Prestigious Two

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Re: Prestigious Two

Bericht door VintageHarry »

Mmm, interessant! Op zich ben ik ook een voorstander van “gesloten laag”. Maar moeten deze kleine woofertjes daarvoor niet forse uitslagen gaan maken? Dat is niet zo bevorderlijk voor de kwaliteit van het middengebied lijkt me?
Zelf zat ik al eens te filosoferen over een 3-weg, in de originele kasten (maar met dichtgestopte poort) kunnen de midwoofers dan vanaf zo’n 200 Hz worden ingezet.
satefan

Bericht door satefan »

Ze wapperen nu ook behoorlijk toch? Volume moet toch verplaatst worden om aan het laag te komen.

Doordat het een open kast is, heb je minder controle over t woofertje en zal die denk ik meer 'zwabberen'. Door de kast gesloten te maken en het laag met een LWT filter door te laten lopen heb je denk ik het beste van 2 werelden. Sowieso is de Hypex klankmatig (met name door geringe vervorming) een stap vooruit ten opzichte van de meeste versterkers. Tel daar bij op dat je veel meer flexibiliteit hebt qua cross-over / time alignment, is het een zeer leuk experiment. De Prestigious Two is al heel erg goed, dus leuk om te kijken of er nog meer onder in de kan zit (wat er dan uit moet natuurlijk!).

Ik heb met de 3d printer 2 dopjes geprint die ik op/over de baspoort kan schroeven, dan kan ik t zo proberen. Ik zal ook de metingen dan plaatsen.

Groet,

Stefan
VintageHarry

De mate van wapperen ken ik nog niet uit eigen ervaring, hopelijk aankomende week :)
Zoals gezegd vind ik het in ieder geval een interessant experiment! Met name door de flexibiliteit qua crossover, je kunt dan ook eens steiler proberen te filteren. Ben zeer benieuwd naar de metingen maar vooral ook naar de luister-resultaten!
Shadow

Bericht door Shadow »

Als je ze niet té laag laat doorlopen kan dat wel. Mijn Coppers lopen door tot 33hz en dan is de lange slag van de W5-1685 geen overbodige luxe.
satefan

Bericht door satefan »

VintageHarry schreef:
De mate van wapperen ken ik nog niet uit eigen ervaring, hopelijk aankomende week :)
Zoals gezegd vind ik het in ieder geval een interessant experiment! Met name door de flexibiliteit qua crossover, je kunt dan ook eens steiler proberen te filteren. Ben zeer benieuwd naar de metingen maar vooral ook naar de luister-resultaten!
Steiler filteren is niet altijd beter, het filter voor de PT klinkt heerlijk. Maar wel het proberen waard uiteraard. Simpel te doen.

Stefan
VintageHarry

Inmiddels staan de P2 alweer een tijdje te spelen, ben er erg blij mee! Onderin is het (uiteraard) wel ietsje minder dan de grote 3-weg Translators die hier aanwezig zijn, maar gelet op het formaat valt er niets op aan te merken.
Wat ik me nog afvroeg, hebben de (twee?) andere eigenaren van deze boxen ze ingedraaid staan of juist niet?
tonvandeacker
Contacteer:

Bericht door tonvandeacker »

Hoi Harry

Bij mij staan ze aardig ingedraaid..dit ivm zeer smalle luister ruimte.
De muziek komt daardoor mooi uit het midden vandaan.

Hoe is je filter geworden...ben benieuwd.

Ton
tonvandeacker
Contacteer:

Bij mij draaien de P2 nu op een ZBA versterker gemaakt door Shadow.
Met customized frontje..erg gaaf...en klinkt erg goed.
IMG_1080.jpg
Hier kun je wel zien dat de P2 aardig naar binnen zijn gedraaid....maar dat geeft het mooiste stereo beeld.
IMG_1085.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Twee speakers zo dicht bij elkaar is niet optimaal voor het afstraalgedrag.

Gr. Walter
VintageHarry

Hier staan ze ca 1,75m uit elkaar, de luisterafstand is iets groter. Ik vond ze ingedraaid beter klinken, vandaar mijn vraag naar de verdere ervaringen.

Wat betreft de filtering, speel nu met R1=1,5 en R3=10 Ohm zoals beschreven op de laatste bladzijde van de optionele instellingen. De crossover ligt dan op 2,4 kHz. De filters zijn niet ingebouwd en daar is ook geen enkele haast bij, nu kan ik zo nodig nog weer eens wat wijzigen zonder gesleutel van betekenis.

Misschien over een tijdje ook eens een goede subwoofer proberen te lenen en die combi uitproberen.
Laatst gewijzigd door VintageHarry op zo 18 aug 2019, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

Als je de tweeter ietsje harder zet dan kunnen ze waarschijnlijk wat minder ingedraaid staan.
Wel zal het laag/midden iets anders klinken,maar misschien ook beter.
Walt

Bericht door Walt »

Ik bedoel dat er twee verschillende speakers zo dicht bij elkaar staan. Deze vormen nu 1 grote baffle.

Gr. Walter
VintageHarry

dre schreef:
Als je de tweeter ietsje harder zet dan kunnen ze waarschijnlijk wat minder ingedraaid staan
Dat kan, maar eigenlijk wil ik liever niet afwijken van de mogelijkheden die de ontwerper al heeft gegeven voor de weerstandswaarden in het filter.
dre

Bericht door dre »

Ook prima. :goedzo:
satefan

Bericht door satefan »

Walt schreef:
Ik bedoel dat er twee verschillende speakers zo dicht bij elkaar staan. Deze vormen nu 1 grote baffle.

Gr. Walter
Helemaal eens. Extra diffractie en reflecties etc. En die woofer in die andere kast staat ook vast een beetje mee te wapperen...
tonvandeacker
Contacteer:

A93BD342-27B0-4349-ACE5-2CA692952EEF.jpeg
Even mijn studio op zijn kop gezet. :sure:
Nooit bij stil gestaan dat meerdere set elkaar beïnvloeden als ze dicht bij elkaar staan.
Wil graag sets vergelijken en dat gaat gemakkelijk met 2 sets naast elkaar.

Dus nu staan ze solo en hebben ze wat meer ademruimte.
Klinkt goed zo.

Bedankt voor de info.
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooi hoor :goedzo: privé audio ruimte zo :beer: al een beetje gewend aan je nieuwe speeltje?
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

A93BD342-27B0-4349-ACE5-2CA692952EEF[1].jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Ik bedoel dat er twee verschillende speakers zo dicht bij elkaar staan...
Ik was eens bij een demo van Keff, waarbij er steeds met de speakers gesjouwd werd om ze vrij vooraan te hebben staan ipv netjes op een rij. Toen er wat van gezegd werd demonstreerde de man van Keff waarom: al pratend bracht hij z'n hoofd tussen 2 luidsprekers in; z'n stem klonk enorm anders ineens. Ik weet zeker dat geen van de daar aanwezigen ooit nog eens luidsprekers zal hebben vergeleken als ze naast elkaar op een rij stonden
edjuh

Bericht door edjuh »

Wat een interessante set. Is dit ook als bouwpakket te krijgen?
Ik heb helaas geen ruimte of gereedschap om te zagen of te fraisen. Het samenstellen, dat gaat wel lukken.
Jaaaaren geleden een 2tal sets gebouwd van een bekende speaker-zelfbouw-zaak in Haarlem.
satefan

Bericht door satefan »

edjuh schreef:
Wat een interessante set. Is dit ook als bouwpakket te krijgen?
Ik heb helaas geen ruimte of gereedschap om te zagen of te fraisen. Het samenstellen, dat gaat wel lukken.
Jaaaaren geleden een 2tal sets gebouwd van een bekende speaker-zelfbouw-zaak in Haarlem.
Mischien dat Ton iets voor je kan betekenen met betrekking tot de kasten. Hij is wat je noemt een echte houtwurm :rofl:

De prestigious two klinkt zalig! Een van de leukste 2-weg monitoren om naar te luisteren.

Satefan
edjuh

Bericht door edjuh »

Hoi Satefan.
Ja, dat had ik gelezen, dat Ton een knagertje-de-luxe is, ik 'wurm' me altijd even door een paar 1000 pagina's, zodat ik de toon en dergelijke van een forum opgenomen heb. Voordat ik echt dingen ga vragen, wil ik me dan altijd eerst even wat meer profileren, en wat meer interactie laten zien ;P
Eerst maar eens zien of en hoe dat hier verloopt. Ik las iets over zelfbouw/demo dagen, even los van of dat door gaat.
Wellicht anders eens kijken hoe Ton er tegenover staat, keertje een luister-kijk-sessie, met wat nattigheid oid.

Als je me nu zou zien, zou je denken, mot je ermee. Zo'n set speakers. Zit erbij of ik uit de loopgraven kom. Reden, na zo pak weg 30 jaar heb ik eindelijk een geslaagde gehoorherstellende operatie gehad, woensdag 28 7. Dat wordt effe een paar weken wachten en dan na 48 jaar eindelijk weer stereo... Yeahhhhhh
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Wat hebben ze dan aan je gehoor hersteld?
tonvandeacker
Contacteer:

edjuh schreef:
Hoi Satefan.
Ja, dat had ik gelezen, dat Ton een knagertje-de-luxe is, ik 'wurm' me altijd even door een paar 1000 pagina's, zodat ik de toon en dergelijke van een forum opgenomen heb. Voordat ik echt dingen ga vragen, wil ik me dan altijd eerst even wat meer profileren, en wat meer interactie laten zien ;P
Eerst maar eens zien of en hoe dat hier verloopt. Ik las iets over zelfbouw/demo dagen, even los van of dat door gaat.
Wellicht anders eens kijken hoe Ton er tegenover staat, keertje een luister-kijk-sessie, met wat nattigheid oid.

Als je me nu zou zien, zou je denken, mot je ermee. Zo'n set speakers. Zit erbij of ik uit de loopgraven kom. Reden, na zo pak weg 30 jaar heb ik eindelijk een geslaagde gehoorherstellende operatie gehad, woensdag 28 7. Dat wordt effe een paar weken wachten en dan na 48 jaar eindelijk weer stereo... Yeahhhhhh
Hoi

De set die ik gemaakt heb in deze post is verkocht aan eric1977
Hij heeft ze te koop staan maar weet niet of ze verkocht zijn.
Kijk maar bij Marktplaats Aangeboden Archief op dit forum.
Prijs was 400 euro en dat is een goede deal

Het is een hele fijne set om naar te luistern en is redelijk compact.

Suc6
edjuh

Bericht door edjuh »

Ik vergeet natuurlijk prompt weer op tijd te antwoorden.
Simpel gezegd, een nieuw trommelvlies, waaraan inwendig een soort van titanium trompet zit, die het weer keurig doorgeeft aan het binnenoor.
Op dit moment schat ik nog 30 dB demping ten opzichte van mijn rechter oor, maar dat zal in de komende weken beter worden.
Het is heeeel heeeel erg vreemd om na +30 jaar weer stereo te kunnen horen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”