Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
marcovandoorn
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 07 jun 2021, 17:21

Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

Bericht door marcovandoorn »

Hallo,

ik weet niet of ik hier op de juiste plaats dit onderwerp plaats, maar mijn Quad 606 MK2 eindversterker, die ik enkele jaren geleden tweedehands heb gekocht, heb ik enkele maanden geleden eens opgemeten met een energieverbruikmeter. Nu meet ik een verbruik van 55 Watt als de versterker wel aan staat maar er geen muziek speelt. Ik vind dat een flink verbruik. Ik vraag mij af of dit wel correct is, want ik lees op een ander forum dat het verbruik in "stand-by" ongeveer 30 Watt zou moeten zijn.

Hebben jullie nog een idee wat te doen? Ik zou de kast eens kunnen openen en bijv. de elektrolytische condensatoren visueel inspecteren op bolling. Doe ik er goed aan de versterker te laten controleren?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

Bericht door Pjotr »

Bij mijn weten is het het nullastverbruik van de 606 ca 15W. Weet je zeker dat je energiemeter klopt? Zit ook veel brak spul tussen. Hier vind je het service manual (wel eerst registreren om te kunnen downloaden): https://www.hifiengine.com/manual_libra ... /606.shtml
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

Bericht door ray5150 »

marcovandoorn schreef:
Hallo,

ik weet niet of ik hier op de juiste plaats dit onderwerp plaats, maar mijn Quad 606 MK2 eindversterker, die ik enkele jaren geleden tweedehands heb gekocht, heb ik enkele maanden geleden eens opgemeten met een energieverbruikmeter. Nu meet ik een verbruik van 55 Watt als de versterker wel aan staat maar er geen muziek speelt. Ik vind dat een flink verbruik. Ik vraag mij af of dit wel correct is, want ik lees op een ander forum dat het verbruik in "stand-by" ongeveer 30 Watt zou moeten zijn.

Hebben jullie nog een idee wat te doen? Ik zou de kast eens kunnen openen en bijv. de elektrolytische condensatoren visueel inspecteren op bolling. Doe ik er goed aan de versterker te laten controleren?
Nee, als de voedings elco's in slechte staat zouden zijn zal zich dit in principe manifesteren als een brom uit de luidsprekers.
Ik lees in de service manual uit de link van Pjotr dat er bij de specificaties staat aangegeven dat het opgenomen vermogen minimaal 30 Watt bedraagt.
hfe_quad_606_service_data.pdf
(2.19 MiB) 196 keer gedownload
Dat gecombineerd met een eventuele afwijking van de energiemeter zoals Pjotr zou dat best kunnen kloppen.
marcovandoorn
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 07 jun 2021, 17:21

Re: Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

Bericht door marcovandoorn »

Dank voor jullie reacties! Dan ga ik er voorlopig maar van uit dat het apparaat goed werkt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”