KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Bericht door peterl »

Ik was vandaag bezig met de ecc83 om te kijken hoe mijn spanningen klopten met de berekening van Elpewee die dat op zijn website heeft uitgewerkt. Ik zag dat ik nog geen goede data had van de ingang en besloot nogmaals alles na te meten rondom de ECC83, ik kwam er toen achter dat ik een fout had gemaakt met de 100K weerstand en er een 1M in had gezet :roll: , maar hoe kan de versterker dan toch vrijwel hetzelfde functioneren als er maar 38.6V op de anode staat?????? :shock:
Ik heb de waarde van hoe het was en hoe ik de 1M weer vervangen heb voor een 120K omdat mijn voeding wel heel veel meer is als 300V, zie tekening.
Ik begrijp nu ook wat Anne bedoelde met de 10N (C3) die is wel erg laag, wat gaat dat uitmaken, in de uitwerking van Elpewee zou die ergens van 380N zijn. en in mijn berekening zou die 286N moeten zijn. De bi polaire elco zou 36Uf moeten zijn, waarom wijken deze waarden zoveel af? :think:
Bijlagen
afbeelding_2021-06-30_172736.png
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Het is zo dat als de anode weerstand groter is er meer versterking plaats vind heb ik ook gelezen , dat klopt dus :D
Als de stroom kleiner wordt door de buis met dezelfde kathode weerstand
Is er minder negatief
Gaat de buis eerder in positieve roosterspanning !
Dat zou welleens het gedoe met die telefoon kunnen verklaren
Maar helemaal helder is dit ook niet hoor voor mij O:)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Misschien moet er nu ook een nieuwe ECC83 in als het rooster hierdoor positief is geworden Maar misschien slaat dit wat ik nu zeg als een tang op een varken
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Misschien moet er nu ook een nieuwe ECC83 in als het rooster hierdoor positief is geworden Maar misschien slaat dit wat ik nu zeg als een tang op een varken
Dan kan ik de buizen nog omdraaien :lol: heb ze beide op de andere triode aangesloten.
Dat zou welleens het gedoe met die telefoon kunnen verklaren
Maar helemaal helder is dit ook niet hoor voor mij
Dat was bij die andere versterker die ik al verkocht heb.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een beetje roosterstroom door het ingangssignaal maakt de buis niet kapot hoor.
De triode hoeft maar heel weinig uitgangs(wissel)spanning te leveren, zolang er nog wat speling op de anode mogelijk is werkt 't nog. Normaal stel je de buis zo in dat de overdracht zo lineair mogelijk is.
Hier is er een tegenkoppellus rond de voorversterker, maakt veel goed. Daarom gaat die kleine koppel-C ook zonder laag verlies. Komt er minder door wordt de versterking op peil gehouden door de tegenkppeling te koste van de vervorming in 't laag.
Maar die vervorming laat het laag harder (anders) klinken, hoera meer bas ! :lol:
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Dus die koppels C is dus zo bedoelt begrijp ik uit jouw verhaal Anne?
En hoeft dus niet vervangen te worden door een hogere waarde.
Zou ik de ecc 83 nog voor een vergelijkbare triode kunnen vervangen in een octal voet?
Mag ook een enkele triode zijn, wil toch twee buizen plaatsen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Dus die koppels C is dus zo bedoelt begrijp ik uit jouw verhaal Anne?
En hoeft dus niet vervangen te worden door een hogere waarde.
Als je van wat meer vervorming in 't laag houdt, niet nee.
Zou ik de ecc 83 nog voor een vergelijkbare triode kunnen vervangen in een octal voet?
Enkele triode in octal zou een 6SQ7 zijn.
Als een loctal ook mag, een 7C6.
Zijn beide een triode met twee diodes, die laatsten kunnen gewoon doorverbonden naar de kathode.
Anne
Bijlagen
Q.png
Q.png (31.2 KiB) 273 keer bekeken
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Bedankt Anne, ik heb naar de 6sQ7GT gekeken en die komt aardig in de buurt van de ECC83 ook versterkingsfactor 100. De plate R is wel een stuk hoger, 61k of 91K. Wat heeft dit voor invloed? Ik begreep dat de signaal ruis verh. van de ecc83 zo goed is, hoe vind ik die terug bij de 6SQ7GT?
Ik heb de Datasheet van de 6SQ7GT bijgevoegd.
Bijlagen
6SQ7GT pdf,.pdf
(242.7 KiB) 49 keer gedownload
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Versterking van 100 peter ?
Ben ik ook benieuwd naar
310 volt 0.6mA bij -3 volt
310 volt 1.2 mA bij -2,5 volt
310 volt 1.8 mA bij -2 volt
1 volt verandering op rooster is 1.2 mA anode stroom verandering
Bij 200 volt 0.4 ma neg -2
Bij 200 volt 1.6 ma neg -1
Geen 100 x peter :think:
Er staat een u van 100 is dat niet wat anders dan 100 x versterken maar iets van geleidbaarheid een andere dinges :-k
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Versterking van 100 peter ?
Ben ik ook benieuwd naar
310 volt 0.6mA bij -3 volt
310 volt 1.2 mA bij -2,5 volt
310 volt 1.8 mA bij -2 volt
1 volt verandering op rooster is 1.2 mA anode stroom verandering
Bij 200 volt 0.4 ma neg -2
Bij 200 volt 1.6 ma neg -1
Geen 100 x peter :think:
Er staat een u van 100 is dat niet wat anders dan 100 x versterken maar iets van geleidbaarheid een andere dinges :-k
Er staat amplifier factor 100, meer kan ik er niet van maken.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

De versterkingsfactor mu is gelijk aan S(steilheid) x Ri( inwendige weerstand van de buis). Het is niet de versterking van de schakeling.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
De versterkingsfactor mu is gelijk aan S(steilheid) x Ri( inwendige weerstand van de buis). Het is niet de versterking van de schakeling.
Ja was toch iets van geleidbaarheid staat iets siemens :?:
Misschien google
Ri =100 k steilheid is 1.2mA is het dan 1.2−³A x100³Ω=100 O:)
Gerekend dat het ohms x amperes moet zijn
Zal eens googelen
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die buis is bedoeld voor zwak LF wat uit de detectie van een MG-radio komt, is hier ook zoiets.
De instelling is wat anders dan met de ECC83. De anodespanning van rond 150V wordt nu 200V, geen last mee, het signaal daar is maar iets van 1Vtop.
Nog even die versterking O:)
Een µ van 100 betekent dat de anodespanning 10x meer verandert dan de roosterspanning, op voorwaarde dat de anodestroom niet verandert dwz een stroombron aan de anode.
Hier is de weerstand naar de plus 100k+22k, dat levert een gelijkstroom belastingslijn op in de grafiek. Geeft een versterking van 60x.
Voor het signaal gaat er 22k van de anodeweerstand af (ontkoppeld deel) en komt de ingang van de volgende trap erbij (parallel van de twee weerstanden na de 10nF).Met als gevolg een steilere belastingslijn voor wisselspanning en minder versterking, 40x.
Anne
Bijlagen
SQ7.png
douwebakker
Contacteer:

Hoi Bert, klopt hoor. De steilheid wordt uitgedrukt in mA per Volt. I/U is het omgekeerde van Ohm en dat is in Siemens. mA/V zou dan mS zijn.
Bij een Ri van 100K en een steilheid van 1.2mA per volt is de mu dus 120. De geleidbaarheid geef je aan met de hoofdletter G en de steilheid met de hoofdletter S
OpaBert

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Hoi Bert, klopt hoor. De steilheid wordt uitgedrukt in mA per Volt. I/U is het omgekeerde van Ohm en dat is in Siemens. mA/V zou dan mS zijn.
Bij een Ri van 100K en een steilheid van 1.2mA per volt is de mu dus 120. De geleidbaarheid geef je aan met de hoofdletter G en de steilheid met de hoofdletter S
Het is alleen dat het niet is wat Peter wilde zien :lol:
Maar we leren bij Nog aan het puzzelen met die sjagerijnige buizen van Peter
En Anne kijkt tegenwoordig ook zo sip
Mag onderhand wel eens een beetje vrolijker O:)
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Is die 40x versterking een probleem Anne, of kunnen we die nog verhogen, de anode weerstanden zijn nu 120K+22K met een B+ van 343V daarvan blijft dus 182V over op de Anode in de huidige situatie met de KT150. Dit hele verhaal is natuurlijk bedoelt voor de volgende versterker met de kt170.
En ik begreep dat de 2 diodes 4 en 5 op de kathode 3 komt te zitten?
Het is alleen dat het niet is wat Peter wilde zien :lol:
Maar we leren bij Nog aan het puzzelen met die sjagerijnige buizen van Peter
Ik ben die ECC83 wel een beetje zat daarom wil ik er eens wat anders voor hebben Bert, en dan kan een single triode prima, wil er toch 2 op plaatsen, wel glazen versies, dus GT.
Je moet toch wat he, en over een week of 5 krijg ik de nieuw ontwikkelde Ringkerntrafo's als alles goed gaat van Hans. :yeah: :yeah:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Is die 40x versterking een probleem Anne, of kunnen we die nog verhogen, de anode weerstanden zijn nu 120K+22K met een B+ van 343V
Hoezo, de B+ komt toch van de zeners Z1+Z2 ? En de versterking kan geen probleem zijn, je zou de buis ook kunnen overslaan en C3 aan de loper van de volumeregelaar kunnen zetten.
En ik begreep dat de 2 diodes 4 en 5 op de kathode 3 komt te zitten?
Ja hoor, evt zelfs gewoon los laten.
opa schreef:
Ik kijk alleen sip als ik buiten kijk, Juli mag wel wat meer op Juni lijken :-"
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Hoezo, de B+ komt toch van de zeners Z1+Z2 ? En de versterking kan geen probleem zijn, je zou de buis ook kunnen overslaan en C3 aan de loper van de volumeregelaar kunnen zetten.
Ja vreemd he, een zener van 200V en een Zener van 300V en toch komt van de 300V zener nu 343V af en van de 200V zener ook wat meer, dacht 212V.

Natuurlijk kan ik die eerste buis weg laten en de Volume rechtstreeks op de ingang van de C zetten, maar juist die charme van dat extra buisje vind ik leuk. :lol:
En die diodes hoef je dus ook niet aan te sluiten op de kathode, kan ook rustig zonder begrijp ik.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ja vreemd he, een zener van 200V en een Zener van 300V en toch komt van de 300V zener nu 343V af en van de 200V zener ook wat meer, dacht 212V.
Dan klopt er iets niet met de 100V zener. Van 200 naar 212 is 6% kan nog net.Maar 43-12 = 31 meer voor een 100V zener is ver buiten boord.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
peterl schreef:
Dan klopt er iets niet met de 100V zener. Van 200 naar 212 is 6% kan nog net.Maar 43-12 = 31 meer voor een 100V zener is ver buiten boord.
Anne
Ik ga nog nakijken wat er fout zit Anne, wil ook nog een 15pf over R2 plaatsen. En voor de 4,7pf over de 220K heb ik nog silver mica typen besteld.
Ik las ook dat die 220K van beide kanalen eigenlijk gematched moeten worden ivm de verschillen v/d terugkoppeling(zegt Menno).
Ik heb de diodes nagekeken, die kloppen en zitten er goed op een 3EZ100(3W/100V) en de 1N5388(5W/200v)
Maar heeft dat dan ook niet met de die 18K(R32) te maken van 10W want is die niet gebaseerd op de vorige voeding, ik heb er een zwaardere voeding ingezet met een hogere voedingsspanning van 275V naar 290V.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ik las ook dat die 220k van beide kanalen eigenlijk gematched moeten worden ivm de verschillen v/d terugkoppeling(zegt Menno).
Die weerstand (samen met R8 = 470Ω) bepalen de versterking (ingangsgevoeligheid).Dus, wat geldt voor R**, geldt ook voor R8.
Maar heeft dat dan ook niet met de die 18k(R32) te maken van 10W want is die niet gebaseerd op de vorige voeding, ik heb er een zwaardere voeding ingezet met een hogere voedingsspanning van 275V naar 290V.
Denk 't niet, is maar +5%.
Anne
P.S. K staat voor Kelvin en k voor kilo :-"
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Je kan de versterking makkelijk opkrikken tot bijna 100 als je een stroombron gebruikt ipv een anode weerstand. Door een stroombron te gebruiken wordt je belastinglijn bijna horizontaal en heb je dus bijna een versterking van u=100. Je vervorming wordt er ook nog eens een stuk minder van.

De simpelste stroombron bestaat uit 1 mosfet en 2 weerstanden en eventueel 2 beschermings zeners. Dat moet wel een Depletion mode type zijn. De DN2540 is er een van, en die gebruik ik altijd.
stroombron.png
R4 is de gebruikelijk gate weerstand, B+ aan de Drain en de anode aan Source knopen. Met R3 kun je mee spelen. Er staat een constante spanning over R3. Rondom de 2 Volt bij deze mosfet. Dus bij een weerstand van 1 K loop er een stroom van 2 mA. Heel simpel. Loopt daar geen spanning van ongeveer 2 Volt overheen dan is de mosfet stuk.

Gr. Elpeewee
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Mooi Erwin, Maar ik neem aan dat de spanning op de anode wel terug gebracht moet worden tot een aanvaarbare waarde max 300V?
Want die ligt nu nog veel hoger(334V) of maakt dat niet uit?
Ik heb de NOS 6SQ7GT tungsram buisjes besteld, 4 euro P/st geen geld.
douwebakker
Contacteer:

Hoi Peter, waar kun je die buisjes bestellen?
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Nee maakt niet uit. De DN2540 komt in 3 modellen. De TO-92, TO-220 en een smd versie. Ik denk dat de TO-92 voldoende is, Die mag max 1 Watt dissiperen. Dus als ik de grafiek bekijk heb ik voor het biaspunt 200 V en laten we zeggen 1 mA. Op de drain staat 334V. Aan de source komt er 200V uit. Maximale spanning drain source mag zijn 400V van de DN2540. Dus met 134 V ruim eronder. En dissipatie is 0,134 Watt. Ook goed
Plaats reactie