MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Ik weet niet of Bart over een vooraadje weerstanden (met juiste waarde) beschikt...
Een alternatief zou ook kunnen zijn: een spanningsstabilisator ua7905 ( a € 0,37) kopen en samen met powertor en de gelijkrichtdiodes + elco van de voeding van Bart aan elkaar solderen en klaar.
Eventuele ook weerstand van 0,1 ohm en de BD-139 er bij voor de stroombegrenzing.
Een alternatief zou ook kunnen zijn: een spanningsstabilisator ua7905 ( a € 0,37) kopen en samen met powertor en de gelijkrichtdiodes + elco van de voeding van Bart aan elkaar solderen en klaar.
Eventuele ook weerstand van 0,1 ohm en de BD-139 er bij voor de stroombegrenzing.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 17 aug 2021, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Nog een poging gedaan.
4 losse weerstandjes die ik had in parallel gesoldeerd. 2X220 ohm 1x47 ohm and 1X22 ohm. Dit geeft 13,2 ohm en zou een stroom van 0,37A moeten trekken.
Aan de goede kant : 5,08V onbelast ; 5,07V belast en een stroom van 0,35A
Uitgangspanning tss pin 1 en de uitgang : Onbelast 1,2V en 3,8V ; belast 1,8V en 3,3V
Aan de slechte kant :10V onbelast : 4,85V belast en een stroom van 0,35A
Deze eens afgeregeld naar 5,0V belast. daarna de belasting ervan afgehaald en uitgangsspanning was 5,0V ook de spanningen op pin 1 leken OK. Maar na een tijdje begon dit de driften en ging de spanning omhoog naar 6- 7 - 8 Volt. De spanning op pin 1 was ook naar uitgangspanning en andere kant naar 0.
Wat ik opmaak :
Goede kant lijkt correct te werken met 0,35A uitgangsstroom.
voeding trekt de 3A aan de uitgang niet.
Aan slecht kant is de TL072 kapot.
Correcte conclusie?
4 losse weerstandjes die ik had in parallel gesoldeerd. 2X220 ohm 1x47 ohm and 1X22 ohm. Dit geeft 13,2 ohm en zou een stroom van 0,37A moeten trekken.
Aan de goede kant : 5,08V onbelast ; 5,07V belast en een stroom van 0,35A
Uitgangspanning tss pin 1 en de uitgang : Onbelast 1,2V en 3,8V ; belast 1,8V en 3,3V
Aan de slechte kant :10V onbelast : 4,85V belast en een stroom van 0,35A
Deze eens afgeregeld naar 5,0V belast. daarna de belasting ervan afgehaald en uitgangsspanning was 5,0V ook de spanningen op pin 1 leken OK. Maar na een tijdje begon dit de driften en ging de spanning omhoog naar 6- 7 - 8 Volt. De spanning op pin 1 was ook naar uitgangspanning en andere kant naar 0.
Wat ik opmaak :
Goede kant lijkt correct te werken met 0,35A uitgangsstroom.
voeding trekt de 3A aan de uitgang niet.
Aan slecht kant is de TL072 kapot.
Correcte conclusie?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Hans even nagekeken. de ua7905 zou max 1,5A kunnen leveren.Hans Nootdorp schreef:Ik weet niet of Bart over weerstanden beschikt...
Een alternatief zou ook kunnen zijn: een spanningsstabilisator ua7905 ( a € 0,37) kopen en samen met powertor en de gelijkrichtdiodes + elco van de voeding van Bart aan elkaar solderen en klaar.
Eventuele ook weerstand van 0,1 ohm en de BD-139 er bij voor de stroombegrenzing.
Opzet was om deze voeding zowel de Rpi4 en DACboard te voeden met een low noise voeding.
Rpi lijkt me niet zo cruciaal, DAC is gevoeliger maar om geen dubbele draden te trekken tss voeding en Rpi leek deze voeding een goed compromis. Raspberry Pi4 moet 3A voeding hebben volgens spec. Het DAC boardje trekt bijna niets.
Ik was even naar dit bordje aan het kijken . 5V / 7A
https://nl.aliexpress.com/item/10050017 ... 2939%22%7D
Deze kan spanning aan de Rpi4 leveren, daar kan ik de verbinding verbreken en de stabilisator tussen Rpi en DAC installeren. Iets zoals : https://nl.aliexpress.com/item/40002029 ... 0335%22%7D
Kan dit werken met de transfo die ik heb? 9Vac/2,87A.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
9V / 2,78A en 13,2 ohm belastingChocomel schreef:Welke trafo gebruik je nu en welke belasting?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
"parallel" aan ua7905 sluit je de powertor MJE15034 aan die je al hebt. Dan kan de voeding ook 6A leveren.
Is een simpel schema.
Een 79L05 kan ook, die kan 100 mA leveren, maar die hoeft alleen de basisstroom van de MJE te leveren.
Zwaardere trafo 8 of 9 volt en 3 a 4 ampere heb je sowieso nodig.
Is een simpel schema.
Een 79L05 kan ook, die kan 100 mA leveren, maar die hoeft alleen de basisstroom van de MJE te leveren.
Zwaardere trafo 8 of 9 volt en 3 a 4 ampere heb je sowieso nodig.
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
De kant waar de spanning terug oploopt is met een MJE die lekt.Verwissel ze maar 's dan doet de andere kant zo.
Voor meer dan 2A is de MJE15034 niet geschikt.Volgens datablad is de stroomversterking nog maar 10x bij 3A. In deze schakeling is de max basisstroom 40mA en voor 3A is een basisstroom van 3000/10=300mA nodig. Op veel meer dan ½A hoef je hier niet te rekenen (misschien nog 1A).
Voor meer zou bijv een TIP141 ipv de MJE kunnen.
En, nog 's, je hebt ong 1,5x de DC stroom nodig voor de trafo.
Anne
Voor meer dan 2A is de MJE15034 niet geschikt.Volgens datablad is de stroomversterking nog maar 10x bij 3A. In deze schakeling is de max basisstroom 40mA en voor 3A is een basisstroom van 3000/10=300mA nodig. Op veel meer dan ½A hoef je hier niet te rekenen (misschien nog 1A).
Voor meer zou bijv een TIP141 ipv de MJE kunnen.
En, nog 's, je hebt ong 1,5x de DC stroom nodig voor de trafo.
Anne
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Bedankt voor jullie hulp.
Conlusie is dat deze voeding niet doet wat ik gehoopt had.
Is het de moeite om iets zoals onderstaand schema te bouwen? Zo kan ik nog een en ander recuperen.
LT1083 zou 5V 7A kunnen leveren.
Of kan ik een Buck step down achter de diodebrug zetten en zo de Rpi voeden?
Conlusie is dat deze voeding niet doet wat ik gehoopt had.
Is het de moeite om iets zoals onderstaand schema te bouwen? Zo kan ik nog een en ander recuperen.
LT1083 zou 5V 7A kunnen leveren.
Of kan ik een Buck step down achter de diodebrug zetten en zo de Rpi voeden?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Kan je een vb-tje tonen Hans, Zou me me helpen om het beter te begrijpen.Hans Nootdorp schreef:"parallel" aan ua7905 sluit je de powertor MJE15034 aan die je al hebt. Dan kan de voeding ook 6A leveren.
Is een simpel schema.
Een 79L05 kan ook, die kan 100 mA leveren, maar die hoeft alleen de basisstroom van de MJE te leveren.
Zwaardere trafo 8 of 9 volt en 3 a 4 ampere heb je sowieso nodig.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Tja, dat is dan duidelijk , Anne. Die voeding is helemaal niet ontworpen voor zoveel stroom. Was ook al te zien aan het mini-koelplaatje waarop die MJE standaard zat gemonteerd.Ah!buis schreef:....Voor meer dan 2A is de MJE15034 niet geschikt.Volgens datablad is de stroomversterking nog maar 10x bij 3A. In deze schakeling is de max basisstroom 40mA en voor 3A is een basisstroom van 3000/10=300mA nodig. Op veel meer dan ½A hoef je hier niet te rekenen (misschien nog 1A).
Voor meer zou bijv een TIP141 ipv de MJE kunnen.
....
Als die LT-183 teverbaar is, kun je zoiets wel doen ja.
Een LM-323 biedt ook direct 5 volt bij voldoende stroom. Maar die lijkt ook wel schaars gezien de prijzen die er voor worden gevraagd....
Schema met LM-317 kan slechts 1,5 A leveren, dus daar zou dan een extra powertor (TIP-41 of TIP-42) bij moeten.
Kijk voor wat ontwerpen / idee maar eens bij Circiuitsonline:
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... eding.html
En vergeet die dikke trafo niet....
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Hans en Anne bedankt om me verder te helpen. Jullie hebben er veel tijd en moeite ingestoken wat ik zeer appricieer.
Ik zal nu mijn zoektocht verder zetten naar een gepaste oplossing.
Als jullie nog ideeen hebben graag.
Ik weet niet of een DC-DC step down (na gelijkrichter) voldoende is om de raspberry pi van 5V/3A te voorzien?
Is dit "zuiver"genoeg? Ik heb nu een USB lader van 5V/3A en dat werkt wel.
Voor de DAC-HAT wil ik wel een "zuivere"voeding. KAn hier bv een LT1042 na de DC-DC step down?
https://nl.aliexpress.com/item/32885929 ... 3349HqXDy4
Uitgangspunt is 1 voedingkabel van voeding naar Raspberry Pi.
5v/3A voor de raspberry pi.
5V/150mA voor de HAT DAC (zo zuiver mogelijk). (als dit klein genoeg kan zoals in het vb hierboven kan het mee in het Raspberry Pi kastje.
Ik zal nu mijn zoektocht verder zetten naar een gepaste oplossing.
Als jullie nog ideeen hebben graag.
Ik weet niet of een DC-DC step down (na gelijkrichter) voldoende is om de raspberry pi van 5V/3A te voorzien?
Is dit "zuiver"genoeg? Ik heb nu een USB lader van 5V/3A en dat werkt wel.
Voor de DAC-HAT wil ik wel een "zuivere"voeding. KAn hier bv een LT1042 na de DC-DC step down?
https://nl.aliexpress.com/item/32885929 ... 3349HqXDy4
Uitgangspunt is 1 voedingkabel van voeding naar Raspberry Pi.
5v/3A voor de raspberry pi.
5V/150mA voor de HAT DAC (zo zuiver mogelijk). (als dit klein genoeg kan zoals in het vb hierboven kan het mee in het Raspberry Pi kastje.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Hans, Welke bedoel je met SCHEMA LM-317 kan slechts 1,5A leveren?Hans Nootdorp schreef:Schema met LM-317 kan slechts 1,5 A leveren, dus daar zou dan een extra powertor (TIP-41 of TIP-42) bij moeten.
Bij het middelste schema wordt een LT1083 gebruikt die 7A kan leveren. Of is het schema op zich de beperking ?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Ik bedoel dat die voeding met LM-317 slechts 1,5 A kan leveren omdat de LM-317 niet meer aan kan. Er is natuurlijk wel een voeding met een LM-317 te ontwerpen, die meer stroom kan leveren.
Ik zou echter een compleet ontwerp kiezen.
Dat schema met die LT-183 ziet er goed uit. Dan kun je inderdaad de onderdelen, die je hebt, weer gebruiken.
Ik zou echter een compleet ontwerp kiezen.
Dat schema met die LT-183 ziet er goed uit. Dan kun je inderdaad de onderdelen, die je hebt, weer gebruiken.
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Met wat aanpassingen is die 900 wel te gebruiken voor 5V/3A.
Anne
Anne
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Als ik wat componenten recupereer kan ik van beide wel 1 goede maken.Ah!buis schreef:Met wat aanpassingen is die 900 wel te gebruiken voor 5V/3A.
Anne
Dan hoef ik enkel een TIP141 & TLC272 aan te schaffen. (en een goeie transfo!)
Moet er 2X10mF aan de ingang? Ik zou beide 6800uF parallel kunnen zetten.
Moet die 22pF tss pin 2&3? Op het bordje zit nog een 220p.
TIP141 werkt niet samen met die goeie TL072?
H-M-L samen is 2K5. met die 2K2 ervoor lijkt me dit OK.
2X180 kan ik gebruiken om 68 te maken.
R102 had ik al verlaagd van 10K naar 5K. Ik kan hem nog verder naar beneden brengen
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
2x 6800 uF lijkt mij voor zo'n 3,5 amp wel voldoende. Dat geeft ca. 2,9 volt rimpelspanning (tt). Heb ik berekend met zelfontworpen Excel-tooltje.
Bij een 9 volt trafo blijft de DCspanning dan altijd boven ca. 8,4 volt.
Als je meer stroom uit de voeding wilt gaan trekken dan moet de elcowaarde evenredig groter worden.
Bij een 9 volt trafo blijft de DCspanning dan altijd boven ca. 8,4 volt.
Als je meer stroom uit de voeding wilt gaan trekken dan moet de elcowaarde evenredig groter worden.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 18 aug 2021, 22:52, 2 keer totaal gewijzigd.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Kan LM-317 niet 1 op 1 vervangen worden door LT-1083 om meer stroom te kunnen leveren?Hans Nootdorp schreef:Ik bedoel dat die voeding met LM-317 slechts 1,5 A kan leveren omdat de LM-317 niet meer aan kan. Er is natuurlijk wel een voeding met een LM-317 te ontwerpen, die meer stroom kan leveren.
Ik zou echter een compleet ontwerp kiezen.
Dat schema met die LT-183 ziet er goed uit. Dan kun je inderdaad de onderdelen, die je hebt, weer gebruiken.
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Die hebben ze bij O.E.O. (voorheen E.O.O), kan gewoon met de post verstuurd.bart Luyckx schreef:Als ik wat componenten recupereer kan ik van beide wel 1 goede maken.
Dan hoef ik enkel een TIP141 & TLC272 aan te schaffen. (en een goeie transfo!)
Zou 't kunnen proberen.Hangt ervan af hoeveel je na gelijkrichting krijgt (trafo).De rimpel zou niet onder 8volt moeten komen voor de stabilisatie voor het IC.Moet er 2X10mF aan de ingang? Ik zou beide 6800uF parallel kunnen zetten.
Bij de instelbare kant zit ie wel, de andere niet.Is misschien niet nodig, voorlopig een kleine voorgesteld.Moet die 22pF tss pin 2&3? Op het bordje zit nog een 220p.
Jawel, maar de 072 heeft minimaal 10V nodig en de 272 kan met 7V toe.Kan de spanning na de gelijkrichter lager, minder hete TIP en minder dikke elco.Voor de lagere spanning is ook R104 kleiner.TIP141 werkt niet samen met die goeie TL072?
Geeft 4k7, als daarmee de uitgang op 5V te krijgen is kan dat.H-M-L samen is 2K5. met die 2K2 ervoor lijkt me dit OK.
Dan krijg je 90Ω en max stuurstroom van goeie 6,5mA, nog voldoende.2X180 kan ik gebruiken om 68 te maken.
Bepaald de stroom voor de zener daar.Met 9V ingang staat er 9-5,1=3,9V over R102.Met 1k5 wordt de stroom voor de zener 2,6mA, met 5k maar 0,8mA is wat weinig maar dan werkt 't ook nog wel.R102 had ik al verlaagd van 10K naar 5K. Ik kan hem nog verder naar beneden brengen
Anne
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Ik was nog eens aan't "rond-snollen"...is het ook mogelijk om de MJE15034 te vervangen door MJE15030?Ah!buis schreef:Die hebben ze bij O.E.O. (voorheen E.O.O), kan gewoon met de post verstuurd.bart Luyckx schreef:Als ik wat componenten recupereer kan ik van beide wel 1 goede maken.
Dan hoef ik enkel een TIP141 & TLC272 aan te schaffen. (en een goeie transfo!)Zou 't kunnen proberen.Hangt ervan af hoeveel je na gelijkrichting krijgt (trafo).De rimpel zou niet onder 8volt moeten komen voor de stabilisatie voor het IC.Moet er 2X10mF aan de ingang? Ik zou beide 6800uF parallel kunnen zetten.Bij de instelbare kant zit ie wel, de andere niet.Is misschien niet nodig, voorlopig een kleine voorgesteld.Moet die 22pF tss pin 2&3? Op het bordje zit nog een 220p.Jawel, maar de 072 heeft minimaal 10V nodig en de 272 kan met 7V toe.Kan de spanning na de gelijkrichter lager, minder hete TIP en minder dikke elco.Voor de lagere spanning is ook R104 kleiner.TIP141 werkt niet samen met die goeie TL072?Geeft 4k7, als daarmee de uitgang op 5V te krijgen is kan dat.H-M-L samen is 2K5. met die 2K2 ervoor lijkt me dit OK.Dan krijg je 90Ω en max stuurstroom van goeie 6,5mA, nog voldoende.2X180 kan ik gebruiken om 68 te maken.Bepaald de stroom voor de zener daar.Met 9V ingang staat er 9-5,1=3,9V over R102.Met 1k5 wordt de stroom voor de zener 2,6mA, met 5k maar 0,8mA is wat weinig maar dan werkt 't ook nog wel.R102 had ik al verlaagd van 10K naar 5K. Ik kan hem nog verder naar beneden brengen
Anne
Deze MJE's zijn snel..de ..30 levert 8A max, gain van 40 @3A. Zou dan een Ib van rond de 100mA moeten halen.
Als dit kan en OK is zou het minder impact hebben en minder aanpassingen vragen
- Bijlagen
-
- MJE15028-D.PDF
- (225.05 KiB) 66 keer gedownload
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Kan ook wel, moet nog steeds de R112 aangepast.Nu naar beneden, wordt 6,8Ω ipv 15Ω om de 100mA te halen.bart Luyckx schreef:Ik was nog eens aan't "rond-snollen"...is het ook mogelijk om de MJE15034 te vervangen door MJE15030?
Deze MJE's zijn snel..de ..30 levert 8A max, gain van 40 @3A. Zou dan een Ib van rond de 100mA moeten halen.
Als dit kan en OK is zou het minder impact hebben en minder aanpassingen vragen
Het ding kan wel minder goed z'n warmte kwijt, 50W bij 25°C tegenover 150W voor de TIP.
Anne
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Ik heb een grote alu koelvin van 10x5cm die in het kastje is verwerkt.
Hoe bepaal je de waarde van R112? Welke spanning staat hier over?
Ik dacht de 15 ohm in parallel te zetten zodat ik op 7,5 ohm uitkom. moet op minimum 80mA uitkomen (40x0.08 = 3,2)
Hoe bepaal je de waarde van R112? Welke spanning staat hier over?
Ik dacht de 15 ohm in parallel te zetten zodat ik op 7,5 ohm uitkom. moet op minimum 80mA uitkomen (40x0.08 = 3,2)
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Over D101 + D102 staat 2x0,7 = 1,4 volt.
Dus over R112: 1,4 v. - 0,7 (Vbe) = 0,7 volt.
Voor 100 mA heb je dus 7 ohm (= 6,8) nodig.
Dus over R112: 1,4 v. - 0,7 (Vbe) = 0,7 volt.
Voor 100 mA heb je dus 7 ohm (= 6,8) nodig.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Bedankt Hans,
Doordat het niet werkte en met jullie hulp, ben ik weer wat slimmer geworden.
. Begin nu te begrijpen hoe zult een schakeling werkt.
Dat is dan toch het positieve aan het verhaal
Met de 2 weerstandjes van 15 parallel te zetten kom ik dan aan 93mA nog hoger dan de 80mA die nodig is om 3A te leveren met de MJE15030 (versterking 40)
Spijt dat Anne me de OEO site heeft leren kennen, hebben vele spullen ...
mijn bestel lijstje wordt maar langer en langer.

Doordat het niet werkte en met jullie hulp, ben ik weer wat slimmer geworden.
Dat is dan toch het positieve aan het verhaal
Met de 2 weerstandjes van 15 parallel te zetten kom ik dan aan 93mA nog hoger dan de 80mA die nodig is om 3A te leveren met de MJE15030 (versterking 40)
Spijt dat Anne me de OEO site heeft leren kennen, hebben vele spullen ...
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Ik heb nog een 10.000uF condensator, maar eentje van 25V. Is dit voldoende? momenteel zit er 6800uF/35V in.Hans Nootdorp schreef:2x 6800 uF lijkt mij voor zo'n 3,5 amp wel voldoende. Dat geeft ca. 2,9 volt rimpelspanning (tt). Heb ik berekend met zelfontworpen Excel-tooltje.
Bij een 9 volt trafo blijft de DCspanning dan altijd boven ca. 8,4 volt.
Als je meer stroom uit de voeding wilt gaan trekken dan moet de elcowaarde evenredig groter worden.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten
Geen probleem: met een 9 volt trafo wordt de piekspanning niet meer dan 13 a 14 volt. Die 25 volt van de elco is een bovengrens he, dus die voldoet prima. Dus die elco van 10.000 uF parallel aan die van 6.800 uF is mooi.
