Klasse B2 versterker met 801A triodes

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Piet1950

Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

Na een poosje stilte wil ik jullie alvast wat laten zien van mijn huidige project. Het is een versterker met direct verhitte triodes in de eindtrap. Het zijn de 801A triodes, die in bedrijf flink wat licht geven. De buizen staan in klasse B2. Dat betekent een heel lage ruststroom (2x8mA), en uitsturing tot ver in het roosterstroomgebied. Misschien niet direct de voorkeur voor velen, als het om audio gaat. Maar als je de karakteristieken van de buis bekijkt, zijn deze heel lineair. En als de stuurtrap het stuurvermogen kan leveren, dan moet het goed komen.
Inmiddels heb ik een proefmodel, dat er nogal chaotisch uitziet - zie foto - maar overigens prima werkt. Dit model levert maximaal 35W (sinus). Bij 25W is de vervorming zo'n 0,2-0,3%. Dus lang niet slecht.
De ingangsbuis en fasedraaier is een 6SL7, de stuurversterker een 6SN7 en de daarachter geplaatste kathodevolgers een 6BL7. Deze laatste buis kan de roosterstroom voor de sturing van de eindbuizen prima leveren.
De gelijkrichter is een gasgevulde gelijkrichtbuis (DCG4/1000G - kwikdamp of DCX4/1000- xenon). Deze is enkelfasig, en zodanig geschakeld, dat de top-aansluiting (anode) aan aarde ligt. Dus geen hoge spanning op de top. Hierdoor is de gelijkrichtschakeling wel erg ongebruikelijk, maar daarom niet minder interessant. De werking zal ik later nog uitleggen.
Hierbij alvast enkele foto's en de schema's. De onderdelen staan in bestelling. Later volgt meer nieuws.

Piet
801A poefmodel overzicht.JPG
DCG410-4.JPG
801A versterker U200 stuurtrap.jpg
801A versterker U200 eindtrap.jpg
801A versterker U200 voeding 1 - kopie.jpg
OpaBert

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door OpaBert »

:goeie: :goeie:
Petje af Piet
Een ingewikkelde schakeling in de voeding met relais en van uit de gloeistroom een trafo zelf gemaakt denk om van 6.3 volt naar een gloeispanning te komen voor de DBuizen en de versterker zie ik ook weer dingen die ik voor het eerst zie diodes van rooster naar de kathode
De uitgangs trafo met onbekende aftakkingen
Lijkt me een versterker voor gevorderde :D
Heel knap zoals je dat allemaal hebt uitgevonden :goeie: :goeie:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Niet een beetje vroeg om al aan de kerstverlichting te beginnen ? :lol:
Voedingen met veel ijzer is blijkbaar je gewoonte O:) blijkbaar nog een hoop Amroh spul in voorraad :D
Is alleen niet zo erg nabouwvriendelijk :( en niet iedereen heeft zo'n stoel als Bert, wordt zeulen :-$
Anne
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Hierbij nog een nadere uitleg over de gelijkrichter. Zie de bijgevoegde tekening. Omdat ik eens een gasgevulde gelijkrichter wilde toepassen, en de trafo voor de hoogspanning maar een enkele wikkeling heeft, heb ik een enkelfasige gelijkrichter toegepast. De topaansluiting is hierbij de anode, en die wilde ik aan aarde leggen. Verder is het van belang, dat bij een klasse B2 versterker de inwendige weerstand van de voeding erg laag is. Omdat de stroom enorm kan variëren. Ik heb daarom een variant toegepast van een gelijkrichter, die ook in schakelende voedingen toegepast wordt.

A is de gebruikelijke enkelfasige gelijkrichter. Hierbij loopt er zowel DC als AC door de trafo.

B is een aangepaste schakeling, waarbij er geen DC door de trafo loopt, maar alleen AC. De DC loopt door een toegevoegde hulp-DC-spoel.

C is hierop een variant, waarbij de diode en de DC-spoel van plaats wisselen. Er loopt nog steeds alleen AC door de trafo, en DC (met rimpel) door de DC spoel.

D is een schakeling, waarbij in serie met de AC condensator en AC spoel is toegevoegd. Deze spoel vormt nu samen met de AC condensator een kring, met een bepaalde resonantie frequentie. En hierin zit de clou van deze schakeling. De resonantiefrequentie van de hierdoor gevormde kring, moet bij lage belasting lager zijn dan de netfrequentie. De kring vormt dan een vrij hoge impedantie voor de netfrequentie. Bij toenemende belasting zal de stroom door de kring toenemen, en de inductie van de AC spoel zal afnemen. De resonantiefrequentie zal verschuiven in de richting van de netfrequentie, en de impedantie van de kring neemt af. Het gevolg is, dat de DC uitgangsspanning van de gelijkrichter constant blijft, of zelfs toe kan nemen. Met andere woorden, de inwendige weerstand van de voeding is zeer laag, en kan zelfs negatief worden. De AC spoel zal een spoel moeten zijn, die over het werkgebied een afnemende impedantie heeft, bij toenemende stroom. Ik heb hiervoor een Philips 100V lijntrafo genomen. Deze heeft geen luchtspleet en de schakeling van de wikkelingen is aangepast. Dat leverde de juiste spoel op.

E is de complete schakeling, waarbij een dempweerstand toegevoegd is. Deze weerstand is nodig, om de kwaliteitsfactor van de kring zodanig aan te passen, dat de voeding geen negatieve weerstand krijgt. Bij een tegengekoppelde versterker als belasting, zou dit tot onstabiliteit kunnen leiden.

Bij deze versterker is de dempweerstand ongeveer 28 Ohm. Samen met de wikkelweerstand van de trafo en de AC spoel is dit hier de juiste waarde. De AC condensator is 10uF en de AC spoel is ongeveer 1H bij volle belasting. De hoogspanningsvoeding levert 500V bij een belasting tussen 20mA en 300mA. De spanning varieert dan slechts ongeveer 25V (=5%).

Piet
801A versterker U200 - principe gelijkrichter.jpg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bedankt voor de uitleg Piet
Is inderdaad niet na te bouwen met deze specifieke oplossing
Wel heel creatief zeg
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Piet,

Ik heb wat zitten rekenen aan het gedeelte met de 6BL7GT's en de 801A's, daarbij uitgaande van de waarden en voltages in jouw schema. Ik zal wel wat fout doen en/of verkeerd uit de datasheets aflezen, maar ik zie maar niet wat...

Per 801A geldt bij geen signaal:

I = 8 mA
Vak = ca. 500 V

Uit de datasheet voor de 801A volgt dan Vg = ca. -50 V

Per halve 6BL7GT geldt bij geen signaal:

Vk = -50 V
Vak = 160 + 50 = 210 V

Over Rk = 100K valt aan spanning 320 - 50 = 270 V
Ik is dan V / R = 270 / 100K = 2,7 mA

Uit de datasheet voor de 6BL7GT volgt dan Vgk = ca. -16 V
Vg ten opzichte van massa is dan 50 + 16 = -66 V

Voor de negatieve spanningen geldt:

Tussen Vb = -320 V en een stuurrooster van de 6BL7GT staat dan 320 – 66 = 254 V aan spanningsverschil.
De stroom die per tak door de weerstanden van 820K en 680K, dus door in totaal 1,5M loopt, is dan: I = V / R = 254 / 1,5M = 0,17 mA

Er van uitgaande dat de potmeter voor symmetrie in de middenstand staat, bevat één tak 50K van die potmeter.
Dan zijn er voor wat betreft de potmeter voor ruststroom twee uitersten, te weten:

R = 0
Tussen stuurrooster van de 6BL7GT en massa staat dan 470K + 50 K = 520K aan weerstand en 66 V aan spanning.
I is dan V / R = 66 / 520K = 0,13 mA

R = 100K
Tussen stuurrooster van de 6BL7GT en massa staat dan 470K + 50K + 100 K aan weerstand en 66 V aan spanning. Maar omdat door de extra 100K ook de stroom in de andere tak loopt (en de stroom in de twee takken gelijk is), is R voor deze berekening dan 470K + 50K + 200K = 720K
I is dan V / R = 66 / 720K = 0,09 mA

Ik kan deze twee laatste (uiterste) uitkomsten niet rijmen met de berekende stroom van 0,17 mA door de in serie geschakelde weerstanden van 820K en 680K = 1,5M. De berekende stroom van 0,17 mA zou immers binnen het bereik van de potmeter voor ruststroom moeten liggen.

Groet,
Robert
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Ik zal wel wat fout doen en/of verkeerd uit de datasheets aflezen, maar ik zie maar niet wat...
Dag Robert,

Volgens mij klopt je berekening. De gegevens uit de datasheets heb ik niet nagekeken, maar die zullen ook wel kloppen. De "fout" zit in de spanningen, die je gebruikt hebt. Die heb je uit de schema's gehaald, maar helaas, dit zijn afgeronde, voorlopige waardes. De definitieve waardes moet ik nog meten als ik de versterker - in stereo - gebouwd en getest heb. En misschien moet ik dan hier of daar nog wel een weerstand aanpassen. Daarna wordt mijn schema aangepast, ook met de juiste spanningen. In mijn proefschakeling voldeden de weerstand-waardes uit het schema overigens wel.

De bouw is overigens begonnen. Binnenkort volgen foto's van de eerste fysieke deelschakelingen.

Piet
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Inmiddels heb ik al 2 printen gebouwd. Hierop zijn nagenoeg alle onderdelen van de voeding gemonteerd. Op de ene print zit de afvlakking en de gelijkrichter voor de gloeispanning van de ingangsbuizen. Op de andere print zitten de relais voor de softstart en de bewaking, en de gelijkrichters voor de hulp-hoogspanningen. Er zijn gaatjes bordjes gebruikt met doorgemetaliseerde gaatjes. Hierdoor is een degelijke opbouw mogelijk. Waar nodig zijn er doormetaliseringen uitgeboord, om de vereiste lucht en kruipweg te verkrijgen. De printen zijn inmiddels getest, en goed bevonden.

Nu ben ik begonnen met de componenten, die op de achterzijde van de kast moeten komen, zoals de in- en uitgangen, de netaansluiting en de afregelpotmeters met indicator. De opstelling voor de eigenlijke versterker is ruwweg ook bepaald. Maar omdat alles vrij vol zit, moet eerst de achterkant gereed zijn, omdat daar wat componenten naar binnen steken, en dus eerst vastgelegd moeten worden. Daarover later meer.
Hier enkele foto's van de printen, en de testopstelling.

Piet
test printen.JPG
voeding print.JPG
relais print.JPG
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Goed bezig
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

De aansluitingen en de afregelingen voor de versterker zitten op 2 panelen, die aan/in de achterkant van de versterker-ombouw gemonteerd zitten. Inmiddels zijn deze delen ook gereed.

De 2 paneeltjes zijn uit een aluminium plaat gezaagd. Op het ene paneel zitten de net en luidspreker aansluitingen, en de zekeringen. Op het andere paneel zitten de afregelingen, inclusief een metertje, en de ingangen.

Alle onderdelen voor de afregeling zitten op een printje gemonteerd. Er zijn 4 potmeters aangebracht, samen met een 5-standen schakelaar. Er zijn 2 potmeters voor de ruststroom van elk kanaal, en twee potmeters voor de symmetrie van elk kanaal, te kiezen met de schakelaar. De afregeling is heel eenvoudig. In elke stand wordt de meter met de betreffende potmeter op de middenstand afgeregeld. In de middenstand van de schakelaar wordt met de meter de hoogspanning gemeten. Deze moet dan (ongeveer) op volle uitslag rechts staan.

Hierbij nog enkele foto's.

Piet
achterpanelen in kast.JPG
afregelpaneel voor.JPG
afregelpaneel achter.JPG
afregelprint voor.JPG
afregelprint achter.JPG
aansluitpaneel voor.JPG
aansluitpaneel achter.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi gevonden met die meter, ruststroom in de midden stand. Het zo te zien een een standaard Lorlin standen schakelaar die je gebruikt, gaat dat goed met schakelen? Maken contacten naast elkaar niet even contact waardoor je eventjes 2 kathodes kortsluit? Heb dat eens opgelost (GU50PP) door er een vertraging in te bouwen, dacht iets van een halve seconde.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Maken contacten naast elkaar niet even contact waardoor je eventjes 2 kathodes kortsluit?
De schakelaar is verbreek voor maak. Dus geen probleem met sluitingen bij het schakelen. Er wordt overigens in de anodes gemeten, omdat de kathodes direct verhit zijn, en allemaal op dezelfde gloeispanning staan. Het bijgewerkte schema heb ik hier even toegevoegd.

Piet
801A versterker U200 eindtrap.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Break before make, heb niks gezegd :D succes met je mooie project verder Piet.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Grappig, de pijlknop wijst naar de te regelen instelling :D
Is het nog steeds de bedoeling om de ruststroom op 8mA te houden ? Ofwel, gaat +500VM naar de 820-1M5 deler ? Lijkt me erg weinig.
Benieuwd hoe het met de brom gaat uitvallen met wisselstroom gloei.
Anne
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Is het nog steeds de bedoeling om de ruststroom op 8mA te houden ? Ofwel, gaat +500VM naar de 820-1M5 deler ?
+500VM gaat inderdaad naar de aangegeven deler. Dit geeft een spanning van ongeveer 0,27V als referentie voor de meter. En 8mA door 33 Ohm geeft ongeveer dezelfde spanning. Dat geeft dan het 0-punt voor de meter. Dit valt binnen de drempelspanning van de diodes, die bij grotere stroom de 33 Ohm weerstanden "overbruggen". De buizen staan dus nagenoeg afgeknepen.
Benieuwd hoe het met de brom gaat uitvallen met wisselstroom gloei.
De brom, die zal niet te horen zijn. De 6,3V staat common-mode op de primaire wikkelingen van de trafo. Ik heb deze buizen al 2x eerder in een versterker op deze wijze gevoed, en ook zonder brom-probleem.

Piet
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Na al die elektronica komt er altijd ook een mechanische fase. Dat is altijd ook een flinke puzzel, maar ik denk dat die puzzel ook aardig opgelost is. Tijdens de daadwerkelijk bouw komen er soms nog wel wat bugs naar voren. Maar die zijn meestal wel goed op te lossen.

De bovenplaat is nu het eerste onderdeel, dat gereed gemaakt moet worden. Inmiddels is de gehele bovenplaat uitgemeten. Alle gaatjes en gaten zijn bepaald. Dus nu kan het daadwerkelijk boren en vijlen beginnen. Voor de kleine gaten heb ik een kleine kolom boormachine. De meeste gaten kunnen hiermee geboord worden. Behalve soms de gaten in het midden, want daar is de machine te klein voor. De grote gaten worden met een handboormachine geboord, met gaten-zagen erin. Dat werkt goed. De rechthoekige gaten worden deels geboord en gevijld. Bij elkaar best wel tijdrovend, maar dat hoort bij de hobby.

Hier nog wat foto's met de opstelling van de belangrijkste onderdelen. De 2 printen worden nog op epoxy plaatjes gemonteerd, om voldoende lucht en kruipweg te krijgen. Dit geldt eveneens voor het autotrafootje (in het midden). Ook de grote spoel aan de onderzijde wordt geïsoleerd gemonteerd. Omdat ik niet zeker ben, dat de isolatie tussen spoelkoker en kern voldoende is.

Piet
bovenplaat maten.JPG
bovenplaat componenten onderzijde.JPG
bovenplaat componenten bovenzijde.JPG
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

Dag Piet,
Een heel indrukwekkende versterker, mijn complimenten.

Op een van de laatste foto`s zak ik de hoeveelheden trafo`s en waarschijnlijk een paar smoorspoelen, nu zag ik dat je boven en onder de trafo`s boven op elkaar hebt staan met een bodem plaat er tussen.

Dat bracht me op het idee om mijn smoorspoel ook ongeveer zo te plaatsen, zoals op de foto.
ScreenShot384.jpg
Dus de voedingstrafo boven op de kast en daar direct onder de smoorspoel zou dat elkaar beïnvloeden wat betreft magnetische velden, de uitgangstrafo staat aan de bovenkant, de voedingstrafo staat met de ijzerzijde naar de uitgangstrafo, zie foto.
ScreenShot385.jpg
Groet,
Pim
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Dus de voedingstrafo boven op de kast en daar direct onder de smoorspoel zou dat elkaar beïnvloeden wat betreft magnetische velden, de uitgangstrafo staat aan de bovenkant, de voedingstrafo staat met de ijzerzijde naar de uitgangstrafo,
Hallo Pim,

In de smoorspoel zal mogelijk een geringe spanning opgewekt worden. Maar omdat aan de ingang van de smoorspoel een veel grotere rimpelspanning zal staan, en aan de uitgang een elko, zal dit geen effect hebben.
De uitgangstrafo t.o.v. de voedingstrafo, dat zou je voor de zekerheid even na moeten meten. Netspanning op de trafo zetten, en een AC-(milli)voltmeter op de primaire van de uitgangstrafo. En/of eventueel een luidspreker op de uitgang van de uitgangstrafo, en je oor dicht tegen de luidspreker. En dan kijken of de door jou gekozen opstelling niet teveel overspraak geeft. Zo ben ik ook tot mijn opstelling gekomen.

Piet
PimDriessen

Dag Piet,
De uitgangstrafo t.o.v. de voedingstrafo heb ik na een tip van Opa Bert met de oscilloscoop gemeten op de secundaire wikkeling van de uitgangstrafo, de voeding staat op een plankje opgebouwd met een GZ34 en 4 Elco`s dus de volledige voeding aan de voedingstrafo, dat was duidelijk te zien waar de uitgangstrafo wel en niet geplaatst moest worden.
Over de voedingstrafo komt een metalen kap en als die t.o.v. de voedingstrafo verschoven wordt dan kan de uitgangstrafo die op 8 cm moet staan van de voedingstrafo, er op het oog maar 3 a 4 cm van de kap af staan.
Groet,
Pim
ScreenShot302.jpg
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

De bovenplaat is inmiddels voorzien van alle gaten. Even de trafo's en wat buizen erop gezet. Zo is de opstelling al wat duidelijker te zien.
De trafo's moeten overigens nog wel gespoten worden. En ook de kast is nog niet klaar.

Piet
opstelling bovenplaat.JPG
PimDriessen

Dag Piet,

Jij gaat als een speer, ziet er mooi uit. :goeie:

Wat is de plaatdikte die je hebt gebruikt?.
Teken jij het op de onderkant af, wat gezaagd en geboord moet worden?.
Groet,
Pim
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Hallo Pim,

De plaatdikte is 2mm. Dat is voor het gewicht van de gebruikte trafo's aan de dunne kant. Maar een dikkere plaat paste weer niet goed in de sponning van deze kast. En een dikkere plaat is wel wat lastiger te bewerken. Er komt, als versteviging, dus nog wel een ondersteuning vanaf de bodem van de kast. Maar dat moet ik nu nog een beetje uitpuzzelen.

Aftekenen heb ik gedaan op een over de bovenkant geplakt stuk papier. (zie de foto eerder). Boren doe ik daarna ook vanaf de bovenkant. De grote uitsparingen voor de trafo's worden op de hoeken met een gatenboor van 20mm geboord. De rest van de uitsparingen eerst met ongeveer 2,5mm, en daarna met 5mm. Met een kniptang knip ik dan de resterende bruggetjes door, en dan de rest vijlen. Op de genoemde foto van het afteken papier, is het gatenpatroon ook te zien.

Piet
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Omdat de bovenplaat 2mm dik is, is enige ondersteuning nodig. De trafo's zijn nogal zwaar. Mijn eerste idee was, om de bovenplaat af te steunen op de onderplaat. Maar dat bleek niet zo'n goed idee te zijn. De onderplaat is geperforeerd, dus ook niet echt stevig. Daarom is ervoor gekozen, om de bovenplaat een beetje te "spalken". Dit is uitgevoerd met massief, vierkant aluminium. Nu is de bovenplaat stevig genoeg. En staan straks alle trafo's er stabiel bij.

Piet
bovenplaat versteviging.JPG
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

De trafo's en de spoel die op de bovenplaat komen, zijn voor zover nodig en mogelijk uit elkaar gehaald. Een beetje geschuurd en schoongemaakt. Hier en daar voorbehandeld, en afgeplakt. En daarna in enkele zwarte regenbuitjes gezet. Nog een poosje drogen, en dan kunnen ze weer in elkaar.
Nu is de kast aan de beurt.

Piet
spuitwerk.JPG
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Piet1950 schreef:
De trafo's en de spoel die op de bovenplaat komen, zijn voor zover nodig en mogelijk uit elkaar gehaald. Een beetje geschuurd en schoongemaakt. Hier en daar voorbehandeld, en afgeplakt. En daarna in enkele zwarte regenbuitjes gezet. Nog een poosje drogen, en dan kunnen ze weer in elkaar.
Nu is de kast aan de beurt.

Piet

spuitwerk.JPG
Helpt dat die regenbuitjes :lol:
Plaats reactie