Dynamo upgrade

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
spinningwheels

Dynamo upgrade

Bericht door spinningwheels »

Een dynamo upgrade, hoe moet je ongeveer rekenen wat je nodig bent ?
Nu rij ik gelukkig Amerikaan ( oud hok) dus ruimte zat, en een 300A heb ik al voor een 180USD .
Meer ampère gaat dan ineens best wel snel in prijs omhoog.
Nu ga ik wel een extra 230 Ah accu bijplaatsen, maar dynamo geeft 14.4 volt, kom je boven de max capaciteit van de dynamo dan zakt de spanning natuurlijk aardig in.
Versterkers gaan wel over de 3Kw RMS heen, maar ik zal wel geen ritje van twee uur gaan maken met die dingen op volle bak denk ik zo.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Dynamo upgrade

Bericht door Bertje »

Ben even kwijt hoeveel en welke merken / types je versterkers in totaal leveren. De subwoofer versterker doet het meeste daarin...
Daarnaast, hoeveel ampère laadt je dynamo nu maximaal?
spinningwheels

2 subs ieder eigen versterker Dubbelspoels op pioneer GMX 924 dus op 2 ohm bridged , dat zouden ze met wat extra koeling moeten kunnen hebben 1 x xetec v350-6 1x rodek R680N Beide op 2 ohm
Zit nu een 120A dynamo op .
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Om daar een nauwkeurig antwoord op te geven, zal je eigenlijk moeten meten hoeveel stroom je versterkers nu gebruiken, op het hoogste volume waarop je langdurig luistert. Ik denk dat je dat met een luxere stroomtang kan doen, die dc kan meten. Neem de gemiddelde waarde, tel daar de laadcapaciteit van de originele dynamo bij op en je weet hoeveel je nieuwe dynamo moet leveren om de accu vol genoeg te houden.

Als je maximaal vermogen uit je versterkers wilt, kan je nog iets hoger gaan. Met bovenstaande methode laat je namelijk toe dat er stroom wordt onttrokken aan de accu, op momenten dat de versterker meer stroom vraagt dan gemiddeld. Op zo'n moment zakt de spanning in tot bijvoorbeeld 12 V, terwijl die 14,4 V is op het moment dat een (domme) dynamo de accu aan het laden is. Nu regelt een dynamo traag bij, dus dit heeft maar beperkt zin.

Bertje noemt dat de subwooferversterkers het meest doen voor het verbruik. Je kan een grove inschatting maken, door aan te nemen dat alleen de subwooferversterkers stroom gebruiken en dat die zoveel gebruiken als de waarde waarop ze gezekerd zijn. De GMX 924 is gezekerd op 60 A. Samen gebruiken de subwooferversterkers dus 120 A. Tel daar 120 A op voor de rest van de auto (gebaseerd op de originele dynamo) en je komt uit op een totaal verbruik van 240 A.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt hoor. Maar dynamo upgrade is altijd nuttig bij grotere installaties, zeker voor de genoemde prijs. De Pioneer GMX924 kan je overigens tot 4 ohm gebrugd belasten, 2 ohm gebrugd wordt teveel van het goede.
spinningwheels

Dank Als ik uitga van waarmee de versterkers gezekerd zijn kom ik op 300A
Bertje , Ik lees dus verschillende dingen over de 924 , Pioneer zegt zelf 1 ohm stabiel. dus gebrugd 2 ohm Lees elders dan 2 ohm gebrugd problemen geeft . En weer een ander die beweerd dat het prima kan met een upgrade van de koeling , Ga het zien
Plaats reactie