Voor zover ik me kan herinneren is volgens de literatuur Doppler vervorming niet zo heel storend.
Er vind natuurlijk een berg maskering plaats, met muziek wordt dat maskeringseffect nog eens versterkt.
De BL curve lineair maken doe je wederom vooral voor het laag, waar de woofer excursie gaat maken.
De juiste analogie is wanneer de motor de zuiger niet meer netjes lineair aanstuurt (kracht) -> vervorming, aangezien de sinus niet meer netjes sinus wordt.
Dat kun je juist heel goed zien in de Klippel plotjes. Let wel, deze Klippel metingen gebeuren op Fs
Boven ongeveer 2-4x Fs s eigenlijk vooral de inductie dominant, de BL is dan constant en verandert niet meer (dat valt direct af te leiden uit de Klippel metingen)
Andere vervormende elementen in het midden gebied worden dan conus resonanties, rolrand resonanties, opbreken van de conus etc
Deze zijn zelfs bij Purify aanwezig in dezelfde orde als vele andere speakers.
Maar goed stel, Doppler vervorming zou wel significant hoorbaar zijn, dan nog is een 3-weg systeem een groot voordeel.
En met 3-weg doel ik dan wederom om een subwoofer systeem in combinatie met een 2-weg.
Het is mij dan nog meer een raadsel waarom men dat bespreekt, men lijkt de eigen ruiten een beetje in te gooien?
Overigens kan ik de schrijfwijze en vooral de (ontbrekende) "conclusie" niet echt waarderen.
Een wetenschappelijk stuk tekst hoort neutraal niet zijn en uit te leggen wat er gaande is en waarom.
@jvenema
Je kunt idd LT op meerdere manieren gebruiken.
Sowieso hoef je ook niet volledig vol voor LT te gaan, maar daar kun je ook nog wat aan EQ'en
LT wordt trouwens altijd gebruikt voor het lage deel, maar net als een HP of LP, kun je een LT ook voor het hogere deel inzetten.
Theoretisch zou je op die manier in 1 keer afval van een woofer gelijk kunnen trekken. (als je een beetje middelt tussen alle dippen en bulten)
Een BR systeem heeft ook z'n nadelen, de grootste is wel dat de meesten geen symmetrische poort maken, waardoor je direct al een offset krijgt = vervorming.
Daarnaast kunnen ze gaan comprimeren, hoewel je dan wel echt flink moet uitsturen.
Poortruis is een beetje een overtrokken begrip, dat kan, maar dan heb je simpelweg een poort ontworpen die te klein is (of teveel luchtweerstand heeft)
Uiteindelijk blijft het allemaal voldoen aan de wet van behoud van ellende.