Uitgangssignaal autoversterker meetbaar?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Johan66

Uitgangssignaal autoversterker meetbaar?

Bericht door Johan66 »

Ben een leek op dit gebied. Is met een multimeter het uitgangssignaal van een 12V versterker meetbaar? Hoe doe ik dat en wat meet ik? Als ik al iets meet…
MarcelvdG

Re: Uitgangssignaal autoversterker meetbaar?

Bericht door MarcelvdG »

Wat is de bedoeling van de meting eigenlijk?

Als je een sinusvormige toon van ergens tussen de 20 Hz en de 400 Hz vrij hard afspeelt, zul je met de meeste goedkope multimeters de uitgangsspanning wel kunnen meten als je die meters op wisselspanning (AC V) zet. Een bereik van 20 V zou geschikt moeten zijn voor een versterker van minder dan 100 W in 4 ohm.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

MarcelvdG schreef:
Wat is de bedoeling van de meting eigenlijk?

Als je een sinusvormige toon van ergens tussen de 20 Hz en de 400 Hz vrij hard afspeelt, zul je met de meeste goedkope multimeters de uitgangsspanning wel kunnen meten als je die meters op wisselspanning (AC V) zet. Een bereik van 20 V zou geschikt moeten zijn voor een versterker van minder dan 100 W in 4 ohm.
Kunnen die dingen wel spelen zonder luidsprekers?
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Goed punt. Je hebt kans dat er een beveiliging op zit waardoor hij helemaal niet werkt als er niet iets aan hangt met een weerstand ongeveer gelijk aan die van een luidspreker. Dan zou je er parallel aan de meter dus een luidspreker of een forse vermogensweerstand van 4 ohm of zo aan moeten hangen.

Ik vraag me nog steeds af wat nou de bedoeling is hiervan...
Johan66

Bericht door Johan66 »

Ik vraag me nog steeds af wat nou de bedoeling is hiervan...

Ik begon dit draadje met de opmerking dat ik op electronica-gebied een leek ben. Bovendien 70-plus, dus ik zie nog wel eens iets over het hoofd. En dat is niet altijd onprettig :-) Maar in dit geval zit die mogelijkheid me behoorlijk dwars. En wel hierom:
Mijn oude actieve subwoofer heb ik onlangs verkocht en mijn nieuwe, plaatsbesparende (passieve) subwoofer aangesloten op mijn opnieuw geÏnstalleerde, 15 jaar oude Xetec Gravity G-1200 MKII monoversterker. Maar geen geluid. Dus vroeg ik mij af of er geen signaal meer uit de Xetec komt en ik die kan afschrijven. Wat jammer zou zijn want mooi Duits product van topkwaliteit. De Xetec krijgt zijn signaal van een (even oude, prima werkende) Helix HXA 500 Q MKII via de enkele cinch-aansluiting. Mogelijk is de gebruikte verloopkabel van enkele- naar dubbele cinch-aansluiting op de Xetec de oorzaak, omdat die van matige kwaliteit is. Vraag me overigens af waarom op een mono-versterker de sgnaalingang uit twee cinch-aansluitingen bestaat met de aanduidingen L en R...
Laatst gewijzigd door Johan66 op zo 04 jul 2021, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Je kan de uitgangsspanning van een autoversterker mét of zonder belasting (speaker) meten. Als bron een autoradio met cd / usb stick met een 50Hz sinustoon afspelen, handig is een track van 5 min. In jou situatie beter zonder speaker /sub. Je meet dan V~ op 50Hz.
Dat kan je zowel op de cinch pluggen meten (uitgang Helix), als de versterker luidsprekeruitgangen. Staat er op de uitgang van de Helix wel signaal? Even geen handleiding bij de hand, ik weet zo niet of die configurabel is.
De Xetec Gravity G1200 ken ik goed...de ingang telt links en rechts op tot een mono signaal.
Johan66

Bericht door Johan66 »

Dankjewel Bertje, ik ga ermee aan de slag. Meld me later weer.
Johan66

Bericht door Johan66 »

@Bertje - Omdat u de Xetec goed kent: waar dient de schakelaar "balanced / unbalanced" naast de signaalingang voor?
Johan66

Bericht door Johan66 »

Excuses voor gemakzucht. Via Google inmiddels duidelijk.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Daarmee kan je de signaalmassa liften zodat je eventuele aardlussen kan onderbreken. Op unbalanced zetten in eerste instantie.
Heb je er een bassremote bij...?, sluit die dan ook aan.
Johan66

Bericht door Johan66 »

Remote Is aangesloten. Wat heeft die schakelaar trouwens voor zin als er alleen tulp- en geen XLR- of TRS-aansluitingen op de Xetec zitten?
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Mja de gebruikte term balanced is eigenlijk niet van toepassing zoals je kent van XLR, floating of zwevende massa aan de kant van de versterker is het eigenlijk. De signaalmassa betrek je dan alleen van de autoradio.
Als je last hebt van storing zoals "dynamoruis" is de oorzaak meestal een massalus en kan je die met deze switch opheffen.
Plaats reactie