2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door wouter »

Gaaf! lijkt me een prima opstelling voor die dingen, wellicht wat hoog. Is daarover wat bekend? Soms wordt bij een ontwerp aangegeven in welke richting de optimale optelling van de woofer en tweeter is, en moet je op ca 3 meter afstand nog dr bovenzijde van de kast kunnen zien.

Dat wit met die groeven erin is echt heel leuk gedaan!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Mooi hoor :goedzo:

Is het nog meegevallen, het solderen van de tweeter?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

wouter schreef:
Gaaf! lijkt me een prima opstelling voor die dingen, wellicht wat hoog. Is daarover wat bekend? Soms wordt bij een ontwerp aangegeven in welke richting de optimale optelling van de woofer en tweeter is, en moet je op ca 3 meter afstand nog dr bovenzijde van de kast kunnen zien.

Dat wit met die groeven erin is echt heel leuk gedaan!
:goeie:
Bedankt.
De speakers staan op 60cm stands. Ik denk dat tweeter-hoogte 90-92 cm is. Wanneer ik in de zetel zit, zit ik net onder tweeter level. De MA studio 2se was net iets te laag (ik vermoed dat de tweeter op gelijke hoogte met de woofer is staat. Stands waren aangekocht bij de MA studio 6 die net iets groter was)
Bijlagen
Monitor audio studio 6 & 2 se
Monitor audio studio 6 & 2 se
IMG_20201204_125306.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
Mooi hoor :goedzo:

Is het nog meegevallen, het solderen van de tweeter?
Ja viel wel mee. Zoals je in de foto kan zien wel de behuising geraakt met de soldeerbout.
Ik had eerst 97/3 solduur en dat is echt een pest. 60/40 werkt 100 keer beter.
Ook de kabels er "naakt"insteken. Ik heb 2,5mm luidsprekerkabel gebruikt. Door eerst de uiteinde te solderen paste die niet meer zo goed in de opening.

Toch blijf ik clipjes veel handiger vinden.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Ik vind clipjes ook handiger hoor.

En klinkt het nog een beetje?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
Ik vind clipjes ook handiger hoor.

En klinkt het nog een beetje?
Zeker niet slecht maar wil het nog even laten inspelen vooraleer een definief oordeel te vellen.

Tweeter is wel zeer goed. Heel relaxed en natuurlijk, enorm waar getrouw geluid. Bijna "spookt" hier echt het klinkt.
Middengebied is ook van hoog niveau.

Wat me nu een beetje tegenvalt is de bass. Ik had er meer van verwacht. Kast is meer dan dubbel volume + woofer is 1 inch gegroeid maar zo veel extra is er niet. Of ik vorm me een slecht beeld want de laatste tijd met de MA stond de REL sub mee op en die loopt door tot 18-20Hz.

Er zit ook geen versteviging in de kast buiten de 2 kaders waar het voor en achterpaneel is aan vastgeschroeft.
Met de kneukels tikken op de kast geeft een doffer geluid op de zijpanelen tov het bovenpaneel.

Het kastje van de MA voelt nóg meer solide aan op alle panelen.
Kleuring aan het geluid geeft het wel niet. MA studio 2se klinkt vrij gelijk maar heeft iets meer warmte en zuigt je meer in de muziek.
De CARRERA klinkt neutraler en heeft meer detail. Geluidsbeeld is groter bij de MA.
Maar zoals gezegd is het nog vroeg om al een oordeel te vellen. Hij heeft nog maar enkele uren op de teller staan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Een diepere bas wil niet zeggen meer bas. De klankbalans hoort hetzelfde te blijven, vooropgesteld dat die bij je vorige luidspreker goed was.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
Een diepere bas wil niet zeggen meer bas. De klankbalans hoort hetzelfde te blijven, vooropgesteld dat die bij je vorige luidspreker goed was.
Absoluut... Zoals ik al vermelde heeft de REL sub mogelijks mijn perceptie beinvloed.
Met de MA studio 6 wist ik soms niet of de sub opstond of niet. Met de studio 2 zet ik hem altijd aan want die gaat niet diep.
Beide speakers hebben wel een minmaal aangedikte bas. (Zoals de meeste 2-weg bookshelf speakers).
Ik heb de baspoort momenteel getuned op 41Hz. Dan is die quasi vlak tot 39Hz (-3db).
Ik had even "conquest of paradise" opgezet want daar zit wel wat bas in.
Met de REL geeft dit toch een meer realistische beleving
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Conquest of Paradise, Takla Makan van Yello, het zijn toch allemaal producties waar de natuurlijkheid van de bas wat geweld wordt aangedaan. Meer is lekker.

Om het karakter van een luidspreker te beoordelen echter niet de meest aangewezen tracks.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
Conquest of Paradise, Takla Makan van Yello, het zijn toch allemaal producties waar de natuurlijkheid van de bas wat geweld wordt aangedaan. Meer is lekker.

Om het karakter van een luidspreker te beoordelen echter niet de meest aangewezen tracks.
Klopt, oordeel dan ook enkel op de kracht van het laag. Het was maar een snelle check die ik wou uitvoeren.
Als je materiaal kan aanbevelen om de bas goed op te beoordelen, graag :)

Het hoog is wel heel goed. Ik heb tot hiertoe nog niets beters gehoord dan dit.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Speakers hebben nu een tijdje gespeeld en ben sterk onder de indruk. bass van deze kleine woofer is indrukwekkend. Middengebied is levensecht met alle nuances in juiste proporties. Hoog is zacht van karakter met veel lucht. Plaatsing en stereobeeld is top notch...
Sound is relaxed en zonder luistervermoeiheid.
Zeer tevreden met deze speaker
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way

Bericht door wouter »

Je hebt ook een prachtig ontwerp gebouwd, wie deze units bij elkaar zet heeft m.i. wel wat voor ogen. Dit zal echt genieten zijn, met een grootse klank ondanks de bescheiden afmetingen van de kasten en de chassis diameters (5,5 & 0,75")

Bedankt voor het delen!
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

wouter schreef:
Je hebt ook een prachtig ontwerp gebouwd, wie deze units bij elkaar zet heeft m.i. wel wat voor ogen. Dit zal echt genieten zijn, met een grootse klank ondanks de bescheiden afmetingen van de kasten en de chassis diameters (5,5 & 0,75")

Bedankt voor het delen!
Ben er ook heel blij mee en zal zeker lang dienst doen. Heb vele commerciele speaker gaan beluisteren maar vond de prijs toch niet te verantwoorden. Qua klank durf ik hem zeker tegen deze commerciele speakers te plaatsen.

Maar dit is mijn eerste speaker die ik bouw. Ik had niet alle gereedschap voor de houtbewerking en wou hier ook nog niet in investeren. Met minimaal gereedschap en bouwen in de badkamer geeft toch wel wat moeilijkheden.

Zo is de naad tussen het afneembaar front en back plaat niet overal gelijk. Ook steekt de frontplaat bij een speaker een fractie van een mm uit. (eerder fractie van een 1/10mm maar ik zie het wel).

Hoewel de kastbouw niet slecht is, het is niet te vergelijken met een commerciele speaker. Het zou dus goed kunnen dat ik die vroeg of laat nog wel eens opnieuw bouw.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”