Zba ca poging 2.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door ray5150 »

Een tip die ik eens van Peter kreeg is om de koelpasta uit te smeren met een oud plastic pasje. dat werkt heel goed en zo word het geen knoeiboel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Yup, werkt heel goed met de scherpe rand als spateltje. Kwam ik ergens tegen in een service handleiding voor PC-CPU montage van een AMD processor. Daar komt die pasta helemaal kritisch. Teveel pasta is een dikkere laag en daarmee een slechtere warmteoverdracht.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door ray5150 »

Inderdaad gaan velen uit van het principe, meer = beter. maar zo werkt dat niet bij koelpasta.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door OWC »

Service manual?

Ik doe dat al letterlijk al 20-25 jaar zo :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
Service manual?

Ik doe dat al letterlijk al 20-25 jaar zo :lol:
:goeie: We zijn nu eenmaal niet allemaal geboren met de koelpastaspuit ready to go...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door OWC »

Hahaha, ja op de basisschool schroefde ik er al driftig op los.
Ging natuurlijk ook wel eens een computertje kapot, tranen met tuiten (dat nog steeds weleens haha).

Ik merk alleen dat dit wel een audio forum is en geen retro computer forum
Bedenk me net dat ze me allang op de vingers hadden getikt dat ik wel iets overdrijf.
Het kliederen met koelpasta kwam pas echt goed los bij de Pentium 2.
Pentium 1, 486 en 386 waren eigenlijk allemaal nog keramisch.

Als je stukje nostalgie weer eens wilt beleven, moet je eens CPU Galaxy checken op Youtube.
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door IkBenIk »

Mijn eerste PC, (na ping-pong, schaak, ZX Spectrum en Commodore Vic) had een 8086 CPU. Maar waarom heet warmtegeleidende pasta eigenlijk koelpasta?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door OWC »

Eerste PC waarmee ik rommelde was een Acorn Atom.

Sja, namen zijn soms maar een raar ding.
Pindakaas, anyone?

De paste koelt beter -> dus koelpasta, geen idee :D
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Heb nu al koelpasta besteld, maar als ik had geweten dat pindakaas ook werkt.... :)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door beijert »

Ik heb voor de pc de boel vervangen door kopervet. Dat scheelde een paar graden ten opzichte van Arctic silver.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door cool »

koeling.jpg
Ik heb nog iets liggen wat wel geschikt is voor inbouw, komt uit een sloop versterker. 25x6x6 cm. Gratis....
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Bedankt voor de aanbieding Loek. Ik moet nog even puzzelen met de indeling.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Barry2001 »

Mooie aanbieding, dat koelblok van Loek :goedzo: Loekblok :D

Heb bij mijn CA de versterker printen boven elkaar gezet Toetermans, misschien ook nog een idee? Hier is het goed te zien:
h.JPG
En dan de voedingsprinten rechtop erachter:
c.JPG
En de niet-geintegreerde versie (die ik als bi-amp versterker ga gebruiken. Versterker printen ook op elkaar, voedingen erachter, niet rechtop:
IMG_1791.JPG
Op het moment staat de versterker eigenlijk de hele dag aan in de woonkamer, geen issues met (te)warm worden in deze opstelling.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Met het schaamrood op de kaken, moet ik bekennen dat het project toch weer op de plank is beland. :oops:
Gelukkig ligt hij daar niet alleen. :-$
Sinds het "uit" is met mijn audioknutselmaatje ligt alles een beetje stil.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door ray5150 »

Hoog tijd om solo te gaan, dan.
Maar goed, hier heb je een paar honderd audio knutsel maatjes...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Nou, eerste stapje dan maar. Dit lijkt mij de mooiste indeling.
Bijlagen
20211201_144928.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Gaat wel goed komen Toetert :rock: Alles zit al in elkaar zo te zien. Zou wel die Fastonlippen beter doorsolderen lijkt wel of het niet doorgevloeid is en dan trek je ze er straks zo weer uit. Belangrijkste basisregels: Hou de stroom voerende draden, zoals van de speaker en van de voeding naar het versterkerprintje, zo kort mogelijk. Met name tussen het gelijkrichtprintje en versterkerprintje. Laat ze ook niet over de print heen lopen. Hou de signaaldraden van de ingang uit de buurt van voeding en speakerdraden. Als ik kijk naar de gaten die al in de kast zitten, dan zou ik beide trafo's achter elkaar aan de linkerkant plaatsen Dan de versterker printen + en - 90gr draaien en aan de rechterkant zetten, met de printen dus naar elkaar toe. Dan de voeding er voor en er achter zodat de voedingsdraden er tussen lekker kort blijven. Zet indien mogelijk de koelprofielen op 5 - 6 mm afstandsbusjes. Dan heb je een veel betere luchtcirculatie. Suc6!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Die Fastons ga ik even nalopen, de eer van het solderen van de componenten komt niet, mij toe. :wink:

De koelblokken wilde ik inderdaad al vrijzetten. ongeveer in het midden van de hoogte, dan komt de
print zelf ook iets hoger.

Qua indeling ga ik dan weer even puzzelen, vond dit qua looks wel het mooist.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door SSassen »

John P schreef: wo 30 jun 2021, 15:26
Heeft Shadow geen handeltje meer?
Die laatste batch koellichamen waren licht radioactief, misschien overjarige voorraad uit Borsele? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

toetertje schreef: wo 01 dec 2021, 22:33
Die Fastons ga ik even nalopen, de eer van het solderen van de componenten komt niet, mij toe. :wink:

De koelblokken wilde ik inderdaad al vrijzetten. ongeveer in het midden van de hoogte, dan komt de
print zelf ook iets hoger.

Qua indeling ga ik dan weer even puzzelen, vond dit qua looks wel het mooist.
Och met de deksel er op zie je het niet meer. Je hebt er meer aan dat je het technisch het mooist plaatst :mrgreen: Dus bekabeling zo kort mogelijk en recht toe recht aan houden. Dat komt ook de geluidskwaliteit ten goed. Die profielen op de foto zijn prima. Het wordt bij normaal gebruik niet erg warm. Test de printen nooit zonder koellichaam. Anders worden de LM's te heet. En sowieso wat pasta gebruiken om de lucht te verdringen tussen LM en koeler.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door OWC »

SSassen schreef: wo 01 dec 2021, 23:02
John P schreef: wo 30 jun 2021, 15:26
Heeft Shadow geen handeltje meer?
Die laatste batch koellichamen waren licht radioactief, misschien overjarige voorraad uit Borsele? :mrgreen:
Het beton waar we allemaal in wonen en leven is ook radioactief.
Sterker nog, die achtergrondstraling is redelijk significant.
Nog niet zo erg als de bananenboot die in Rotterdam binnenkant overigens :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Dit beter?
Bijlagen
20211202_104733.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Zeker, gaat de goede kant op! Je zit alleen wel nog dat de netspanning aansluiting op de achterplaat links zit (van vooraf gezien) en de signaal aansluitingen en speaker rechts en in het midden zitten. Zou dus de trafo's achter elkaar achter de net entree zetten, de middelste sectie 180 draaien en het geheel opschuiven zodat ook de speaker aansluitingen kort bij de printen blijven. Dus bekijk het t.o.v. de gaten in de achterplaat. Of wilde je daarvoor een nieuwe maken?

Waarom die "power draden" kort? Wel de stroom er door zorgt voor een magnetisch strooiveld en dat geeft overspraak in de rest van de schakeling. Dus hoe korter je die maakt, des te minder last je daarvan hebt. En daarom dus ook uit de buurt houden van gevoeligere delen van de versterker zoals de versterkerprintjes en ingangen. Twisten van draden van heen en terug gaande stroomdraden helpt daarbij ook een beetje maar is hier minder relevant.

Wat mij hier het mooiste lijkt is de trafo's achter elkaar in het midden en beide versterkers gespiegeld aan de zijkanten. Maar dan moet je wel een nieuwe achterplaat gaan maken (of los bijbestellen bij modushop).
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Het was inderdaad de bedoeling, een nieuw achterkantje te maken / bestellen.
Dan de net entree zover mogelijk naar rechts, en de in en uit achter de versterkerprinten.

Dan kan de 220 aanvoer ruim om de boel heen naar de trafo's, zijn de ingangen lekker kort en even lang,
idem voor de luidspreker draden.

Ik snap wat je bedoelt met het spiegelen, maar dat krijg ik autistisch niet verantwoord. Jammer dat de
ontwerper de printjes niet gespiegeld heeft ontworpen. :wink:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Het wordt sowieso al een uitdaging voor mij, want de versterkerprinten zijn niet helemaal gelijk opgebouwd.
Op de ene zijn de onderdelen voor de dc protectie niet geplaatst, de ander wel. En er zijn verschillende types
condensatoren gebruikt. 8-[
Plaats reactie