TB coax - waarom ook (niet)?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

Regelmatig zit ik gewoon met WinISD een hele zooi drivers vanaf loudspeakerdatabase.com gedownload te simuleren. Een Tangband W5-938SC (coax) deed het verrassend geinig, maar verder niet interessant.
Screenshot_20210830-002547_WhatsApp.jpg
http://www.loudspeakerdatabase.com/TangBand/W5-938SC

Kwam ik eergister toevallig op de dag dat ik die TB invoerde hem ook op marktplaats tegen... geboden, en gekocht. Tja, wat nu?

Het heeft geen prioriteit, maar even wat schetsen kan geen kwaad. Ik denk na over 2 kastvarianten:

ca 10 liter is optimaal, maar om gewapper te voorkomen heb ik voor de lol een hoogdoorlaat gesimuleerd. Dan heb ik 17 liter nodig.
Screenshot_20210830-002055_WhatsApp.jpg
Dit resulteert in een forse monitor, of kleine vloerstaander. Iets met bamboe of zebrano fineer lijkt me wel leuk.
Screenshot_20210830-002119_WhatsApp.jpg
Screenshot_20210830-002124_WhatsApp.jpg

Ook nog even het verschil in uitslag, met en zonder hoogdoorlaat filter, en de 17 liter hpbr uitgestuurd tot (binnen) xmax:
Screenshot_20210830-002104_WhatsApp.jpg
De Audio Psysic Tempo en Crafty TL vind ik erg inspirerende modellen. De Basic100 van Hobby hifi is ook een leukerd vind ik ;-)
Screenshot_20210830-001400_Chrome.jpg
Screenshot_20210830-002124_WhatsApp.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door Henkjan »

heb je al gemeten wat die tweeter op een steeltje voor effect heeft op je mid. remember mission impossible
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door pappaleo »

Reflectus maximus
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

viewtopic.php?f=77&t=20471&hilit=W100S& ... 5#p1702039

Heb er al eens mee gestoeid, maar heb ook geconstateerd dat de Visaton HX10 er geen last meer van heeft na filtering.

En het is in een opwelling gekocht, soms is het besloten voor je goed nagedacht hebt ;-)

Het was de hoge gevoeligheid en de praktische T/S parameters die me opvielen.
Helaas heb ik nu van 10 liter 17 liter gemaakt, en de gevoeligheid weer 2dB omlaag geholpen met mijn filter. Maar hoe tof is die conusuitslag nu geworden!
Screenshot_20210830-093021_Chrome.jpg
Hier is het vermogen afgestemd op gelijke druk in de poort. De rode lijn ligt lager, omdat de basreflex nog niet aan xmax zit boven Tv, maar de vervorming is sowieso al hoogst want onder de poort staat alles maximaal te wapperen. Zie zwarte lijn, gewoon 3dB winst en ik vermoed een lagere vervorming overall en sowieso hogere belastbaarheid - zonder gewapper.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

Ik ben wel benieuwd hoe hij gaat meten.

Met Tangband is dat namelijk altijd wel afwachten
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

Zal wel ruk zijn, zo'n coax is geen meetwonder.

Misschien doe ik wel een elliptisch filter, zeer steil net na de tweeterdip die ik verwacht ;-)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

Volgens de datasheet liniaal smooth :lol: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door pappaleo »

Tweeter gemeten met de ruimte rond het steeltje opgevuld, woofer gemeten met tweeter gedemonteerd en dan beide grafieken opgeteld. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

Screenshot_20210831-004746_Gallery.jpg
Screenshot_20210831-004737_Gallery.jpg
Screenshot_20210831-004607_Gallery.jpg
Nog gewoon een compleet ontwerp gevonden in een Klang+Ton uit 2007 ook, vanwege niet meer leverbaar lijkt copyrights me geen probleem.
Screenshot_20210831-003933_Gallery.jpg
Componentwaarden zijn bij mij bekend ;-)
Bijlagen
Screenshot_20210831-004045_Gallery.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door satefan »

Zo te zien begint de respons vanaf 1000Hz al redelijk te wapperen. Is dat door de diffractie van de kast denk je?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door pappaleo »

Ik verdenk de tweeter op het steeltje.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door satefan »

pappaleo schreef:
Ik verdenk de tweeter op het steeltje.
De tweeter ziet de rolrand van de woofer op exact gelijke afstanden, want is diameter. Perfect scenario voor diffractie.

Satefan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

Waarschijnlijk een combi van beide plus nog 1:
De poort, staat in de tekst dat met de poort achter het verloop rustiger meet.

En die tweeter kan schuim omheen, of zo'n asymmetrisch cupje, zoals bij de Vifa die ik postte.

Hier de TB coax individueel, die tweeter kan pas vanaf 4khz zo...
20210831_003818.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door satefan »

wouter schreef:
Hier de TB coax individueel, die tweeter kan pas vanaf 4khz zo...
20210831_003818.jpg
Okay. Dan is het woofertje al best aan het bundelen denk ik?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

duidelijk ja, dus even prutsen met de Fusion om te kijken wat mogelijk is, en dat passief nabouwen.

Of in de kliko, want de filters worden duurder dan de units :-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door satefan »

wouter schreef:
duidelijk ja, dus even prutsen met de Fusion om te kijken wat mogelijk is, en dat passief nabouwen.

Of in de kliko, want de filters worden duurder dan de units :-)
Het is altijd leuk om te pielen natuurlijk :-)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
.... want de filters worden duurder dan de units :-)
in goede Hobby Hifi traditie :bakkie:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

Welke K+T is dat?
Sorry, lees niet goed.
Laatst gewijzigd door OWC op di 31 aug 2021, 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

OWC schreef:
Welke K+T is dat?
20210831_003432.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

wouter schreef:
OWC schreef:
Welke K+T is dat?
20210831_003432.jpg
Ja thanks , ik had hem al gevonden :)

Wel weer bijzonder hoe Tangband in hemelsnaam zo'n grafiek eruit krijgt, als je dat gehobbel van K+T ziet.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

Dat is met alle Tangbands, nutteloos om naar de grafiek in hun datasheet te kijken.

Maar goed, ik denk dat alles wel een beetje mee gaat vallen.

Fluid Audio heeft een hele lijn monitoren met tweeters voor de conus. Me Geithan ook ;-)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

Het zijn vooral dippen, gehoor is daar al niet zo gevoelig voor, al helemaal zo hoog.
Boven de 8-10kHz wordt het inmiddels al heel erg moeilijk voor de meesten onder ons. :hide:

Gaat geen audiofiel wonder worden, maar hoeft ook niet, als het maar lekker klinkt en goed doet in de toepassing :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door wouter »

Zeker, eigenlijk wilde ik het als 1 van meerdere kastjes gebruiken om een bepaalde laagafstemming te vinden.
En soms doet een 8 ohm driver het gewoon erg goed, heel gevoelig. Ik geloof dat je zoiets kunt horen, 2dB meer gevoeligheid dan normaal.
Maar, ik gooi vervolgens het kind met badwater weg door er een 17 liter monitor van de maken - dan kun je met een Seas L18 natuurlijk al een beter laag met meer gevoeligheid en meer SPL (max) halen binnen Xmax.

Maar goed, blijkbaar heeft niemand aandacht gehad voor het speciale filter - toch zie je het hier nooit gebruikt worden.
Ik vind de monitor te groot met 17 liter, dus ik ga voor een vloerstaander denk ik. Morgen komen de units binnen, eerst maar even een C.Q. want het is al een raar tussendoor projectje en met 2 verschillend metende drivers is het natuurlijk tijdverspilling.
Screenshot_20210831-175120_WhatsApp.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Maar goed, blijkbaar heeft niemand aandacht gehad voor het speciale filter - toch zie je het hier nooit gebruikt worden.
Wat is er zo speciaal aan dat filter? Er staan geen waarden bij, maar zo te zien is het een gewoon derde orde filter met voor de lowpass nog een correctienetwerkje.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TB coax - waarom ook (niet)?

Bericht door OWC »

17 liter wel beetje veel, meer richting de 10 liter tuned @ 63Hz.
Anders iets van 14 liter tuned @ 57Hz , maar meet "boosten" met spoeltje met hogere dc weerstand.

Ook even afwachten over die xmax air gap van 6mm en 4,5mm xmax is wel een beetje fors.
Spoel van 15mm lang
Bijlagen
bang voor tang.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”