cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Moderator: Beheerdersteam
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
is ipv verstekzagen 45 graden randen frezen makkelijker en netter? minder kans op versplintering?
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Veel meer werk en ga maar eens een frees van 45 graden vinden die een normale dikte plaat kan frezen.....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Randen frezen? Als je een beetje je best doet en nauwkeurig zaagt is dat helemaal niet nodig om het passend te krijgen. Veel vragen hier en veel verschillende antwoorden. Is niet zo gek, iedereen heeft zijn eigen manier en oplossingen. Je zult het zelf met vallen en opstaan moeten uitzoeken wat voor jou de beste manier is. Dus maak het je in het begin vooral niet al te moeilijk. Voor je eerste kasten kun je het ook laten zagen. Al is de eerste de beste bouwmarkt niet aan te bevelen.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
ja, is waar...dre schreef:Veel meer werk en ga maar eens een frees van 45 graden vinden die een normale dikte plaat kan frezen.....
Maar stel dat ik gefineerd hout ga zagen dan moet het wel in verstek anders krijg je de kopse kanten lelijk in beeld. Wat is dan de beste manier om versplinteren van dat dunne laagje fineer te voorkomen? Het te zagen hout tussen andere planken klemmen zou kunnen? En met een geleide rail. Dat is denk ik de beste optie volgens jullie.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Geleiderail, absoluut.
Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat kant en klaar materiaal met een fineerlaag nou de beste kwaliteit plaatmateriaal is.
Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat kant en klaar materiaal met een fineerlaag nou de beste kwaliteit plaatmateriaal is.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 05 sep 2021, 8:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Het zal van het fineer afhangen, maar zelfs als je het klemt tussen 2 platen blijf je denk ik kans hebben op splinters. Zelf fineren is wdb veiliger. Proefstukje maken om er gevoel voor te krijgen, bijna tot op de rand afsnijden en het laatste stukje schuren. Echt, het is goed te doen.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Je moet in elk geval het fineer beschermen met een laag tape.
Dat voorkomt ook het splinteren en beter nog je kunt er prima op aftekenen.
Dat voorkomt ook het splinteren en beter nog je kunt er prima op aftekenen.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Moest vandaag wat stroken zagen. Eerst de invalzaag uit de kast getrokken. Maar halverwege bedacht ik me en heb ik de zaagtafel opgezet. Ik zou ze allebei niet willen missen. Maar nauwkeurig en snel en reproduceerbaar zagen gaat beter met een zaagtafel.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Zeker weten.
Alleen volledige platen zagen op wat kleinere tafel is niet erg makkelijk.
Zeker in je eentje.
Alleen volledige platen zagen op wat kleinere tafel is niet erg makkelijk.
Zeker in je eentje.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Ik heb alle opties al eens 'uitgeprobeerd', en als ik een beginner een tip zou moeten geven; achteraf fineren.snoef3 schreef:ben allemaal opties aan het uitzoeken. ik zie mezelf niet fineren, maar bestaand gefineerd plaatmateriaal netjes in verstek zagen misschien. Hoewel ik denk dat dat niet netjes gaat lukken.
Ik werk dagelijks op state-of-the-art machines, en als ik zie wat ervoor nodig is om een 'kubus' rondom in verstek zó strak te zagen dat alles in één keer past. Elk paneeltje moet perfect haaks zijn, alles evenwijdig. Moet perfect vlak liggen als je het verstek eraan zaagt, etc. Fineer op een voorgeplakte plaat is in de regel een halve mm dik, dus schuren is geen redmiddel.
Als je het vaker gaat doen kom je er achter dat je eigenlijk een zaagtafeltje én een invalzaag met rail nodig hebt. Of een formaatzaag, maar dat is niet echt een optie voor de gemiddelde weekend-warrior.
Maar als ik echt zou moeten kiezen; goeie invalzaag met twee koppelbare geleiderails van 1400mm. Met wat handigheid en zelfgemaakte hulpstukken ben je dan het meest flexibel.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Voor massief hout gebruik ik altijd de zaagtafel.
Plaatmateriaal opdelen met de invalzaag met rail en daarna eventueel verder verwerken op de zaagtafel.
Een grote plaat op een zaagtafeltje is niks waard en kan zelfs gevaarlijk zijn.
Plaatmateriaal opdelen met de invalzaag met rail en daarna eventueel verder verwerken op de zaagtafel.
Een grote plaat op een zaagtafeltje is niks waard en kan zelfs gevaarlijk zijn.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Zoals ik ook al in een ander topic zei, begrijp ik de functie van een invalzaag niet, zolang je de invalfunctie niet gebruikt?
Dan wordt het gewoon een veredelde cirkelzaag met een geleiderail.
Met een cirkelzaag kun je een doodsimpele jig maken, waarbij je net zo nauwkeurig kunt werken als een zaagtafel.
Enige verschil is dat je de zaag beweegt ipv het materiaal.
Youtube staat vol met allerlei soorten jigs hiervoor.
Voordeel van een cirkelzaag is dat je die ook kunt gebruiken voor klussen om het huis ed.
Mocht dat er ooit van komen.
Als je enkel maar kleine speakers maakt, kun je ook gaan voor een afkortzaag.
De meesten halen wel iets van 25-35cm. Met een uitlijn jig kun je dat verdubbelen door de plaat de flippen.
Dan wordt het gewoon een veredelde cirkelzaag met een geleiderail.
Met een cirkelzaag kun je een doodsimpele jig maken, waarbij je net zo nauwkeurig kunt werken als een zaagtafel.
Enige verschil is dat je de zaag beweegt ipv het materiaal.
Youtube staat vol met allerlei soorten jigs hiervoor.
Voordeel van een cirkelzaag is dat je die ook kunt gebruiken voor klussen om het huis ed.
Mocht dat er ooit van komen.
Als je enkel maar kleine speakers maakt, kun je ook gaan voor een afkortzaag.
De meesten halen wel iets van 25-35cm. Met een uitlijn jig kun je dat verdubbelen door de plaat de flippen.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Dank voor alle reacties en tips. Ik heb een cirkelzaag en koop er een geleider bij. Via marktplaats ook een boven frees gekocht. Ik ga wat proberen met oude gratis tafelbladen en kasten van marktplaats. Oefenmateriaal.
En er staan leuke filmpjes op marktplaats bijv om een freestafel te maken.
En er staan leuke filmpjes op marktplaats bijv om een freestafel te maken.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Bij een invalzaag hoef je geen jig e.d. te maken, gewoon exact zagen waar je de geleider legt. Desnoods vlak op de grond, een paar mm ruimte is genoeg.
En voor de kosten hoef je het niet te laten.
En voor de kosten hoef je het niet te laten.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Is een invalzaag niet vooral een zaag met een handige diepte-instelling? Je kunt dan voorritsen op 2mm diep bijvoorbeeld, een daarna met een druk op de knop de zaag dieper stellen om je paneel door te zagen. Je diepte instelling is ook telkens hetzelfde het hetzelfde blad.OWC schreef:Zoals ik ook al in een ander topic zei, begrijp ik de functie van een invalzaag niet, zolang je de invalfunctie niet gebruikt?
Dan wordt het gewoon een veredelde cirkelzaag met een geleiderail.
De liniaal blijft ook goed uit zichzelf liggen zonder klemmen. Twee streepjes, je kwakt die rail neer en hop.
En je kunt ermee invallen, wat ook erg handig is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Ja dat klopt, dat is precies wat een invalzaag doet, voor de diepte idd. Super handig.
Tenzij je allerlei professioneel zaagwerk doet, is het voor speakers bouwen niet heel boeiende functie.
Er zijn genoeg rails te koop voor standaard cirkelzagen.
Tenzij je allerlei professioneel zaagwerk doet, is het voor speakers bouwen niet heel boeiende functie.
Er zijn genoeg rails te koop voor standaard cirkelzagen.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Dus dan koop je eerst een gewone om daar later weer een rails bij te moeten halen en dan moet ik alsnog weer zorgen voor genoeg ruimte onder de plaat.
Nogmaals, voor de kosten hoef je het laten.
Nogmaals, voor de kosten hoef je het laten.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Topicstarter heeft hoge verwachtingen van zijn eventuele aankoop als het gaat om precisie. Hij wil graag gefineerde plaat in verstek gaan zagen. Dan kun je hem toch niet een gewone handcirkelzaag adviseren? Met een invalzaag kun je veel secuurder werken, vooral juist als je minder ervaring hebt.OWC schreef:Ja dat klopt, dat is precies wat een invalzaag doet, voor de diepte idd. Super handig.
Tenzij je allerlei professioneel zaagwerk doet, is het voor speakers bouwen niet heel boeiende functie.
Er zijn genoeg rails te koop voor standaard cirkelzagen.
Een invalzaag is een completer stuk gereedschap dan een handcirkelzaag, dus als je er één gaat aanschaffen lijkt me het een eenvoudige keuze.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Als geld toch geen issue is, koop ze allebei.
Een standaard cirkelzaag is namelijk toch echt wel een stuk betaalbaarder dan een invalzaag.
Een standaard cirkelzaag is namelijk toch echt wel een stuk betaalbaarder dan een invalzaag.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Je koopt hem voor het resultaat toch?
Een beginner is nóg meer gebaat bij dit soort gereedschap dan een gevorderde die door ervaring en kunde een fatsoenlijk resultaat weet te behalen met minder.
Voor €100,- heb je overigens een prima zaag die eenmaal goed afgesteld zaagt waar jij de liniaal legt. Wat met een reguliere zaag nog maar afwachten is.
Een beginner is nóg meer gebaat bij dit soort gereedschap dan een gevorderde die door ervaring en kunde een fatsoenlijk resultaat weet te behalen met minder.
Voor €100,- heb je overigens een prima zaag die eenmaal goed afgesteld zaagt waar jij de liniaal legt. Wat met een reguliere zaag nog maar afwachten is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Afhankelijk van de beginner zou ik niet zomaar een zaagtafel adviseren
