Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Paul RM
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 jul 2021, 8:56

Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Paul RM »

Net nieuw hier lees ik dat er vandaag de dag duidelijk betere speakers zijn dan mijn geliefde, volkomen verkeerd (?) uitgeruste, zelfgebouwde, door mijn vrouw geaccepteerde Rogers Monitor boxen. En dan net op het moment dat ik ze wil gaan reviseren/opwaarderen... Ze zijn 90x34x44cm en fungeren naast geluidsbron ook als plateau voor een paar varens. Bovendien staan ze achter onze zithoek en fungeren voor het mid en hoog als achterspeakers in een surroundopstelling. Ze zijn de enige in mijn allegaartje van speakers in de woonkamer, die echt laag kunnen. Recent heb ik de woofers dan ook apart op de versterker aangesloten middels bi-amping. Dat was al een hele verbetering, mede door de optimalisatie m.b.v. mijn Pioneer SC-LX79.

Ik heb het geluid van mijn RM's altijd mooi gevonden en nooit iets gemerkt van gedreun, of frequenties die te nadrukkelijk naar voren kwamen of amper hoorbaar waren. Ik mis alleen de druk van echt lage tonen als ik het volume opendraai. Om die reden heb ik al eens een subwoofer gebouwd, aangedreven door een Ucd van Hypex, maar dat vind ik maar een gedoe en gebruik hem daarom nauwelijks.

Graag hoor ik wat jullie zouden doen met een budget voor drivers en filters van circa E 1000 voor een paar luidsprekers, voor de meest natuurgetrouwe weergave zouden bouwen, ongeveer binnen de voor de RM's aangegeven afmetingen. De speakers staan en blijven ongeveer 50cm uit de hoek bij een kamer van 6x6m met een hoog en oplopend plafond. Op de plank liggen 2x Kef B139 en 2x Focal 5N421 drivers. Mijn RM's ga ik niet afbreken, die krijgen eventueel wel een ander plekje :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door markbakk »

Hallo Paul, welkom hier! Een deel van de forumgenoten ontwerpt zelf systemen, daarvan ga je hele andere dingen horen dan van een ander deel dat beproefde ontwerpen van anderen bouwt. Dat vooraf. Met €1000,-- en ongeveer de afmetingen van je RM zou je in kunnen denken aan een driewegsysteem.

De hamvraag is: wil je vooraf weten waar je aan toe zult zijn? Want dan zul je moeten gaan luisteren en als het even kan ook thuis uitproberen. En daarmee val je snel terug op het aanbod van een paar grotere aanbieders van zelfbouwpakketten in Nederland. Niets op tegen trouwens, vaak gaat het om heel goed doordachte systemen.

Als je de gok aandurft om een systeem te bouwen op basis van wat anderen ervan vinden, dan is je keus ook veel breder. En je krijgt hier in de regel wijze raad.

Ik zelf ben wel gecharmeerd van een groepje Duitse enthousiastelingen, verzameld rond D.A.U.. Onder meer vind je via die site de site van Alexander Gresler. Die man weet wat hij doet en publiceert niet alleen redelijke bouwhandleidingen, maar vooral goede meetresultaten waarmee je wat kan. En hij maakt betaalbare ontwerpen. Dat kan niet iedereen zeggen.

Verder moet je zeker kijken bij Tony Gee, hier actief. Maar de lijst met gerenommeerde ontwerpers is veel langer, de wijlen Jeff Bagby, en Siegfried Linkwitz, Paul Carmody, Curt Smith, noem maar op. En tot slot: kijk bij RumoH, forumsponsor, bij Speakerland, SoundImports en/of Speaker & Co (volgens mij nog steeds een webshop...).

Vergeet ik nog Heißmann...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door OWC »

Mijn vraag zou inderdaad ook zijn wat je precies wilt?

Ook qua design misschien, de Roger Monitors zijn vrij pompeus, wil je dat nog steeds?
Uit je bericht begrijp ik dat je een subwoofers systeem helemaal niet ziet zitten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Pjotr »

Mwah eigenlijk is er niet zo veel mis met die Rogers. voor een TL van dit formaat oogt hij eigenlijk helemaal niet zo groot. Anders moet je geen TL willen...... Eigenlijk is hij gewoon gaandeweg aan flarden "verbeterd". Met de oorspronkelijke B139 en B110 i.c.m. met een Technics alu ribbon speelde hij de sterren van de hemel.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door OWC »

Ik ben wel van mening dat er tegenwoordig wel speakers zijn die echt een heel stuk beter presteren, eigenlijk op alle vlakken wel.
Voor zowel de B110 als de B139.
Dat waren destijds mooie dingen (en nog steeds wel), maar tegenwoordig is dat niet echt een vergelijking meer.

Zelfs als je met een B139 een TL wilt maken, zou ik dat anders aanpakken.
Dat kan bv veel slanker.

Bv een TQWT of een MLTL (hoewel ik die laatste nog steeds niet helemaal een "echte" TL vind)
Een aantal jaren terug zo'n systeem gemaakt met een B139
Oogt wat mij betreft veel mooier, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.
Laatst gewijzigd door OWC op ma 12 jul 2021, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Pjotr »

Ja die mening ik ook. Maar toentertijd zo'n 50 jaar geleden, waren die er nog niet. Ik denk dat de meeste hedendaagse systemen niet eens zoveel beter presteren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 12 jul 2021, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door pappaleo »

Ik heb met de vintage wedstrijd de Isobarix gebouwd. Enorm frequentiebereik, maar het oplossend vermogen viel me toch een beetje tegen. Daar zijn moderne units beslist beter in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Pjotr »

Dat is meer van voor '70. Als het het over AMT t.o.v. dome hebt zeker. En als je hard wil... ja moet je niet bij een B110 en B139 zijn. Daar is inmiddels wel beter voor te koop. Maar tegen een alu ribbon tweeter kan nog steeds weinig op qua detail en resolutie.
Paul RM
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 jul 2021, 8:56

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Paul RM »

[quote="markbakk"]Hallo Paul, welkom hier! Een deel van de forumgenoten ontwerpt zelf systemen, daarvan ga je hele andere dingen horen dan van een ander deel dat beproefde ontwerpen van anderen bouwt. Dat vooraf. Met €1000,-- en ongeveer de afmetingen van je RM zou je in kunnen denken aan een driewegsysteem.
]
Hoi Mark,
Bedankt voor je reactie. Ik dacht zelf ook aan een driewegsysteem, dat met bi-amping aangestuurd wordt. Een kanaal voor het laag en een voor de midden en het hoog. Maakt het scheidingsfilter goedkoper, niet.
Paul RM
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 jul 2021, 8:56

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Paul RM »

[quote="markbakk"]
Als je de gok aandurft om een systeem te bouwen op basis van wat anderen ervan vinden, dan is je keus ook veel breder. En je krijgt hier in de regel wijze raad.

Ik wil die gok wel nemen, als ik overtuigd ben dat het echt meerwaarde voor mij heeft :D

Bedankt voor de vele links. Ga er zeker gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Pjotr »

Ooit heeft Dré een 3-weg gebouwd met Eton speakers wat wel in de richting komt van wat je wensen zijn. Kan alleen dat topic niet terug vinden.
Paul RM
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 jul 2021, 8:56

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Paul RM »

One World Concepts schreef:
Mijn vraag zou inderdaad ook zijn wat je precies wilt?

Ook qua design misschien, de Roger Monitors zijn vrij pompeus, wil je dat nog steeds?
Uit je bericht begrijp ik dat je een subwoofers systeem helemaal niet ziet zitten?
Kort, een zeer goed klinkende plantenstandaard die ook het laag voor de hele kamer makkelijk levert :lol:

Wat subwoofers betreft, die moet ik apart gaan versterken en er een plekkie voor vinden. Op basis van wat ik gelezen heb, is het ook raadzaam om er 2 te hebben. Liever een wat grotere kast, die meteen de frequenties tot 20Hz goed afdekt. De luidsprekers zijn overigens niet bedoeld voor een thuisbios. Die heb ik (nog) niet, maar zou dan zeker een zware subwoofer inzetten.
Paul RM
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 jul 2021, 8:56

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Paul RM »

One World Concepts schreef:
Ik ben wel van mening dat er tegenwoordig wel speakers zijn die echt een heel stuk beter presteren, eigenlijk op alle vlakken wel.
Voor zowel de B110 als de B139.
Dat waren destijds mooie dingen (en nog steeds wel), maar tegenwoordig is dat niet echt een vergelijking meer.

Zelfs als je met een B139 een TL wilt maken, zou ik dat anders aanpakken.
Dat kan bv veel slanker.

Bv een TQWT of een MLTL (hoewel ik die laatste nog steeds niet helemaal een "echte" TL vind)
Een aantal jaren terug zo'n systeem gemaakt met een B139
Oogt wat mij betreft veel mooier, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.
Bedankt voor je reacties OWC. Volgens de TL en audioexpert TLS guy, die volgens hem het enige goede TL simulatie programma (George Auspurger’s TL design program) gratis aan anderen ter beschikking kan stellen, is de B139 nog steeds een top 5 woofer... TLS guy’s zelf gebouwde TL speakers zijn te bewonderen op forums.audioholics.com Op dat forum heb ik met als onderwerp “Bass driver for a transmission line speaker” flink commentaar en advies van hem gekregen.

Ik heb overigens in principe geen probeem met het kiezen van een andere (sub)woofer. Die B139’s worden dan ingebouwd in mijn RM’s.

De kwaliteit van de B110 was, naar ik begrepen heb, nogal wisselend.

Slanker is minder volume. Ik vermoed dat dit ook bij een TL niet gunstig is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Pjotr »

Remo verkocht destijds een vervanger voor de B139, een 20cm carbon driver van Davis. Een kennis van mij had de versie van de Rogers daarmee en dat ging erg goed. Voordeel van de Davis t.o.v. de B139 was dat hij niet stuk te krijgen was. Hij mixte er House op af :D De B139 zou allang zijn gaan roken.
Paul RM
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 jul 2021, 8:56

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Paul RM »

Pjotr schreef:
Mwah eigenlijk is er niet zo veel mis met die Rogers. voor een TL van dit formaat oogt hij eigenlijk helemaal niet zo groot. Anders moet je geen TL willen...... Eigenlijk is hij gewoon gaandeweg aan flarden "verbeterd". Met de oorspronkelijke B139 en B110 i.c.m. met een Technics alu ribbon speelde hij de sterren van de hemel.
Hoi Pjotr, ook jij bedankt voor je reacties.
Op basis van wat ik gelezen heb, zijn er voor de B110 en de T27 goede alternatieven. Van de Technics alu ribbon weet ik niets. Een van de voordelen van een TL zou de relatieve ongevoeligheid voor plaatsing zijn. Dat is voor mij belangrijk, aangezien ik geen plek voor vloerstaanders of kleine luidsprekers op een voet als frontspeakers wil vrij maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Pjotr »

Die ongevoeligheid voor plaatsing is niet helemaal waar. Een vriend heeft destijds (jaren '80) een stel gebouwd en die woonde op een etage in Amsterdam. In de woonkamer hadden we wat weinig bas vonden we terwijl de borden en kopjes in de keuken stonden te rammelen :D Die Technics ribbons zijn allang niet meer te koop. Maar een Chinese AMT kan een hele mooie en betaalbare vervanger zijn.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door OWC »

Voor TL ontwerpen zijn er genoeg programma's die je tegenwoordig kunt gebruiken.
Wil je het gratis doen, kan het prima met Hornresp

Waarom die B139 in een top 5 zou staan is mij een totaal raadsel.
Niet dat het een slechte woofer is, maar ik kan wel 101 alternatieven verzinnen die beter of net zo goed zijn.
Grotere xmax, minder vervormen, betere beluchting van de motor, shorting rings, noem het allemaal maar op.
Ik denk dat de B139 vooral een hoge nostalgische waarde heeft (ook niks mis mee !!! )

Ipv een grotere kast, kun je het bv ook opdelen in twee subs met daarboven een 2-weg die vanaf zo'n 100Hz speelt.
Dat neemt natuurlijk net zoveel ruimte in beslag.

Later kun je daar altijd nog een 3e sub bij plaatsen op het te optimaliseren.
Super groot hoeft het echt niet 20-25 liter gesloten gaat al vrij goed.
Paul RM
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 jul 2021, 8:56

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Paul RM »

One World Concepts schreef:
Voor TL ontwerpen zijn er genoeg programma's die je tegenwoordig kunt gebruiken.
Wil je het gratis doen, kan het prima met Hornresp

Waarom die B139 in een top 5 zou staan is mij een totaal raadsel.
Niet dat het een slechte woofer is, maar ik kan wel 101 alternatieven verzinnen die beter of net zo goed zijn.
Grotere xmax, minder vervormen, betere beluchting van de motor, shorting rings, noem het allemaal maar op.
Ik denk dat de B139 vooral een hoge nostalgische waarde heeft (ook niks mis mee !!! )

Ipv een grotere kast, kun je het bv ook opdelen in twee subs met daarboven een 2-weg die vanaf zo'n 100Hz speelt.
Dat neemt natuurlijk net zoveel ruimte in beslag.

Later kun je daar altijd nog een 3e sub bij plaatsen op het te optimaliseren.
Super groot hoeft het echt niet 20-25 liter gesloten gaat al vrij goed.
Hoi OWC,
ik heb de RM geprobeerd te simuleren in Hornresp. Is mij niet goed gelukt, aangezien het nauwelijks uitmaakte welke 12 inch driver ik erin zette.
Vind je idee van stapelen sub en 2-weg wel interessant. Welke driver voor de sub is betaalbaar en gaat in een 20-25 liter gesloten box moeiteloos tot 20Hz?
Paul RM
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 jul 2021, 8:56

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Paul RM »

Pjotr schreef:
Die ongevoeligheid voor plaatsing is niet helemaal waar. Een vriend heeft destijds (jaren '80) een stel gebouwd en die woonde op een etage in Amsterdam. In de woonkamer hadden we wat weinig bas vonden we terwijl de borden en kopjes in de keuken stonden te rammelen :D Die Technics ribbons zijn allang niet meer te koop. Maar een Chinese AMT kan een hele mooie en betaalbare vervanger zijn.
Voor het midden en hoog heb ik 2 G&B Neo 8 in een klein doosje, dat zijn mijn front speakers. :wink: Zie dat er een redelijk lijkende vervanger is, de zeer betaalbare GRS PT6825-8. Lijkt erg sterk qua specificaties en curves op de Neo8.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Olaf Analogue »

Goedemorgen Paul.
Ik denk dat het ook raadzaam is om te onderzoeken of de beperkte laagweergave van je huidige Rogers niet een hele simpele oorzaak zou kunnen hebben, het zijn transmissie lines, en daarin kan verkeerd geplaatste demping veel verpesten, bijvoorbeeld te veel demping in de tl-tunnel (vol gepropt) waardoor deze niet meer goed zijn werk doet, of wat ik ook vaak zie is dan de kasten intern gedempt zijn met pritex wat na 100 jaar geheel vergaan en verpulverd onder in de kast ligt.
Ook al is de B139 inmiddels al lang achterhaald., ik heb er vroeger veel mee gewerkt, het is beslist geen slechte driver en zou in de Roger monitoren voldoende bas af moeten geven in de huiskamer.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb toch niet eigenhandig een topic de nek omgedraaid hoop ik?
Het is ineens zo stil hier..... :cry:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door pappaleo »

Nee hoor. Paul is bij mij op bezoek geweest, heeft een paar KEF units overgenomen en is momenteel op vakantie.

Er wordt nog wel op teruggekomen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door OWC »

Die volg ik niet helemaal?

Iemand vraagt naar een alternatief voor z'n RM met KEF units en neemt vervolgens KEF units over?
:think:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door markbakk »

Hij is helemaal gelukkig met zijn RM's. Niks aan doen (behalve hem helpen met het fenomeen 'staande golven in je luisterruimte').
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mogelijk alternatief voor Rogers Monitor

Bericht door pappaleo »

One World Concepts schreef:
Die volg ik niet helemaal?

Iemand vraagt naar een alternatief voor z'n RM met KEF units en neemt vervolgens KEF units over?
:think:
Waarom niet?
Als je iets anders overweegt, dan hoeft het bestaande toch niet dezelfde dag naar de stort?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”