Nou verkoopt de Gamma tegenwoordig platen van Metisse. Recycled katoen met bést goede absorberende eigenschappen.One World Concepts schreef:koop aub geen gamma spul dat doet zeer weinig).
Calimero
Moderator: Beheerdersteam
Re: Calimero
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Bedankt voor de tipmarkbakk schreef:Nou verkoopt de Gamma tegenwoordig platen van Metisse. Recycled katoen met bést goede absorberende eigenschappen.One World Concepts schreef:koop aub geen gamma spul dat doet zeer weinig).
Hoewel ik steeds minder te begrijpen van die absorptie metingen?
Ik zit zo bv direct even te kijken naar Ecosorb van dezelfde leverancier.
Ik heb ooit eens metingen gezien van een andere fabrikant met zo goed als hetzelfde materiaal.
Die metingen waren alleen totaal anders (lees: veel minder) dan de grafieken die ik hier zie?
Dat deed onder de 1kHz helemaal niets meer.
edit:
Zo lijkt dit noppenschuim het ineens weer bar slecht te doen?
https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... penschuim/
Wat ook nog eens veel duurder is.
Ik heb zelf eens jaren geleden metingen gedaan aan Tyorex (Pritex) en dat was echt wel stukken beter dan dit.
Sowieso beter dan standaard wol en/of Akotherm.
edit 2:
Bij de Gamma schijn je dat Metisse enkel per pak a 112 euro, te kunnen kopen?
Re: Calimero
Ik heb dat katoen nog niet zelf geprobeerd, kwam het alleen tegen bij een zoektocht op het web. Peutz heeft eraan gemeten, maar wat ik bij dit nogal beknopte rapport niet snap is de ‘opbouwhoogte’ van 0,6m. Als je een pak van 60cm dik neerlegt, dan doet het natuurlijk wel wat anders dan bij 4,5cm dik.
Re: Calimero
Peutz test ook het slaapcomfort
Mijn ervaring met gelijkaardig spul lang gelden, ondertapijt van de stoffeerder, is dat het prima zijn werk deed bij ca. 2,5cm dikte. Naar mijn gehoormatige ervaring beter dan Pritex eigenlijk. Dat was wel ic.m. BAF/BW vulling. Maar in een dergelijk klein kastje is denk ik 13mm Technocell tegen de achterwand meer op zijn plaats. Eventueel met 25mm Technocell tegen boven,- en onderkant.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Ik heb je een PB gestuurdmarkbakk schreef:Ik heb dat katoen nog niet zelf geprobeerd, kwam het alleen tegen bij een zoektocht op het web. Peutz heeft eraan gemeten, maar wat ik bij dit nogal beknopte rapport niet snap is de ‘opbouwhoogte’ van 0,6m. Als je een pak van 60cm dik neerlegt, dan doet het natuurlijk wel wat anders dan bij 4,5cm dik.
Er is wat meer aan de hand.
Misschien beter om hierover maar een apart topic over te maken?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Het heeft even geduurd.....One World Concepts schreef:Interessante metingen![]()
Er vallen wel wat dingen op.
De 2e piek rond de 110Hz is een stuk hoger dan je zou verwachten.
Sterker nog, deze lijkt absurd hoog. Je zou iets lager dan 20 ohm verwachten.
Echter kan dat ook tolerantie zijn van de speaker, enige manier om dat de verifiëren, is om de impedantie van het woofertje zelf te meten, zonder kast dus en daar even de Qms, Qes en Qts uit te halen.
SB Acoustics SB12PFCR25-4 4" Specifications
power handling (continuous/programme) = 30 W
frequency range = 60-12000 Hz
resonance frequency fs = 58 Hz
impedance R = 4 Ohm
sound pressure level SPL = 87,5 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 3.1 Ohm
force factor BL = 3.5 N/A
voice coil inductance L = 0.26 mH
effective piston radiating area Sd = 50 cm2
effective mechanical mass incl. air load mms = 5.3 g
equivalent volume of compliance Vas = 5.2 l
total Q factor Qts = 0.43 (Qms=3.4, Qes=0.49)
voice coil diameter = 25,4 mm
mounting diameter d = 102 mm
overall diameter d = 108.9mm
mounting depth (not countersunk) t = 59 mm
Tja
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Dat is een beetje het probleem. Met de bovenstaande specs krijg ik pas een goede simulatie vanaf 5,5 liter kastinhoud. Dat is geen Calimero meer.
Ik meet echter een free air resonantie van 78Hz. Dat vind ik best behoorlijk afwijken.
Voor er commentaar komt: Ja ik heb het luchtgat achter in de magneet vrij gehouden tijdens de meting.
Ik meet echter een free air resonantie van 78Hz. Dat vind ik best behoorlijk afwijken.
Voor er commentaar komt: Ja ik heb het luchtgat achter in de magneet vrij gehouden tijdens de meting.
Re: Calimero
Ja, het is een beetje een waterbed: Vas wil je zo laag mogelijk houden samen met Fs maar dat gaat dan erg ten koste van het rendement. Je zou kunnen kijken naar 3" of 3,5". Maar dan zit je wel met een laag rendement. Peerless heeft dacht wel wat op dat gebied.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Ik heb eens getracht om met Limp de parameters te meten met de added mass methode:
Loudspeaker parameters:
Fs = 78.00 Hz
Re = 3.60 ohms[dc]
Le = 163.93 uH
L2 = 183.62 uH
R2 = 5.67 ohms
Qt = 0.82
Qes = 0.88
Qms = 12.44
Mms = 6.67 grams
Rms = 0.263317 kg/s
Cms = 0.000625 m/N
Vas = 2.45 liters
Sd= 52.81 cm^2
Bl = 3.662206 Tm
ETA = 0.13 %
Lp(2.83V/1m) = 86.62 dB
Added Mass Method:
Added mass = 4.50 grams
Diameter= 8.20 cm
Loudspeaker parameters:
Fs = 78.00 Hz
Re = 3.60 ohms[dc]
Le = 163.93 uH
L2 = 183.62 uH
R2 = 5.67 ohms
Qt = 0.82
Qes = 0.88
Qms = 12.44
Mms = 6.67 grams
Rms = 0.263317 kg/s
Cms = 0.000625 m/N
Vas = 2.45 liters
Sd= 52.81 cm^2
Bl = 3.662206 Tm
ETA = 0.13 %
Lp(2.83V/1m) = 86.62 dB
Added Mass Method:
Added mass = 4.50 grams
Diameter= 8.20 cm
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Ze zijn al weken in gebruik geweest.Walt schreef:Ding eerst 24 uur laten inwapperen met 16hz.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Ik geloof nooit dat de door mij gemeten parameters goed zijn. Het gerucht gaat dat SB Acoustics heel nauwkeurig is in hun opgave van T/S parameters.
Met de door mij gemeten gegevens is geen afstemming te maken, ja een gesloten kastje met een F3 van 85 Hz.
Met de door mij gemeten gegevens is geen afstemming te maken, ja een gesloten kastje met een F3 van 85 Hz.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Ik wil ook andere muziek kunnen draaien dan metal.Douwe84 schreef:Of de HIVI B4N...
Re: Calimero
Ga je toch vooralsnog uit van de fabrieksparameters. Focus niet alleen op een lage Fs. Als dan de Vas hoog is, een paar liter of zo, kom je in het uiteindelijke kastje nooit laag uit.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Omdat die twee pieken in een BR zo ongelijk zijn (de hoogste in frequentie is vééél hoger dan de laagste in frequentie) probeerde ik de afstemming wat beter te krijgen. De simulatie komt gewoon niet overeen met de werkelijkheid. Ik weet dat eerst, mede vanwege alle opmerkingen hier, aan verliezen in de slotpoort, maar dat is het echt niet. De Mission doet het in het paaskuiken wel goed met gewoon een slotpoortje van 6 mm.
Met de SB krijg ik wel nagenoeg hetzelfde geluidsbeeld, dus het filteren is het probleem niet. Ik ben alleen nog niet tevreden over het laag, het is me gewoon niet strak genoeg.
Met de SB krijg ik wel nagenoeg hetzelfde geluidsbeeld, dus het filteren is het probleem niet. Ik ben alleen nog niet tevreden over het laag, het is me gewoon niet strak genoeg.
Re: Calimero
Als je free air deze impedantie meet dan kloppen de gegevens van SB hier toch echt niet. Ik heb geen boodschap aan die geruchten. Ik heb hele goede ervaringen met hun drivers maar hier kloppen de specs gewoon niet met wat jij geleverd hebt gekregen. Ik zou er een mailtje aan wagen.pappaleo schreef:Ik geloof nooit dat de door mij gemeten parameters goed zijn. Het gerucht gaat dat SB Acoustics heel nauwkeurig is in hun opgave van T/S parameters.
Met de door mij gemeten gegevens is geen afstemming te maken, ja een gesloten kastje met een F3 van 85 Hz.
Re: Calimero
Dat kunnen ze primapappaleo schreef:Ik wil ook andere muziek kunnen draaien dan metal.Douwe84 schreef:Of de HIVI B4N...
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Ik ben het met Jeroen eens, de basis specs in free-air kan iedereen meten.pappaleo schreef:Ik geloof nooit dat de door mij gemeten parameters goed zijn. Het gerucht gaat dat SB Acoustics heel nauwkeurig is in hun opgave van T/S parameters.
Met de door mij gemeten gegevens is geen afstemming te maken, ja een gesloten kastje met een F3 van 85 Hz.
Dus de Fs, Qms, Qes en Qts.
Als daar al flinke verschillen in zitten, is er wel iets vreemds.
De DC weerstand kan nog weleens afwijken, omdat kennelijk veel fabrikanten die uit de AC parameters halen, waardoor deze hoger is.
Toevallig was ik laatst in contact met SB Acoustics voor wat dingen, ik kan proberen het voor te leggen.
Overigens is mijn advies om juist NIET uit te gaan van fabrieks specs, op een paar merken daar.
Maar er worden zo veel fouten gemaakt, oude datasheets/specs niet ge-update, of in sommige gevallen wordt er gewoon keihard gelogen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Ik ben ook wel benieuwd wat het andere drivertje doet.
Als ik zo de parameters bekijk, lijkt er mechanisch iets niet helemaal lekker.
Alsof hij overdreven gezegd "vast-zit"
Als ik zo de parameters bekijk, lijkt er mechanisch iets niet helemaal lekker.
Alsof hij overdreven gezegd "vast-zit"
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Nou, ik had al binnen 10 minuten antwoord (en dat vanuit Australië).
De vraag (die ik ook al had kunnen voorspellen), is of dus de andere unit ook dezelfde specs heeft/geeft/meet
En hoe ze meten vlak NA flink wat wapperen.
De vraag (die ik ook al had kunnen voorspellen), is of dus de andere unit ook dezelfde specs heeft/geeft/meet
En hoe ze meten vlak NA flink wat wapperen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
De andere unit is duidelijk een stuk soepeler. De Fr ligt wel 2Hz lager
Ze liggen nu te wapperen op 50 Hz. Mijn voorgevoel zegt me dat dat geen 20 Hz gaat uitmaken.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Heb je ook de basis parameters hiervan?pappaleo schreef:De andere unit is duidelijk een stuk soepeler. De Fr ligt wel 2Hz lager![]()
Cal_092.jpg
Ze liggen nu te wapperen op 50 Hz. Mijn voorgevoel zegt me dat dat geen 20 Hz gaat uitmaken.
Dus Fs, Qms, Qes, Qts ?
Dan kan ik dat even doorspelen naar SB
En nee, ik denk ook niet dat er veel verandering in gaat komen.
Wapperen kun je beter wat lager doen, rond de 20Hz ofzo
Pas dan wel even op dat je de versterker niet zo opblaast (vooral qua warmte)
