3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

hannesie schreef:
Ik heb het stukje muziek even beluisterd op de koptelefoon (Sony wh1000xm3) maar het is ook wel een behoorlijke brei herrie, maar het is wel te beluisteren dat het een pittig stukje is om dit zonder vollopen te doen.
Precies, dat vollopen dat is het, maar ik kan de stroom wat naar beneden draaien, zo'n 10 of 15mA kijken of dat scheelt. Bedanken voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Shadow »

Of probeer even een transistor bak?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door OpaBert »

Mooi Luidsprekers Peter :goeie: :goeie:
Ziet er strak uit hoor En speelt nog niet zo lekker als jij wilt maar dat zal ook wel goed komen
Beetje sleutelen met Filter en demping Zitten hier zat experts om dat probleem te vinden en te verbeteren :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Mooi Luidsprekers Peter :goeie: :goeie:
Ziet er strak uit hoor En speelt nog niet zo lekker als jij wilt maar dat zal ook wel goed komen
Beetje sleutelen met Filter en demping Zitten hier zat experts om dat probleem te vinden en te verbeteren :goedzo:
Dank je Bert. Vind het verder ook heel mooie en fijne speakers.

Ik heb de stroom op de eindbuizen teruggedraaid zodat de ugt's minder belast worden maar daar zit niet het probleem, hij loopt nog steeds vol in die specifieke bas. En een transistor bak er achter is eenvoudiger gezegd dan gedaan, want die moet je dan wel hebben :lol:
Maar moet dat wel doen om er achter te komen of het in de versterker of in de speaker zit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Shadow »

Ff een oude Sony of Denon van mp plukken O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

Shadow schreef:
Ff een oude Sony of Denon van mp plukken O:)
Of een kijkje/ rondje in de vriendenkring, de afstand is mij nu wat te ver.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Kijk wel even, evt. bij de kringloop winkel of bij mijn buurman, heeft er dacht ik nog 1 in de garage staan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

peterl schreef:
Kijk wel even, evt. bij de kringloop winkel of bij mijn buurman, heeft er dacht ik nog 1 in de garage staan.
Een Ferrari? :lol: :lol: OOOH neee, tuurlijk,

Countach is Lamborghini.
coun.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Vandaag de test gedaan met een andere Transistor versterker, andere speakers en de conclusie is dat het niet in de versterker en ook niet in de de luidspreker zit. \:D/
Het zit dus in dat nummer waarbij de ene speaker een wel meer last van heeft dan de andere maar dat kan misschien komen doordat mijn grote speakers tot 35/38Hz kunnen komen en die andere dat niet halen of zou dat niets uitmaken?
Luister dit nummer anders zelf eens via de versterker en speakers. The lonely Shepherd bij 2.15 tot 2.40 min
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door pappaleo »

The lonely shepherd. Als ik daarop zoek krijg ik een stukje op panfluit.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

klopt helemaal, maar vanaf 2.15 begint die diepe rommelende bas
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Walt »

Edit
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door pappaleo »

Ca 10000 uitvoeringen :shock:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Oke, zal de juiste even doorgeven. Gheorghe Zamfir & James last and his orchestra
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Henkjan »

peterl schreef:
Oke, zal de juiste even doorgeven. Gheorghe Zamfir & James last and his orchestra
ja, die zette m'n pa ook nog wel eens op om z'n set te laten werken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Henkjan »

"Einsame Hirte" is dan de juiste titel
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Kan ik hier een nummer uploaden of is dat niet mogelijk Henkjan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Henkjan »

als zip moet dat lukken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door pappaleo »

Ik hoor niks geks.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Ik heb hem als .wav bestand geplaatst zoals hij ook op mijn server staat. Is gecomprimeerd.
Ben benieuwd of jullie hetzelfde ervaren.
Bij het afspelen via deze file merk ik het ook op de koptelefoon een brommende bas rond 2.25 tot 2.40min. De bas begint dan te rommelen, maar op de luidspreker klinkt het zeer sterk door bij mij.
Bijlagen
18 The Lonely Shepherd.zip
(39.25 MiB) 34 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

gz.jpg
Het kan zijn dat de opname daar niet helemaal lekker zit, niet echt opvallend, maar als er iets mis is kan dat mogelijk wel het probleem vergroten, is mijn idee.

Weer met de koptelefoon beluisterd.
Ook op YT.

https://www.youtube.com/watch?v=dJByeRX004M
GZ2.jpg
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 29 aug 2021, 0:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Walt »

Draai gewoon eens een laag frequent sweep, als er ergens een resonantie in je speaker zit, dan hoor je dat wel.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door jvenema »

Misschien heeft de luidspreker een James last allergie?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Walt schreef:
Draai gewoon eens een laag frequent sweep, als er ergens een resonantie in je speaker zit, dan hoor je dat wel.
zou ik kunnen doen, nog niet gedaan.
jvenema schreef:
Misschien heeft de luidspreker een James last allergie?
Dat kan natuurlijk ook, heb ik ook wel last van maar dit is het enige nummer wat ik wel mooi vind :lol:
Volgend jaar bij de speaker dag zal ik het eens laten horen, kan ook aan mij liggen dat ik het erger maak dan het is, maar het viel me bij dit nummer erg op.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door markbakk »

Is de afdichting van de luidsprekerrand op de kast 100 procent? Kan het zijn dat een aansluitkabeltje tegen het frame of tegen de conus aan ligt en meetrilt? Ik zou ook even dat soort mogelijke oorzaken onderzoeken en uitsluiten. En het kan zelfs zijn dat een van de units niet helemaal OK is. Walt suggereerde al om even een toongenerator op de computer of smartphone te installeren en die te gebruiken om verder te zoeken. Wel voorzichtig zijn daarmee, volume eerst op 0, daarna 400Hz of zoiets aanzetten en langzaam het volume opdraaien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”