DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
In rust steekt de rolrand 8mm uit wat dus max 6mm ruimte geeft met een 14mm front.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
De uitwijking zit vooral op de rand van de conus en de rolrand wordt uitgerekt daarmee. Hij blijft dus niet 8 mm naar voren steken. Probeer maar als je de conus naar buiten drukt met ca lineaire Xmax door goed de uitwijking van de spreekspoel te volgen. Je zult zien dat je die 14mm niet gaat halen.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Even gecheckt, en inderdaad als ik de conus max naar buiten druk kom ik maximaal op 13mm uit, moet lukken dus 
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
De helft is 21 mm. Dan lijkt me dat 14 mm wat weinig.holco schreef:...
Max. excursion (P-P) 42 mm
Dat je het membraan niet verder kan bewegen dan 13 mm wil niet zeggen dat hij dat niet op of onder de resonantie zal doen. Het midden van de rolrand zal ongeveer de helt doen.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Je wilt helemaal niet tot de mechanische Xmax. Het zou juist mooi zijn als je hem op het doek ziet slaan, dan weet je dat je buiten de lineaire Xmax zit en is de kans op schade van deze dure woofers minimaal.
En als je zover als mechanische Xmax gaat dan speelt de rolrand helemaal geen rol meer, je mag blij zijn als je de conus niet lostrekt aan de randen bij aanhoudend geweld van deze orde.
En als je zover als mechanische Xmax gaat dan speelt de rolrand helemaal geen rol meer, je mag blij zijn als je de conus niet lostrekt aan de randen bij aanhoudend geweld van deze orde.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Holco heeft een 18 inch sub erbij dacht ik, dus die 10 inchers hoeven het sub niet te doen neem ik aan.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ja, en als er niet al teveel subsonic laag in de track zit, dan gaat het eigenlijk nooit mis. De speaker begrenst zichzelf, het is passief gefilterd.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Draai nu met een Purifi amp en krijg sterk het idee dat ik nu ook minder (nutteloze) uitslag zie op de woofers tov de FA253 amp's.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Nee, dat is inderdaad niet de bedoeling, Maar voorbij de Xlin zal toch wel af en toe gebeuren. Met Xmax zou hij nog niet kapot mogen gaan, dat is pas als je daar over heen gaat. Het doek als signaal is dan natuurlijk prima als je oren niet meer werken.Je wilt helemaal niet tot de mechanische Xmax.
Laatst gewijzigd door richard op za 11 sep 2021, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Hoe stuur je het aan, wordt het diepe laag naar de sub gestuurd, of staan de C1 als fullrange?
Als je trouwens je woofers uitslag wilt zien maken: Marcus Miller draaien, die gebruikt een soort subsonic generator, niet te hard zetten, woofers blaas je dan eruit.
Als je trouwens je woofers uitslag wilt zien maken: Marcus Miller draaien, die gebruikt een soort subsonic generator, niet te hard zetten, woofers blaas je dan eruit.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Deze woofers gaan helaas wel kapot als je de mechanische Xmax bereikt. Het blijven woofers, geen subs. En dan is 42mm p-p gewoon teveel. Prima als holco binnen 26mm p-p blijft, niks aan de hand dan. Skaaning is wat te optimistisch in zijn opgave. De SEAS L26RO4Y kun je gewoon tegen zijn Xmax aan rammen. Geen probleem. Maar met deze AudioTechnology moet je dat niet doen.richard schreef:Nee, dat is inderdaad niet de bedoeling, Maar voorbij de Xlin zal toch wel af en toe gebeuren. Met Xmax zou hij nog niet kapot mogen gaan, dat is pas als je daar over heen gaat. Het doek als signaal is dan natuurlijk prima als je oren niet meer werken.Je wilt helemaal niet tot de mechanische Xmax.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
C1 draait fullrange, sub stond ingesteld op <30hz maar nu op gehoor een tandje hoger.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik zou niet hoger dan 35Hz gaan normaal gesproken, dat is namelijk het -3dB punt van de C1 met schotten.
Alleen, als je ruimte daar een dip heeft dan zou het kunnen helpen om nog hoger te zetten.
Alleen, als je ruimte daar een dip heeft dan zou het kunnen helpen om nog hoger te zetten.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 11 sep 2021, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Hoe ziet je setup eruit, kun je het diepe laag uit de C1 weghalen?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Jeroen,
Ik zal binnenkort wat metingen gaan doen om de sub netjes aan de C1 aan te koppelen.
Walt,
Ik zou eventueel een highpass in Roon in kunnen stellen, maar daar heb ik dan met bv Spotify niks aan, ik heb ondertussen ook de crossovers gescheiden zodat ik eventueel het laag via de FA253 amp's aan kan sturen en dan DSP kan toepassen, maar nu met de Purifi amp heb ik eigenlijk weinig zin om weer terug te grijpen naar de FA253 amp's.
Ik zal binnenkort wat metingen gaan doen om de sub netjes aan de C1 aan te koppelen.
Walt,
Ik zou eventueel een highpass in Roon in kunnen stellen, maar daar heb ik dan met bv Spotify niks aan, ik heb ondertussen ook de crossovers gescheiden zodat ik eventueel het laag via de FA253 amp's aan kan sturen en dan DSP kan toepassen, maar nu met de Purifi amp heb ik eigenlijk weinig zin om weer terug te grijpen naar de FA253 amp's.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Als je niet keihard speelt gaat dat echt wel goed met die AT woofers, bij mij krijgen die een flinke laagboost, zie ze zelden meer dan een paar mm bewegen. Jeroen heeft er dacht ik wel een keer een paar opgeblazen, maar dat was een akkefietje met een DAC of zoiets die vol uitstuurde.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Nu wil ik wel eens flink het gaspedaal intrappen 
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Btw, hier een fotootje van de gesplitste filters, wel dusdanig dat er niks uit te herleiden is.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Net wat metingen gedaan aan de C1.
Vanaf de luisterplek, mic op 90cm hoog (net onder de tweeter)
Vanaf de luisterplek, mic op 90cm hoog (net onder de tweeter)
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik haal er in eerste instantie uit dat het laag (40hz>500hz) wel zo'n 5db harder mag 
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Valt mij vooral op dat je sub zo flauw afvalt richting het hoog, welke steilheid / crossover op de sub heb je zo ingesteld?
De AT mid geven best wel wat energie rond de 1000hz, dat draagt bij aan de open klank.
Als je niet met DSP wil spelen op de C1 zal je met de opstelling moeten spelen.
De AT mid geven best wel wat energie rond de 1000hz, dat draagt bij aan de open klank.
Als je niet met DSP wil spelen op de C1 zal je met de opstelling moeten spelen.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Sub crossover staat inderdaad wat hoger (<90hz) nu om het laag wat omhoog te drukken, kweet het….niet ideaal maar had niet veel tijd en zie dit even als een quick fix, denk dat ik uiteindelijk toch naar een actief laag moet gaan dmv de twee FA253 amp’s, mid-hoog ziet er iig best goed uit dus daar blijft dan ook mooi de Purifi de unit’s passief van sap voorzien.
En het klinkt echt al heel erg lekker ondanks mijn ruimte problemen, maar er zit duidelijk nog meer potentie in het laag.
En het klinkt echt al heel erg lekker ondanks mijn ruimte problemen, maar er zit duidelijk nog meer potentie in het laag.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Toch is de C1 zoals die is, uitgebalanceerd van laag tot hoog, misschien opstelling niet optimaal en hou jij van heel veel laag. Maar een sub die zover doorloopt en flauw afvalt, kan zomaar over een flink gebied qua fase niet lekker optellen bij de AT units, dat kan uitdoven en ook minder kwalitatief laag geven. Beste is de overname leggen waar de C1 steil beginnen af te vallen, met zelfde helling op de sub, en dan de fase goed zetten. Eventueel de C1 minder naar binnen draaien om een teveel aan midhoog iets op te heffen.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Open baffle rolloff is trouwens 18 db/oct in theorie.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat klopt helemaal, maar is wel flink beneden -3dB van de meeste speakers voordat je dat gedrag pas mooi gaat zien.
Afhankelijk van de frequentie, maar denk dan aan 10-20Hz en lager.
Bij subs VEEL lager, beetje afhankelijk van de breedte van het klankbord.
Of beter gezegd weglengte-verschil tussen voor en achter.
Afhankelijk van de frequentie, maar denk dan aan 10-20Hz en lager.
Bij subs VEEL lager, beetje afhankelijk van de breedte van het klankbord.
Of beter gezegd weglengte-verschil tussen voor en achter.
Laatst gewijzigd door OWC op zo 12 sep 2021, 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
