[vintage] SchuurFlippen
Moderator: Beheerdersteam
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: [vintage] SchuurFlippen
Philips had veelal een beveiligingschakeling voor de bandtweeter zitten, bij normaal gebruik en inzet vanaf 5 kHz blaas je die imho echter ook zonder beveiliging niet snel op. Tenzij de versterker gaat clippen natuurlijk of wanneer je de geluidssterkte van de cirkelzaag in de schuur probeert te overtreffen 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: [vintage] SchuurFlippen
Overigens moet je wel heel erg je best doen om deze tweeters op te blazen, het zijn welliswaar isophase tweeters, maar ze kunnen heel wat hebben.
Heb je trouwens (al dan niet aangepaste) standaard Philips filters gebruikt, of heb je zelf iets in elkaar gezet?
Ik zie wel dikkere draden dan wat normaal door Philips toe werd gepast.
Heb je trouwens (al dan niet aangepaste) standaard Philips filters gebruikt, of heb je zelf iets in elkaar gezet?
Ik zie wel dikkere draden dan wat normaal door Philips toe werd gepast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
ik wil zelf t filter ontwikkelen. en daarvoor ga ik dus de tweet meten zonder cap er voor....
dat stelt dan weer gerustOlaf Markus schreef:Overigens moet je wel heel erg je best doen om deze tweeters op te blazen, het zijn welliswaar isophase tweeters, maar ze kunnen heel wat hebben.
Re: [vintage] SchuurFlippen
Ik heb nog twee beveiligings circuits liggen van de grotere bandtweeters. Mocht je dat liever hebben.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
bedankt, maar dat hoeft niet. gewoon goed filteren en met verstand de volumeknop bedienen.beijert schreef:Ik heb nog twee beveiligings circuits liggen van de grotere bandtweeters. Mocht je dat liever hebben.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
Ik snap nooit zo goed wat mensen met tweeters doen.
In al die jaren heb ik nog nooit een tweeter kapot gehad, en ook zeer zelden compressie drivers
Daar hadden we er toch vrij veel van zeg maar.
In al die jaren heb ik nog nooit een tweeter kapot gehad, en ook zeer zelden compressie drivers
Daar hadden we er toch vrij veel van zeg maar.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: [vintage] SchuurFlippen
Even voor mijn eigen leer en ontdek traject, kan de tweeter niet gemeten worden met een cap in serie? wat is de reden dat dit niet kan, of wat is het nadeel hiervan?Henkjan schreef:ik wil zelf t filter ontwikkelen. en daarvoor ga ik dus de tweet meten zonder cap er voor....
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
Nadeel is dat je redelijke waarde nodig hebt om de freq resp, maar vooral de fase niet teveel te beïnvloeden.
Het is daarnaast ook niet nodig.
2,83V kan een tweeter zeker aan, en dat is al behoorlijk luid. De meesten meten op veel lagere output. Anders gewoon lekker ruis signaal nemen.
Het is daarnaast ook niet nodig.
2,83V kan een tweeter zeker aan, en dat is al behoorlijk luid. De meesten meten op veel lagere output. Anders gewoon lekker ruis signaal nemen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
wat Bart zegt, je wil dat response en fase niet beïnvloed wordt tot pak 2 octaven onder de overname frequentie. dus flink grote cap. anders kan je de metingen niet gebruiken voor filter simulatieOlaf Markus schreef:Even voor mijn eigen leer en ontdek traject, kan de tweeter niet gemeten worden met een cap in serie? wat is de reden dat dit niet kan, of wat is het nadeel hiervan?Henkjan schreef:ik wil zelf t filter ontwikkelen. en daarvoor ga ik dus de tweet meten zonder cap er voor....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
Er dient zich ondertussen een uitdaging met de woofer aan
Op MFB freaks had ik wat gemeten TSP gevonden en die kwamen redelijk overeen met wat ik mat (alleen fs en qt zelf gemeten) Ik had ook gesimuleerd op basis van die tsp: gaf 12 liter voor qtc=0.9 met fc=68Hz, met GHP zou f3 in de buurt van 50Hz komen (volgens de oude Philips catalogus zou die woofer in een 25 liter kast horen, dus 12 liter met GHP leek me prima haalbaar). Maar nu ze in de kast zitten, is de fc dus enorm hoog (en qtc ook), veel hoger dan volgens simulatie: 105Hz en qtc=1.3
dat gaat dus nooit fatsoenlijk klinken zo
wel goed nieuws van t tweeter front:
wel goed nieuws van t tweeter front:
het impedantie meten hebben ze overleefd in elk gevalHenkjan schreef:ik wil zelf t filter ontwikkelen. en daarvoor ga ik dus de tweet meten zonder cap er voor....
dat stelt dan weer gerustOlaf Markus schreef:Overigens moet je wel heel erg je best doen om deze tweeters op te blazen, het zijn welliswaar isophase tweeters, maar ze kunnen heel wat hebben.
- Bijlagen
-
- ad8066w4 ts parameters.rtf
- (485 Bytes) 45 keer gedownload
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
Heb je die woofers met een stepped sinus gemeten of met ruis?
Wat ik weleens bij oudere speakers doe, is een bucking magneet gebruiken.
Tweeters kun je best met ruis meten, dan belast je ze niet zo.
Wat ik weleens bij oudere speakers doe, is een bucking magneet gebruiken.
Tweeters kun je best met ruis meten, dan belast je ze niet zo.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
beide. curves kwamen vrijwel overeenOWC schreef:Heb je die woofers met een stepped sinus gemeten of met ruis?
tweeter heb ik idd met ruis gemeten (geduld was op, stepped sine duurt zo lang)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
is t experiment wel waard, waar haal je die?OWC schreef:Wat ik weleens bij oudere speakers doe, is een bucking magneet gebruiken
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
Met een bucking magneet zou je dan misschien nog wel uitkomen.
Doet alleen niet zoveel aan de Fs natuurlijk, kan zijn dat de ophanging echt is opgedroogd/stijf is geworden?
Woofer tijdje laten wapperen op 20-30Hz zo hard mogelijk, dat ze nog niet de poolplaten aanraken.
Ik heb ook hier en daar wat vintage Philips woofertjes gemeten, en ze lijken na een tijdje redelijk te verlopen.
Krijg het idee dat het vooral de magneet is.
Maar dat is niks meer dan een idee.
Doet alleen niet zoveel aan de Fs natuurlijk, kan zijn dat de ophanging echt is opgedroogd/stijf is geworden?
Woofer tijdje laten wapperen op 20-30Hz zo hard mogelijk, dat ze nog niet de poolplaten aanraken.
Ik heb ook hier en daar wat vintage Philips woofertjes gemeten, en ze lijken na een tijdje redelijk te verlopen.
Krijg het idee dat het vooral de magneet is.
Maar dat is niks meer dan een idee.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
Ik moet weer even googlen, had ergens Duitse website gevonden.Henkjan schreef:is t experiment wel waard, waar haal je die?OWC schreef:Wat ik weleens bij oudere speakers doe, is een bucking magneet gebruiken
Maar anders; https://www.supermagnete.nl/eng/, of https://stx.pl/category/akcesoria-glosniki-magnesy
Misschien heb je geluk via Ali, vreemd genoeg zijn soms alleen de verzendkosten duurder voor losse magneten?
In theorie zouden een paar platte neodynium magneetjes ook werken/net zo sterk zijn.
Heb ik zelf nog niet getest.
Met bucking magneten zelf wel.
Dat werkt in sommige gevallen wel heel erg mooi.
Beetje afhankelijk van de speaker, maar meestal kun wel uitgaan van een Qt die 20% lager is (dus nieuwe Qt is oude Qt * 0.8 )
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
daarvoor hoef je t niet van Ali te gaan plukken:
https://www.supermagnete.nl/ringmagnete ... R-80-40-15
https://www.supermagnete.nl/ringmagnete ... -100-60-20
https://www.supermagnete.nl/ringmagnete ... 40-23-06-N
https://www.supermagnete.nl/ringmagnete ... R-80-40-15
https://www.supermagnete.nl/ringmagnete ... -100-60-20
https://www.supermagnete.nl/ringmagnete ... 40-23-06-N
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
Klopt, maar soms past het niet.
Even diameter opmeten van die magneet die er nu op zit.
De eerste is sowieso niet leverbaar
Met neodymium moet jet wel een beetje oppassen (de laatste)
Die kunnen soms te krachtig zijn, of qua diameter te klein (dan werken ze minder effectief).
Je kunt dan beter schijfmagneten nemen, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Even diameter opmeten van die magneet die er nu op zit.
De eerste is sowieso niet leverbaar
Met neodymium moet jet wel een beetje oppassen (de laatste)
Die kunnen soms te krachtig zijn, of qua diameter te klein (dan werken ze minder effectief).
Je kunt dan beter schijfmagneten nemen, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: [vintage] SchuurFlippen
Bij deze oude woofers is het niet eens alleen de ophanging die stugger wordt. Het materiaal van de spider heeft de neiging om uit te harden en minder soepel te worden. En eigenlijk is het negatieve effect hiervan in dit geval groter dan die van de rubberen ophanging, want die is vaak nog niet zo slecht.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: [vintage] SchuurFlippen
Ga je inderdaad zo’n magneet kopen, HJ ? Ben dan zeer benieuwd naar de resultaten! Heb hier ook nog een aantal van deze woofers liggen, dus…
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
Ik heb hier een aantal AD7063/M4S liggen daar werkt het heel mooi.
Zelfde met een paar oude vintage ITT LPT245, of sommige Visaton drivertjes.
Zeker van die oude speakers is de Qt vrij hoog (standaard al) en Vas ook redelijk hoog.
Hiermee kun je dan toch een kast krijgen die iets minder lomp is.
In het laag lever je er iets voor in.
Deze woofers hebben vaak al beperkte xmax, en in de meeste gevallen lijkt 40Hz -3dB mij meer dan genoeg.
Zelfde met een paar oude vintage ITT LPT245, of sommige Visaton drivertjes.
Zeker van die oude speakers is de Qt vrij hoog (standaard al) en Vas ook redelijk hoog.
Hiermee kun je dan toch een kast krijgen die iets minder lomp is.
In het laag lever je er iets voor in.
Deze woofers hebben vaak al beperkte xmax, en in de meeste gevallen lijkt 40Hz -3dB mij meer dan genoeg.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: [vintage] SchuurFlippen
Inderdaad lever je qua laag wat in, maar dat kun je met de al door HJ genoemde GHP-opzet weer wat compenseren toch? Philips zette deze driver ook in kleine tweeweg boxen zoals de AH163 van 15 liter die ik hier heb staan. Zo’n modificatie is dan misschien best aardig om eens te proberen 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [vintage] SchuurFlippen
Ik zou eerder dan voor een BR gaan ipv GHP.
Of eerder nog een TL als je het een beetje vintage wilt houden
Of eerder nog een TL als je het een beetje vintage wilt houden
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: [vintage] SchuurFlippen
Nee, ik ga geen gaten boren in de originele kast, gewijzigde elektronica blijft echter onzichtbaar
. Er is nu ook al wat gewijzigd aan het filter, stukje BS-compensatie er ingezet.
