Ringkern Trafo
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Ringkern Trafo
Beste Forum Leden,
Voor de te bouwen mono buizen eindversterkers alvast begonnen met de stabilisatie voor de gloeispanning.
https://www.tme.eu/nl/details/tst20w_8v ... st-20-001/
De aangeschafte ringkerntrafo`s van 8 volt 2,5 A, blijken niet in staat om de LM338K aan te kunnen sturen.
Gelijkgericht met een diode brugcel en een elco van 10000 uF, staat er op de trafo aan de secundaire zijde 10,36 volt AC.
Op de brugcel staat over de elco van 10000 uF onbelast 12,8 volt DC.
Maar zodra de brugcel belast wordt met een 4 ohm weerstand van 25 watt dan blijft er 8,27 volt DC over.
Op de trafo kant secundair blijft 8,47 volt AC over.
Heb ik hier te maken met een trafo die niet voldoet aan de specificaties die worden opgegeven?.
Zou het mogelijk zijn om er aan de secundaire zijde, een aantal wikkelingen bij te wikkelen?
Groet,
Pim
Voor de te bouwen mono buizen eindversterkers alvast begonnen met de stabilisatie voor de gloeispanning.
https://www.tme.eu/nl/details/tst20w_8v ... st-20-001/
De aangeschafte ringkerntrafo`s van 8 volt 2,5 A, blijken niet in staat om de LM338K aan te kunnen sturen.
Gelijkgericht met een diode brugcel en een elco van 10000 uF, staat er op de trafo aan de secundaire zijde 10,36 volt AC.
Op de brugcel staat over de elco van 10000 uF onbelast 12,8 volt DC.
Maar zodra de brugcel belast wordt met een 4 ohm weerstand van 25 watt dan blijft er 8,27 volt DC over.
Op de trafo kant secundair blijft 8,47 volt AC over.
Heb ik hier te maken met een trafo die niet voldoet aan de specificaties die worden opgegeven?.
Zou het mogelijk zijn om er aan de secundaire zijde, een aantal wikkelingen bij te wikkelen?
Groet,
Pim
Re: Ringkern Trafo
Hallo Pim,
Ik denk, dat de trafo wel aan de specificaties zal voldoen, maar dat jou toepassing mogelijk teveel gevraagd is. Een trafo die 2,5A effectieve wisselstroom kan leveren (dat is de specificatie), kan geen 2,5A gelijkstroom leveren. Dan wordt de trafo behoorlijk overbelast. Het probleem is de vormfactor van de stroom. Met een gelijkrichter en een dikke elco (en 10000uF is behoorlijk dik), zal bij 2A gelijkstroom de effectieve waarde van de wisselstroom al ruim boven de 2,5A kunnen liggen. In de wikkeling van de trafo lopen hoge piekstromen, om de elco op te laden. Als je een meter hebt met TRUE-RMS stand voor de stroom, dan zal je dat zelf kunnen meten. Meer wikkelingen op de trafo is mogelijk, maar de secundaire stroom zal dan evenredig af moeten nemen. Anders wordt de trafo nog meer overbelast. Met een 20VA trafo zal je na je gelijkrichter misschien met 12 tot 15 Watt kunnen belasten.
Piet
Ik denk, dat de trafo wel aan de specificaties zal voldoen, maar dat jou toepassing mogelijk teveel gevraagd is. Een trafo die 2,5A effectieve wisselstroom kan leveren (dat is de specificatie), kan geen 2,5A gelijkstroom leveren. Dan wordt de trafo behoorlijk overbelast. Het probleem is de vormfactor van de stroom. Met een gelijkrichter en een dikke elco (en 10000uF is behoorlijk dik), zal bij 2A gelijkstroom de effectieve waarde van de wisselstroom al ruim boven de 2,5A kunnen liggen. In de wikkeling van de trafo lopen hoge piekstromen, om de elco op te laden. Als je een meter hebt met TRUE-RMS stand voor de stroom, dan zal je dat zelf kunnen meten. Meer wikkelingen op de trafo is mogelijk, maar de secundaire stroom zal dan evenredig af moeten nemen. Anders wordt de trafo nog meer overbelast. Met een 20VA trafo zal je na je gelijkrichter misschien met 12 tot 15 Watt kunnen belasten.
Piet
Re: Ringkern Trafo
Hang die LM338 er 's aan en belast de uitgang met 3,5Ω (= 1,8A). Zou best kunnen meevallen.
Anne
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkern Trafo
Dag Anne, Piet,
Om met het laatste te beginnen de LM338K heeft er aan vastgezeten met de volgende schakeling, daarna ben ik zonder de schakeling gaan meten.
Met de schakeling kom ik niet boven de 5,6 volt.
Groet,
Pim
Om met het laatste te beginnen de LM338K heeft er aan vastgezeten met de volgende schakeling, daarna ben ik zonder de schakeling gaan meten.
Met de schakeling kom ik niet boven de 5,6 volt.
Groet,
Pim
Re: Ringkern Trafo
Dat kan kloppen, met een lineaire spanningsregelaar verlies je minimaal 1,5 tot 2,5 V tussen in- en uitgang.
Re: Ringkern Trafo
Je moet die brugcel niet gebruiken maar met die shotkky gvd diodesweet niet meer hoe je dat schrijft
Of een andere brugcel zwaar over gedimensioneerd in Stroom
Die dingen hebben nu een maal een stukje wat ook als een weerstand werkkt
Neem je een diode met een hoge doorslagspanning zijn het meerdere in serie Waardoor er weer Meer weerstand in zit Pim
Tracht dat steeds maar duidelijk te maken
Als je een Shotkky hoe dat ding ook mag heten Neem dan een ding voor 10-15 Amp 15-20 Volt
Dan kijk je in de data sheet en kijk je bij de stroom die jij nodig hebt doe dat maal 1,5 dus 1 Ampere nodig Kijk dan bij 1,5A
Dan zie bij Vfd bijvoorbeeld 0,4 Volt dat die lager is dan opgegeven bij de nominale stroom van het ding dat kan zo 0.2 Volt schelen
Maal 2 in een brugcel is bijna een halve volt wat je wint
En wat leuk is als het ding warm wordt wordt hij beter , moet natuurlijk niet Bloedheet worden maar 40-50 graden mag best
Dus niet gelijk met een koelblok aan de gang
Maar ook een brugcel van 4 Amp heeft een grotere weerstand inwendig dan een 10 Amp ding
Doe daar eens mee spelen
Ook de waarde Elco is van belang Maar jij bent handig met Simulatie software
Ga er eens voor zitten Pim en je gaat daar meer inzicht door krijgen Denk ik
Of een andere brugcel zwaar over gedimensioneerd in Stroom
Die dingen hebben nu een maal een stukje wat ook als een weerstand werkkt
Neem je een diode met een hoge doorslagspanning zijn het meerdere in serie Waardoor er weer Meer weerstand in zit Pim
Tracht dat steeds maar duidelijk te maken
Als je een Shotkky hoe dat ding ook mag heten Neem dan een ding voor 10-15 Amp 15-20 Volt
Dan kijk je in de data sheet en kijk je bij de stroom die jij nodig hebt doe dat maal 1,5 dus 1 Ampere nodig Kijk dan bij 1,5A
Dan zie bij Vfd bijvoorbeeld 0,4 Volt dat die lager is dan opgegeven bij de nominale stroom van het ding dat kan zo 0.2 Volt schelen
Maal 2 in een brugcel is bijna een halve volt wat je wint
En wat leuk is als het ding warm wordt wordt hij beter , moet natuurlijk niet Bloedheet worden maar 40-50 graden mag best
Dus niet gelijk met een koelblok aan de gang
Maar ook een brugcel van 4 Amp heeft een grotere weerstand inwendig dan een 10 Amp ding
Doe daar eens mee spelen
Ook de waarde Elco is van belang Maar jij bent handig met Simulatie software
Ga er eens voor zitten Pim en je gaat daar meer inzicht door krijgen Denk ik
Re: Ringkern Trafo
Pim gebruik je nu Hoogspanning diode Byw96 nee toch? Zit te twijfelen wat er staatPimDriessen schreef:Dag Anne, Piet,
Om met het laatste te beginnen de LM338K heeft er aan vastgezeten met de volgende schakeling, daarna ben ik zonder de schakeling gaan meten.
Met de schakeling kom ik niet boven de 5,6 volt.
Groet,
Pim
ScreenShot285.jpg
ScreenShot286.jpg
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkern Trafo
Dag Bert,
Deze diode heb ik gebruikt toen de schakeling getest werd.
Groet,
Pim
https://nl.farnell.com/taiwan-semicondu ... dp/2677299
Deze diode heb ik gebruikt toen de schakeling getest werd.
Groet,
Pim
https://nl.farnell.com/taiwan-semicondu ... dp/2677299
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkern Trafo
Dag Piet,Piet1950 schreef:Hallo Pim,
Ik denk, dat de trafo wel aan de specificaties zal voldoen, maar dat jou toepassing mogelijk teveel gevraagd is. Een trafo die 2,5A effectieve wisselstroom kan leveren (dat is de specificatie), kan geen 2,5A gelijkstroom leveren. Dan wordt de trafo behoorlijk overbelast. Het probleem is de vormfactor van de stroom. Met een gelijkrichter en een dikke elco (en 10000uF is behoorlijk dik), zal bij 2A gelijkstroom de effectieve waarde van de wisselstroom al ruim boven de 2,5A kunnen liggen. In de wikkeling van de trafo lopen hoge piekstromen, om de elco op te laden. Als je een meter hebt met TRUE-RMS stand voor de stroom, dan zal je dat zelf kunnen meten. Meer wikkelingen op de trafo is mogelijk, maar de secundaire stroom zal dan evenredig af moeten nemen. Anders wordt de trafo nog meer overbelast. Met een 20VA trafo zal je na je gelijkrichter misschien met 12 tot 15 Watt kunnen belasten.
Piet
Dat was niet voorzien, kortom een tegenvaller.
Dan moet het er een van deze 2 worden waarschijnlijk, die gaan het wel redden toch.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkern Trafo
Dag Piet,Piet1950 schreef:Hallo Pim,
Ik denk, dat de trafo wel aan de specificaties zal voldoen, maar dat jou toepassing mogelijk teveel gevraagd is. Een trafo die 2,5A effectieve wisselstroom kan leveren (dat is de specificatie), kan geen 2,5A gelijkstroom leveren. Dan wordt de trafo behoorlijk overbelast. Het probleem is de vormfactor van de stroom. Met een gelijkrichter en een dikke elco (en 10000uF is behoorlijk dik), zal bij 2A gelijkstroom de effectieve waarde van de wisselstroom al ruim boven de 2,5A kunnen liggen. In de wikkeling van de trafo lopen hoge piekstromen, om de elco op te laden. Als je een meter hebt met TRUE-RMS stand voor de stroom, dan zal je dat zelf kunnen meten. Meer wikkelingen op de trafo is mogelijk, maar de secundaire stroom zal dan evenredig af moeten nemen. Anders wordt de trafo nog meer overbelast. Met een 20VA trafo zal je na je gelijkrichter misschien met 12 tot 15 Watt kunnen belasten.
Piet
Ik heb een Fluke 179 waarop staat True RMS Multimeter, maar hoe zou dat gemeten moeten worden, secundair 8 volt trafo wikkeling stroom meten en dan op min/max drukken?.
Groet,
Pim
Re: Ringkern Trafo
Bij welke belasting ?PimDriessen schreef:Om met het laatste te beginnen de LM338K heeft er aan vastgezeten met de volgende schakeling, daarna ben ik zonder de schakeling gaan meten.
Met de schakeling kom ik niet boven de 5,6 volt.
En met die MUR820 verlies je niet ver van de 2V over de brug, is wat veel.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkern Trafo
Dag Anne,
Eerst belast met 2 EL84 en een ECC88 dat is 1,8 A samen toen een EL 84 er tussen uit gehaald, toen kwam ik net uit op 6 volt.
Wat bedoel je met die diode overgang te veel?.
Ik heb in die witte Corian versterker een ringkern zitten 2 × 9 volt die staan parallel en die levert de stroom voor de hele versterker, kan niet zien hoeveel ampère deze is maar wordt niet warm, en daar zit een gewone brugcel in van 25 A.
Groet,
Pim
Eerst belast met 2 EL84 en een ECC88 dat is 1,8 A samen toen een EL 84 er tussen uit gehaald, toen kwam ik net uit op 6 volt.
Wat bedoel je met die diode overgang te veel?.
Ik heb in die witte Corian versterker een ringkern zitten 2 × 9 volt die staan parallel en die levert de stroom voor de hele versterker, kan niet zien hoeveel ampère deze is maar wordt niet warm, en daar zit een gewone brugcel in van 25 A.
Groet,
Pim
Re: Ringkern Trafo
Zozo. als ik het goed lees is dit nu het 6e topic over een onderdeel van een nog te bouwen versterker.
Zoals het er nu naar uitziet zitten we straks aan de 20 a 25 topics voordat het ding in bedrijf is ?
Zoals het er nu naar uitziet zitten we straks aan de 20 a 25 topics voordat het ding in bedrijf is ?
Re: Ringkern Trafo
Niet iedereen snapt alles in een keer
Pim is verknocht aan die LM338 van hem Als hij nu een LT1084 zou gebruiken heeft hij nog een volt over
Pim moet nu een keus maken andere trafo of een andere regelaar een paar shotky diodes helpt hier ook niet genoeg aan
Het zou wel meer naar 6 volt gaan maar ook niet 6,3 Volt
Pim is verknocht aan die LM338 van hem Als hij nu een LT1084 zou gebruiken heeft hij nog een volt over
Pim moet nu een keus maken andere trafo of een andere regelaar een paar shotky diodes helpt hier ook niet genoeg aan
Het zou wel meer naar 6 volt gaan maar ook niet 6,3 Volt
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: Ringkern Trafo
En dat is dan nog exclusief de 4 topics op het NFOR forum (die door forumbeheer uiteindelijk tot één topic zijn samengevoegd). Ik heb bewondering voor de tomeloze inzet waarmee Pim tot zijn versterker aan het komen is.ray5150 schreef:Zozo. als ik het goed lees is dit nu het 6e topic over een onderdeel van een nog te bouwen versterker.
Zoals het er nu naar uitziet zitten we straks aan de 20 a 25 topics voordat het ding in bedrijf is ?
Groet,
Robert
Re: Ringkern Trafo
Robert Gribnau schreef:En dat is dan nog exclusief de 4 topics op het NFOR forum (die door forumbeheer uiteindelijk tot één topic zijn samengevoegd). Ik heb bewondering voor de tomeloze inzet waarmee Pim tot zijn versterker aan het komen is.ray5150 schreef:Zozo. als ik het goed lees is dit nu het 6e topic over een onderdeel van een nog te bouwen versterker.
Zoals het er nu naar uitziet zitten we straks aan de 20 a 25 topics voordat het ding in bedrijf is ?
Groet,
Robert
Re: Ringkern Trafo
Met een dikke schottky brug en een goeie 10mF elco zou het net moeten gaan, de verliezen van de LM338 zijn bij 1,8A "maar" iets van 2V.
Ik blijf het een nutteloze bezigheid vinden, gelijkstroom voor de gloei eindbuizen
Anne
Ik blijf het een nutteloze bezigheid vinden, gelijkstroom voor de gloei eindbuizen
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkern Trafo
Dag Anne,
Ja wat zal ik zeggen, ben nou eenmaal deze weg ingeslagen en tegenslagen zijn er om overwonnen te worden.
Ga toch voor DC gloeispanning vindt dat nou eenmaal mooi.
Kijk nog even wat de prijs is van een paar LT1084, dan kijken wat wijsheid is.
Groet,
Pim
Ja wat zal ik zeggen, ben nou eenmaal deze weg ingeslagen en tegenslagen zijn er om overwonnen te worden.
Ga toch voor DC gloeispanning vindt dat nou eenmaal mooi.
Kijk nog even wat de prijs is van een paar LT1084, dan kijken wat wijsheid is.
Groet,
Pim
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Ringkern Trafo
LD1084 Is een stuk goedkoper, Anders kan ik je wel aan een 2x 9V 4.4A trafo en een LM196K helpen. die laatste regelaar is iets bijzonders. 10A in een TO3 verpakking.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkern Trafo
Dag V4lve Lover,V4lve Lover schreef:LD1084 Is een stuk goedkoper, Anders kan ik je wel aan een 2x 9V 4.4A trafo en een LM196K helpen. die laatste regelaar is iets bijzonders. 10A in een TO3 verpakking.
Bedankt voor het mooie aanbod, maar het gaat om 2 trafo`s die in twee mono versterkers moeten komen, zelf heb ik al 2 × LM338K die daarvoor bestemd zijn.
Er worden een paar andere ringkern trafo`s door mij besteld.
Bedankt.
Groet,
Pim
Re: Ringkern Trafo
Hij is als een ijsbreker en gaat niet van zijn Koers , of het nu wijs is of niet maar hij gaat zijn EL84 met gelijkspanning voeden
En ook niet voor de gemakkelijkste voor de hand liggende weg en een lowdrop regulator gebruiken Nee hij koopt er een trafo bij
Met een koelblok om de warmte weer af te voeren .
En ook niet voor de gemakkelijkste voor de hand liggende weg en een lowdrop regulator gebruiken Nee hij koopt er een trafo bij
Met een koelblok om de warmte weer af te voeren .
Re: Ringkern Trafo
Nog een mogelijkheid.De twee EL84 in serie op 12,6V en de ECC81 kan ook zo op pin 4 en 5 met 9 open.
Dubbele spanning, halve stroom is ook half zoveel verlies.
Anne
Dubbele spanning, halve stroom is ook half zoveel verlies.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkern Trafo
Dag Anne, Bert, Piet, Robert, V4lve Lover,
Zal het nu maar even in de groep gooien, zou deze de gewenste spanning en stroom kunnen leveren?.
Groet,
Pim
https://www.tme.eu/nl/details/tst50w_8v ... st-50-001/
Zal het nu maar even in de groep gooien, zou deze de gewenste spanning en stroom kunnen leveren?.
Groet,
Pim
https://www.tme.eu/nl/details/tst50w_8v ... st-50-001/
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkern Trafo
Dag Anne,Ah!buis schreef:Nog een mogelijkheid.De twee EL84 in serie op 12,6V en de ECC81 kan ook zo op pin 4 en 5 met 9 open.
Dubbele spanning, halve stroom is ook half zoveel verlies.
Anne
Dat heb je weer knap uitgedokterd, maar is de diode D2 niet verkeerd om aangesloten, zoals bij een dubbelfasige gelijkrichter?, maar dit is weer net iets anders!.
Groet,
Pim
Re: Ringkern Trafo
Zit goed zo, is een andere soort spanningsverdubbelaar.PimDriessen schreef:Dat heb je weer knap uitgedokterd, maar is de diode D2 niet verkeerd om aangesloten, zoals bij een dubbelfasige gelijkrichter?, maar dit is weer net iets anders!.
Anne
