Kabeltjes dikte soort ??

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door spinningwheels »

Headunit, versterkers en de luidsprekers moeten op de een of andere manier met elkaar verbonden worden.
Wat is nu gewoon voldoende, dus niet de door Jomanda ingestraalde kabels die eerst 100 uur in moeten spelen.
Wat je kant en klaar koopt is of net 1 cm te kort of een halve meter te lang, en de over lengte in een lus oprollen is niet handig.
Maar redelijke RCA pluggen hier een € 2 per stuk ( bij oom alie wat minder) terwijl je een complete kabel van een meter of 5 al zo rond de € 15 hebt .
Moet je gaan voor de dubbel afgeschermde kabel, waar je de extra afscherming aan massa knoopt. of is dat al overdone?
En dan de luidspreker kabels , wat gebruik je voor gewoon goed? 0.75-1 - 1.5 mm2 ? Ik filter actief, voor de mid en tweeters lijkt mij 0.75 eigenlijk ruim voldoende, woofers 1 of 1.5 mm2 ?
Subs daar heb ik eigenlijk geen idee van wat verstandig is om daar voor te gebruiken.
Het gaat om gewoon redelijk goed, niet in het absurde .
Remco
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door Henkjan »

voor de RCA zou ik wel de afgeschermde nemen.
luidspreker kabel: 1.5mm2 is zeker goed, het zijn maar korte stukjes.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door Bertje »

RCA kabel 2 of 3-voudig afgeschermd nemen, er is helaas veel rotzooi te koop waarbij de mantel niet zoveel voorsteld. Pluggen van Neutrik bijvoorbeeld iets gelijkwaardig. Erg dikke of langere plug-hulzen passen soms ook weer niet.
Op maat maken heeft altijd m'n voorkeur, ook gezien de ruimte die je niet hebt om bekabeling netjes weg te werken.
Speakerbekabeling : 1,5mm2 voor mid en tweeter, voor woofer en sub 2,5mm2. AMP kabelschoentjes of solderen.
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door spinningwheels »

Dank weer, Ik zit op webshop van alleskabels te kijken/zoeken.
Maar geen idee wat nu gewoon redelijk/goed is.
Linkje naar andere, betaalbare webshop zou ook mooi zijn .
Maak wel kapjes die over de aansluitingen van de versterkers vallen on de aansluitingen te verbergen.
Hele wagen word zowel binnen als buiten black on black, wil echt geen goudkleurige pluggen of gekleurde kabels zien. Zelfs van de headunit heb ik de chroom randjes al zwart gespoten, net als de versterkers.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door Bertje »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door Pjotr »

Die onderste van Rean zijn prima, zijn bij Bax nog een tandje goedkoper: https://www.bax-shop.nl/rca-tulp/neutri ... -plug-rood Zijn echt top pluggen voor inde auto. Maken goed contact en zitten ook stevig vast. Gaan dus niet snel los uit zichzelf.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door Bertje »

En een mooie RCA kabel per meter te bestellen
https://www.thomann.de/nl/sommer_cable_ ... it_llx.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door Pjotr »

Ja, alleen is die nodeloos dik en ga je moeilijk in die Ryan pluggen krijgen. Gewoon RG58-U kabel is net zo degelijk en goed: https://www.antennewinkel.com/coax-kabe ... coax-kabel. Is wel vrij stug. Voor digitaal (S/PDIF) heb je RG59-U nodig, die is 75 ohm.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door Bertje »

Maar een stugge kabel wil je juist niet in de auto i.v.m. de beperkte ruimte en kleine radius die de kabel vaak moet maken. Zelf ook wel RG58 gebruikt, maar een soepele Sommercable, Tasker of Belden bevalt dan wel beter. Wel inderdaad even op de diameter letten, of 't plughuis daarop aanpassen... O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door Pjotr »

Ja dat is ook wel weer waar, als is RG58-U ook weer niet zo stug. Maar een klein radius < 5cm, wordt het i.d.d. lastig. Tasker heeft ook wel mooi spul met 5 mm diameter en heel betaalbaar.
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: Kabeltjes dikte soort ??

Bericht door spinningwheels »

Dank weer, Denk dat het winkelen bij Bax word. Bestel denk ik liever bij 1 toko ivm verzendkosten.
Plaats reactie