KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Uit dat laatste maak ik op dat de zeners temperatuurafhankelijk zijn, wat mij ook opvalt is dat als ik hem net opstart de spanning bijv 320V is en deze langzaam oploopt tot de 334V maar de zeners worden ook steeds warmer tot zo ong. 40gr.
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
@peterl: Ja klopt als een bus
Het heeft gelukkig een stabilisatie effect de spanning stijgt en de stroom wordt minder
Maar de hete elco kan je daar eenvoudig een 100 Nf over plaatsen ? Ben zo benieuwd of dat helpt
Het heeft gelukkig een stabilisatie effect de spanning stijgt en de stroom wordt minder
Maar de hete elco kan je daar eenvoudig een 100 Nf over plaatsen ? Ben zo benieuwd of dat helpt
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Dat wordt dan morgen Bert, ga ik dan even proberen, is Anne er niet?
Hoor of zie hem niet, of met vakantie?
Hoor of zie hem niet, of met vakantie?
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Ik denk dat hij mee leest en bij zn eigen denkt Ze zijn lekker bezig Houwe zo 
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Zo, weer de hort op geweest
en (flink) moe
,toch even meespelen.
Dat een zener zoveel zou ruisen dat de elco er warm van wordt ?
Daarbij er kan niet meer verstookt worden dan wat er via R32 komt. Als er ruis verstookt wordt in de elco moet het minder naar de zener gaan.Maar die is ook nogal warm.
Met een scoop zou je kunnen zien wat er over de elco gebeurt, of evt meten of er wisselspanning te vinden is.
Een elco over een zener doet trouwens niet zoveel doordat de wisselstroomweerstand van een zener al erg laag is.
De stroom is met die 18k nogal hoog, ik denk dat je die gerust kunt verminderen met bijv 47k (2W).
Anne
Dat een zener zoveel zou ruisen dat de elco er warm van wordt ?
Daarbij er kan niet meer verstookt worden dan wat er via R32 komt. Als er ruis verstookt wordt in de elco moet het minder naar de zener gaan.Maar die is ook nogal warm.
Met een scoop zou je kunnen zien wat er over de elco gebeurt, of evt meten of er wisselspanning te vinden is.
Een elco over een zener doet trouwens niet zoveel doordat de wisselstroomweerstand van een zener al erg laag is.
De stroom is met die 18k nogal hoog, ik denk dat je die gerust kunt verminderen met bijv 47k (2W).
Anne
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Lekkere wandeling gemaakt Anne?
Doen wij ook elke avond, maar meestal een 30 tot 40 min.
Ga die weerstand vervangen morgen.
Peter
Doen wij ook elke avond, maar meestal een 30 tot 40 min.
Ga die weerstand vervangen morgen.
Peter
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
@Ah!buis: Hoi Anne We hebben je gemist
En ik had al zo,n gevoel toen ik dat schreef van die ruis dat daar wel komentaar op zou komen
Toch vreemd dat die elco daar warm wordt Van ?
En ik had al zo,n gevoel toen ik dat schreef van die ruis dat daar wel komentaar op zou komen
Toch vreemd dat die elco daar warm wordt Van ?
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Zoals je schreef, lekker bezig, zal dat missen wel meevallenOpaBert schreef:Hoi Anne We hebben je gemist![]()
Vreemde dingen moet je kunnen meten.Staat er wisselspanning over die elco en wat voor (scoop) en hoeveel (wisselspanningsmeter).En ik had al zo,n gevoel toen ik dat schreef van die ruis dat daar wel komentaar op zou komen![]()
Toch vreemd dat die elco daar warm wordt Van ?
Anne
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Fase secundaire kant, 275 en 50?
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
@peterl: Als het in fase staat is dat totaal 340 Volt in tegenfase 240 Volt Dus dat is wel goed
Dat kunnen we afstrepen
Dat kunnen we afstrepen
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Ik heb de scoop over de elco gehad en de voltmeter op AC, voltmeter kon niets meten en scoop geeft 2mv AC. er komt wel om de paar sec een piekje, die je ook op de foto ziet.
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Ik stel een zener altijd af vanaf een 3 tot 5 mA. Vanaf 3 mA worden de meeste zeners stabiel. Dus 47K is zoals Anne zegt een goede keuze.
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Ik had nog 2x 22K in serie en die heb ik er 15min tussen geplaatst en de temp daalde drastisch,
de elco is nog wel iets warmer dan de andere(45gr) de zeners blijven nu rond 35 gr en de weerstand blijft ook koeler. Ik ga nog een 47K halen(2x) voor de nieuwe versterker zal dit probleem zich ook voordoen vanwege de zwaardere voeding die hier ook in zit. Tot zo ver maar weer bedankt mannen.
De spanning achter de weerstand is nu ook veel lager, rond de 305V.
De spanning achter de weerstand is nu ook veel lager, rond de 305V.
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Mooi Dan zit je nu in het goede werk gebied Maar wat wordt er gevoed met die 305 volt
Zit dat er nog niet op ?
Zit dat er nog niet op ?
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Die 305V voed de ecc 83 via een andere weerstand, en de 200V de Menno Cell.
Maar het probleem zat in de overspanning die uit de voeding kwam, normaal is die 360V en nu 400V door de andere voeding.
De eerste voeding kon het niet trekken en gaf maar 325V ipv 360V daarom de zwaardere versie.
Maar het probleem zat in de overspanning die uit de voeding kwam, normaal is die 360V en nu 400V door de andere voeding.
De eerste voeding kon het niet trekken en gaf maar 325V ipv 360V daarom de zwaardere versie.
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
@peterl: Ah nu weet ik waarom daar zoveel stroom liep in de zeners Had je zelf niet meer aan gedacht
De ECC83 werkt al wel ? En de menno cel ( geen idee wat dat is ) is het bekend hoeveel mA dat vraagt en wat er nu aan stroom loopt nu de spanning goed is
De ECC83 werkt al wel ? En de menno cel ( geen idee wat dat is ) is het bekend hoeveel mA dat vraagt en wat er nu aan stroom loopt nu de spanning goed is
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
De menno cellen gebruiken per kanaal ongeveer 5mA, dus verwaarloosbaar, de ecc weet ik zo niet.
Die mennocell bestaat uit 3 fets en wat weerstanden.
Deze versterker had al een maand of 2 bij mij gespeeld maar ik vond altijd dat de elco te heet werd net als de zeners, daarom de vraag voor die oplossing die nu gevonden is, ik hoop ook van die brom die af en toe verscheen af te zijn, maar dat lijkt me nu wel logisch dat die weg is.
Die mennocell bestaat uit 3 fets en wat weerstanden.
Deze versterker had al een maand of 2 bij mij gespeeld maar ik vond altijd dat de elco te heet werd net als de zeners, daarom de vraag voor die oplossing die nu gevonden is, ik hoop ook van die brom die af en toe verscheen af te zijn, maar dat lijkt me nu wel logisch dat die weg is.
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
@peterl: Nee die 10 mA van de menno cell verlaagt de spanning op de zener diodes en zal daar door lager worden
Op 47K bij 10 mA is dat 470 Volt dat staat er niet eens dus die 10 mA zal er niet gaan lopen
Daarom heb ik je dat reeds 2 of 3 x eerder gevraagd
Hier
viewtopic.php?f=7&t=29271&start=575#p2010571
viewtopic.php?f=7&t=29271&start=575#p2010583
Dus je kan die zenerstroom pas instellen als alles erachter 2 x ECC83 + menno cellen ook op dat punt zitten aan gesloten
Dan kom je wellicht weer op die 18K-22k-27k uit
Op 47K bij 10 mA is dat 470 Volt dat staat er niet eens dus die 10 mA zal er niet gaan lopen
Daarom heb ik je dat reeds 2 of 3 x eerder gevraagd
Hier
viewtopic.php?f=7&t=29271&start=575#p2010571
viewtopic.php?f=7&t=29271&start=575#p2010583
Dus je kan die zenerstroom pas instellen als alles erachter 2 x ECC83 + menno cellen ook op dat punt zitten aan gesloten
Dan kom je wellicht weer op die 18K-22k-27k uit
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Ahh, ik heb dat niet goed begrepen Bert, begreep niet wat je bedoelde met wat er achter zat.
Was miscommunicatie van mijn kant.
Ik had hem al verhoogd naar 22K maar nu naar 45K en alles zat er al achter hoor, dit is nog steeds de KT150 die ik al langer had en nog niet de nieuwe KT170 versterker. Maar daar zou ik straks dezelfde problemen tegenkomen dus wel mooi dat dit nu is opgelost.
Ik had hem al verhoogd naar 22K maar nu naar 45K en alles zat er al achter hoor, dit is nog steeds de KT150 die ik al langer had en nog niet de nieuwe KT170 versterker. Maar daar zou ik straks dezelfde problemen tegenkomen dus wel mooi dat dit nu is opgelost.
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Je zou zeggen dat een van de zeners (of alle twee) wat sputtert.peterl schreef:Ik heb de scoop over de elco gehad en de voltmeter op AC, voltmeter kon niets meten en scoop geeft 2mv AC. er komt wel om de paar sec een piekje, die je ook op de foto ziet.
Stel 0,1Ω verlies(serie-)weerstand van die 10µF , krijg je 20mA stroom.Geeft een vermogen (te verstoken) van 0,002 x 0,02 = 0,00004W ofwel 40µW.Zal wel piek-piek waarde zijn, ken die nieuwe scopes niet, dus is dat een veel te hoge uitkomst.Hoe dan ook geen reden om warm van te worden.
De stroom van die Mennocel via pin 4 is iets van 2mA en komt niet van de zeners.De stroom langs pin 5 wel, is goed 1mA.De menno cellen gebruiken per kanaal ongeveer 5mA, dus verwaarloosbaar, de ecc weet ik zo niet.
De stroom van de ECC83 is maar ¾mA.
Een brom die terugkomt als je de ruststroom vermindert ? Denk eerder dat de brom komt en gaat als je er in prutst, ergens iets niet goed vast.Deze versterker had al een maand of 2 bij mij gespeeld maar ik vond altijd dat de elco te heet werd net als de zeners, daarom de vraag voor die oplossing die nu gevonden is, ik hoop ook van die brom die af en toe verscheen af te zijn, maar dat lijkt me nu wel logisch dat die weg is.
Kan zelfs in een onderdeel zitten, pootje beweegt (evt door tempwisseling) en onderbreekt vanbinnen. Al meegemaakt met transistor en elco, lastig te vinden.
Anne
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
Misschien handig Peter als je nu en dan een schema erbij zet
Dan is het makkelijker mee kletsen
Kletsen
Ik heb 50 min een kerel van Tarief Monitor aan de lijn gehad
Ik snap niet hoe het mogelijk is
Maar ik heb de hoorn niet er op geflikkerd
En me weer een energie contract van 3 jaar aanlaten smeren
Die vent bleef lullen
zal wel weer in de boot genomen zijn ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Dan is het makkelijker mee kletsen
Kletsen
Ik heb 50 min een kerel van Tarief Monitor aan de lijn gehad
Ik snap niet hoe het mogelijk is
Maar ik heb de hoorn niet er op geflikkerd
En me weer een energie contract van 3 jaar aanlaten smeren
Die vent bleef lullen
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
@OpaBert:
Daar begin ik niet aan, heb ik eenmaal gedaan en later enorme ruzie over gehad, ben een jaar later meteen weer terug gegaan naar mijn oude leverancier. Tegenwoordig hoor ik het woord en mik de haak er weer op. 
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern, naar KT170 SE final.
@peterl: Begin een ouwe softe sukkel te worden
Of ik ben het al
Of ik ben het al
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern
Ik heb een kt120 terug die ik in een andere kast heb gebouwd, maar ik blijf nu een geluid in de luidspreker horen wat klinkt als het geluid van een oude pickup die je op de versterker aansluit, dus geen brom maar meer geluid van signaal ingang.
vanaf de potmeter heb ik afgeschermde kabel gebruikt naar de ingangs condensator van de ecc maar als ik die verleg naar de rand van de kast wordt het geluid minder en breng ik de kabel verder naar binnen in de kast dan begint het geluid iets harder te worden. Let wel het is niet hard je hoort het niet als de muziek speelt, alleen als het stil is.
Ik heb de ecc83 er al uitgehaald maar dan is alles stil, andersom ook als ik de kt120 er uit haal.
Ik heb 1 centraal punt naar de massa gebracht via 100R en 100n parallel.
vanaf de potmeter heb ik afgeschermde kabel gebruikt naar de ingangs condensator van de ecc maar als ik die verleg naar de rand van de kast wordt het geluid minder en breng ik de kabel verder naar binnen in de kast dan begint het geluid iets harder te worden. Let wel het is niet hard je hoort het niet als de muziek speelt, alleen als het stil is.
Ik heb de ecc83 er al uitgehaald maar dan is alles stil, andersom ook als ik de kt120 er uit haal.
Ik heb 1 centraal punt naar de massa gebracht via 100R en 100n parallel.
