filter Magnepan 3.5R

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

hwk

filter Magnepan 3.5R

Bericht door hwk »

Beste Rakkers,
Ik ben me aan het verdiepen in wisselfiltertechniek. Ik wil een nieuw (uiteraard extern) filter (laten) maken voor mijn nú al geweldige Magnepans.
Uiteraard wil ik niets veranderen aan de wisselfrequenties. Gelukkig kan ik alle onderdelen van beter kwaliteit voor de juiste waardes vinden.
Als Condensators worden in de signaalweg Jantzen Superior caps gedacht (dat zijn er dan meteen 11 st per kant, waarvan 6 dikke jongens...)
De parallel C voor het (voor het geluid belangrijkste) midden een Jantzen Standard Cap (òf is een Jantzen Cross-Cap goed genoeg? :think: )
De spoelen voor midden en hoog Jantzen Wax-Coils.
Maar dan:
om het e.e.a. nog een beetje beschaafde buiten afmetingen te geven (ik denk aan een kist van 34 bij 38 cm, maximaal 8cm hoog)
zou het me zéér goed uitkomen om voor de benodigde (serie-)spoelen voor het baspaneel i.p.v. Wax-Coils andere, compactere te kiezen.
Ik dacht dus aan Jantzen Iron Coil Disk òf Jantzen C-Coil spoelen. Deze zijn beide voldoende klein van stuk en hebben een extreem lage inwendige weerstand. Wat is jullie mening over deze keuze? :think:
HW
Leeuwarden

Re: filter Magnepan 3.5R

Bericht door Leeuwarden »

D’r zijn hier geen rakkers. En ook geen broodje poep.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Hè bah
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Welkom Geitenbreier.

Ik heb het verschil tussen diverse merken condensatoren nooit kunnen waarnemen.

Wat de spoelen betreft. Een lagere inwendige weerstand is niet persé beter. In een RC combinatie bijvoorbeeld, moet de R met dezelfde waarde verhoogd worden als dat je de Rdc van een spoel verlaagt. Doe je dat niet, dan verandert de filterwerking enigszins.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier! Magnetostatische luidsprekers zijn ouderdoms gevoelig, koperdraden kunnen loslaten, etc. Hoe oud zijn ze? Wellicht dat een revisie meer oplevert dan een aangepast filter, ik denk ook dat ik het verschil niet zou horen, hetzelfde filter met andere componenten.
Maar je bent tevreden over het geluid, wat zou je nog willen verbeteren?
Magnetostaten / electostaten moeten je ding zijn, heb destijds wel uitgebreid Quad ESL63’s geluisterd, maar heb het er nooit echt in kunnen vinden. Maar goed, er zijn veel liefhebbers voor wie het de heilige graal is. Misschien is er ook wel wat gewenning nodig.
hwk

Bericht door hwk »

@pappaLeo: bedankt voor de tip wb de RC-kring.
Zelf heb ik geen technische (elektronica) opleiding. Ik ben wel jaren lid geweest vd Hobby Club Dordrecht en heb daar leren solderen, buizenbakken, speakerkasten bouwen, dát werk. Thuis heb ik ook een flink aantal speakers gebouwd in het verleden. Zelfs de vroegûh beroemde Karlson Resonator. Mn interesses zijn van jongst af aan vooral technisch geweest.
Meerdere vrienden van mij hebben HTS Elektro. Ze hebben allen mooie audiosets. Een enkele vriend gelooft totaal niet in het nut van goede kabels, stekkers, zekeringen, stroomfiltering e.d. bij audio en dus gebruiken ze die niet. Volgens hen zijn dat DODE ELEMENTEN en die doen niets met het geluid. NEE, zeg ik dan. Ze doen vaak niets met de meetgegevens of de berekeningen in een schema. Maar er is meer tussen hemel en aarde. Ga maar luisteren naar echte HighEnd apparatuur en het zal je verbazen. Qua schema's zijn die apparaten vaak helemaal niet zo speciaal, maar door het zorgvuldig kiezen van elektronische componenten, geperfectioneerde voedingen e.d. is het bijzondere resultaat bereikt.
Ik heb dat soort zaken, als kabels e.d.dus in de afgelopen 20 jaar wèl verbeterd (ik heb zelfs een aparte elektrogroep in laten maken in mn huis, met met koper afgeschermde stroomkabels. Ik woon midden in de stad. Om me heen zijn er vele tientallen wifimodems, dect-telefoons, trams: allemaal op bekabeling en apparatuur instralende elektromagnetische zenders, van laag tot hoogfrequent)
Zíj geloven er niet in, ik wèl. En ik vind dat elke stap die ik in die richting heb gemaakt een verbetering vh geluid heeft gegeven. De laatste stap tot nu toe was het vervangen vd voedingszekeringen v mn Meridianset: Synergistic Research Orange. Níet normaal wat zulke kleine zaken in het geluid kunnen verbeteren!! Niks: DOOD element.
Ik heb mn Meridianset kortgeleden niet alleen laten recappen door Marcel Croese, maar ook zijn door hem alle elementen in de signaalweg vervangen voor VEEL hoogwaardigere. De Meridians, van zichzelf toch al geen armetierig geluidssetje, zijn hiermee in een paar klassen hogere league gaan spelen. Zelfde muziek, maar dan veel beter klinkend.
Het totaal resultaat van alle hiervoor genoemde kleine en grotere stapjes geeft niet meer hoog of laag, maar vooral meer natuurlijkheid en ruimtelijkheid, echtheid, subtiele details, 3D effect. Uiteraard vooral bij goede opnames. Bij slechtere opnames blijft gelden: bagger in is bagger uit.
Het belang van dit soort verbeteringen hangt deels af van iemands muzieksmaak. Die van mij is tamelijk breed. Uiteraard houd ik nog steeds van de muziek van mn jeugd (die vaak behoorlijk beroerd is opgenomen. Met 24 sporenrecorders en gemixt over erg Amerikaans klinkende JBLmonitors met veel lage en hoge tonen, waardoor de mix plat en saai klinkt), maar ik draai ook graag akoestische, meer subtiel opgenomen muziek zoals kamerklassiek en jazz. Ik vind dus dat ik een audioset moet hebben die vooral met microfoons opgenomen akoestische instrumenten en stemmen mooi en subtiel kan weergeven. Voor die ruigere en minder goed opgenomen muziek kan ik er een Aphex Aural Exciter met Big Bottom tussen schakelen. Die geeft dan het geluid wat extra druk in het laag en de dynamiek wat extra pit (Super (professioneel) apparaat! Kostte nog geen 270 euro destijds..)
Wb condensatoren en spoelen: vele testen op het net van condensators, waarbij ook de akoestische eigenschappen zijn meegewogen, tonen aan dat er volgens de testers wel degelijk grote verschillen zijn in de invloed op het geluid.
Het gaat me ws aardig wat kosten, maar ik wil met het aanpakken van mn speakers een poging wagen nòg verder vooruit te komen in de kwaliteitsverbetering van het geluid.
Ik ben op dit forum gegaan om goede tips te krijgen. Zoals jouw tip
Walt

Bericht door Walt »

Ik wilde eerst niet reageren, maar nu ik lees dat je goede ervaringen hebt met SR Orange en component upgrades:

De Jantzen superior is 1 van de minst fijne condensators die ik hier gehad heb, beetje in lijn met de obbilgato gold, echt een saai geluid, dan zullen sommige zeggen neutraal, maar nee, gewoon levenloos en saai.

Verder het is een fabeltje dat condensators in parallel takken minder van belang zijn.

Qua laag ohmige spoelen: dikke Mundorf of intertechnik trafokern, dan maar niet compact…

Gr. Walter
hwk

Bericht door hwk »

@Walt
Dank voor de reactie. In wat voor speakers heb jij de Jantzens gebruikt en wat soort muziek draai je vooral? Ik lees nl op het net dat de Jantzens zo goed zijn...
Vriendelijks, HW
Walt

Bericht door Walt »

Ik had ze op een Mundorf AMT tweeter en Accuton keramische tweeter, muziek keuze vooral jazz achtig.

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Ik had in het verleden wel 66uf nodig voor het mid, dan blijven er weinig betaalbare opties over, het wordt ook allemaal groot en lomp. Welke waardes heb jij nodig?
hwk

Bericht door hwk »

@Walt
Een uitgebreide condensatortest staat bijv. op http://www.humblehomemadehifi.com/
Als ik het filterontwerp vd 3.5r bekijk zitten er stevige C-waardes in mn voor de tweeter. Om dan van Mundorf oid een setje te kopen loopt dat in de duizenden euro's (en levert ENORME filterkasten op, waardoor mn lieve vrouw begint te sputteren..Mijn set staat gewoon in de woonkamer)
Hetzelfde financiële probleem heb ik met de entrees en uitgangen: uiteraard is WBT Nextgen Silver veel beter, maar de prijs voor 7 set per kant van WBT.... oef
Ik wil maximaal 1000 euro per totaal filter uitgeven en dacht met Jantzen Caps iig een sterke verbetering te kunnen krijgen tov het origineel. Wb het vervangende spoelen wéét ik eigenlijk niet of dàt zoveel kwaliteitsvoordeel zal opleveren. Wat denk jij?
hwk

Bericht door hwk »

115uF + 17uF in serie voor de tweeter
hwk

Bericht door hwk »

De Mid heeft een pararallel 50uF nodig
hwk

Bericht door hwk »

En het laag een parallel 275uF. Daar wilde ik een setje Jantzen Cross Caps plaatsen
Walt

Bericht door Walt »

Absurde waardes! Dan zou ik gaan voor een grote waarde nog betaalbare MKP met een hele goede van 10uF parallel, of meerdere 22uF parallel, dan snap ik de keuze voor de Jantzen Superior wel, is nog ‘enigzins’ te betalen.
satefan

Bericht door satefan »

Wat zou je graag willen verbeteren aan de speakers?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ook al gevraagd, geen antwoord.
hwk

Bericht door hwk »

@Walt Ja, absurd. Zal misschien met de elektrische eigenschappen vd planarspeakers liggen?

@Satefan Tja... ze klinken inderdaad nú al zo goed... Wie weet hoe goed ze kunnen klinken met fatsoenlijke condensatoren en spoelen. Bi-ampen schijnt nòg beter te zijn, maar kost (met deze kwaliteit versterkers!) een veelvoud. En dan heb je nog steeds minderwaardige filters.
Uiteraard is met een actief filter bi- of tri-ampen nòg beter, maar dan komt er ook nog een actief filter bij. En dan moet ik de speakers óók nog laten verbouwen. Dus deels is deze uiteindelijk door mij gekozen optie een financiële keuze

@Barry2001 Ja, de bedrading is met betere lijm door Rick Paap weer vastgezet. Hij heeft de Maggies ook een modernere jurk gegeven (zoals de 3.7 heeft)
satefan

Bericht door satefan »

De vraag is of het aanpassen van spoelen en condensatoren wel 'verbetering' gaat opleveren. Bestaan er metingen van deze luidsprekers? Als je op zoek bent naar serieuze verbeteringen, dan zou ik dat zelf eerder doen op basis van inzicht in hoe ze op dit moment meten.

Ieder verbeterplan begint met het in kaart brengen van wat er beter kan/moet, liefst op basis van data. En daar dan een aanpassing/oplossing voor identificeren. Je hebt dus eerst inzicht nodig in hoe het nu is, voordat je kunt gaan werken naar hoe je het zou willen hebben.

Als je nu een component aanpast (bijvoorbeeld een spoel plaatsen met een lagere weerstand), dan kan het zomaar zijn dat de response van de driver die daar achter zit anders wordt. Het overname-punt kan daardoor (iets) veranderen. Stel nu dat daardoor de tweeter iets luider gaat spelen in een bepaald gebied, terwijl je dat juist niet wil, dan lijkt de 'mooiere' spoel toch niet zo'n goede zet.

Maar...dat is mijn aanpak en hoeft zeker niet de jouwe te zijn.

Groet,

Satefan
hwk

Bericht door hwk »

Het probleem met zo'n filter vervangen is deels omdat je niet alle waarden van de origineel gebruikte onderdelen weet, zoals de inwendige weerstanden ervan bijvoorbeeld.
Zoals eerder gesteld zullen dus, zelfs gebruik makend van de wèl bekende waarden bij vervanging vd onderdelen er (hopelijk) kleine veranderingen optreden in de verhouding vd luidsterkte tussen de verschillende speakers en misschien zeer kleine veranderingen in de filterfrequenties.
Ik ga er echter vanuit dat door onderdelen met VEEL nauwere toleranties te gebruiken (dus het filterontwerp beter benaderend) dat laatste deels zal worden ondervangen.
Het luidsterkte probleem zal ws met vermogensweerstanden moeten worden opgelost
hwk

Bericht door hwk »

Als we helemaal tevreden zijn met het geluid dat we hebben is de hobby deels over. Dat zou jammer zijn.
ASls ik van een highEnd beurs terugkeer, ben ik ècht niet ontevreden met het geluid thuis, MAAR zo'n beurs kan je tòch weer laten nadenken waar er in je set iets te verbeteren valt zònder absurde bedragen te moeten uitgeven.
De mooiste set (qua eerlijkheid en echtheid) die ik overigens gehoord heb is van het Franse AudioNec. Zeer bijzondere speakers, aangedreven door eigen ontwikkelde Class-D versterkers en als bron een in huis ontwikkelde mediaspeler. Prijsklasse 85.000 euro...
De lekkerst klinkende set: een paar Blumenhofer telefooncellen (hoornspeakers), aangedreven door prachtige buizenbakken. Muziek kwam van een astronomisch dure draaitafel met dito element..
Er zijn vele wegen naar de audiohemel en ik wil de mijne bewandelen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

viewtopic.php?f=6&t=25103

hier vind je technische info over spoelen, m.n. qua vervorming verschillen kernspoelen nogal. sommige gaan pas bij hogere vermogens vervormen, sommige (trafokern bv) doen dat ook al bij lage vermogens. eigenlijk daarom kies ik voor t laag vaak voor een I kern spoel. die heb je ook als bandspoel, erg mooi
hwk

Bericht door hwk »

Henkjan schreef:
viewtopic.php?f=6&t=25103

hier vind je technische info over spoelen, m.n. qua vervorming verschillen kernspoelen nogal. sommige gaan pas bij hogere vermogens vervormen, sommige (trafokern bv) doen dat ook al bij lage vermogens. eigenlijk daarom kies ik voor t laag vaak voor een I kern spoel. die heb je ook als bandspoel, erg mooi
Als niet-technisch opgeleide heb ik dit artikel gelezen, ja.
Ik had in mn ontwerp eerst een lel van een Jantzen Wax Coil gedacht. Dat kreng heeft een diameter van bijna 14 cm. Icm met het feit dat ik al 5 dikke 22uF C's en een nog dikkere 270 uF Crosscap èn dan nog de overige spullen kwijt moest zien te raken in de kast, dacht ik voor het laag een C-Core of een Iron Coil Disk te gebruiken.
Ècht zinnige info heb ik over deze keuze nog niet kunnen vinden so far. Verzadigen die dingen nou gauw, of niet?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Zolang je trommelvliezen niet scheuren verzadigen ze niet, nee.
hwk

Bericht door hwk »

Overigens zit er origineel vlg mij een iron core of een trafootje voor het laagfilter in
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”