Klik-Aan-Klik-Uit module?
Moderator: Beheerdersteam
Klik-Aan-Klik-Uit module?
Op dit forum wordt in diverse topics gesproken over een KAKU (klik-aan-klik-uit) module voor het in en uit schakelen van de netspanning van een versterker middels een low-power stuursignaal. In de openingspost van dit gearchiveerde marktplaats topic staat een niet werkende link naar een topic op dit forum over de KAKU. Kan iemand mij helpen aan een werkende link? Of een link naar een soortgelijke schakeling?
PS: Ik heb gezocht met de zoekfunctie van dit forum, maar zonder resultaat. Ik ben niet van plan om een kaku module aan te schaffen, maar zoek inspiratie (het liefst een schema) voor het ontwerpen (en aanpassen) van een soortgelijke schakeling.
PS: Ik heb gezocht met de zoekfunctie van dit forum, maar zonder resultaat. Ik ben niet van plan om een kaku module aan te schaffen, maar zoek inspiratie (het liefst een schema) voor het ontwerpen (en aanpassen) van een soortgelijke schakeling.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Dit zou het origineel moeten zijn, een ontwerp van het gewaardeerde forumlid Pjotr.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Bedankt Henkjan. Ik heb het draadje over de Pass Pearl2 voeding erbij gezocht, en vond daar nog een 1 dag latere versie van het schema:
download/file.php?id=158732&mode=view
De feestverlichting in de vorm van 6 rode LEDS in serie ga ik weglaten. De trafo VB1.0_2_6 voor de voeding van de kaku is 2x6V neem ik aan?
EDIT: Datasheet van de trafo gevonden. Is inderdaad 2x6V, 1VA.
download/file.php?id=158732&mode=view
De feestverlichting in de vorm van 6 rode LEDS in serie ga ik weglaten. De trafo VB1.0_2_6 voor de voeding van de kaku is 2x6V neem ik aan?
EDIT: Datasheet van de trafo gevonden. Is inderdaad 2x6V, 1VA.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Bedankt Ray voor het origineel!ray5150 schreef:Dit zou het origineel moeten zijn, een ontwerp van het gewaardeerde forumlid Pjotr.
Push-button-ON-OFF.gif
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Yep
Al heb ik het schema ook niet bedacht, is al heel oud. Kleine aanvulling: De draden naar de schakelaar zijn wat storingsgevoelig. Hou die sowieso uit de buurt van storende netleidingen en zo. Neem daar verder afgeschermd draad voor. Ikzelf neem meestal een oud stukje USB kabel. Is 4 aderig en kun je ook nog een ledje aansluiten. Dit schakelingetje dateert nog uit de oude tijd dat er alleen RVS pulse schakelaars te koop waren. Op dit moment zijn er volop RVS drukschakelaars te koop met 2 standen aan/uit. Die kun je niet gebruiken voor 230V netspanning omdat die niet voldoen aan de nodige isolatie eisen. Maar die kun je hier wel prima gebruiken om het relais te bedienen.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Bedankt Peter dat je dat tersprake brengt Want ik ben me er het lazerus van geschrokken toe hij inschakelde uitzichzelf , Telefoon misschien die het veroorzaakte , ik weet het niet, maar zou goed kunnen. Of een modem , maar wat was dat een angstig moment , toen ik dat relais hoorde klikkenPjotr schreef:YepAl heb ik het schema ook niet bedacht, is al heel oud. Kleine aanvulling: De draden naar de schakelaar zijn wat storingsgevoelig. Hou die sowieso uit de buurt van storende netleidingen en zo. Neem daar verder afgeschermd draad voor. Ikzelf neem meestal een oud stukje USB kabel. Is 4 aderig en kun je ook nog een ledje aansluiten. Dit schakelingetje dateert nog uit de oude tijd dat er alleen RVS pulse schakelaars te koop waren. Op dit moment zijn er volop RVS drukschakelaars te koop met 2 standen aan/uit. Die kun je niet gebruiken voor 230V netspanning omdat die niet voldoen aan de nodige isolatie eisen. Maar die kun je hier wel prima gebruiken om het relais te bedienen.
Vanaf dat moment gaat de stekker eruit als ik aan een versterker pruts Want ik had er zomaar naast kunnen liggen
RIP OpaBert .
En daar had ik nog geen zin in
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Bedankt Peter voor de verdere toelichting.
Toch nog een vraag: blijft de bestaande schakeling met de NE555 werken als de pulse schakelaar vervangen wordt door een aan/uit schakelaar? Of is er voor een aan/uit schakelaar een schema wijziging nodig? Ik zal sowieso de werking van de 555 verder bestuderen, maar misschien heb jij het antwoord op deze vraag paraat?
Toch nog een vraag: blijft de bestaande schakeling met de NE555 werken als de pulse schakelaar vervangen wordt door een aan/uit schakelaar? Of is er voor een aan/uit schakelaar een schema wijziging nodig? Ik zal sowieso de werking van de 555 verder bestuderen, maar misschien heb jij het antwoord op deze vraag paraat?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
met een aan/uit heb je toch geen schakeling nodig? dan volstaat een voeding en een relais

ja, dat is waar ik t van hebray5150 schreef:Dit zou het origineel moeten zijn, een ontwerp van het gewaardeerde forumlid Pjotr.
Push-button-ON-OFF.gif
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Ja dat had ik ook al bedacht. Maar dan zou een 555 wellicht nog steeds nuttig kunnen zijn om contact dender van de aan/uit schakelaar te elimineren. Maar misschien ben ik nu spijkers op laag water aan het zoeken.Henkjan schreef:met een aan/uit heb je toch geen schakeling nodig? dan volstaat een voeding en een relais
Verder denk ik aan een toepassing waarbij de voeding van een versterker zowel door een schakelaar op de voorzijde van de versterker aan en uit geschakeld kan worden, als door een low power audio streamer die is ingebouwd in de behuizing van de versterker. In dit geval is er meer nodig dan een simpele aan/uit schakelaar om het relais te bedienen.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Dat doe ik met een 12 volt uit mn streamer relais eraan met een diode erover voor de inductie spanning bij afschakelenCornelisJ schreef:Ja dat had ik ook al bedacht. Maar dan zou een 555 wellicht nog steeds nuttig kunnen zijn om contact dender van de aan/uit schakelaar te elimineren. Maar misschien ben ik nu spijkers op laag water aan het zoeken.Henkjan schreef:met een aan/uit heb je toch geen schakeling nodig? dan volstaat een voeding en een relais
Verder denk ik aan een toepassing waarbij de voeding van een versterker zowel door een schakelaar op de voorzijde van de versterker aan en uit geschakeld kan worden, als door een low power audio streamer die is ingebouwd in de behuizing van de versterker. In dit geval is er meer nodig dan een simpele aan/uit schakelaar om het relais te bedienen.
Maar kan ook zoals je HJ voorstelde een schakelaar welke een 12 volt dc relais stuurt en daarmee schakel je de versterker en inbouw streamer
12 volt DC op de schakelaar is voor minder storing uit lichtnet
Als je ook nog een kaku print er tussen zet is er als de schakelaar op uit staat
Kan het weer door een extern stoor signaal telefoon signaal weer ingeschakeld worden Dus dat is geen goed idee
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
JAHenkjan schreef:met een aan/uit heb je toch geen schakeling nodig? dan volstaat een voeding en een relais
Ja dat had ik ook al bedacht. Maar dan zou een 555 wellicht nog steeds nuttig kunnen zijn om contact dender van de aan/uit schakelaar te elimineren. Maar misschien ben ik nu spijkers op laag water aan het zoeken.
Ja, dat wordt wat complexer. Wat ik nu wel heb liggen is een simpele galvanisch geïsoleerde "Soft trigger" Dat is een softstart met een externe geïsoleerde trigger van 5V - 40V Maar dat is zonder aparte netschakelaar. Wat ook niet hoeft als slave van een VV of DAC. Die kun je ook wel gebruiken als aparte aan/uit softstart maar dan weer niet als trigger.Verder denk ik aan een toepassing waarbij de voeding van een versterker zowel door een schakelaar op de voorzijde van de versterker aan en uit geschakeld kan worden, als door een low power audio streamer die is ingebouwd in de behuizing van de versterker. In dit geval is er meer nodig dan een simpele aan/uit schakelaar om het relais te bedienen.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Over het inbouwen van een streamer moet ik nog wat verder nadenken. Dat is voor de iets verder toekomst. Ik denk dat ik begin met bediening van het relais middels een pulse schakelaar + klik-aan-klik-uit circuit. Later kan ik de kaku schakeling dan uitbreiden om het mogelijk te maken om het relais ook te kunnen schakelen via de audio streamer.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Ter informatie, op de welbekende site van Rod Elliot vond ik een variant op het eerder in dit draadje getoonde schema van Pjotr/PdJ.
Zie Project 166, Push-on, Push-off Mains Switch. Elliot gebruikt een grotere C om de RC tijdconstante voor het toggelen van de uitgang van de NE555 te maken, en legt uit dat de schakeling hierdoor minder storingsgevoelig wordt. Je moet dan wel de drukschakelaar langer indrukken om de uitgang om te schakelen. Vergroten van C4 in het schema van Pjotr zou hetzelfde effect moeten hebben. Forceren van de "uit" stand na het voor de eerste keer aanbieden van de netspanning is ook iets anders opgelost, en het relais wordt geschakeld via een extra transistor. Voor de rest zijn de schema's vergelijkbaar.
Zie Project 166, Push-on, Push-off Mains Switch. Elliot gebruikt een grotere C om de RC tijdconstante voor het toggelen van de uitgang van de NE555 te maken, en legt uit dat de schakeling hierdoor minder storingsgevoelig wordt. Je moet dan wel de drukschakelaar langer indrukken om de uitgang om te schakelen. Vergroten van C4 in het schema van Pjotr zou hetzelfde effect moeten hebben. Forceren van de "uit" stand na het voor de eerste keer aanbieden van de netspanning is ook iets anders opgelost, en het relais wordt geschakeld via een extra transistor. Voor de rest zijn de schema's vergelijkbaar.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Jah, schema komt meen ik uit een databoek van Signetics ergens jaren '70. Vergroten van die C helpt niks. Het is de andere kant met de 2 10K (R4 en R5) weerstanden die gevoelig voor storing blijft. Dat is de trigger ingang die doet omschakelen. Mocht je nog storing hebben zou je daar een 100nF naar massa kunnen proberen. Maar beter is afgeschermd kabel gebruiken en uit de buurt van stroom voerende leidingen en trafo houden.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
OK, duidelijk. Bedankt.Pjotr schreef:Maar beter is afgeschermd kabel gebruiken en uit de buurt van stroom voerende leidingen en trafo houden.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Ik heb dat hier ook geprobeerd Peter en ten einde van mn geduldPjotr schreef:Jah, schema komt meen ik uit een databoek van Signetics ergens jaren '70. Vergroten van die C helpt niks. Het is de andere kant met de 2 10K (R4 en R5) weerstanden die gevoelig voor storing blijft. Dat is de trigger ingang die doet omschakelen. Mocht je nog storing hebben zou je daar een 100nF naar massa kunnen proberen. Maar beter is afgeschermd kabel gebruiken en uit de buurt van stroom voerende leidingen en trafo houden.
Ik heb het printje met ne555 nog liggen werkend maar niet betrouwbaar v.w.b. Stoorpulsen.
Moet er gewoon is met Peter en de soldeerbout kijken wat daar nog meer verantwoordelijk kan zijn
Ik gebruik het niet meer en wil het zo als het is zeker niet doorverkopen, wil geen electrocutie op mn geweten hebben..
Het ding van Barry met de 4013 en zwart 230 trafootje op de print was wel betrouwbaar, Maar dat is een ander ding.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Eigenlijk zijn alle "pulse dingen" onbetrouwbaar en storingsgevoelig Bert. De een wat meer dan de ander. Zou in jou geval die 555 er uit halen en gewoon een klein aan/uit schakelaartje er voor in de plaats zetten. Zoiets b.v. https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07QP29J3 ... 9J3H&psc=1 Die is dus niet veilig voor 230V netspanning maar kun je wel prima het realais mee schakelen.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
De AC impedantie op het gevoelige punt (trigger ingang van NE555) is 5kOhm (2 x 10K parallel), er van uitgaande dat de voedingspanning van de NE555 voldoende goed ontkoppeld is. Deze 5kOhm is niet heel laag, maar ook weer niet zo hoog dat je bij gebruik van afgeschermde kabel voor het aansluiten van de druk-schakelaar extreme stoorgevoeligheid zou verwachten. Ik vraag mij daarom af of er in de schakeling van Bert misschien nog iets anders aan de hand is.
@OpaBert, heb je de waarde van de twee 10K weerstanden gecontroleerd? En is de voedingsspanning van de NE555 wel goed ontkoppeld? En hoe had je de afscherming van de afgeschermde kabel naar de druk-schakelaar aangesloten? Ik neem aan dat het de bedoeling is om de afscherming aan de GND van de NE555 te leggen, en aan de andere kant open te laten. Was het inderdaad op deze manier aangesloten?
@OpaBert, heb je de waarde van de twee 10K weerstanden gecontroleerd? En is de voedingsspanning van de NE555 wel goed ontkoppeld? En hoe had je de afscherming van de afgeschermde kabel naar de druk-schakelaar aangesloten? Ik neem aan dat het de bedoeling is om de afscherming aan de GND van de NE555 te leggen, en aan de andere kant open te laten. Was het inderdaad op deze manier aangesloten?
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Peter je denkt toch niet dat ik zo iets in een versterker laat zittenPjotr schreef:Eigenlijk zijn alle "pulse dingen" onbetrouwbaar en storingsgevoelig Bert. De een wat meer dan de ander. Zou in jou geval die 555 er uit halen en gewoon een klein aan/uit schakelaartje er voor in de plaats zetten. Zoiets b.v. https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07QP29J3 ... 9J3H&psc=1 Die is dus niet veilig voor 230V netspanning maar kun je wel prima het realais mee schakelen.
Maar het in een doos met andere printjes , en als ik het zie moet ik altijd aan dat moment denken dat het relais stond te klapperen En de Trafo werd in uit geschakeld en daar kwam dus spanning op
OpaBert schreef:Ik heb het printje met ne555 nog liggen werkend maar niet betrouwbaar v.w.b. Stoorpulsen.
Moet er gewoon is met Peter en de soldeerbout kijken wat daar nog meer verantwoordelijk kan zijn
Ik gebruik het niet meer en wil het zo als het is zeker niet doorverkopen, wil geen electrocutie op mn geweten hebben..
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Was het zo erg?
Maar je hebt een punt. Begrijp ook niet waarom mensen niet gewoon een deugdelijke 230V netschakelaar monteren.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Ja dat was zeer beangstigend als die 450-500 volt opeens in komt krijg je een oplazer die je een paar uur later nog voeltPjotr schreef:Was het zo erg?Maar je hebt een punt. Begrijp ook niet waarom mensen niet gewoon een deugdelijke 230V netschakelaar monteren.
Als je niks voelt is het erger Dan ben je dood
Ik gebruik nu of een schakelaar met neonlampje er in op de achterkant
Moet er een ingang keuze op de versterker ?
Dan gebruik ik een micro switch , tegen een platkantje op de 6 mm As van de 4 standen schakelaar
Daar gebruik ik stand 1 Niet Dat is 0 en Stand 1 is Versterker Aan en ingang 1 en zo verder
De microswitch gebruik ik om een DC relais te schakelen voor de 230 AC
Dus ook geen wisselspanning draden verder in de versterker .
Het kan ook zoals Demo doet een stangetje tegen een inbouw drukschakelaar
Of een print trafootje met gelijkrichting schakelaartje en relais .( dat is het simpelst voor zo iets )
Je gebruikt vaak wat je hebt liggen en meteen verder kunt
En geen week hoeft te wachten en ook extra porto om er alsnog een te bestellen
Het is Ingewikkeld gedoe Alleen om AC power draden voor in de versterker weg te houden,
Dit om de mogelijke kans op 50 hz Brom te verlagen in de versterker
Met hoge impedanties ( buizen ) is dat op pikken van 50 hz wat erger dan met laag ohmige schakelingen, Transistors
Maar dat hoef ik jou niet te vertellen
Ik schrijf die kritische noot over die kaku alleen maar om een bouwer die dat wilt gebruiken er op te wijzen dat het best gevaarlijk kan zijn tijdens de bouw, Zeker met een geaard chassis van metaal .
Beter gewoon die schakelaar met relais Of misschien dat printje met die 4013 erin
Ik heb dat 2 x gebruikt zonder die verschijnselen van dat NE555 printje
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Buizen zijn sowieso gevaarlijk. Dat weet je toch. Moet je helemaal geen silicium bij willen 
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Voor de aardigheid nog een zonder IC's of transistors
Lege relais kontakt kan nog dienen voor een "Standby" LED. (met serieweerstand)
Anne
Ledje er maar even bij getekend.
De kans dat het relais ongevraagd vanzelf inklapt lijkt me wel heel erg klein
Lege relais kontakt kan nog dienen voor een "Standby" LED. (met serieweerstand)
Anne
Ledje er maar even bij getekend.
De kans dat het relais ongevraagd vanzelf inklapt lijkt me wel heel erg klein
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 15 sep 2021, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Hoe je het wendt of keert met pulsgestuurde schakel dingen weet je nooit zeker of iets aan of iets uit staat. Als je er dooien kunnen vallen zoals in het geval van Bert, dan gewoon niet doen!
