Mono Buizenversterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Ah!buis »

Robert Gribnau schreef:
Dag Anne,

Je schreef:
Of de isolatie gloei-kathode van die JJ buizen te vertrouwen is, als 't mis gaat komt de +300V op de gloei van de rest :-s
Waar is jouw wantrouwen op gebaseerd? Heb en/of ken je slechte ervaringen met deze buis van dit merk?

Ik pas er twee toe in een OTL versterker met 2 x EL86 (gebouwd in 2009). De EZ81 heeft daar 380 V tussen kathode en gloeidraad. Dat gaat tot nu toe zonder problemen.

Groet,
Robert
Werd vroeger altijd gedaan, alles op een 6V.Maar het blijft een gevaarlijk ding en hoe goed de buizen tegenwoordig gemaakt worden, heb er minder vertrouwen in.
Forumlid Theo, ondertussen naar Canada en doet hier niks meer, had ook een EL84 balans gebouwd met EZ81.En daar ging het mis mee.
De EZ81 kan misschien op de 5V wikkeling.Komt al meer uit wegens meer dan 220V-in en is bedoeld voor 2A, meen ik, zodat daardoor ook de spanning hoger is met de 1A van deze buis.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Dat begrijp ik, maar het is jammer dat er niet valt te simuleren met stroom belasting, maar kan het ook wel uitrekenen, de spanning staat aangegeven.
Het begin klopt niet maar eenmaal een stabiele toestand bereikt klopt 't wel.Is wel het belangrijkste voor het gebruik met de versterker.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door democles »

Forumlid Theo, ondertussen naar Canada en doet hier niks meer, had ook een EL84 balans gebouwd met EZ81.En daar ging het mis mee.
Ja was volgens mij ook een JJ EZ81.
Hij heeft ze toen vervangen door die van EH,die iets meer kunnen hebben.
EZ81.jpg
Bij mij staan er een paar te draaien de meesten NOS PHILIPS.
De ene die het ooit begeven heeft na een aantal jaren was er 1 van JJ,maar of dat veel zegt :?

6,3v trafo bijplaatsen kost ook niet de wereld........ :lol:
Bijlagen
6,3v trafo.jpg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Robert Gribnau »

Tja, de isolatie binnen een voedingstrafo sneuvelt ook wel eens. Maar dat is blijkbaar geen reden om meerdere voedingstrafo's met steeds maar één secundaire te gebruiken (en dan nog kan de isolatie tussen primaire en secundaire sneuvelen).

Ik vind het eerlijk gezegd wat ver gezocht. Ook in de datasheet van JJ staat dat de isolatie tussen kathode en gloeidraad maximaal 500 Vdc kan verdragen.

Ik heb even gekeken naar wat schema's van Philips radio's met OTL eindtrappen (meestal met 2 x EL86 in sepp configuratie) omdat die ook met ca. 300 V voedingsspanning werken. Bij het merendeel ligt de gelijkrichter (EZ80 of EZ81) gewoon aan dezelfde gloeispanningswikkeling als de rest van de buizen.

Maar goed, ieder zijn voor- en afkeuren. Ik zou de EZ81 in ieder geval nooit aan de 5 V wikkeling leggen (slecht voor de kathode).

Groet,
Robert
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door OpaBert »

Ik heb onder mijn zeer grote kennisen kring een winkeltje welke Heel veel oude dingen met buizen repareert
En niks anders met 3 man
Een aantal buizen van JJ gingen daar in kapot geen ez81 overigens
Hij had naar JJ 1 klacht hierover gestuurd
na een poos kreeg hij te horen dat aan hem geen buizen van JJ meer geleverd werden , zijn inkoop loopt nu verder een ander maar stopt ze niet meer in zijn gerepareerde spullen maar een ander merk , maar wij mogen / kunnen ze gewoon kopen van hem
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Dag Anne, Bert, Democles, Robert, en andere geïnteresseerde Forum Leden,

Deze simulatie van de voeding met alleen de GZ34 en de smoorspoel en 50uF.

Met belasting 80mA, komt de voeding onder 300Volt, voor zover als ik het kan zien.
Groet,
Pim
ScreenShot243.jpg
Dit ook nog even uitgeprobeerd.
ScreenShot244.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Ah!buis »

Dat klopt heel aardig :D . Met eerst de smoorspoel en dan pas de elco krijg je de gemiddelde waarde van de wisselspanning als gelijkspanning (min de ohmsche verliezen).
Is dus de eff waarde x √2 / halve π ofwel Vgem = 0,9 Veff.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Dag Anne,
Dus als ik het goed begrijp dan zou dit moeten kunnen.
Smoorspoel kan rechtstreeks achter de GZ34
Groet,
Pim
ScreenShot245.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

PimDriessen schreef:
Dag Anne,
Dus als ik het goed begrijp dan zou dit moeten kunnen.
Smoorspoel kan rechtstreeks achter de GZ34
Groet,
Pim
ScreenShot245.jpg
Want kan die spoel die spanning daar wel verdragen?.
ScreenShot246.jpg
ScreenShot246.jpg (32.32 KiB) 434 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
PimDriessen schreef:
Dus als ik het goed begrijp dan zou dit moeten kunnen.
Smoorspoel kan rechtstreeks achter de GZ34
Als je tevreden bent met een voeding van 260V wel ja.
Want kan die spoel die spanning daar wel verdragen?
Wat er niet bij die gegevens staat is de max wisselspanning over de spoel.Zal waarschijnlijk niet goed gaan met zo'n klein ding, er is veel meer spanning dan met eerst een elco.
Wat de max spanning wikkeling-kern, daar is wel wat aan te doen als die te klein zou zijn (hier niet nodig).Je kunt nml de spoel ook aan de negatieve kant zetten, waar ook de zekering getekend staat.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door OpaBert »

Normaliter zine we overal een Pi Filter C L C
Je gekozen oplossing om de eerste Elco weg te laten ben benieuwd hoe en waarom Pim ? Volgens boekje mag je daar 60 uF plaatsen
Iets heb je er doen bewegen die weg te laten
Ik kan helaas niet simuleren wegens bekende redenen
Volgens mij is de brom onderdrukking minder dan met een C Voor de L
Maar dat is echt maar omdat ik het zo ooit geleerd heb en het ook nooit zo heb geprobeerd gemeten
Ben benieuwd Pim :D
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
PimDriessen schreef:
PimDriessen schreef:
Dus als ik het goed begrijp dan zou dit moeten kunnen.
Smoorspoel kan rechtstreeks achter de GZ34
Als je tevreden bent met een voeding van 260V wel ja.
Want kan die spoel die spanning daar wel verdragen?
Wat er niet bij die gegevens staat is de max wisselspanning over de spoel.Zal waarschijnlijk niet goed gaan met zo'n klein ding, er is veel meer spanning dan met eerst een elco.
Wat de max spanning wikkeling-kern, daar is wel wat aan te doen als die te klein zou zijn (hier niet nodig).Je kunt nml de spoel ook aan de negatieve kant zetten, waar ook de zekering getekend staat.
Anne
Dag Anne,
De zekering zit aan de midden aftakking van de 280 volt wissel, bedoel je daar de smoorspoel te plaatsen?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

OpaBert schreef:
Normaliter zine we overal een Pi Filter C L C
Je gekozen oplossing om de eerste Elco weg te laten ben benieuwd hoe en waarom Pim ? Volgens boekje mag je daar 60 uF plaatsen
Iets heb je er doen bewegen die weg te laten
Ik kan helaas niet simuleren wegens bekende redenen
Volgens mij is de brom onderdrukking minder dan met een C Voor de L
Maar dat is echt maar omdat ik het zo ooit geleerd heb en het ook nooit zo heb geprobeerd gemeten
Ben benieuwd Pim :D
Dag Bert,
Het was meer een toeval dat dit naar boven kwam, gaat ook niet zo uitgevoerd worden hoor.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Dag Anne,

Er moet ergens mee begonnen worden, dus liever onder de 300 Volt beginnen lijkt mij.
Kan altijd nog aangepast worden.
Wat denk je, is dit een goed uitgangspunt?.
Groet,
Pim
ScreenShot247.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
De zekering zit aan de midden aftakking van de 280 volt wissel, bedoel je daar de smoorspoel te plaatsen?
Tussen de afdeling gelijkrichting+trafo en de afvlakking zijn er maar twee verbindingen.Wat door de ene gaat moet ook door de ander, waar je de smoorspoel zet maakt niet uit.
Elcos hebben het huis aan de min, ook met twee condensators erin, is het vaak makkelijker om de smoorspoel tussen de twee plussen te zetten en de min(nen) aan de massa.Met de smoorspoel aan de min-kant moet de eerste elco geïsoleerd opgesteld en kun je geen dubbele gebruiken.
Er moet ergens mee begonnen worden, dus liever onder de 300 Volt beginnen lijkt mij.
Kan altijd nog aangepast worden.
Wat denk je, is dit een goed uitgangspunt?
Die 300V wel, maar in deze simulatie staat er meer dan 400V op de eerste C na de smoorspoel.Da's teveel om naar de ugt te gaan.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
PimDriessen schreef:
De zekering zit aan de midden aftakking van de 280 volt wissel, bedoel je daar de smoorspoel te plaatsen?
Tussen de afdeling gelijkrichting+trafo en de afvlakking zijn er maar twee verbindingen.Wat door de ene gaat moet ook door de ander, waar je de smoorspoel zet maakt niet uit.
Elcos hebben het huis aan de min, ook met twee condensators erin, is het vaak makkelijker om de smoorspoel tussen de twee plussen te zetten en de min(nen) aan de massa.Met de smoorspoel aan de min-kant moet de eerste elco geïsoleerd opgesteld en kun je geen dubbele gebruiken.
Er moet ergens mee begonnen worden, dus liever onder de 300 Volt beginnen lijkt mij.
Kan altijd nog aangepast worden.
Wat denk je, is dit een goed uitgangspunt?
Die 300V wel, maar in deze simulatie staat er meer dan 400V op de eerste C na de smoorspoel.Da's teveel om naar de ugt te gaan.
Anne
Dag Anne,

Dat was me ontgaan, nu staat er op C2 achter de smoorspoel 293 Volt, dat is dus voor de ugt.
De rest is daardoor altijd lager en moet nog aangepast worden.
Dat ga ik nog aanpassen in de simulatie.
Groet,
Pim
ScreenShot249.jpg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Robert Gribnau »

De Philips 7833 smoorspoel is niet geschikt om als "swinging choke" (ook wel: "reactor") te gebruiken. Tussen "swinging chokes" en "normale smoorspoelen zitten verschillen voor wat betreft de luchtspleet in de kern.

Ik denk dat het qua brom wel iets kan uitmaken waar je de smoorspoel in de voeding opneemt (in de + of in de - leiding). Hier wordt een passage uit het Radio Amateur Handbook aangehaald maar ik kan zo snel niet vinden uit welke editie deze passage komt: https://www.audioasylum.com/messages/tu ... wer-supply

Groet,
Robert
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

democles schreef:
Forumlid Theo, ondertussen naar Canada en doet hier niks meer, had ook een EL84 balans gebouwd met EZ81.En daar ging het mis mee.
Ja was volgens mij ook een JJ EZ81.
Hij heeft ze toen vervangen door die van EH,die iets meer kunnen hebben.
EZ81.jpg

Bij mij staan er een paar te draaien de meesten NOS PHILIPS.
De ene die het ooit begeven heeft na een aantal jaren was er 1 van JJ,maar of dat veel zegt :?

6,3v trafo bijplaatsen kost ook niet de wereld........ :lol:
Dag Democles,
Bedankt voor de tip.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum Leden,
Om maar niet weer een nieuw topic te starten, hier het vervolg.
Maar even een proefopstelling gemaakt met een GZ34 en de Elco`s die daar bij gebruikt gaan worden, PSU Designer II is een erg goed programma dat klopt aardig wat betreft de spanningen.
Hier een foto van de proefopstelling, en de spanningen.
C1= 322 Volt
C2= 295 Volt
C3= 280 Volt
C4= 271 Volt
Er loopt 33 mA, dat moet meer worden denk ik.
Groet,
Pim
ScreenShot302.jpg
ScreenShot305.jpg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Pim,

Je hebt als 'load' nu R5 = 8K2. Maar de versterker zal (bij ca. 300 V en 85 mA totale stroom) een 'load' representeren van ca. 3K5.

Je voltage op C4 is al te laag met 271 Volt. Als je R5 gaat verlagen, zal de stroom weliswaar toenemen, maar daarmee neemt ook de spanningsval over R1 t/m R4 toe, en dus gaat de 271 V flink omlaag.

R1 en R2 zijn abnormaal hoog voor een dergelijke voeding. Sowieso moet je ergens weerstand in R1 t/m R4 kwijt dus ik zou vooral R1 en R2 flink verlagen. Verder lijkt me een R-C-R-C-R-C-R-C afvlakking zoals je nu simuleert onnodig (één R wordt toch nog de smoorspoel?). Mij lijkt R-C-L-C al goed.

Groet,
Robert
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Dag Robert,
Eigenlijk wil ik geen smoorspoel meer gebruiken en de reden is dat hij te veel ruimte inneemt.
Maar zit nog wel te denken aan de elektronische smoorspoel.
https://mennovanderveen.nl/cms/index.ph ... 100-detail
Deze proefopstelling is alleen bedoeld om te zien hoe de spanningen zich gedragen t.o.v. de simulatie PSU Designer II.

Dus schaf ik eerst de elektronische smoorspoel aan en dan ga ik verder met meten, was wel van plan 4 Elco`s te gebruiken want het zijn 4 Elco's in twee behuizingen dat is zonde om er een onbenut te laten lijkt mij.

Is het nog zinvol om de voeding met de scoop te meten, probe op 1/10 ingesteld ?.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Pim,

Dan heb ik ergens gemist dat er al beoogde behuizing is.

Wat betreft de al gekochte dubbele elco's: Je kan één sectie van 50 uF als eerste C gebruiken en dan als tweede C 3 x 50 uF parallel.

Simuleer eens R1 = R2 = R3 = R4 = 100 Ohm en R5 = 3K5 Ohm in de PSU Designer. Wat is dan het voltage op C4?

Groet,
Robert
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Dag Robert,
Het is toch de bedoeling dat de voeding op 300 volt moet uitkomen?.
Hier de simulatie.
Groet,
Pim
Bijlagen
ScreenShot307.jpg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Pim,

Ik ken het programma niet (ik reken liever zelf) dus ik kan niet controleren of het allemaal klopt. Ik begrijp in ieder geval "T1 323V" niet. Ergens schreef ik al dat je met de huidige netspanning van ca. 235 V op ca. 299-0-299 V zou uitkomen.

Als je (ook in werkelijkheid) op 340 V (zoals het programma aangeeft?) uit zou komen, ligt het voor de hand om R2 en R3 in waarde te verhogen. Probeer eens 330 Ohm voor R2 en R3.

Groet,
Robert
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Dag Robert,
Op de trafo staat 2 × 317 volt gemeten toen de GZ34 werkte, heb het vergeten aan te passen in de simulatie, zal dat eerst even doen.
Groet,
Pim
ScreenShot308.jpg
En aangepast, nog te hoog.
ScreenShot309.jpg
Dit lijkt er wat meer op, de 100 ohm verhoogt naar 150 ohm, weet niet of dat een probleem is.
ScreenShot310.jpg
Plaats reactie