Mono Buizenversterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Robert Gribnau
Contacteer:

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Pim,

Ik heb nog even in de Mullard datasheet voor de EL84 gekeken. Daar wordt uitgegaan van een anodespanning van 300 V, wat dus betekent dat de spanning tussen kathode en anode 300 V moet zijn. Bij die 300 V moet je dan nog de spanningsval over de kathodeweerstand (V = I x R = 0,04 x 270 = 10,8 V) en de spanningsval in een halve van de primaire wikkeling van de UGT optellen (de dc-weerstand van de halve wikkeling kun je zelf meten; de spanningsval zal wel ergens tussen de 5 en 10 V zijn).

Mik dus op een spanning van 315 à 320 V over C4. De belasting die de versterker bij 315 V vormt is: R = V / I = 315 / 0,085 = 3705 Ohm dus hanteer die waarde voor R4.

Ik zou zelf R1 op 100 Ohm houden en (dus) door te 'spelen' met de waarden van L1, R2 en R3 op 315 V over C4 uitkomen.

Met de R-C-R-C-R-C-R-C afvlakking die je nu van plan bent, is het niet nodig om een smoorspoel te gebruiken; de afvlakking is zo al meer dan genoeg.

Groet,
Robert
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

Dag Robert,
Bedankt voor de berekening, de DC weerstand gemeten op de uitgangstrafo, als dat is wat je bedoeld?, is tussen A-S 108 ohm, en tussen A-B 200 ohm tussen S-B 100 ohm.
ScreenShot314.jpg

Hier de laatste bijgewerkte simulatie, komt aardig uit, met lage weerstanden.
ScreenShot312.jpg
Groet,
Pim
Robert Gribnau
Contacteer:

Dan zal de spanningsval in een halve van de primaire van de UGT ca. 7,5 V zijn. Dan moet je dus voor de spanning op C4 op ca. 318 V uitkomen dus het zit nu wel goed met de simulatie.

In mijn ervaring zal de praktijk steeds wat afwijken van wat berekend/gesimuleerd is. Als je niet eerst een testopstelling wilt bouwen, kun je bij het echte bouwen met R1 of R2 het juiste voltage instellen. Ik doe dat zelf met gestripte kroonsteentjes (zie foto waar ik op een juiste gloeispanning moest uitkomen). Als je de juiste waarde dan te pakken hebt, soldeer je die in.

Groet,
Robert
DSC04775.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Eigenlijk wil ik geen smoorspoel meer gebruiken en de reden is dat hij te veel ruimte inneemt.
Is toch al te gek, geen plaats voor een smoorspoel maar wel voor een extra trafo + aanhang om alle gloei nutteloos met gelijkstroom te doen :o Ontbreekt er nog maar aan dat je ook de gelijkrichter zo wil doen :shock:
Nog 's een poging om het wat redelijker te houden, enige variaties op een voeding.
De serieweerstand bij de buisgelijkrichter zal iets tussen 100 en 200Ω uitkomen (minstens 10W).
En of de spanning 295V of 320V wordt maakt niet zoveel uit.
Anne
Bijlagen
VoedVar.png
PimDriessen

Dag Robert,
Ga de proefopstelling nog even met de weerstand waarden uitproberen, hij staat er nu toch.
Daar was ik al vanuit gegaan, dat bij het echte bouwen er wel een aanpassing zal moeten worden gedaan aan de weerstanden, is een goede tip.
Dit zou z`n beetje de oppervlakte van de mono versterkers moeten gaan worden, had toen nog niet alle onderdelen in huis, dus vandaar maar een paar dingen erop gelegd.
Groet,
Pim
ScreenShot315.jpg
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Je kunt toch ook een MOSFET gebruiken ipv een smoorspoel?
Daar kun je evt ook een gyrator choke van maken. Dan werkt hij als een smoorspoel.
Hoewel ik persoonlijk liever gewoon een capaciteit multiplier zou gebruiken.

Het lijkt mij idd ook een goed idee om die EL84 voor regelaar van de gloei te zetten.
PimDriessen

Ah!buis schreef:
PimDriessen schreef:
Eigenlijk wil ik geen smoorspoel meer gebruiken en de reden is dat hij te veel ruimte inneemt.
Is toch al te gek, geen plaats voor een smoorspoel maar wel voor een extra trafo + aanhang om alle gloei nutteloos met gelijkstroom te doen :o Ontbreekt er nog maar aan dat je ook de gelijkrichter zo wil doen :shock:
Nog 's een poging om het wat redelijker te houden, enige variaties op een voeding.
De serieweerstand bij de buisgelijkrichter zal iets tussen 100 en 200Ω uitkomen (minstens 10W).
Anne
Dag Anne,
Ik wist niet dat je boos was :) .
Moet zeggen dat je wel weer met een aantal mogelijkheden komt, waar ik me zeker in ga verdieppen.
Groet,
Pim
PimDriessen

One World Concepts schreef:
Daar kun je evt ook een gyrator choke van maken. Dan werkt hij als een smoorspoel.

Het lijkt mij idd ook een goed idee om die EL84 voor regelaar van de gloei te zetten.
Dag One World Concepts,

Dat laatste (om die EL84 voor regelaar van de gloei te zetten)
Begrijp niet wat je daar mee bedoelt?.
Groet,
Pim
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

PimDriessen schreef:
One World Concepts schreef:

Dag One World Concepts,

Dat laatste (om die EL84 voor regelaar van de gloei te zetten)
Begrijp niet wat je daar mee bedoelt?.
Groet,
Pim
Zie schema van Anne :wink:
Dus dat je enkel DC spanning voor de triodes gebruikt.
PimDriessen

Dag One World Concepts,
Hij is helder.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Dag Anne,
Ik wist niet dat je boos was :) .
Boos :o , moet er niet aan denken, veel te vermoeiend :lol:
"Hier kan ieder doen en laten wat ie wil.Mits men zich houdt aan de, op democratische wijze tot stand gekomen spelregels, maar dat spreekt vanzelf." DonQui :shock:
Anne
Robert Gribnau
Contacteer:

Ah!buis schreef:
Anne
Uitgaande van een Rdc van de smoorspoel van ca. 225 Ohm kom je met alleen een serieweerstand van 200 Ohm toch veel hoger uit dan 320V? In Pim's laatste simulatie zit 800 Ohm aan weerstand tussen de GZ34 en de UGT. Waar de 295 V dan vandaan komt, is mij niet duidelijk. Verder is alles relatief, maar ik zou zorgen dat ik wel op 315V á 320V uitkom en zou (dus) geen genoegen nemen met 25 V minder.

Groet,
Robert
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Robert Gribnau schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Uitgaande van een Rdc van de smoorspoel van ca. 225 Ohm kom je met alleen een serieweerstand van 200 Ohm toch veel hoger uit dan 320V? In Pim's laatste simulatie zit 800 Ohm aan weerstand tussen de GZ34 en de UGT. Waar de 295 V dan vandaan komt, is mij niet duidelijk. Verder is alles relatief, maar ik zou zorgen dat ik wel op 315V á 320V uitkom en zou (dus) geen genoegen nemen met 25 V minder.

Groet,
Robert
Een weerstand voor de eerste C geeft een veel groter verlies dan die erna.
De effektieve waarde van de stroom na (door) de smoorspoel is ongeveer even groot als de gelijkstroom.Maar ervoor, door de laadpieken, is de effektieve waarde een stuk groter.
Anne
Robert Gribnau
Contacteer:

Stel je nu door 100 Ohm extra (want er zit al 100 Ohm) tussen de gelijkrichter en de rest toe te voegen, dat je R3 en R4 (dus zo'n 480 Ohm) in de laatste simulatie kan weglaten om dan toch op ca. 320 V uit te komen? Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Groet,
Robert
PimDriessen

Dag Anne en Robert,
Om er achter te komen welke waarde b.v. de eerste weerstand moet hebben was ik al op zoek naar een regelbare draadgewonden weerstand, vanmiddag bij Radio Twenthe zag ik deze in de etalage, normaal zijn deze regelbare weerstanden peper duur, maar deze was maar € 4,95 deze is 200 ohm en 40 watt maar ze zijn er meerdere waarden, het is een partij zo werd mij verteld.
ScreenShot6045.bmp
ScreenShot6045.bmp (423.33 KiB) 351 keer bekeken
Ga hem op een beugel zetten op het plankje met een plastic knop zodat het wel veilig blijft.
Hij zit inmiddels op een beugel.
ScreenShot318.jpg

Dan is het plan om toch ook de smoorspoel er tussen te plaatsen in de testopstelling, om te zien of dat veel uit maakt, maar is het dan niet de beste optie om de scoop er aan te hangen?.

Nog een paar aanpassingen gedaan komt uit op 317 volt.
ScreenShot317.jpg
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ook even met die PSUD2 gespeeld :D
Anne
Bijlagen
sim.png
Robert Gribnau
Contacteer:

Dus? J komt nu op 333 V uit. En om dan toch op ca. 85 mA uit te komen, is R2 verhoogd van 3K7 naar 3K9. Waar gaat dit nog over?

Dit forum bevalt me niet dus ik hou het hier voor gezien.

@ Pim: Veel succes met jouw versterker. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
PimDriessen

Robert Gribnau schreef:
Dus? J komt nu op 333 V uit. En om dan toch op ca. 85 mA uit te komen, is R2 verhoogd van 3K7 naar 3K9. Waar gaat dit nog over?

Dit forum bevalt me niet dus ik hou het hier voor gezien.

@ Pim: Veel succes met jouw versterker. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
Dag Robert,
Dat vind ik heel jammer dat je het forum voor gezien houd, maar bedankt voor alle adviezen, en fijn dat je het vertrouwen hebt dat het goed gaat komen met de versterkers.

Groet,
Pim
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Dag Robert, ik heb het topic een beetje vanaf de zijlijn gevolgd.
Ben jij je gaan ergeren aan het verloop van de discussie? Dat is toch nergens voor nodig?
De bedoeling van het forum is om elkaar te helpen. Misschien denk je er morgen wel weer anders over en blijf je gewoon gezellig bij ons.
Groet,
Douwe Bakker
PimDriessen

Dag Douwe Bakker,

Dat hoop ik ook dat we Robert weer terug zien.

Hier ook weer even het vervolg op de metingen van de proefopstelling met de GZ34.
ScreenShot6047.bmp
R1= 47 ohm = 320 Volt uit op C4
R1= 100 ohm = 312 Volt uit op C4
R1 = 200 ohm = 300 volt uit op C4
Dat houd in dat het goed in te regelen is met een regelbare weerstand.
Groet,
Pim
PimDriessen

Beste Forum Leden,
Om zeker te zijn dat de spanningen op de ECC81 goed uitkomen, heb ik een simulatie gemaakt en ben benieuwd of dit ook daadwerkelijk klopt?, is er iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen?.
Groet,
Pim
ScreenShot321.jpg
ScreenShot320.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Klopt wel.Hoewel ik niet helemaal gelukkig ben met maar 0,8 volt negatief voor 't eerste rooster.
En 300 volt voeding kun je niet zomaar vanuit de voeding halen, zit nog wat teveel brom om en ook meer kans op oscilleren op heel lage frequentie via de voeding (motorboten).
Nu zou de voeding 320V worden, kan er nog een R-C filter tussen.
Anne
Bijlagen
SS321.jpg
PimDriessen

Dag Anne,
Dat van de voeding heb ik aangepast.
ScreenShot323.jpg
Maar wat moet die spanning bij de eerste triode kathode dan wel zijn?.
Of werkt de simulatie niet goed?.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Maar wat moet die spanning bij de eerste triode kathode dan wel zijn?.
Of werkt de simulatie niet goed ?
Oei, onduidelijk geweest :(
Klopt allemaal best maar ik heb de schakeling liever zo dat de negatieve spanning niet minder dan 1volt is. Is ongeveer de grens waar roosterstroom begint.Kan geen schade geven maar de positieve helft van het ingangssignaal wordt dan meer belast dan de negatieve helft, geeft wat meer vervorming.
Anne
PimDriessen

Dag Anne,
Dan moet dus de weerstand waarde wat opgekrikt worden, 820 ohm dan wordt het dit.
ScreenShot325.jpg
Heb dit ook met m`n huidige versterker die witte Corian gedaan, welleswaar een andere schakeling maar klopt excact met wat er aan spanningen door mij zijn genoteerd, dus de simulatie is wel betrouwbaar.
ScreenShot326.jpg
Groet,
Pim
Plaats reactie