cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door dre »

Dat is inderdaad makkelijker als fineren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Barry2001 »

Fineren kun je leren :mrgreen:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door snoef3 »

is ipv verstekzagen 45 graden randen frezen makkelijker en netter? minder kans op versplintering?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door dre »

Veel meer werk en ga maar eens een frees van 45 graden vinden die een normale dikte plaat kan frezen.....
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Leeuwarden »

Niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Pjotr »

Randen frezen? Als je een beetje je best doet en nauwkeurig zaagt is dat helemaal niet nodig om het passend te krijgen. Veel vragen hier en veel verschillende antwoorden. Is niet zo gek, iedereen heeft zijn eigen manier en oplossingen. Je zult het zelf met vallen en opstaan moeten uitzoeken wat voor jou de beste manier is. Dus maak het je in het begin vooral niet al te moeilijk. Voor je eerste kasten kun je het ook laten zagen. Al is de eerste de beste bouwmarkt niet aan te bevelen.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door snoef3 »

dre schreef:
Veel meer werk en ga maar eens een frees van 45 graden vinden die een normale dikte plaat kan frezen.....
ja, is waar...

Maar stel dat ik gefineerd hout ga zagen dan moet het wel in verstek anders krijg je de kopse kanten lelijk in beeld. Wat is dan de beste manier om versplinteren van dat dunne laagje fineer te voorkomen? Het te zagen hout tussen andere planken klemmen zou kunnen? En met een geleide rail. Dat is denk ik de beste optie volgens jullie.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door pappaleo »

Geleiderail, absoluut.
Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat kant en klaar materiaal met een fineerlaag nou de beste kwaliteit plaatmateriaal is.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 05 sep 2021, 8:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Barry2001 »

Het zal van het fineer afhangen, maar zelfs als je het klemt tussen 2 platen blijf je denk ik kans hebben op splinters. Zelf fineren is wdb veiliger. Proefstukje maken om er gevoel voor te krijgen, bijna tot op de rand afsnijden en het laatste stukje schuren. Echt, het is goed te doen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Kappa7 »

Je moet in elk geval het fineer beschermen met een laag tape.
Dat voorkomt ook het splinteren en beter nog je kunt er prima op aftekenen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door markbakk »

Moest vandaag wat stroken zagen. Eerst de invalzaag uit de kast getrokken. Maar halverwege bedacht ik me en heb ik de zaagtafel opgezet. Ik zou ze allebei niet willen missen. Maar nauwkeurig en snel en reproduceerbaar zagen gaat beter met een zaagtafel.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door dre »

Zeker weten.
Alleen volledige platen zagen op wat kleinere tafel is niet erg makkelijk.
Zeker in je eentje.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Arno »

snoef3 schreef:
ben allemaal opties aan het uitzoeken. ik zie mezelf niet fineren, maar bestaand gefineerd plaatmateriaal netjes in verstek zagen misschien. Hoewel ik denk dat dat niet netjes gaat lukken.
Ik heb alle opties al eens 'uitgeprobeerd', en als ik een beginner een tip zou moeten geven; achteraf fineren.
Ik werk dagelijks op state-of-the-art machines, en als ik zie wat ervoor nodig is om een 'kubus' rondom in verstek zó strak te zagen dat alles in één keer past. Elk paneeltje moet perfect haaks zijn, alles evenwijdig. Moet perfect vlak liggen als je het verstek eraan zaagt, etc. Fineer op een voorgeplakte plaat is in de regel een halve mm dik, dus schuren is geen redmiddel.

Als je het vaker gaat doen kom je er achter dat je eigenlijk een zaagtafeltje én een invalzaag met rail nodig hebt. Of een formaatzaag, maar dat is niet echt een optie voor de gemiddelde weekend-warrior.

Maar als ik echt zou moeten kiezen; goeie invalzaag met twee koppelbare geleiderails van 1400mm. Met wat handigheid en zelfgemaakte hulpstukken ben je dan het meest flexibel.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door rjmulder »

Voor massief hout gebruik ik altijd de zaagtafel.
Plaatmateriaal opdelen met de invalzaag met rail en daarna eventueel verder verwerken op de zaagtafel.
Een grote plaat op een zaagtafeltje is niks waard en kan zelfs gevaarlijk zijn.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door OWC »

Zoals ik ook al in een ander topic zei, begrijp ik de functie van een invalzaag niet, zolang je de invalfunctie niet gebruikt?
Dan wordt het gewoon een veredelde cirkelzaag met een geleiderail.

Met een cirkelzaag kun je een doodsimpele jig maken, waarbij je net zo nauwkeurig kunt werken als een zaagtafel.
Enige verschil is dat je de zaag beweegt ipv het materiaal.
Youtube staat vol met allerlei soorten jigs hiervoor.

Voordeel van een cirkelzaag is dat je die ook kunt gebruiken voor klussen om het huis ed.
Mocht dat er ooit van komen.

Als je enkel maar kleine speakers maakt, kun je ook gaan voor een afkortzaag.
De meesten halen wel iets van 25-35cm. Met een uitlijn jig kun je dat verdubbelen door de plaat de flippen.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door snoef3 »

Dank voor alle reacties en tips. Ik heb een cirkelzaag en koop er een geleider bij. Via marktplaats ook een boven frees gekocht. Ik ga wat proberen met oude gratis tafelbladen en kasten van marktplaats. Oefenmateriaal.
En er staan leuke filmpjes op marktplaats bijv om een freestafel te maken.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door beijert »

Bij een invalzaag hoef je geen jig e.d. te maken, gewoon exact zagen waar je de geleider legt. Desnoods vlak op de grond, een paar mm ruimte is genoeg.

En voor de kosten hoef je het niet te laten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Arno »

OWC schreef:
Zoals ik ook al in een ander topic zei, begrijp ik de functie van een invalzaag niet, zolang je de invalfunctie niet gebruikt?
Dan wordt het gewoon een veredelde cirkelzaag met een geleiderail.
Is een invalzaag niet vooral een zaag met een handige diepte-instelling? Je kunt dan voorritsen op 2mm diep bijvoorbeeld, een daarna met een druk op de knop de zaag dieper stellen om je paneel door te zagen. Je diepte instelling is ook telkens hetzelfde het hetzelfde blad.

De liniaal blijft ook goed uit zichzelf liggen zonder klemmen. Twee streepjes, je kwakt die rail neer en hop.

En je kunt ermee invallen, wat ook erg handig is. :D
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door OWC »

Ja dat klopt, dat is precies wat een invalzaag doet, voor de diepte idd. Super handig.
Tenzij je allerlei professioneel zaagwerk doet, is het voor speakers bouwen niet heel boeiende functie.

Er zijn genoeg rails te koop voor standaard cirkelzagen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door beijert »

Dus dan koop je eerst een gewone om daar later weer een rails bij te moeten halen en dan moet ik alsnog weer zorgen voor genoeg ruimte onder de plaat.

Nogmaals, voor de kosten hoef je het laten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Arno »

OWC schreef:
Ja dat klopt, dat is precies wat een invalzaag doet, voor de diepte idd. Super handig.
Tenzij je allerlei professioneel zaagwerk doet, is het voor speakers bouwen niet heel boeiende functie.

Er zijn genoeg rails te koop voor standaard cirkelzagen.
Topicstarter heeft hoge verwachtingen van zijn eventuele aankoop als het gaat om precisie. Hij wil graag gefineerde plaat in verstek gaan zagen. Dan kun je hem toch niet een gewone handcirkelzaag adviseren? Met een invalzaag kun je veel secuurder werken, vooral juist als je minder ervaring hebt.

Een invalzaag is een completer stuk gereedschap dan een handcirkelzaag, dus als je er één gaat aanschaffen lijkt me het een eenvoudige keuze.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door OWC »

Als geld toch geen issue is, koop ze allebei.

Een standaard cirkelzaag is namelijk toch echt wel een stuk betaalbaarder dan een invalzaag.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door beijert »

Je koopt hem voor het resultaat toch?

Een beginner is nóg meer gebaat bij dit soort gereedschap dan een gevorderde die door ervaring en kunde een fatsoenlijk resultaat weet te behalen met minder.

Voor €100,- heb je overigens een prima zaag die eenmaal goed afgesteld zaagt waar jij de liniaal legt. Wat met een reguliere zaag nog maar afwachten is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door OWC »

Afhankelijk van de beginner zou ik niet zomaar een zaagtafel adviseren
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door beijert »

Ik ook niet. Daarom een invalzaag met geleider.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”