Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door Shadow »

En de Minidsp plate amps zijn niet goed genoeg? Geen 3 weg optie?
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door gnl1 »

Hebben jullie de v1.45 firmware al geprobeerd?
Hier zijn een FA123 als master met FA122 slave voor rechts en FA123 en FA122 slaves voor links in gebruik.
Dit gaf met oudere versies firmware ook wel eens problemen maar met de nieuwere niet meer.
Ik gebruik een afstandbediening om de versterkers in te schakelen, de ingang en/of preset te kiezen en het volume te regelen. Heb wel autoselect uitgezet en de slaves op slave en S/PDIF locked gezet.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door satefan »

gnl1 schreef:
Hebben jullie de v1.45 firmware al geprobeerd?
Hier zijn een FA123 als master met FA122 slave voor rechts en FA123 en FA122 slaves voor links in gebruik.
Dit gaf met oudere versies firmware ook wel eens problemen maar met de nieuwere niet meer.
Ik gebruik een afstandbediening om de versterkers in te schakelen, de ingang en/of preset te kiezen en het volume te regelen. Heb wel autoselect uitgezet en de slaves op slave en S/PDIF locked gezet.
Yes. Daar zitten een aantal verbeteringen in. Ook de settings op de slave staan hetzelfde als bij jou. Het inschakelen laat ik automatisch doen zodra er signaal is, en het afschakelen ook. Dat gaat goed en levert in het normale gebruik geen problemen op. Het is meer in de tweak & tune fase dat t af en toe wat weerbarstig is.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door satefan »

Vooralsnog ga ik aan de slag met een MiniDSP (Nanodigi) en op zoek naar DAC/AMP combo met de COAX aansluitingen.

De NanoDigi is een legacy product (er zijn er zo hier en daar nog wel op voorraad), maar ik heb begrepen dat er alternatieve producten van MiniDSP aankomen. Reden voor EOL van NanoDigi is leveringsproblemen van de benodigde chips.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door OWC »

satefan schreef:
Reden voor EOL van NanoDigi is leveringsproblemen van de benodigde chips.
Interessant, vraag me om welke chips dat gaat.
De chips die erop zitten zijn allemaal nog te leveren.
Wel heeft AKM een tijdje problemen met leveren gehad,
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door satefan »

One World Concepts schreef:
satefan schreef:
Reden voor EOL van NanoDigi is leveringsproblemen van de benodigde chips.
Interessant, vraag me om welke chips dat gaat.
De chips die erop zitten zijn allemaal nog te leveren.
Wel heeft AKM een tijdje problemen met leveren gehad,
Dat was de boodschap van het Dev team op het MiniDSP forum, met de mededeling dat er iets nieuws komt op basis van andere chips, maar dat ze daar natuurlijk nog niet veel over willen/kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door PA5cAL1 »

Er zijn wel redelijk betaalbare ADAU1452 bordjes te krijgen met een ad1938 CODEC (adc en dac in een).
Ik heb daar nog een setje van liggen om iets vergelijkbaars mee te proberen. Had er geen succes mee. Door de slechte layout van de bordjes bleken de kloksignalen verstoord te zijn. Op eerste gezicht leek het prima te werken. Maar bij bepaalde tonen was intermodulatie vervorming hoorbaar als je goed ging luisteren.

Weer van geleerd, goedkoop is duurkoop. Als je een print zoekt met alle functionaliteit die jij wilt is de miniDSP 2x8 kit nog een idee. Het is alleen een joekel van een print en het mag ook wat kosten.

Ik heb met mijn Hypex FA253 modules nog niet echt grote problemen gehad. Ik update altijd eerst de DSP van de slave en daarna die van de master. Is tot nu toe altijd gegaan zonder problemen. Het was in het begin wel even gedoe maar al mijn issues lijken verholpen. Behalve dan dat source switching en gain control nogal beperkt is omdat de dsp met de bijbehorende hypex software helemaal dicht getimmerd is. Als ik zelf met sigmastudio de dsp zou mogen programmeren zou ik veel meer kunnen, echt jammer.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door OWC »

Ik heb hier ook zo'n bordje al jaren liggen als test, maar dusdanig intermodilatie vervorming heb ik nog nooit ondervonden.

Technisch gezien is het mogelijk de FA253 te proggen in Sigma Studio, moet je wel wat hacks doen en ik weet niet of er nog bepaalde andere functies worden overgenomen in de DSP.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door satefan »

PA5cAL1 schreef:
Er zijn wel redelijk betaalbare ADAU1452 bordjes te krijgen met een ad1938 CODEC (adc en dac in een).
Ik heb daar nog een setje van liggen om iets vergelijkbaars mee te proberen. Had er geen succes mee. Door de slechte layout van de bordjes bleken de kloksignalen verstoord te zijn. Op eerste gezicht leek het prima te werken. Maar bij bepaalde tonen was intermodulatie vervorming hoorbaar als je goed ging luisteren.

Weer van geleerd, goedkoop is duurkoop. Als je een print zoekt met alle functionaliteit die jij wilt is de miniDSP 2x8 kit nog een idee. Het is alleen een joekel van een print en het mag ook wat kosten.

Ik heb met mijn Hypex FA253 modules nog niet echt grote problemen gehad. Ik update altijd eerst de DSP van de slave en daarna die van de master. Is tot nu toe altijd gegaan zonder problemen. Het was in het begin wel even gedoe maar al mijn issues lijken verholpen. Behalve dan dat source switching en gain control nogal beperkt is omdat de dsp met de bijbehorende hypex software helemaal dicht getimmerd is. Als ik zelf met sigmastudio de dsp zou mogen programmeren zou ik veel meer kunnen, echt jammer.
Dank voor de reacties. Ik heb voor nu een miniDSP 2x8 gekocht. Deze en de kit zijn EOL. Maar er komt wel weer iets nieuws. De volgende stap is om een 6 kanaals dac/amp in een deftige kast te steken, misschien wel met de miniDSP er bij in.

Over vervorming gesproken. Sinds de laatste firmware van de Hypex merkt ik een verslechterde geluidskwaliteit. Het lijkt wel of deze (veel) meer vervormt. Ik ben terug gegaan naar versie 1.41 en dat lijkt beter. Mijn maat die ook op de FA123 draaide, met de 1.45 firmware merkte exact hetzelfde, en een ander die met een FA122 draait op 1.41 heeft nergens last van. Er zijn luisterproeven gedaan om eea te checken. Binnenkort gaan we op de andere set FA123 de firmware van 1.45 downgraden naar 1.41 en luisteren of we dit echt hierop kunnen reproduceren (deze is nu niet in bedrijf, moet weer even aangesloten worden). Wellicht hangen we m ook nog aan de Precision Audio unit. De metingen die we van de FA122 gedaan hebben waren (erg) goed. Mischien dat daar iets op te zien is.

Ik las in de changelog dat de EQ van single naar double precision is gegaan. Dat is alleen maar toe te juichen, maar ik heb het idee dat er ergens anders in de firmware stiekem/per ongeluk een bitje op 2 is gezet. Heeft iemand gelijksoortige ervaringen met de 1.45 firmware?

Groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op ma 16 aug 2021, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Bericht door OWC »

Met de adau1701 hadden wij destijds ook heel veel problemen met double precision.
Vooral wanneer deze gecombineerd werd met single precision filter blocks.
Je kon toen overal een soort knettertje op horen.

Ik kan mij alleen zo moeilijk voorstellen dat de adau1452 ook dit probleem en deze bug heeft.
Ik kan eens rondvragen naar de bedrijven waarmee ik heb samengewerkt en de adau1452 heb toegepast, of zij ook zulk soort problemen ondervinden.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”