Hulp bij opbouwen filter Audio Note AN-E
Moderator: Beheerdersteam
Hulp bij opbouwen filter Audio Note AN-E
Hallo,
Ik heb samen met een vriend een paartje Audio Note AN-E kit luidsprekers gekocht met silver coil woofers en tweeters. Hobbyproject, doen we wel vaker.
De kasten gaan we opnieuw maken (meubelmaker), de woofers refoamen (veel ervaring mee) en de Audio Note stands namaken (tevens ervaring met lassen). Zo ver geen enkel probleem voor ons. Kortom, we willen er wat moois van maken.
Echter, hebben wij minder (of geen) verstand van filters. Bij de luidsprekers zat een schema van het AN-E filter, zoals dat online ook te vinden is (zie bijlage). Het filter dat in de luidsprekers gemonteerd zit wijkt daar echter vanaf. In grote lijn komt het wel overeen, maar vrijwel ieder component wijkt af in waarde. Het is ook niet een door Audio Note geleverd filter lijkt ons. Daarvoor ontbreken o.a. de zo kenmerkende Audio Note teminal platen bijvoorbeeld.
Overigens staat er geen waarde vermeld voor C3 in de tweetersectie van het schema. Volgens meerdere bronnen zou dit 33uF moeten zijn.
Aangezien we dit graag 'goed' willen doen, graag jullie hulp. We zouden het filter graag opnieuw opbouwen volgens schema (lijkt ons het beste, tenzij er andere suggesties zijn).
Onze vragen:
- Condensatoren (hebben een capaciteitsmeter DER-EE DE-5000 om eventueel te matchen). Op het schema staat duidelijk dat het bipolaire electrolieten moeten zijn, is het nuttig gelijk voor MKP's oid te gaan? Zo ja, op welke locaties?
- Weerstanden Is het nuttig hier in te zetten op duurdere weerstanden? Suggesties/ervaringen?
- Variabele weerstand Ik neem aan dat met deze vario de afstemming van de tweeter beïnvloed kan worden? Zodoende zouden we hier mee kunnen spelen en afstellen naar onze smaak?
- Spoelen Welke draaddikte moeten we kiezen en welke type/interne weerstand?
Alvast bedankt voor jullie input!!!
Ik heb samen met een vriend een paartje Audio Note AN-E kit luidsprekers gekocht met silver coil woofers en tweeters. Hobbyproject, doen we wel vaker.
De kasten gaan we opnieuw maken (meubelmaker), de woofers refoamen (veel ervaring mee) en de Audio Note stands namaken (tevens ervaring met lassen). Zo ver geen enkel probleem voor ons. Kortom, we willen er wat moois van maken.
Echter, hebben wij minder (of geen) verstand van filters. Bij de luidsprekers zat een schema van het AN-E filter, zoals dat online ook te vinden is (zie bijlage). Het filter dat in de luidsprekers gemonteerd zit wijkt daar echter vanaf. In grote lijn komt het wel overeen, maar vrijwel ieder component wijkt af in waarde. Het is ook niet een door Audio Note geleverd filter lijkt ons. Daarvoor ontbreken o.a. de zo kenmerkende Audio Note teminal platen bijvoorbeeld.
Overigens staat er geen waarde vermeld voor C3 in de tweetersectie van het schema. Volgens meerdere bronnen zou dit 33uF moeten zijn.
Aangezien we dit graag 'goed' willen doen, graag jullie hulp. We zouden het filter graag opnieuw opbouwen volgens schema (lijkt ons het beste, tenzij er andere suggesties zijn).
Onze vragen:
- Condensatoren (hebben een capaciteitsmeter DER-EE DE-5000 om eventueel te matchen). Op het schema staat duidelijk dat het bipolaire electrolieten moeten zijn, is het nuttig gelijk voor MKP's oid te gaan? Zo ja, op welke locaties?
- Weerstanden Is het nuttig hier in te zetten op duurdere weerstanden? Suggesties/ervaringen?
- Variabele weerstand Ik neem aan dat met deze vario de afstemming van de tweeter beïnvloed kan worden? Zodoende zouden we hier mee kunnen spelen en afstellen naar onze smaak?
- Spoelen Welke draaddikte moeten we kiezen en welke type/interne weerstand?
Alvast bedankt voor jullie input!!!
Re: Hulp bij opbouwen filter Audio Note AN-E
C1 en C2 zou ik wel voor MKP gaan.(mooie kwaliteit)
C3 redelijk eenvoudige MKP.
C3 MKP en C4 voor Mundorf Elco glad.
L1 vrij dun draad.
L2 wel een mooie spoel,misschien folie of redelijk dik draad bak lak spoel.
En behoorlijke weerstanden.
Dat zou mijn keuze zijn in ieder geval.
L1 vrij dun draad.
- pappaleo
- Contacteer:
Als je voor C3 of C4 een MKP gaat nemen verlaag je de inwendige weerstand van de hele C combinatie en verhoog je de Q van je low pass filter. Dit raad ik dus niet aan.
Wil je dat toch, zet dan een weerstand van 0R56 of 0R68 in serie met de condensators C3 en C4.
Wil je dat toch, zet dan een weerstand van 0R56 of 0R68 in serie met de condensators C3 en C4.
Mijn ervaring is dat je met gehoormatig afstemmen van de parallel C's mooie resultaten kan bereiken.
Een mooie mix van beide klinkt altijd beter als alleen maar elco.
Een mooie mix van beide klinkt altijd beter als alleen maar elco.
- pappaleo
- Contacteer:
Jeroen heeft laatst nog uitgelegd hoe een speakerprijs tot stand komt. Maar toch wil het er bij mij niet in dat er bij een speaker van een paar duizend euro bezuinigd wordt op een MKP van €2,49 ten opzichte van een bipolaire elco van €0,70 als dat een wereld van verschil zou uitmaken in de kwaliteit van het geluid.
Tenzij er met opzet voor een bipolaire elco gekozen is omdat dat in het hele filterontwerp in combinatie met de tweeter gewoon beter uitkomt.
Tenzij er met opzet voor een bipolaire elco gekozen is omdat dat in het hele filterontwerp in combinatie met de tweeter gewoon beter uitkomt.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Burgerman schreef:
In de diverse varianten van dit bouwsel zie ik op de plaats van C3 in het schema (die in de varianten soms weer een ander nummer(s) heeft) een waarde van 30 - 33 uF, dus dat klopt wel.
Op de foto van het scheidingsfilter staan twee condensatoren van 15 uF paralel waardoor je ook weer op 30 uF uitkomt, dus dat bevestigd deze aanname dan ook.
30 of 33 uF valt uiteraard binnen de tolerantie.
.
Bedankt voor de input! Zou je een indicatie kunnen geven van welke draaddiktes ik dan aan moet denken? En wat voor type spoelen (merk?)dre schreef:C1 en C2 zou ik wel voor MKP gaan.(mooie kwaliteit)
L1 vrij dun draad.
OK, maar daar kunnen we natuurlijk wel wat mee experimenteren, zal die onderdeeltjes mee bestellenpappaleo schreef:Als je voor C3 of C4 een MKP gaat nemen verlaag je de inwendige weerstand van de hele C combinatie en verhoog je de Q van je low pass filter. Dit raad ik dus niet aan.
Helemaal mee eens, maar ach, we weten dat het zo gebeurd en dat is niet alleen in deze industrie zo. Wil je kwaliteit en er niet te veel voor betalen dan kun je beter zelf aan de slag gaan.pappaleo schreef:Jeroen heeft laatst nog uitgelegd hoe een speakerprijs tot stand komt. Maar toch wil het er bij mij niet in dat er bij een speaker van een paar duizend euro bezuinigd wordt op een MKP van €2,49 ten opzichte van een bipolaire elco van €0,70 als dat een wereld van verschil zou uitmaken in de kwaliteit van het geluid.
Mooi! Welke kwaliteit kan ik op die plek het beste kiezen? MKP of een elco?Olaf Markus schreef:Burgerman schreef:
In de diverse varianten van dit bouwsel zie ik op de plaats van C3 in het schema (die in de varianten soms weer een ander nummer(s) heeft) een waarde van 30 - 33 uF, dus dat klopt wel.
Op de foto van het scheidingsfilter staan twee condensatoren van 15 uF paralel waardoor je ook weer op 30 uF uitkomt, dus dat bevestigd deze aanname dan ook.
30 of 33 uF valt uiteraard binnen de tolerantie.
.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dit zou gewoon een elco moeten worden, wil je daar toch een MKP toepassen dan zou ik het op de manier doen die PappaLeo beschrijft
De serie condensatoren zou je wel in MKP uit kunnen voeren
De serie condensatoren zou je wel in MKP uit kunnen voeren
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 22 aug 2021, 9:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Klopt het dat ik met R1 - 5Ohm adjustable wirewound aanpassen kan doen aan de tweeter tov de woofer? Ik heb hem net even opgemeten, hij staat nu afgesteld op 3,7Ohm
OK, superOlaf Markus schreef:Dit zou gewoon een elco moeten worden, wil je daar toch een MKP toepassen dan zou ik het op de manier doen die PappaLeo beschrijft
De serie condensatoren zou je wel in MKP uit kunnen voeren.
De spoel voor het laag welke nu op het filter zit is een Monacor LSIP-180/1 1,8 mH spoel met een draaddikte van 1 en een interne weerstand van 0,7Ohm
Op het schema staat dat de spoel op deze plek een waarde van 1,7 mH zou moeten hebben. Graag jullie advies wat ik daarmee het beste kan doen. Wij willen ook wel investeren in een betere kwaliteit spoel, dus advies over welke type/spec nieuw spoel is zeer welkom. Ook in hoeverre een afwijking in waarde van de spoel een negatief effect heeft op het resultaat!
Heb de spoel ook opgemeten (van 1 filter) met mijn LCR meter, geeft ee waarde van 1,838 mH aan
Op het schema staat dat de spoel op deze plek een waarde van 1,7 mH zou moeten hebben. Graag jullie advies wat ik daarmee het beste kan doen. Wij willen ook wel investeren in een betere kwaliteit spoel, dus advies over welke type/spec nieuw spoel is zeer welkom. Ook in hoeverre een afwijking in waarde van de spoel een negatief effect heeft op het resultaat!
Heb de spoel ook opgemeten (van 1 filter) met mijn LCR meter, geeft ee waarde van 1,838 mH aan
Laatst gewijzigd door Burgerman op zo 22 aug 2021, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Overigens had PappaLeo het in zijn reactie trouwens over de condensatoren in de bass-sectie.
In het correctie circuit van de tweeter kun je in mijn beleving het best gewoon bij deze bipolaire elco blijven omdat waarschijnlijk de inwendige weerstand hiervan mee genomen is in het berekenen er van.
Als dit anders is dan zal iemand deze reactie wel corrigeren
In het correctie circuit van de tweeter kun je in mijn beleving het best gewoon bij deze bipolaire elco blijven omdat waarschijnlijk de inwendige weerstand hiervan mee genomen is in het berekenen er van.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 22 aug 2021, 9:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja precies, zo had ik het ook begrepen. Bedankt voor de verduidelijkingOlaf Markus schreef:In principe had PappaLeo het in zijn reactie trouwens over de condensatoren in de bass-sectie.
- pappaleo
- Contacteer:
Het verschil tussen 1,8 en 1,838 kun je negeren. Dat valt binnen de 5% tolerantie. Een spel veroudert niet, dus een goede luchtspoel kun je gewoon hergebruiken. Als je 1,7 nodig hebt, dan valt 1,8 net buiten de tolerantiegrens. Je kunt de 1,8 gewoon een stukje afwikkelen. Je kan de waarde blijkbaar meten, dus je ziet al gauw wat 2 wikkelingen minder doen.Burgerman schreef:De spoel voor het laag welke nu op het filter zit is een Monacor LSIP-180/1 1,8 mH spoel met een draaddikte van 1 en een interne weerstand van 0,7Ohm
Precies, dat dacht ik al. Ik kan een spoel meten met mijn Der EE LCR meter. Kan ik de spoel nog verbeteren in kwaliteit? Zo ja, suggesties? Zoals gezegd, we willen het 'goed' doen en er wat moois van maken. Weet ook dat duurder niet altijd beter is...pappaleo schreef:Het verschil tussen 1,8 en 1,838 kun je negeren. Dat valt binnen de 5% tolerantie. Een spel veroudert niet, dus een goede luchtspoel kun je gewoon hergebruiken. Als je 1,7 nodig hebt, dan valt 1,8 net buiten de tolerantiegrens. Je kunt de 1,8 gewoon een stukje afwikkelen. Je kan de waarde blijkbaar meten, dus je ziet al gauw wat 2 wikkelingen minder doen.Burgerman schreef:De spoel voor het laag welke nu op het filter zit is een Monacor LSIP-180/1 1,8 mH spoel met een draaddikte van 1 en een interne weerstand van 0,7Ohm
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb het verschil tussen audiofiele spoelen en een gewone nette luchtspoel nooit waar kunnen nemen. Idem met condensatoren. Een MKP van €2,50 klinkt voor mij hetzelfde als een colablikje van €160.
Maar ik mankeer dan ook wat aan mijn oren, waardoor ik de geneugten van hogere kwaliteit niet kan waarnemen. Het ligt gewoon aan mij en aan de keten voor mijn speaker (bron/versterker) die een veel te laag oplossend vermogen hebben.
Maar ik mankeer dan ook wat aan mijn oren, waardoor ik de geneugten van hogere kwaliteit niet kan waarnemen. Het ligt gewoon aan mij en aan de keten voor mijn speaker (bron/versterker) die een veel te laag oplossend vermogen hebben.
Ok, bedankt voor je standpunt. Begrijp dat jij de huidige spoel zou gebruikenpappaleo schreef:Ik heb het verschil tussen audiofiele spoelen en een gewone nette luchtspoel nooit waar kunnen nemen. Idem met condensatoren. Een MKP van €2,50 klinkt voor mij hetzelfde als een colablikje van €160.
Ik heb echter nog geen ideeën gehoord over de draaddikte die gewenst zou zijn, alsmede de interne weerstand van de spoel. Zowel voor de hoog als de laag sectie. Zou daar graag ideeën over horen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Een luchtspoel is een luchtspoel inderdaad, het stickertje wat er op zit heeft geen invloed op de weergave kwaliteit. Ikzelf gebruik altijd betaalbare (industriële) MKP condensatoren welke qua weergave gewoon hetzelfde brengen als de tien keer zo dure varianten met de goud-kleurige letters er op.
Het originele ontwerp gebruikt 1mm draad,dus heel ver moet je daar niet vanaf gaan zitten.
Ik denk dan aan Wima MKP10? Gebruik ikzelf ook met regelmaatOlaf Markus schreef:Een luchtspoel is een luchtspoel inderdaad, het stickertje wat er op zit heeft geen invloed op de weergave kwaliteit. Ikzelf gebruik altijd betaalbare (industriële) MKP condensatoren welke qua weergave gewoon hetzelfde brengen als de tien keer zo dure varianten met de goud-kleurige letters er op.
Ok, dan gebruiken we de originele spoelen.pappaleo schreef:1mm is prima.