Het begon zo'n 1,5jaar geleden.
Na vele jaren (moeten er al meer dan 20 zijn) genoten te hebben van mijn Monitor Audio studio 6 (kleine broer van de legendarische studio 20). Had ik deze van de hand gedaan. Ik had nog een paar MA studio 2se die ik als voordien als surround gebruikte die nog dienst konden doen. Prachtige speaker die ik zeer nooit weg ga doen. Dat staat nu al vast zeker nu ik spijt heb van de verkoop van de MA studio 6.
Als versterker had ik jaren de ARCAM alpha 10. 100W per kanaal, 25A max 800VA transfo altijd genoeg power en speelt ook heel goed maar ook die ging over de toonbank en werd vervangen door een sugden A21SE.
Een klasse A versterker is toch iets anders dan een klasse AB. Al snel had ik de indruk dat de speakertjes niet het volle potentiel van de versterker naar voor kon brengen. Speelt ongelofelijk goed, gedetaileerd, mooi stere beeld en met ondersteuning van de REL eigenlijk wel TOP niveau. Maar toch...we willen er alles uitpersen
Dus ik op zoek naar een speaker die die laatste %-en kon brengen. Veel lezen veel gaan luisteren, wikken en wegen...
Conclusie van dit alles...commercieles speaker die me kunnen bekoren en een meerwaarde bieden kosten al snel 3000-5000 euro toch veel geld.
Wat met zelfbouwen? Bah waarom niet...kan toch niet zo moeilijk zijn. Kastje, crossover en 2 drivers erin...klaar.
Ok daar kunnen we iets mee, even dat dieper onderzoeken...
Na veel lezen en bestuderen kwam al snel de ontnuchtering maar vooral de bewondering
Na een jaar zelfstudie heel wat slimmer geworden en nog altijd volle moed. (alhoewel die af en toe in de schoenen zakte tijdens dit process)
Nu dus tijd om in het diepe te springen en mijn eerste zelfbouw aan te vatten.
De eerste moeilijkheid .... geen gereedschap.
De tweede moeilijkheid...geen werkplaatst. Alhoewel ik in een ruim appartement woon, ruimte voor speakers te bouwen heb ik niet.
Via een zoektocht op het web kwam ik uit op een werkplaatst is waar je aan houtbewerking kan doen. Hout aangekocht, kastonwerp uitgedokterd en we kunnen aan de slag.
Na een dagje arbeid waren de panelen gezaagd. Had wel wat voeten in de aarde, de zaagmachine was niet goed uitgelijnd als beginner twijfel je snel aan jezelf en niet aan de machiene.
Thuis in de badkamer (tegelmuur staat 90gr tov tegelvloer, mits wat correctie) de panelen in elkaar gelijmd en afgeschuurd.
So Far So Good