Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bartarie »

FR_Aad schreef:
In de versie in dit draadje zit de baspoort in de voorkant. En er zit een poort in het middenschot aan de binnenkant.

Filter staat hier boven (een paar post terug)
Jein,

Dat schot zit er nog in, maar het middenschot heeft een groot gat gekregen. Geen "poort" meer.
Kees R.
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 sep 2021, 19:53

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Kees R. »

Dank jullie wel. Maar in de eerste twee pagina's van deze thread staan 2 verschillende tekeningen van TML's, die als zeer goed worden omschreven. Pas veel later worden ze in een BR kast geplaatst. Ben ik abuis als ik denk dat een TML dieper doorloopt in het laag dan een BR, even afgezien van de snelheid in het laag.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bartarie »

Ik vond de BR beter klinken, het is ook zo dat dit niet Bassreflex is zoals tegenwoordig word toegepast bij kleine luidsprekers die lucht verplaatsen. Dit zijn drivers "zonder" uitslag, deze moeten het echt hebben van de oppervlakte. Dus heb je ook geen "pompende" bas.

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet brengen, het staat je vrij om TL te bouwen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door wouter »

Kleine opmerking, Bartarie heeft het over een zuigkring, maar vermoedelijk is het een sperkring: de LCR onderdelen parallel aan elkaar en alles in serie tussen versterker en 12"
Kees R.
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 sep 2021, 19:53

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Kees R. »

Barrie, ik kom zelf uit regio Eindhoven, ik weet niet waar jij vandaan komt maar zou zeker een keer willen komen luisteren.
Alleen nu even 2 weken Portugal, daar kan ik dan lekker onder de zon gaan zitten tekenen. Even afgaande op de afmetingen van de diverse kasten. Klopt het dat bij een BR kast de afmetingen niet zo belangrijk zijn als de inhoud en de poort hetzelfde blijven.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bartarie »

Mogguh,

De benamingen van het filter, i have no clue:

Het filter is zo gemaakt dat hij in het middengebied wat weghaalt van de breedbander, en de tweeter heeft een 6db filter en bouwt dus rustig op.
Er word dus alleen aangevuld door de tweeter, en de breedbander word niet gekapt ofzo.

Volgens mij klopt het wat je zegt, dat het volume plus de poort het meest belangrijk is. Maar ik heb veel misbruik gemaakt van kennis van anderen destijds. Het mechanische deel, en de weergave zijn voor mij het meest belangrijk. Voor de draaitafel heb ik ook een combinatie van een hand vol concepten gebruik die ik mooi vond, maar ook bewezen waren. En de voorversterker is een "Phonodude".

Ik woon tussen Apeldoorn en Arnhem in.

B
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Olaf Analogue »

wouter schreef:
Kleine opmerking, Bartarie heeft het over een zuigkring, maar vermoedelijk is het een sperkring: de LCR onderdelen parallel aan elkaar en alles in serie tussen versterker en 12"
Dit is inderdaad het filter waar het om gaat, om de piek in de weergave glad te trekken.


Het filter komt van Arjank af :
viewtopic.php?f=3&t=9557&start=121

een parallel schakeling van onderstaande componenten, en dat netwerkje dan in serie met de driver.
L=2,2 mh
C=2,2 uf
R=30 ohm
Bijlagen
Vastleggen.PNG
Kees R.
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 sep 2021, 19:53

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Kees R. »

Geachte forum leden, even voor de duidelijkheid. Gaat het hier om een inhoud van 110liter of mag het ook iets groter zijn (pak em beet 10 liter) met gelijkblijvende poort diameter en lengte. Dan kan ik beginnen met tekenen.
Kees R.
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 sep 2021, 19:53

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Kees R. »

Aangezien het hier om het probeersels idee gaat, en ik nu alle tijd heb om lekker te lezen en het internet af te struinen, heb ik in al mijn onwetendheid besloten om een (backloaded) hoornluidsreker te gaan bouwen voor de 12100. Ik heb een ontwerp gevonden op TNT audio van een Coral hoorn en bij Tannoy een "normale" hoorn voor een 15" concentric driver. Uit alle opmerkingen die ik lees lijkt het dat het verschil tussen 10 12 en 15 inch breedbanders in een zelfde behuizing geen heel groot onderscheid te maken, op het "pompen" van het laag na. Is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft of zal ik de eerste zijn in die dit zal proberen.
Kees R.
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 sep 2021, 19:53

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Kees R. »

Bartarie, kan het zijn dat jij ooit (ca 10-12 jaar geleden) in Eindhoven een paar 12202 of 12100's hebt gekocht die ingebouwd waren in een paar open baffles in een klein industrie complex bij het vliegveld?
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bartarie »

Kees,

Ik heb aangeboden even n keertje langs te komen, ik herken je enthousiasme. Maar tot die tijd heb ik er weinig (niks) aan toe te voegen.

Drivers komen uit Dieren.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Olaf Analogue »

Dit is de TL kast welke aanvankelijk toegepast werd. ikzelf, maar dat is persoonlijk, vond de weergave indrukwekkend en zeer aangenaam.
Bijlagen
Speaker TL.png
Kees R.
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 sep 2021, 19:53

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Kees R. »

Olaf, een vraagje. Ik zou een hoorn bouwen maar zat (lekker) in Portugal van de zon te genieten tijdens het uitdenken en tekenen. Maar weer thuis gekomen is mijn huiskamer toch iets kleiner dan in gedachten. En aangezien de hoorns 56cm breed zijn hebbik in overleg met mijn vrouw toch maar besloten de TML's of BR te bouwen. Maar na weer een hoop gelezen te hebben lijkt mij de keuze van TML het beste voor het laag. Ik zie de tekening van jou kast maar heb nog een vraag. Ik heb gelezen dat de luidspreker tov van de lijn op een bepaalde hoogte moet zitten. Kun jij aangeven hoe hoog het centrum van de luidspreker zit tov de bovenkant(binnenzijde) en welke dikte mdf heb je gebruikt.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb deze kasten zelf niet gebouwd, ik heb inmiddels begrepen dat dit ook niet helemaal de kast is welke in de praktijk is toegepast, wel is deze kast geschikt, zoals je in de tekening ziet is de afstand van de driver ten opzichte van de zijkanten hetzelfde als de afstand vanaf de bovenkant, dat kijkt verder ook niet heel nauw.
Ik ga er vanuit dat er uitgegaan wordt van 18 mm hout, dat is wel het meest gangbare, dikker hout toepassen kan uiteraard ook, als de binnen afmetingen maar hetzelfde blijven.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door FR_Aad »

Voor de liefhebbers. Ik heb nog een setje liggen. Zie verkoop topic
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Olaf Analogue »

FR_Aad schreef:
Voor de liefhebbers. Ik heb nog een setje liggen. Zie verkoop topic
Voor een hele nette prijs ook nog, dat is inderdaad een buitenkans voor de liefhebber.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bartarie »

Oeps!

Ad12100 stuk na net geen 10 jaar trouwe dienst.

Iemand nog een setje beschikbaar?
IMG_1258.jpeg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door FR_Aad »

Ik heb deze nog ergens

viewtopic.php?t=31505
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”