Kabeltjes dikte soort ??
Moderator: Beheerdersteam
-
spinningwheels
- Berichten: 37
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32
Kabeltjes dikte soort ??
Headunit, versterkers en de luidsprekers moeten op de een of andere manier met elkaar verbonden worden.
Wat is nu gewoon voldoende, dus niet de door Jomanda ingestraalde kabels die eerst 100 uur in moeten spelen.
Wat je kant en klaar koopt is of net 1 cm te kort of een halve meter te lang, en de over lengte in een lus oprollen is niet handig.
Maar redelijke RCA pluggen hier een € 2 per stuk ( bij oom alie wat minder) terwijl je een complete kabel van een meter of 5 al zo rond de € 15 hebt .
Moet je gaan voor de dubbel afgeschermde kabel, waar je de extra afscherming aan massa knoopt. of is dat al overdone?
En dan de luidspreker kabels , wat gebruik je voor gewoon goed? 0.75-1 - 1.5 mm2 ? Ik filter actief, voor de mid en tweeters lijkt mij 0.75 eigenlijk ruim voldoende, woofers 1 of 1.5 mm2 ?
Subs daar heb ik eigenlijk geen idee van wat verstandig is om daar voor te gebruiken.
Het gaat om gewoon redelijk goed, niet in het absurde .
Remco
Wat is nu gewoon voldoende, dus niet de door Jomanda ingestraalde kabels die eerst 100 uur in moeten spelen.
Wat je kant en klaar koopt is of net 1 cm te kort of een halve meter te lang, en de over lengte in een lus oprollen is niet handig.
Maar redelijke RCA pluggen hier een € 2 per stuk ( bij oom alie wat minder) terwijl je een complete kabel van een meter of 5 al zo rond de € 15 hebt .
Moet je gaan voor de dubbel afgeschermde kabel, waar je de extra afscherming aan massa knoopt. of is dat al overdone?
En dan de luidspreker kabels , wat gebruik je voor gewoon goed? 0.75-1 - 1.5 mm2 ? Ik filter actief, voor de mid en tweeters lijkt mij 0.75 eigenlijk ruim voldoende, woofers 1 of 1.5 mm2 ?
Subs daar heb ik eigenlijk geen idee van wat verstandig is om daar voor te gebruiken.
Het gaat om gewoon redelijk goed, niet in het absurde .
Remco
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kabeltjes dikte soort ??
voor de RCA zou ik wel de afgeschermde nemen.
luidspreker kabel: 1.5mm2 is zeker goed, het zijn maar korte stukjes.
luidspreker kabel: 1.5mm2 is zeker goed, het zijn maar korte stukjes.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kabeltjes dikte soort ??
RCA kabel 2 of 3-voudig afgeschermd nemen, er is helaas veel rotzooi te koop waarbij de mantel niet zoveel voorsteld. Pluggen van Neutrik bijvoorbeeld iets gelijkwaardig. Erg dikke of langere plug-hulzen passen soms ook weer niet.
Op maat maken heeft altijd m'n voorkeur, ook gezien de ruimte die je niet hebt om bekabeling netjes weg te werken.
Speakerbekabeling : 1,5mm2 voor mid en tweeter, voor woofer en sub 2,5mm2. AMP kabelschoentjes of solderen.
Op maat maken heeft altijd m'n voorkeur, ook gezien de ruimte die je niet hebt om bekabeling netjes weg te werken.
Speakerbekabeling : 1,5mm2 voor mid en tweeter, voor woofer en sub 2,5mm2. AMP kabelschoentjes of solderen.
-
spinningwheels
- Berichten: 37
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32
Re: Kabeltjes dikte soort ??
Dank weer, Ik zit op webshop van alleskabels te kijken/zoeken.
Maar geen idee wat nu gewoon redelijk/goed is.
Linkje naar andere, betaalbare webshop zou ook mooi zijn .
Maak wel kapjes die over de aansluitingen van de versterkers vallen on de aansluitingen te verbergen.
Hele wagen word zowel binnen als buiten black on black, wil echt geen goudkleurige pluggen of gekleurde kabels zien. Zelfs van de headunit heb ik de chroom randjes al zwart gespoten, net als de versterkers.
Maar geen idee wat nu gewoon redelijk/goed is.
Linkje naar andere, betaalbare webshop zou ook mooi zijn .
Maak wel kapjes die over de aansluitingen van de versterkers vallen on de aansluitingen te verbergen.
Hele wagen word zowel binnen als buiten black on black, wil echt geen goudkleurige pluggen of gekleurde kabels zien. Zelfs van de headunit heb ik de chroom randjes al zwart gespoten, net als de versterkers.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kabeltjes dikte soort ??
Wat voor kleur je er van maakt maakt mij echt niet uit..kijk 's bij Conrad:
https://www.conrad.nl/p/sinuslive-cs-ci ... nde-376511
https://www.conrad.nl/p/rean-av-nys352b ... uks-715255
https://www.conrad.nl/p/rean-av-nys373- ... uks-733305
https://www.conrad.nl/p/sinuslive-cs-ci ... nde-376511
https://www.conrad.nl/p/rean-av-nys352b ... uks-715255
https://www.conrad.nl/p/rean-av-nys373- ... uks-733305
Re: Kabeltjes dikte soort ??
Die onderste van Rean zijn prima, zijn bij Bax nog een tandje goedkoper: https://www.bax-shop.nl/rca-tulp/neutri ... -plug-rood Zijn echt top pluggen voor inde auto. Maken goed contact en zitten ook stevig vast. Gaan dus niet snel los uit zichzelf.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kabeltjes dikte soort ??
En een mooie RCA kabel per meter te bestellen
https://www.thomann.de/nl/sommer_cable_ ... it_llx.htm
https://www.thomann.de/nl/sommer_cable_ ... it_llx.htm
Re: Kabeltjes dikte soort ??
Ja, alleen is die nodeloos dik en ga je moeilijk in die Ryan pluggen krijgen. Gewoon RG58-U kabel is net zo degelijk en goed: https://www.antennewinkel.com/coax-kabe ... coax-kabel. Is wel vrij stug. Voor digitaal (S/PDIF) heb je RG59-U nodig, die is 75 ohm.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kabeltjes dikte soort ??
Maar een stugge kabel wil je juist niet in de auto i.v.m. de beperkte ruimte en kleine radius die de kabel vaak moet maken. Zelf ook wel RG58 gebruikt, maar een soepele Sommercable, Tasker of Belden bevalt dan wel beter. Wel inderdaad even op de diameter letten, of 't plughuis daarop aanpassen... 
Re: Kabeltjes dikte soort ??
Ja dat is ook wel weer waar, als is RG58-U ook weer niet zo stug. Maar een klein radius < 5cm, wordt het i.d.d. lastig. Tasker heeft ook wel mooi spul met 5 mm diameter en heel betaalbaar.
-
spinningwheels
- Berichten: 37
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32
Re: Kabeltjes dikte soort ??
Dank weer, Denk dat het winkelen bij Bax word. Bestel denk ik liever bij 1 toko ivm verzendkosten.
