Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

Ik verbaas me steeds weer hoe mooi spul dat buigmultiplex is. Kan je echt wel leuke dingen mee doen zeg!
erik klijnsmit
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

JuuL schreef:
Ik verbaas me steeds weer hoe mooi spul dat buigmultiplex is. Kan je echt wel leuke dingen mee doen zeg!
ik heb er ook hele goed ervaring mee! :)

Afbeelding
weidok

Bericht door weidok »

Mooi Jeroen gaat echt goed ... top systeem zou ik zeggen ..
mag je wel High End noemen .. (Hoge Belevingswaarde ? in abn)
Zeg maar het "erbij zijn gevoel"

he Erik ff offtopic zie ik daar on top van de betonix
nog steeds een peerless tweeter..?
heb je die Seas vam Jeroen al eens beluisterd :wink: :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vond dat het front wat te smal was. Zeker omdat er nog een afwerklaag overheen komt waardoor de box nog 1 cm breder wordt. Dus nog maar wat multiplex op de schuine facetten geplakt en weer mooi afgeschuurd. Beide boxen zijn nu in deze staat. Een mooi moment om op vakantie te gaan. Vanavond ook nog even een plaat 4 mm MDF gehaald zodat ik volgende week zondag de kast kan afmaken (schuur en schilderklaar). Mensen, ik ben er dus een weekje tussenuit! Tot forums!
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97d.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97d.jpg
JuuL

Bericht door JuuL »

Prettige vakantie Jeroen! Het is nu nog mooi weer, geniet ervan 8)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Damn, alweer vakantie op :oops:

Maareh, machtig mooi hoor, vooral die combo tussen ronding en strakke voorkant!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo, dat was even een weekje zonder luidsprekerproject! Morgen weer verder hoor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tweety

Bericht door Tweety »

Ik ben nieuw hier, mogelijk dat ik bij dit eerste bericht foutjes maak......

Hmmm Jeroen, dit lijkt voor mij Efeze in Turkye, Klopt dat? :D
Heerlijk!!!!!

Hoe was trouwens de akoustiek, nog inspiratie opgedaan?

Groetjes,

Wido
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Wido,

Dat is lang geleden zeg. Welkom, weer een beetje tijd voor de hobby?

Gr.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tweety schreef:
Ik ben nieuw hier, mogelijk dat ik bij dit eerste bericht foutjes maak......

Hmmm Jeroen, dit lijkt voor mij Efeze in Turkye, Klopt dat? :D
Heerlijk!!!!!

Hoe was trouwens de akoustiek, nog inspiratie opgedaan?

Groetjes,

Wido
Ja, Bodrum, Efesus en een mooie baai uurtje rijden van Bodrum. Heerlijke vakantie gehad daar, geweldig land, zeer vriendelijke bewoners.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben vandaag begonnen aan de laatste afwerklaag. Allereerst de tweede laag buigmultiplex aan de zijkanten en vervolgens boven en onder een laagje 4 mm MDF. Zie hieronder het resultaat.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project98a.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project98a.jpg
Vervolgens afwerking van de schuine facetten met ook weer 4 mm MDF erop. Simpelweg met tape vastgetrokken, het hoeft niet supergoed bevestigd te zijn.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project98b.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project98b.jpg
Tweety

Bericht door Tweety »

Ha Jeroen, die meer muziek uit hoorns gaat halen (Dacht dat het tot op heden alleen nog alleen sprake was van fluit en fagot)

Ja die vakantie dat had je volgens mij zo ongeveer wel verdiend, na zo'n klus :lol:

Het kwam me al bekend voor dat theater, ik ben er destijds tijdens ons huwelijksreis geweest. Mijn vrouw is een tijdje fluitiste in het EJE geweest, vandaar dat ik ook ff over akoustiek begon..javascript:emoticon(':-
Whistle

Jeroen, gefeliciteerd met je project, super goed gewoon. En verder moet ik je eigenlijk ontzettend bedanken voor je project, want ik dacht al enige tijd in deze richting:

Peter, ik ben inderdaad laatste jaren niet echt actief met LS bouwen geweest.
:oops:

Ik ben met verbouwen nogal bezig geweest (en voorlopig nog wel ff :? )

Verder is het mijn bedoeling voor mijn woonwerk verkeer een speciale fiets te gaan bouwen. En hebben we sinds 3 maanden een kleintje erbij in de luiers. Dus ik vrees dat het voorlopig niet zal opschieten.

Wel jammer, want ik heb al jaren een ontwerp in gedachten, op basis van een ... hoorn :? Nou ja ik dacht meer aan een soort schelp.

Dit met het idee, zodanig van binnen voorzien dat er heel weinig back-wave zou optreden. (bv met geluidverstrooiers) Voor mij leek dit ideaal om dit toe te passen met bijvoorbeeld een snelle middentoner met zo ongeveer geen ingebouwde mechanische rem (zeer lage Rms) Daarbij bedoel ik een Audax HM 130Z10. Deze lijkt me nl heel gevoelig voor de akoustiek aan de binnenzijde van zijn kastje.

Ik zat me dan ook af te vragen in hoeverre deze redenering klopt. Ik ga er vanuit dat jouw gekozen vorm van de inwendig kast hierin heel goed presteert.

Echter wat ik uit jouw draad nog altijd niet heb begrepen, waarom de hoorn achter de bol kritisch zou zijn in dimensies. Moet deze bepaalde frequentie opvreten, als een soort dempende resonater werken? Of werkt het breedbandig? Ik had nl het idee van de schelp opgedaan, als je zo'n schelp bij je oor houdt, hoor je niet bepaalde voorkeur frequentie (als je snapt wat ik bedoel :? ) maar eerder een soort ruis, breedbandig dus.

Verder was ik eigenlijk niet van plan een zaag marathon zoals jij te gaan houden. Maar een sessie te gaan doen met eerst een spiraal verknippen en kippengaas, voor de contouren. Vervolgens glasvezel doek en epoxy, voor de ruwe vorm. Vervolgens boetseren (volgens Pjotr) met een mengsel van vezelversterkt egalisatiemiddel (Beamix 740) gemengd met epoxy (uitbakken bij 60 C)en als laatste laag bv Kevlar met epoxy voor de waarschijnlijk noodzakelijke vaas val breuk sterkte (beetje op de toekomst voorbereiden met die loslopende kleintjes :wink: )

En dan tenslotte aflakken.

Beetje anders dus, maar ik ben ongelofelijk nieuwsgierig wat dit oplevert tov zo'n massieve hout konstruktie van jou. Maar nogmaals, ik vrees dat dit nog wel ff duurt.

Groeten,
Wido
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Wido,

Ik kan me je niet herinneren :?: Heb in het EJE fluit gespeeld maar das alweer zo lang geleden. Wat speelde jij? Jeetje mijn geheugen kraakt :?

Wat de afmetingen van de hoorn betreft, er zijn drie zaken:
1. de impedantie mismatch en match
2. het exponentieel verloop
3. de lengte

ad 1. de bol en de hoorn passen qua impedantie niet bij elkaar. Das nou net de grap. Maar de twee openingen van de bol, de ene gerepresenteerd door de effectieve diameter van de midwoofer en de andere door het begin van de geïnverteerde hoorn, die passen precies bij elkaar. Die hebben dus wél een impedantie match. De backwave wordt daardoor via de bol netjes overgedragen aan de geïnverteerde hoorn. Doordat de bol en de hoorn onderling niet matchen, sluiten de staande golven die zowel in de bol als in de hoorn aanwezig zijn (ja ook de hoorn heeft staande golven overeenkomend met zijn lengte), elkaar kort.

ad 2. het exponentieel verloop zorgt voor de breedbandigheid, alles beneden een bepaalde frequentie wordt daardoor niet gereflecteerd. Bij mij is de opening 10.5 cm, daar past nog net de halve golflengte van 1600 Hz in. Dat is dus zo'n beetje de grensfrequentie. Alles boven 1600 Hz moet op een andere manier worden weggewerkt. Er onstaan de door B&W zo genoemde 'cross modes' in de hoorn boven die frequentie waardoor toch weer reflecties ontstaan. Het dempen van alles boven de grensfrequentie gebeurt op twee manieren: de bol werkt als laagdoorlaatfilter naar de hoorn toe (bekend effect van 'air cavity', werkt als delay en laagdoorlaatfilter). Dat is één. Het dempingsmateriaal in de hoorn doet de rest.

ad 3. de lengte moet voldoende zijn om de impedantieverandering naar het dunne deel van de hoorn toe niet te snel te laten verlopen. Anders reflecteert het toch nog. Ik heb de verhoudingen van B&W aangehouden omdat die dit al hebben uitgezocht en ik geen zin had om hun experimenten te herhalen. Ik wilde met mijn testbox alleen kijken of hun concept inderdaad werkt en of ik het me kon veroorloven om de hoorn gekruld te maken.

ad alledrie: dit is wat ik heb begrepen na een aantal malen het white paper over de Nautilus 800 te hebben doorgelezen.

Wat je andere bouwmethode betreft:
Ik ben erg benieuwd of dit inderdaad weinig werk is, of het succesvol is en of het een mooie behuizing oplevert. Wat zaagwerk betreft valt mijn methode reuze mee. Middagje zagen en je bent klaar. Het lijmen duurt langer. Vergis je niet in het zaagwerk van de bol. Door de geïntegreerde kegel was die eigenlijk minstens zoveel zaagwerk als de hoorn, ook doordat je door veel dikker materiaal heen moet.
Ook naar probeersels met beton ben ik benieuwd. Wat ik tot nu toe met beton gemaakt heb gezien zijn simpele recht-toe-recht-aan boxen en dat was al moeilijk genoeg. Je moet een goed mengsel vinden, er mogen geen luchtbellen ontstaan, met trilnaalden werken, dus sterke mallen maken, etc etc.
Ik wist in ieder geval van te voren dat mijn methode 100% zeker zou slagen en dat de box super dood zou worden door te werken met lagen van verschillend materiaal. Ja, het kost tijd en het is niet echt goedkoop. Ik ben al aan mijn vierde pot witte houtlijm bezig, heb ook nog een pot constructielijm paraat gemaakt, metaallijm voor de plaat achterop de woofer, de helft van de kast is van multiplex wat ook niet echt goedkoop is. Door mijn prijsbewuste selectie van drivers zijn die samen onderhand goedkoper dan de kast...
voodooless
Contacteer:

Volgens mij is het zagen in verhouding helemaal niet lastig. Het moeilijke van jou methode is het verkrijgen van het zaagschema! Dat heb je immers ook niet zelf bedacht (of in ieder geval met wat professionele hulp);) Zeker als je ook nog verschillende materiaaldiktes gaat gebruiken is dit toch echt een hele klus!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor het maken van een rechte hoorn is het zaagschema een fluitje van een cent. Voor de gekrulde hoorn ligt het anders, daarvoor moest mijn zij-aanzicht tekening vertaald worden naar 3D dimensies waaruit dan weer de zaagsnedes van de paneeltjes rollen.

Ik moet echter nog zien of mensen het gemakkelijk vinden om een gekrulde hoorn net zo precies te maken met kippengaas of andere mallen en of ze daar eigenlijk niet ook de hulp van een goed software tekenpakket voor nodig hebben.... Daarom ben ik ook zo benieuwd hoe andere mensen een gekrulde hoorn voor elkaar gaan krijgen op een andere manier dan dat ik heb gedaan. Ik denk nog steeds dat je met de paneeltjes een zeer goed reproduceerbare bouwmethode hebt (om 2 identieke boxen te maken) die moeilijk te overtreffen is via andere wegen in combinatie met relatief eenvoudig gereedschap. Dus zonder inschakeling van professionele hulp anders dan een goede software tool zoals mijn zwager tot zijn beschikking had.
voodooless
Contacteer:

Tuurlijk, recht is niet zo lastig.

Ik donker nu zelf ook al een tijde erop, maar heb voor de hoorn idd nog niks (echt) goeds gevonden. Bol is niet zo'n probleem, die is zo te maken uit polyester oid. En aangezien ik geen zwager heb die voor mij dit soort dingen kan tekenen, moet ik helemaal zelf aan de gang met het vinden van oplossingen. Beetje cad tekenen kan ik wel, maar dit soort dingen gaan mij toch wat te ver.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wijken jouw afmetingen erg af van die van mij? Kun je mijn tekeningen niet gewoon schalen? Ik heb ze op origineel formaat op mijn website gezet.
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Wijken jouw afmetingen erg af van die van mij? Kun je mijn tekeningen niet gewoon schalen? Ik heb ze op origineel formaat op mijn website gezet.
Yep, ik heb een 180 mm unit, dus een stuk groter. En scalen gaat wel een kant op, maar dan moet ik dus ook de diktes van het materiaal gaan scalen, en dat is een stuk lastiger.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat is balen want je moet 25% opschalen en dan zouden alle panelen ook 25% dikker moeten zijn. Das nou net een onhandige maat tov 6 mm. Ik zal eens aan mijn zwager vragen of het voor hem mogelijk is om zijn tekening op te schalen en het elektronische bestand mee naar huis te nemen. Ik geef geen garantie dat het lukt, maar geef iig even aan welke paneeldikte je zou willen gebruiken.
voodooless
Contacteer:

Bedankt! Wel alleen als het niet teveel werk is! Maar dat zou helemaal geweldig zijn :D.

Welke paneeldikte... Tja... Voor de bol kun je in het midden volstaan met 12 of 15 mm (of is het 16 mm :? ), Naar de zijkanten dan dunner, zeg 6 tot 8 mm ? Welke verschillende diktes heb jij eigenlijk allemaal gebruikt?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de bol heb ik 3x6mm, dan 2x12mm, dan 18, 22, 18, 22, 18, dan weer 2x12mm en dan weer 3x6 mm. Totaal 182 mm terwijl de diameter van mijn bol 210 mm is maar in de diepte natuurlijk korter vanwege dat ie afgesneden wordt bij de openingen voor driver en hoorn. Ik heb van voren naar achteren toe gewerkt, ga jij van links naar rechts werken?

Dan begint de hoorn die uitsluitend uit 6 mm bestaat behoudens één paneeltje van 8 mm. Kwam zo uit. De bol moet je gewoon zelf uitdokteren hoe je het mooist uitkomt, de hoorn zou ik door mijn zwager kunnen laten baseren op bijvoorbeeld uitsluitend 8 mm panelen. Als je inderdaad van links naar rechts werkt dan denk ik dat je voor het gedeelte waar de hoorn zit het beste 6 mm kan gebruiken en door het van links naar rechts werken is het minder zaagwerk dan bij mij.
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Voor de bol heb ik 3x6mm, dan 2x12mm, dan 18, 22, 18, 22, 18, dan weer 2x12mm en dan weer 3x6 mm. Totaal 182 mm terwijl de diameter van mijn bol 210 mm is maar in de diepte natuurlijk korter vanwege dat ie afgesneden wordt bij de openingen voor driver en hoorn. Ik heb van voren naar achteren toe gewerkt, ga jij van links naar rechts werken?
Tja, aangezien mijn baffle niet recht is, is dat idd de handigste optie. Maar ik wilde sowiso de bol van polyester maken. Gewoon een plasic bol uit de hobbywinkel helemaal inpakken met polyester. De hoorn zou ik dan idd uit MDF kunnen maken, en deze er gewoon tegenaan plakken, dan heb ik ook niet zoveel MDF nodig, aangezien ik de rest dan gewoon met zand volstort. Als ik alleen het hoorn al heb, gewoon zoals jij het ook hebt, ben ik al heel tevreden. Dat kan dan uit dunne stukken van 6/8 mm gemaakt worden. Gewoon voor alles, want dan kan ik er prima komen met een enkel stuk MDF of multiplex.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Maar als je het toch in aparte modules bouwt, is dan van links naar rechts werken niet handiger? dan heb je minder laagjes nodig omdat de hoorn minder breed is dan diep. Ik heb dat zelf niet gedaan omdat ik door van voren naar achteren te werken de elliptische buitenkant met minder verspringing kon maken. En het natuurlijk ook weer niet zo heel veel verschil maakt...
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Maar als je het toch in aparte modules bouwt, is dan van links naar rechts werken niet handiger? dan heb je minder laagjes nodig omdat de hoorn minder breed is dan diep. Ik heb dat zelf niet gedaan omdat ik door van voren naar achteren te werken de elliptische buitenkant met minder verspringing kon maken. En het natuurlijk ook weer niet zo heel veel verschil maakt...
Hmm, zit wat in :) Maar als het makkelijker is om de huidige tekening aan te passen, dan doe ik liever dat. Is voor jou/je zwager minder werk, en voor mijn maakt het niet echt veel uit.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is die tekening in AutoCAD?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”