Cirkelzaag of invalzaag?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door pappaleo »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door pappaleo »

Ah.
Kan handig zijn.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door dre »

Ik heb dan ook een liniaal van 3m op het werk. :goedzo:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door pappaleo »

Wat ik dan weer een beetje maf vind bij het gebruik van zo'n liniaal is de vreemde breedte van die liniaal. Meet je vanaf de rand van het hout tot aan de achterzijde van de liniaal, dan moet je rekening houden met een offset van 143,5mm (de breedte van de liniaal). Meet je vanaf de andere zijde van het hout tot aan de snijkant van de liniaal, dan moet je rekening houden met de zaagsnede van ca 3mm.

Dat wordt dus een rechte referentielat gebruiken, die op de juiste plaats leggen met behulp van de afschrijfliniaal, dan de geleideliniaal tegen de referentielat aanleggen, referentielat verwijderen en dan zagen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door dre »

En de gewone maat+dikte blad is niet makkelijk genoeg?

143.5+2.6= 145.1 inderdaad......
Of je vaste maat +2.6mm.

Of je zaag slim instellen voordat je de kunststof geleider afzaagt?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door pappaleo »

Ja, het gaat wel. Uiteraard heb ik vandaag direct zo'n afschrijfliniaal besteld ;)
Maar je moet dus de te meten afstand altijd berekenen dan. Als je de maat neemt van het stuk hout onder de liniaal, dan moet je natuurlijk niet de dikte van het zaagblad erbij nemen.

Maar het zaagt fenomenaal.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door hardbats »

Ik heb de Worx Exactrack. Die loopt met het zagbald exact langs een referentielat. Dus gewoon aftekenen waar de plaat gezaagd moet worden. Lat er vast op klemmen en zagen maar.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door pappaleo »

Dat is bij mij ook. Maar een potloodlijn is zelf al een halve mm dik en als ik ergens een hekel aan heb dan is het "gelijke" planken met een tolerantie van een halve mm.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door hardbats »

Maar als ik afteken op het deel wat ik niet nodig heb en de lat klem tegen de afrekening op het deel wat ik wel wil hebben is mijn plaat exact op maat.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
Dat is bij mij ook. Maar een potloodlijn is zelf al een halve mm dik en als ik ergens een hekel aan heb dan is het "gelijke" planken met een tolerantie van een halve mm.
Volgens mij blijf je dat houden bij aftekenen. Op metaal kun je nog krassen, dat is nauwkeuriger, maar bij hout weet ik niet beter dan alles in een keer op dezelfde breedte afzagen óf nalopen met de kantenfrees. Trouwens, als je niet van potlood houdt, Baptist verkoopt mooie markeermessen. Maar sinds ik over ben op Pica, valt het met de dikte van mijn potloodstrepen ook wel mee.

Een parallelgeleider vind ik niet betrouwbaar bij het begin van de zaagsnede, maar het werkt voor de rest vrij nauwkeurig. En tja, als ik exact gelijke stroken wil, gebruik ik de zaagtafel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
pappaleo schreef:
Dat is bij mij ook. Maar een potloodlijn is zelf al een halve mm dik en als ik ergens een hekel aan heb dan is het "gelijke" planken met een tolerantie van een halve mm.
Volgens mij blijf je dat houden bij aftekenen. Op metaal kun je nog krassen, dat is nauwkeuriger, maar bij hout weet ik niet beter dan alles in een keer op dezelfde breedte afzagen óf nalopen met de kantenfrees. Trouwens, als je niet van potlood houdt, Baptist verkoopt mooie markeermessen. Maar sinds ik over ben op Pica, valt het met de dikte van mijn potloodstrepen ook wel mee.

Een parallelgeleider vind ik niet betrouwbaar bij het begin van de zaagsnede, maar het werkt voor de rest vrij nauwkeurig. En tja, als ik exact gelijke stroken wil, gebruik ik de zaagtafel.
Yup, zaagtafel is gewoon niet te overtreffen als het nauwkeurig moet. Aftekenen heeft dan weinig zin. Enig echt nauwkeurig is dan proefstukje zagen of 0,5mm - 1mm te groot zagen en nalopen tot de juiste maat. Aftkenen doe ik gewoon met een 0,5mm of 0,7mm vulpotlood. Stift HB of B. Enig nadeel is, dat je ze niet moet laten vallen want dan gaan de stiften hard.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
pappaleo schreef:
Dat is bij mij ook. Maar een potloodlijn is zelf al een halve mm dik en als ik ergens een hekel aan heb dan is het "gelijke" planken met een tolerantie van een halve mm.
Volgens mij blijf je dat houden bij aftekenen.
Dus:
pappaleo schreef:
Dat wordt een rechte referentielat gebruiken, die op de juiste plaats leggen met behulp van de afschrijfliniaal, dan de geleideliniaal tegen de referentielat aanleggen, referentielat verwijderen en dan zagen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

Goed, afgelopen tijd wat vaker gezaagd (Scheppach PL55) en DUS is er een 1400mm geleiderail besteld. Ja, nu pas...

Ik ben er wel een stuk handiger in geworden, want ook kleine stukjes gaan me prima af en ik doe er eigenlijk alles mee waarvoor ik in het verleden de decoupeer- of handzaag gepakt zou hebben.

M'n plaat Thermoking, die ik onder alles legde, is inmiddels naar de eeuwige zaagvelden dus daar moet ik een nieuwe van scoren :)

Nu ik zo goed als al m'n gereedschap op accu heb, is het wel steeds wennen aan het snoer wat er aan zit (en eigenlijk veel te stijf is), maar ik ben wel behoorlijk genezen van m'n "ik moet een zaagtafel hebben" :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Leeuwarden »

MichaelB schreef:
Goed, afgelopen tijd wat vaker gezaagd (Scheppach PL55) en DUS is er een 1400mm geleiderail besteld. Ja, nu pas...

Ik ben er wel een stuk handiger in geworden, want ook kleine stukjes gaan me prima af en ik doe er eigenlijk alles mee waarvoor ik in het verleden de decoupeer- of handzaag gepakt zou hebben.

M'n plaat Thermoking, die ik onder alles legde, is inmiddels naar de eeuwige zaagvelden dus daar moet ik een nieuwe van scoren :)

Nu ik zo goed als al m'n gereedschap op accu heb, is het wel steeds wennen aan het snoer wat er aan zit (en eigenlijk veel te stijf is), maar ik ben wel behoorlijk genezen van m'n "ik moet een zaagtafel hebben" :mrgreen:

Ik vond dit wel een aanrader voor die Pl55

https://www.youtube.com/watch?v=vqqcmC5UY5E&t=21s
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

De geleiders heb ik niet aangepast. Wel de veer. Daar heb ik zo'n 2cm van afgehaald. Dat is zeker iets wat iedereen moet doen bij deze zaag (en de vele varianten er van).
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”