=1985153&hi ... p#p1985005

Als je wat wat met DSP doet en je maakt een gesloten systeem dan kun je de kast min of meer maken wat je uitkomt, doet metingen met je Umik en regel die af via de DSP.

De zelfbouw plate amp, gaat uit van een tweeweg. Maar als je wat kleine speakers wil, dan kunnen die wat gevoeliger zijn voor diffractie effecten vanwege de smalle baffle, dan helpt een waveguide tweeter ook. Omdat die meer bundelen hebben die minder akoestische interactie met de ruimte en de randen van de box.

Een mogelijke tweeter voor weinig die ik wel eens heb gebruikt en me positief verrasde, zeker gezijn de prijs, is de dayton audio ND25FW-4 1 https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... dEEALw_wcB

En Dayton en SB acoustic hebben ook budget vriendelijke mid woofers, waarmee je wat kan leuks kan maken voor je doel, zonder dat je wat op hoef te offeren, voor onderdelen.

Met een DSP aan boord is de aflopende curve van een waveguide eenvoudig te corrigeren, alsmede ook de crossover en overige EQ correcties.

Verder is er op dit forum denk ik wel voldoende info te vinden over hoe te meten en af te regelen, heb zelf bij de luidspreker showcases ook nog wel wat documenten staan over de bouw en meting en afregeling van speakers. Een was ook een aktief systeem. Ontwerp is verder niet zo van belang, maar er staat wellicht wel bruikbare info in over metingen en afregelen van DSP.

Verder is de akoestische invloed van de ruimte met nearfield monitors relatief gering. Ik ken je zuilen verder niet, maar kan me voorstellen als die een basreflex poort aan de achterkant hebben, dat de plaatsing van de zuilen wel of niet dicht tegen de achterwand of wel of niet zijdelings opgesloten een duidelijke invloed op het laag zullen hebben.

Het passieve STX project waarvan ook een bouwverslag is, worden als nearfield monitors gebruikt in de home studio van mijn zoon en die bevallen goed. Relatief gezien zijn nearfield monitors niet de meest lastige dingen, omdat ruimte invloeden bij die manier van luisteren minder zijn.
jvenema

Bericht door jvenema »

Denk trouwens dat een tweeweg systeem rustig kan, omdat de luisterpositie qua hoogte niet giga zal variëren. Ondanks de korte afstand zal de variatie in verticale hoek wel meevallen. Tenzij je zitten en staand pianospellen zou afwisselen ;-).

Met DSP kan je ook wat steiler filteren, geen gedoe met component toleranties. Omdat je wat steiler filter toepas, kun je wat lager gaan. En met dezelfde driver afstand maakt dat een lagere crossover een grotere bruikbare verticale luisterhoek geeft. En met steilere filters is het overgangs gebied smaller, wat ook gunstiger is.

Voordeel van de Dayton tweeter is, dat de diameter inclusief waveguide toch relatief klein is en dus dichter de mid woofer geplaatst kan worden als andere bekende losse waveguides, die je voor een tweeter plaatst. Een andere tweeter die stukje duurder is, maar een hele goede reputatie heeft, is de DXT tweeter van SEAS.
John P

Bericht door John P »

Het is wel zo dat in deze situatie de hoek t.o.v de spaekertjes erg scherp is. Dat leidt ertoe dat je naar doffer geluid gaat luisteren, het goede geluid gaat naast je voorbij. Als je de boxjes kunt indraaien dan is dat geen probleem, anders moet je een ontwerp nemen met een erg breed geluidsbeeld.
jvenema

Bericht door jvenema »

Indraaien is inderdaad van belang, dat is ook gebruikelijk met nearfield monitors, omdat de afstand zo klein is worden anders de luisterhoeken erg groot.
CSD

Bericht door CSD »

Hartelijk voor de uitgebreide reply jvenema!

Ik heb al met veel bewondering je andere DSP project viewtopic.php?f=59&t=27723&p=1924487#p1924487 bekeken. Met plezier de 77 paginas doorgenomen, wat fantastisch gedocumenteerd. Echter het gehele meetgedeelte is voor mij amper te volgen. ( ik zat niet op Mekelweg 4 maar 2) Dus ook te ver gegrepen om als eerste "actieve speaker" project uit te voeren.

De budget vriendelijke variant (ook weer mooi gedocumenteerd) lijkt mij een leuke start. In jouw thread geef jij aan dat je nog extra PCBs hebt besteld. Ik ben dus nu zeer geïnteresseerd er twee over te nemen. Zijn ze misschien nog beschikbaar?

Misschien moet ik maar eens een sprong in het diepe wagen. Denk je dat ik op basis van jouw Sigmastudio project files als novice eruit ga komen?
jvenema

Bericht door jvenema »

Er zijn nog printjes beschikbaar, passen denk ik makkelijk in een envelop, geen probleem om een paar op te sturen. In de project file wordt standaard een FIR filter gebruikt om de fase terug te draaien, althans dat is een mogelijkheid, maar die kan doormiddel van de knop ook uitgezet worden.

FIR filters geven altijd wat vertraging zeg een paar milliseconden, wat geen probleem is als je een CD afspeel die al een jaar in de kast heeft gelegen, maar met live muziek kan die vertraging wel een issue zijn.

Maar je ben natuurlijk vrij om FIR stuk altijd over te slaan, kwestie van een draadje in sigmastudio anders leggen, of om een ‘1’ op de eerste locatie te zetten en een ‘0’ op de overige locaties. Dit zet effectief het filter uit. volgens mij is dat ook de instelling van het basis project, zal ik even na moeten kijken.

Verder is het gewoon kwestie van getallen invullen voor de crossover frequentie en instellen EQ, om driver/behuizing dingen te corrigeren. Voor de EQ van b.v. baffle step etc zal je toch metingen moeten doen. Weet niet waar je woon, maar wellicht zijn er forum mensen in je woonomgeving die je hierbij kunnen helpen. Woon zelf in Helmond, wat vlak bij Eindhoven is, maar kom regelmatig naar Zwijndrecht.

Feitelijk hoef je met basis project niet meer te doen dan crossover in te stellen en de EQ, als je metingen kan doen, dan is instellen niet lastig. Het maken van metingen is denk ik wat lastiger, maar daar kunnen veel mensen je denk ik wel mee helpen. En als er problemen zijn, dan ben je altijd welkom. Las dat je een Umik heb, vind het best wel leuk om die metingen eens te vergelijken met een van mijn microfoons.
CSD

Bericht door CSD »

De zogenoemde FIR in combinatie met zelf piano spelen en parallel de samples uit de Dexibell zou dan inderdaad uit moeten staan om vertraging te voorkomen (mocht ik het uberhaupt merken met spelen). Zelf woon ik in Utrecht, maar ben niet vies van een stukje rijden. Wat betreft printjes, ik stuur je even PB.

ps. Wat betreft die Umik, die heb ik helaas niet maar gaf ik als voorbeeld.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik speel zelf piano en toetsen, en ondanks alle Nord geweld speel ik nog op een oude Yamaha CP300. Na jaren uit productie te zijn geweest is Yamaha hem opnieuw gaan leveren. De onboard zijn onovertroffen, het gevoel van de resonanties in je vingertoppen doet zoveel voor de beleving!

Dit werkt met breedbanders en een potente versterking, verre van perfect maar vergeleken met een stel actieve monitoren verslaat het dit met gemak.

Nord is met Audio Pro een samenwerking aangegaan. Het lijkt me een variatie op hun Addom serie.

Ik ben me aan het oriënteren op een nearfield monitor voor piano. Ik neig naar keramische conussen, een FAST met 2" voor midhoog. Zeker geen tweeter @2kHz constructie, dat is wat mij betreft te drukkend op de oren.

De Bromo van forumlid Ohr komen te koop, die zou ik wel eens naast de piano willen horen, maar mijn persoonlijke keuze nu is wellicht totaal anders: B&C CXN5-44
http://www.loudspeakerdatabase.com/BC/5CXN44
Hoeveel laag je nodig hebt valt te onderzoeken, maar actief gesloten kun je met een beetje 5" al wel redelijk ver komen.
CSD

Bericht door CSD »

Het valt mij altijd weer op, als ik in een muziekwinkel ben en boven een keyboard hang met inbouw speakers, hoe het geluid om je heen lijkt de grijpen. Ondanks waarschijnlijk relatief goedkope speakers en zeer weinig laag. Ik denk zelf dat dit te wijten is aan ideale stereo opstelling. DIt hoop ik dus met de te bouwen monitors ook te bereiken eneen voller geluid.

Wat betreft het hele laag zoek ik niet het sub-laag, maar het volle. Bassnaren in de piano spelen op zich wel een lage frequentie maar het volle geluid komt vooral door het resoneren van de andere snaren die meedoen. Dat meeresoneren geld ook veel andere instrumenten die digitaal gesampled zitten in de Dexibell.
    Ik neig naar keramische conussen, een FAST met 2" voor midhoog. Zeker geen tweeter @2kHz constructie, dat is wat mij betreft te drukkend op de oren
    • - Kun je uitleggen wat een FAST is? (kan ik niet zo snel op google vinden)
    En wat bedoel je met drukkend gevoel op de oren door2Khz constructie? Heeft dat met XO te maken?
    • - Zou je je keuze willen toelichten voor de B&C CXN5-44?
    • - Wat is jouw visie op breedbanders tegenover 2 weg systemen voor deze toepassing?
    Los van de fysieke constructie verschil en opgerekte frequentie bereik. Vind ik het moeilijk te begrijpen wat de zwaarwegende voordelen zijn?
    Wat ik zelf kan bedenken:
    - Puntbron benadering
    - minder duur filter?
    - Waarschijnlijk minder volumeuze behuizing.
    - Bij actieve versterking met DSP heb je maar 1 kanaal nodig per speaker, dus 1 versterkerbord minder. Misschien hierdoor minder "tweakbaar" in de verschillende frequentie gebieden?
    Henkjan
    Beheerder / Site Admin
    Contacteer:

Bericht door Henkjan »

FAST is het concept van een (kleinere) breedbander met een (sub) woofer. 2 weg met crossover ~400Hz ofzo.
    bij mijn PC thuis heb ik nu de "desktop Nescio" staan, die heeft de Tangband W2-800 voor t midhoog en de Tangband W4-1658, actief gefilterd. Echt een super combo, die W2-800 is echt een "geheimtip", enorm lage vervorming, mooi helder maar niet scherp. En die W4-1658 is wat duurder, maar geeft zeer mooi gedetailleerd laag; ik heb m in een BR afgestemd op 40Hz (en dan rumble filter op 35Hz in de DSP)
    ray5150

Bericht door ray5150 »

De term FAST is een afkorting en betekent Fullrange And Subwoofer Technology. beschrijving daarvan zoals hierboven.
    CSD

Bericht door CSD »

De Nescios van jou heb ik inderdaad al gezien! Ik ben zoveel aan het lezen op verschillende sites en fora, dat er veel info weer verloren gaat en dat dus vergeet. Ik lees dat het een bassreflex is, voor mij geen optie, speakers komen dicht tegen de muur.

Met betrekking tot het crossover punt (XO), kan ik concluderen dat dat het kritische punt is in je filterontwerp of instelling op je DSP bij het ontwerpen of fine tunen van je luidspreker? Gezien je met de karakteristiek van de ene unit terecht komt op de andere?

Hoe meer ik lees, hoe meer vragen. :think: Lijkt mij verstandig wat meer basis kennis tot me te nemen met betrekking van kastontwerp, selectie van de drive units en interpretatie van de akoestische meetvariabelen. Ik kan straks wel gaan meten, maar als ik niet begrijp wat ik meet en wat nodig is voor een modificatie dan heeft het niet veel zin.

Iemand een boekentip die leesbaar is voor de beginnelingen en aansluit bij genoemde onderwerpen?
    Zojuist volgende boeken gereserveerd , ik weet niet of het goede 'instappers' zijn, maar ik moet ergens beginnen:
    • * Luidsprekerkasten ontwerpen / Vance Dickason ; [vert. uit het Engels: E.A.J. Bogers ... et al.]
      * Loudspeakers : for music recording and reproduction / Philip Newell and Keith Holland
    jvenema

Bericht door jvenema »

Een lage crossover heeft zeker voordelen. Als de drivers ongeveer even dicht bij elkaar staan en crossover is lager. Dan is de golflengte groter en is effect in veranderen verticale richting kleiner rond de crossover.

Ben zelf ook met zoiets bezig met de bmr56, die is in diameter nog iets groter dan de genoemde tangband. Door de relatief grote diameter hoeft die maar hele kleine uitslagen te maken bij hogere frequenties en is de vervorming daardoor gering.

Theoretisch zou de bmr56 een crossover van 300Hz of zelfs nog iets lager aan moeten kunnen. Als ik hem echter meet en naar de vervorming kijk, dan denk ik dat 700Hz beter zou zijn.

Vaak is bij dit soort tweeters de afstraling onder hoeken weer wat minder. There is no free lunch, wat je win aan eigenschappen op een bepaald gebied, dat lever je over het algemeen elders weer in.

Bij jouw gebruik als nearfield monitors achter piano, is een hele lage crossover niet heel erg van belang omdat de variatie in luister hoogte gering is. Als de boel goed ingesteld is op die hoogte dan heb je daar feitelijk geen last van.

Maar hetzelfde geld voor wat minder goed afstraal gedrag onder hoeken. Eenmaal ingedraaid is ook die hoek redelijk constant en is de boel met EQ voor die luister positie goed in te stellen.

Vandaar de opmerking dat nearfield monitors wat makkelijker zijn omdat je je meer kan richten op een enkele luister positie. Geluid in de rest van de kamer mag wat minder zijn. En dan kun je wat keuzes maken wat de effecten voor de rest van de kamer zijn. Bij de ene keuze is veranderen in hoog laag richting wat minder, bij de andere links rechts etc.

De keuzes voor geluid in de rest van de kamer hangen ook af van de ruimte zelf. Is die erg hard dan zou een waveguide zeker kunnen helpen. Door de betere bundeling geeft dit minder reflecties. Is de kamer erg gedempt dan kan een tweeter met meer spreiding juist fijn zijn.

Zo breedband achtige tweeter zal in het hoog ook meer bundelen en onder hoeken afvallen, echter zal dit veel grilliger verlopen dan met een waveguide. Onder een hoek zal de tendens aflopend zijn, maar daar kunnen enorme pieken in zitten. Bij een waveguide zal dit aflopen veel geleidelijker zijn.

Verder zijn er ook andere “normale” dome tweeters die bekend staan om hun lage vervorming omdat die een relatief grote uitslag kunnen maken. B.v. De SB26ADC-C000-4 https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... 00-4_1.pdf

Is een hele fijne tweeter mee relatief lage Fres en goede spreiding onder hoeken en geen grillig verloop onder hoeken. Echter omdat die zo goed afstraalde onder hoeken kan die in een “harde” ruimte wat schel gaan klinken, omdat er in het hoog veel geluid terugkomt via reflecties.

Mijn actieve speakers gebruiken deze tweeters en de speakers zijn wel eens gebruikt bij het koor om een elektrische piano te versterken, voordat we daar een systeem voor hadden aangeschaft (Yamaha stagepas 400). De piano had nog nooit zo goed geklonken als met die speakers, was toch echt nog een slagje beter als het later gekochte systeem, wat zeker niet slecht is.

Echter is gebruiksgemak met vervoer etc duidelijk weer anders etc.

Heb dus actief systeem met de sb26adc en passief met stx drivers met waveguide. Het passieve systeem is ook nog eens met dsp extra vlak getrokken en als nearfield monitors op de juiste luister positie is er geen verschil te horen tussen de twee verschillende systemen.

Bij op en neer bewegen hoofd is passief systeem wat minder, afstand drivers is door de losse waveguide groter en passief is filterheling minder steil.

In wat meer de dempte ruimte, mancave b.v. Met houten wanden en ook zeil als een wand geen voorkeur. In harde ruimte b.v. Slaapkamer kids met laminaat en grote kast die hard is met spiegel, dan gaat de voorkeur naar de waveguide.

Dus wat een betere keuze is, is nogal omgevings gebonden. Maar voor puur de luister positie achter de piano zijn heel veel verschillende keuzes goed te krijgen, zeker actief met dsp.

Denk dat de keuze voor een midwoofer die een relatief grote Xmax heeft en zich thuis voelt in de beoogde behuizing misschien nog wat belangrijker is. Je wil voorkomen dat de boel in het lage register snel zal vastlopen. Je zit dan al snel met hoge intermodulatie vervorming, wat misschien nog erger is als de THD vervorming zelf in het laag.

Een oplossing voor dat zou een subwoofer kunnen zijn. Het echte laag hou je dan weg bij je monitors, dan hoef je niet de laagste noot te halen, maar is 100Hz oké.
    ray5150

Bericht door ray5150 »

Misschien is het interessant om ook eens te kijken naar de door pappaleo ontwikkelde Bébé :
    viewtopic.php?f=3&t=28482
    Dat klinkt verdomd goed, moet ik zeggen.
    wouter
    Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik geloof dat juist het fysieke contact van on board speakers, en het grote aandeel diffuus geluid vs een gerichte monitorspeaker maakt dat je "in het geluid zit". Besef dat dit meer gaat om geluidsproductie dan om -reproductie. Het hoog van een 2" zal ruim voldoende zijn, een piano heeft geen tweeters nodig maar een homogeen geluid. Inderdaad, de samples werken met snaarresonantie, klankbord en key-off geluid en harmonische content... Dit gaat niet on zuiver geluid, maar om rondom afstralen zoals een akoestisch instrument dat doet.

Als ik met hoofdtelefoon op speel, en de krachtige on board speakers aan zet hoor ik dat niets van, maar ik voel het zeker. Echt een extra dimensie.

Dus ik zou goed nadenken over het concept.
    Onder je klavier een paar krachtige basluidsprekers voor het laag en de trilling, en verder van je af en hoger wat rondstralende luidsprekers... wellicht is dat nog veel beter dan wat Nord doet, of bijv. een KRK speakersetje bij een sample keyboard.
    jvenema

Bericht door jvenema »

Vind zelf de tannoy reveal serie een stuk fijner klinken dan de KRK. Heb ze ooit eens in een luistersessie vergeleken voor speakers bij een iMac en bij gelijk afgesteld volume is verschil met akoestische (sax, gitaar) muziek erg duidelijk. Bij moderne dance muziek klonken ze wel oke. Vermoed dat ze het hoge laag wat overdreven opgekrikt hebben.
    Hoe dan ook beide zijn een stuk beter dan de standard logitec achtige speakers bij een computer.
    jvenema

Bericht door jvenema »

Speel zelf geen piano, maar als het fijn is trillingen te voelen, dan zijn exciters misschien wel iets.
    En ja een muziek instrument straalt rondom geluid uit, maar dat zit voor een deel ook al in de opgenomen samples. Wat dan de beste keuze is, is lastig te zeggen, zal ook wel van de samples afhangen en hoe die opgenomen zijn. Maar kan me voorstellen dat een hoog wat meer spreiding heeft en minder bundelt wellicht fijn klinkt.
    Moet zeggen dat de speakers met de SB26ADC-C000-4 toen wel erg fijn klonken met de elektrische piano. En die tweeters vallen erg weinig af in het hoog onder een hoek.
    wouter
    Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Exiters geven inderdaad een contact trilling, maar die kan dan net zo goed van gemonteerde speakers komen. Mijn 4-5" breedbanders in de piano zetten voldoende kracht bij, voor een beleving en vibratie.

Hier zie je een uitgewerkte piano met serieus systeem. Het laag onder, en de rest aanvullen in meerdere richtingen. Tweeters komen er niet altijd in voor, al zijn er wel piano's met tweeters:

https://www.youtube.com/watch?v=--yVVAtjcUo&t=65s

Voor mijn producten van Acoustic Alignment heb ik regelmatig gedacht ook de kant van stage piano speakers op te gaan, maar ik denk dat het per behuizing verschilt hoe je goed de speakers kunt positioneren, en ik geloof niet in een stereo setje speakers. Dat lees je hier ook:
    http://forum.pianoworld.com/ubbthreads. ... mp-11.html

Over plaatsing, dit is niet optimaal maar meestal het minst beroerd: stereo op de grond en redelijk ver van de oren af:
    http://forum.pianoworld.com/ubbthreads. ... ement.html

Een vriend van me heeft bij zijn Nord Stage een set Syrincs M3-220, maar dat vind ik dus echt zonde. Ik verwacht ook dat een setje Infinity Overture 1 daar gehakt van maakt, maar dat is een ander verhaal...

Voor een compacte stereo set zou ik wel een PA unit overwegen, of wellicht de Monitor die Jeroen_D voor zijn dochter maakte met een SBa PP cone midwoofer. Een zeer goede PA unit is volgens mij nog altijd deze, zit in de LAN NP1 maar die zie je nergens te koop meer. http://www.loudspeakerdatabase.com/18Sound/5W430
    Als 2-weg zou ik oppassen voor het directe geluid van een tweeter @ 2kHz, dat sloopt denk ik je oren bij een piano...

De reden dat ik voor de B&C 5CXN44 zou kiezen is puur omdat ik een robuuste coax zou willen die nog lang niet zit te vervormen als je met 100dB nearfield een piano hoort. Oké dat zijn pieken, maar die wil je juist niet vervormd horen...

Hauptwerk levert veel speakerkanalen (meen ik) bij hun sample orgels, en Eminent in Lelystad bouwt ze juist weer overal echt heel specifiek in (visaton). Hoe dan ook, het kan ook een smaak en akoestisch dingetje zijn. En basreflex hoef je niet te mijden hoor, kan prima werken om de vervorming laag te houden.
    jvenema

Bericht door jvenema »

Mijn ervaring is meer op versterken van een (elektrische) piano tov een koor in een wat grotere ruimte. De zaal moet piano goed kunnen horen en in balans met het onversterkt koor. De ingebouwde speakers van de kawai ES8 zijn niet voldoende, leuk voor de pianist maar te zwak voor een zaal te vullen.
    We gebruiken daar nu de Yamaha stagepas 400 voor, maar hebben daar ook wel eens mijn actieve speakers ervoor gebruikt en die klinken duidelijk natuurlijker en transparanter. Maar die zijn niet praktisch voor dit doel en was even een tijdelijke noodoplossing.
    We hadden een keyboardi instrument versterker maar die klonk hopeloos en was niet echt bruikbaar met de piano.
    Er zat een grote woofer in die niet gefilterd was anders dan een hoog afval door zijn eigen spreek spoel en een piezo tweeter met een enkele condensator ervoor.
    Kortom veel cone breakup en het vreselijke schreeuw geluid van de piezo tweeter.
    A ja de fase van de piezo tweeter was ook nog eens verkeerd om aangesloten. Met ompolen werd de meting wat beter, maar nog steeds niet geweldig.
    Dat ding onder handen genomen piezo vervangen door een SB26ADC die ik nog had liggen en er een fatsoenlijk crossover filter voor gemaakt.
    Verder nog wat aanpassingen gemaakt aan de behuizing, wat bracing en wat bitumen geplakt etc.
    Resultaat een enorm verschil er komt nu een veel natuurlijker geluid uit. Deze instrument versterker gebruiken we nu achter het koor, zodat koor de piano goed kan horen. De andere speakers staan vaak wat meer naar voren en van koor afgericht, dus daar heb je niet genoeg steun aan. De speakers van de piano zelf staan omhoog en te zwak. Maar in deze combinatie komen we goed uit de voeten.
    wouter
    Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik begrijp je, en als pianist/toetsenist spreek ik uit ervaring dat het geluid van een piano op afstand wat anders is dan de beleving en het spel- en speelgevoel dat een akoestisch instrument je geeft. Helemaal vergeleken met een speaker systeem, dus ik begrijp dat uitversterken met als doel Public Adress (PA) het beste gaat met speakers die ook goed presteren. Maar de feel en klank van een akoestisch instrument nabootsen lijkt me ondoenlijk met een stereopaartje speakers. Ik heb het in ieder geval nog nooit goed gehoord. Actieve monitoren idem dito, ik had daarover een discussie met de geluidstechnicus van de oefenlokalen. Die mocht het mooiste wat hij had om de piano heen bouwen. En daarna zetten ik de onboard speakers aan, we hoefden er geen woord aan vuil te maken ;-)
    AntonZ

Bericht door AntonZ »

Mooie suggesties en ideëen van iedereen over de te maken keuzes, daar kan ik niets aan toevoegen. Ik verwonder me alleen ietwat over de context. Ik ken Silent Piano als toevoeging aan een akoestisch instrument, waar bij inschakeling van de "silent" stand de hamers afgevangen worden net voordat ze de snaren raken. De genoemde meting van de snelheid van de hamerkop wordt gebruikt voor aansturing van een gesampled instrument. Doorgaans bedoeld om inderdaad "silent" te kunnen spelen, bijvoorbeeld in een rijtjeshuis met buren of 's avonds laat als huisgenoten al slapen - typisch met weergave op een koptelefoon. Ik verwonder me er over dat je van plan bent de desgewenst ook beschikbare akoestische klank uit zet en vervolgens via het silent mechanisme alsnog met samples de muziek in de ruimte gaat weergeven. Is dat niet een enorme omweg? Voor de leuk snap ik het, maar afgezien daarvan haalt niets het toch bij de weergave van het echte akoestische instrument dat immers ook gewoon voorhanden is?

Niet als kritiek bedoeld overigens, lees mij niet verkeerd in dat opzicht. Het is enkel oprechte verwondering.
    jvenema

Bericht door jvenema »

Met een stage piano die vervoerbaar moet zijn, zijn de onboard speakers niet zo geweldig. En ook hierbij kan de beleving enorm verschillen afhankelijk van de positie.
    We hadden gezien ons budget indertijd drie piano's op onze shortlist staan, ik ben toen met de pianist en nog iemand naar een grote muziekwinkel in duitsland geweest, waarbij alle drie te bespelen waren.
    Hij bespeelde ze alle drie en twee daarvan vond de pianist wel goed klinken. Degene die hij niet goed vond, vonden wij ook niet klinken dat was duidelijk. Maar een van de twee die hij wel oke vond, vonden wij totaal niet klinken tov de andere. Toen bewogen wij onze luister positie meer naar de zijne en inderdaad het geluid veranderde en was ineens wel redelijk. Meer boven de piano was het wel te pruimen.
    Bij de kawai was het geluid stabieler, dat verschilde minder met boven voor of achter de piano, dus uiteindelijk die gekozen.
    Maar ik weet dat er ook piano's zijn die qua electronica/samples hetzelfde zijn, maar dat er meer kast omheen zit en dat je dan meer met de speakers kan doen dan bij een stage piano. Zoals gezegd bij een stage piano zijn de onboard speakers nogal beperkt.
    jvenema

Bericht door jvenema »

Ik lees in de intro post, dat er andere samples worden afgespeeld. Dus wellicht wordt de piano op silent gezet en worden er dan geen piano samples afgespeeld, maar heel andere geluiden die dan enigszins redelijk moeten klinken.
    De vraag is welke beleving je dan wil hebben een piano beleving nabootsen, is natuurlijk iets anders als er orgel samples of zo uiteindelijk uit de speakers moet komen. Misschien zijn we helemaal op het verkeerde been gezet.
    AntonZ

Bericht door AntonZ »

Ja voor een stage piano snap ik het helemaal, daarover zeker geen discussie. Ik heb met pianisten en toetsenisten gespeeld met diverse smaken aan keyboards, stage piano's, Rhodes, Wurlitzer etc. Hoe die uitversterkt worden is inderdaad van grote invloed op de klankbeleving.

Ik verwonder mij enkel over de keuze om een silent piano (die ook akoestisch te gebruiken is) in huis gesampled te spelen en elektrisch uit te versterken en daar dus geen gebruik te maken van de aanwezige mogelijkheid om gewoon akoestisch te spelen.
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”