Dit is een bouwverslag van een 4e orde bandpass subje.
Die bouw begon als een project zonder doel.. met een te spontane klik op marktplaats voor een Dayton SDA215A-88 woofer (= met een dubbele spreekspoel) voor een paar euri. ….Redelijk herkenbaar hoarders-gedrag, hoop ik?
Dus: wat nu, na zo’n impuls-aankoop? Ik verzon dat ik wel een sub in mijn werkkamer kon gebruiken.. bij close-range luisteren naar mijn monitoren miste ik toch wat bas.. en dan helpt een sub! (toch?). Doel gevonden => aankoop gerechtvaardigd => project gestart.
Rekentuig leerde dat zowel BR, dubbele (6e orde) bandpass en ook een kleine (19 liter) single (4e orde) bandpass met lager (-3dB) rendement goed binnen de mogelijkheden lagen. Maar die laatste, die had ik nog niet gebouwd, dus dat werd het.
Terzijde misschien, maar er wordt online wel gemeld dat een single bandpass wat nauwer luistert. Het was leuk om in mijn excelletje te spelen met afstemfrequentie, bandbreedte en de volumes. Na het kiezen van een bandbreedte tot 100Hz en een BR (‘voor-’)kamer van 7 liter netto / 60Hz afstemming, kun je leuk spelen met de dichte (‘achter’)kamer-grootte. Het blijkt dat een te grote achterkamer inderdaad niet goed werkt (volgens de simulate). Een 12 liter-netto achterkamer voldeed. Met 7 en 12 liter voor- en achterkamer is het dan wel zaak om rekening houden met de volumes van BR-buizen, tussenplank, chassis & korf-volume. BR-buizen = 1 liter, tussenplank = 1 liter, korf = .. Ik hoop dat mijn model het allemaal een beetje juist voorspeld heeft, terwijl ik me ook realiseer dat uiteindelijk de luisterruimte het resultaat voor een goed deel bepaalt…
Het is de 'rode' simulatie geworden (de blauwe is van een grotere 6e orde variant; ik heb niet zo veel geluidsdruk nodig in mijn werkkamertje van 4 x 4m).
Dit project was voor mij een ‘minimum-kosten-project’; daarbij poog ik zo goedkoop mogelijk te werken zonder veel concessies aan kwaliteit. Dus: geen dure aankopen als jet-BR-buizen, maar eerst mijn voorraad opmaken aan aansluit-terminals, 2 duims rioolpijp, dempingsmateriaal, etcetera. Ik stond mezelf wel toe om het hout te laten zagen bij de (ex-Hubo-) DHZ Wittenburg, en ik vond het leuk om deze keer multiplex te kiezen ipv MDF.
Project begonnen!
De combinatie van een 60Hz / 7 liter afstemming geeft lange BR-buizen als je een redelijke BR-oppervlakte wilt halen. Dit bepaalde dat de sub een langwerpige vorm moest krijgen om die plm 30cm - pijpen te kunnen plaatsen.
Een eindplaat aan de binnenzijde van de BR-poorten dient zowel als dwarsversterking van de voor-kamer, alsook om poortruis te verminderen.
Troels Gravesen & MH Audio geven correctie-formules voor het wel/niet toepassen van zo'n eindplaat.
Ik bleek onbewust gekozen te hebben voor een complexe bouwwijze waarbij de voorzijde van de sub als ‘eind-plaat’ als laatste moest worden gelijmd... het hout was al gezaagd. Dat zal ik volgende keer wel anders doen want een zijplaat als ‘eind-plaat’ is wel zo veel handiger. Nu moest ik eerst de reflex-pijpen inlijmen, de zijkant plaatsen, en dan als laatste de voorkant met BR-pijpen en al als deksel op de doos lijmen.. om vervolgens de BR-eindplaat binnen in de sub via het woofergat vast proberen te lijmen tussen bovenzijde en middenplaat... allemaal niet zo handig, zeker niet in zo'n klein kastje.
Ik had nogal wat pritex en nogal wat Baileys wool over van oude projecten. Wie weet vergroot het virtueel de achterkamer-grootte een beetje, dus die zit nu vol wol.
Ik heb het multiplex met glitsa gelakt; dat gaf een mooi mat resultaat. Het is een mooie schoenendoos geworden.
Als sub-versterker heb ik een Hypex AS2.100 (zie viewtopic.php?f=7&t=29910&hilit=as2.100) van Marktplaats gekocht; daar heb ik ook even een kastje voor gemaakt en dat ligt nu onder mijn bureau. Ik was al bekend met de software; het werkt als een zonnetje! Ik ga nog een keertje DSP - fijn-afstemmen om studiekamer-resonanties een beetje te compenseren.
Het setje ondersteunt mijn werkkamer bureau-monitoren, en -zoals beoogd- klinkt het ook daar nu echt ‘full-range’; mijn sattelieten (6 liter Scan-speak A4 SE) kunnen de ondersteuning goed gebruiken. Echt een aanwinstje, en een leuk project!
Bouwverslag 4e orde bandpass subje
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Bouwverslag 4e orde bandpass subje
al met al goede oplossingen en mooi resultaat. Tof dat je het zo goed gedocumenteerd hebt, leuk om te lezen en daarbij de foto's te zien!
Re: Bouwverslag 4e orde bandpass subje
Leuk verslag en leest lekker door, eerst kopen en dan een doel bedenken is een prima werkwijze! Die pas ik ook regelmatig toe