PE06/40 SE tube Amp?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Andre_66 schreef:
If you were thinking in terms of the late sixties U72N output transformer beware,
this transformer is huge (overdimensiond).
So check the dimensions and reserve enough space for it.

It's DC resistance between supply and plate is about 177 Ohm,
so in the customary EL84 configuration of 50 mA anode current you lose about 9V.
A supply of 260V (370DAX and EZ81) makes up for that.

I did not include the 1628SEA in a feedbackloop, it's quality should fend
for itself and I want things simple, so I have no advice for oscilation-supression.

One thing I noticed is that;
with primary red connected to supply and
with primary blue connected to anode,
8 ohms between secundary yello and black
while yello grounded :
black is in phase with the EL84-grid and not with the EL84-anode,
which is not what documentation would suggest.
So do mind when you do want to include it in a feedback loop.
Review van deze trafo op jukeboxrevival.
Yellow grounded?? Datasheet staat dat dat de 8 ohm positive is... zoals ik m ook heb aangesloten. Wat nu als ik die FB wil uitproberwn?
Mijn gok is dat rood en blauw omgedraaid moeten worden als het microfoon effect optreedt.
Het hele verhaal hier boven weet ik niet wat je daar mee aan moet
In het schema dat ik geplaatst heb voor je heb ik met * aangegeven in het rood welke draden je moet omwisselen als het gaat oscilleren bij gebruik FB
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Goedemorgen Bert
Ah!buis schreef:
Je kunt met de tegenkoppeling spelen, 82k kleiner nemen, om de gevoeligheid en de vervorming te verminderen. Hangt af van de UGT tot hoever je kunt gaan voordat de boel onstabiel wordt (oscilleerd). Evt een condensatortje erover,heeft Bert wel ervaring mee.
Anne
wat wordt bedoeld met die 82k?
als ik het goed begrijp hoef ik dus alleen de fase v d output naar speakers om te draaien(geel en zwart ipv wit en geel)
wat bedoeld Anne met condensator eroverheen, kun je dat toelichten?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Ik heb een schema getekend en * bij de annsluitingen trafo gezet en er een regel bij getypt Andre boven in het schema
20 K is 20.000 ohm 82K is 82 000 ohm
En Condensator erover is zoals bijvoorbeeld bij de Zener diodes daar zie je een condensator over de zener diodes
Bijlagen
095E4B4C-E8DC-47F2-9904-D65C23C39D6A.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door democles »

wat bedoeld Anne met condensator eroverheen, kun je dat toelichten?
Ik denk dat Anne een condensator over de 20K terugkoppel weerstand bedoeld.
Meestal iets van 10 tot 200 pico. (pF)
Voor als je met een 1KHz blokgolf op de versterker nog een kleine opslingering ziet,die je dan onderdrukt met dat condensatortje.

Tekening als voorbeeld!
Naamloos.jpg
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

dank je wel Bert. ik had vandaag een forum lid op bezoek, en vanochtend bezig met mijn 832a versterker. vandaag dus een dag timeout van de pe06. bovenstaand schema is de mullard 2 x 3, die heb ik ook gebouwd.
morgen verder met de 06
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Andre_66 schreef:
dank je wel Bert. ik had vandaag een forum lid op bezoek, en vanochtend bezig met mijn 832a versterker. vandaag dus een dag timeout van de pe06. bovenstaand schema is de mullard 2 x 3, die heb ik ook gebouwd.
morgen verder met de 06
Heel leuk dat je al met andere leden forum kennis hebt gemaakt
De FB instellen doe je met Blokgolf van 1 khz op de ingang De versterker moet niet te hard staan zo maar net een goed blokgolf plaatje is goed
Ik heb het even getekend voor je FB ook het Condensatortje Dat zou bijvoorbeeld 60 pf kunnen zijn of 10 Pf
Dat is maar gokken zonder scoop , ik gebruik daar een variabele condensator voor Die instel zodat de FB goed is
Dan neem ik hem eruit Meet de waarde op en soldeer die erin
Je zult om die die FB goed te kunnen instellen een scoop nodig hebben niet perse maar wel heel makkelijk
Op het gehoor kom je ook een heel eind Maar als er dingen boven je gehoor grens uit je versterker en op je speaker terecht komt
Kan dat wel eens erg duur worden :!:
Ik heb een blokgolfje getekend een met een piek aan het begin onder en boven
Die zal je ook wel horen Je hoge tonen zullen te sterk aanwezig zijn Sissend geluid bij de hoge tonen
Met een condensator over die 20K weerstand kun je dat weg halen en het blokje wordt als op het rechtse plaatje
Mocht het gaan oscilleren dan moet je de draden UGT aan een kant moeten omwisselen in jouw geval bijvoorbeeld die rode en blauwe draad
Maar als je de Aftakking voor Ultra Lin ook gebruikt Dan moet je dat niet doen en de Witte en Zwarte draad omwisselen
Succes Andre
Bijlagen
2AB6EC1C-6821-4541-94D7-5E0FE103AA9C.jpeg
515332BD-5E53-4B05-A7CD-A6B63B534EF2.jpeg
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

ik doe dit liever samen met jou, dan gebeurt het niet op gehoor. ik hoor boven 11,8Khz toch niets meer.
het was trouwens Bas uit Etten hiero... erg gezellig
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Andre_66 schreef:
ik doe dit liever samen met jou, dan gebeurt het niet op gehoor. ik hoor boven 11,8Khz toch niets meer.
het was trouwens Bas uit Etten hiero... erg gezellig
Is prima Andre
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Mullard 3 3
Bijlagen
Dit is de versterker van bovenstaand schema. Alle info te vinden op heatedcathode.com
Dit is de versterker van bovenstaand schema. Alle info te vinden op heatedcathode.com
Plaats reactie