[vintage] SchuurFlippen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door VintageHarry »

Philips had veelal een beveiligingschakeling voor de bandtweeter zitten, bij normaal gebruik en inzet vanaf 5 kHz blaas je die imho echter ook zonder beveiliging niet snel op. Tenzij de versterker gaat clippen natuurlijk of wanneer je de geluidssterkte van de cirkelzaag in de schuur probeert te overtreffen ;)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Olaf Analogue »

Overigens moet je wel heel erg je best doen om deze tweeters op te blazen, het zijn welliswaar isophase tweeters, maar ze kunnen heel wat hebben.
Heb je trouwens (al dan niet aangepaste) standaard Philips filters gebruikt, of heb je zelf iets in elkaar gezet?
Ik zie wel dikkere draden dan wat normaal door Philips toe werd gepast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

ik wil zelf t filter ontwikkelen. en daarvoor ga ik dus de tweet meten zonder cap er voor....
Olaf Markus schreef:
Overigens moet je wel heel erg je best doen om deze tweeters op te blazen, het zijn welliswaar isophase tweeters, maar ze kunnen heel wat hebben.
dat stelt dan weer gerust
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door beijert »

Ik heb nog twee beveiligings circuits liggen van de grotere bandtweeters. Mocht je dat liever hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

beijert schreef:
Ik heb nog twee beveiligings circuits liggen van de grotere bandtweeters. Mocht je dat liever hebben.
bedankt, maar dat hoeft niet. gewoon goed filteren en met verstand de volumeknop bedienen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door OWC »

Ik snap nooit zo goed wat mensen met tweeters doen.

In al die jaren heb ik nog nooit een tweeter kapot gehad, en ook zeer zelden compressie drivers
Daar hadden we er toch vrij veel van zeg maar.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Olaf Analogue »

Henkjan schreef:
ik wil zelf t filter ontwikkelen. en daarvoor ga ik dus de tweet meten zonder cap er voor....
Even voor mijn eigen leer en ontdek traject, kan de tweeter niet gemeten worden met een cap in serie? wat is de reden dat dit niet kan, of wat is het nadeel hiervan?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door OWC »

Nadeel is dat je redelijke waarde nodig hebt om de freq resp, maar vooral de fase niet teveel te beïnvloeden.

Het is daarnaast ook niet nodig.
2,83V kan een tweeter zeker aan, en dat is al behoorlijk luid. De meesten meten op veel lagere output. Anders gewoon lekker ruis signaal nemen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

Olaf Markus schreef:
Henkjan schreef:
ik wil zelf t filter ontwikkelen. en daarvoor ga ik dus de tweet meten zonder cap er voor....
Even voor mijn eigen leer en ontdek traject, kan de tweeter niet gemeten worden met een cap in serie? wat is de reden dat dit niet kan, of wat is het nadeel hiervan?
wat Bart zegt, je wil dat response en fase niet beïnvloed wordt tot pak 2 octaven onder de overname frequentie. dus flink grote cap. anders kan je de metingen niet gebruiken voor filter simulatie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

Er dient zich ondertussen een uitdaging met de woofer aan :think: Op MFB freaks had ik wat gemeten TSP gevonden en die kwamen redelijk overeen met wat ik mat (alleen fs en qt zelf gemeten) Ik had ook gesimuleerd op basis van die tsp: gaf 12 liter voor qtc=0.9 met fc=68Hz, met GHP zou f3 in de buurt van 50Hz komen (volgens de oude Philips catalogus zou die woofer in een 25 liter kast horen, dus 12 liter met GHP leek me prima haalbaar). Maar nu ze in de kast zitten, is de fc dus enorm hoog (en qtc ook), veel hoger dan volgens simulatie: 105Hz en qtc=1.3 :cry: dat gaat dus nooit fatsoenlijk klinken zo :cry:


wel goed nieuws van t tweeter front:
Henkjan schreef:
ik wil zelf t filter ontwikkelen. en daarvoor ga ik dus de tweet meten zonder cap er voor....
Olaf Markus schreef:
Overigens moet je wel heel erg je best doen om deze tweeters op te blazen, het zijn welliswaar isophase tweeters, maar ze kunnen heel wat hebben.
dat stelt dan weer gerust
het impedantie meten hebben ze overleefd in elk geval :bakkie:
Bijlagen
ad8066w4 ts parameters.rtf
(485 Bytes) 45 keer gedownload
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door OWC »

Heb je die woofers met een stepped sinus gemeten of met ruis?

Wat ik weleens bij oudere speakers doe, is een bucking magneet gebruiken.
Tweeters kun je best met ruis meten, dan belast je ze niet zo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

OWC schreef:
Heb je die woofers met een stepped sinus gemeten of met ruis?
beide. curves kwamen vrijwel overeen

tweeter heb ik idd met ruis gemeten (geduld was op, stepped sine duurt zo lang)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

OWC schreef:
Wat ik weleens bij oudere speakers doe, is een bucking magneet gebruiken
is t experiment wel waard, waar haal je die?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

de mid meet heel netjes, fc 330Hz en qtc=0.67
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door OWC »

Met een bucking magneet zou je dan misschien nog wel uitkomen.

Doet alleen niet zoveel aan de Fs natuurlijk, kan zijn dat de ophanging echt is opgedroogd/stijf is geworden?
Woofer tijdje laten wapperen op 20-30Hz zo hard mogelijk, dat ze nog niet de poolplaten aanraken.

Ik heb ook hier en daar wat vintage Philips woofertjes gemeten, en ze lijken na een tijdje redelijk te verlopen.
Krijg het idee dat het vooral de magneet is.
Maar dat is niks meer dan een idee.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
OWC schreef:
Wat ik weleens bij oudere speakers doe, is een bucking magneet gebruiken
is t experiment wel waard, waar haal je die?
Ik moet weer even googlen, had ergens Duitse website gevonden.

Maar anders; https://www.supermagnete.nl/eng/, of https://stx.pl/category/akcesoria-glosniki-magnesy
Misschien heb je geluk via Ali, vreemd genoeg zijn soms alleen de verzendkosten duurder voor losse magneten? :think:

In theorie zouden een paar platte neodynium magneetjes ook werken/net zo sterk zijn.
Heb ik zelf nog niet getest.

Met bucking magneten zelf wel.
Dat werkt in sommige gevallen wel heel erg mooi.
Beetje afhankelijk van de speaker, maar meestal kun wel uitgaan van een Qt die 20% lager is (dus nieuwe Qt is oude Qt * 0.8 )
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door OWC »

Klopt, maar soms past het niet.

Even diameter opmeten van die magneet die er nu op zit.
De eerste is sowieso niet leverbaar :(

Met neodymium moet jet wel een beetje oppassen (de laatste)
Die kunnen soms te krachtig zijn, of qua diameter te klein (dan werken ze minder effectief).
Je kunt dan beter schijfmagneten nemen, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door Olaf Analogue »

Bij deze oude woofers is het niet eens alleen de ophanging die stugger wordt. Het materiaal van de spider heeft de neiging om uit te harden en minder soepel te worden. En eigenlijk is het negatieve effect hiervan in dit geval groter dan die van de rubberen ophanging, want die is vaak nog niet zo slecht.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door OWC »

Ophanging = spider + surround ;)

Maar het klopt idd wat je zegt. :)
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door VintageHarry »

Ga je inderdaad zo’n magneet kopen, HJ ? Ben dan zeer benieuwd naar de resultaten! Heb hier ook nog een aantal van deze woofers liggen, dus…
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door OWC »

Ik heb hier een aantal AD7063/M4S liggen daar werkt het heel mooi.

Zelfde met een paar oude vintage ITT LPT245, of sommige Visaton drivertjes.
Zeker van die oude speakers is de Qt vrij hoog (standaard al) en Vas ook redelijk hoog.
Hiermee kun je dan toch een kast krijgen die iets minder lomp is.

In het laag lever je er iets voor in.
Deze woofers hebben vaak al beperkte xmax, en in de meeste gevallen lijkt 40Hz -3dB mij meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door VintageHarry »

Inderdaad lever je qua laag wat in, maar dat kun je met de al door HJ genoemde GHP-opzet weer wat compenseren toch? Philips zette deze driver ook in kleine tweeweg boxen zoals de AH163 van 15 liter die ik hier heb staan. Zo’n modificatie is dan misschien best aardig om eens te proberen :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door OWC »

Ik zou eerder dan voor een BR gaan ipv GHP.
Of eerder nog een TL als je het een beetje vintage wilt houden :)
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: [vintage] SchuurFlippen

Bericht door VintageHarry »

Nee, ik ga geen gaten boren in de originele kast, gewijzigde elektronica blijft echter onzichtbaar ;) . Er is nu ook al wat gewijzigd aan het filter, stukje BS-compensatie er ingezet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”