KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Bericht door peterl »

maar wat nog even belangrijk is Anne, dat is dat het vermogen maar een fractie is van wat er normaal uitkomt op hetzelfde volume.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
maar wat nog even belangrijk is Anne, dat is dat het vermogen maar een fractie is van wat er normaal uitkomt op hetzelfde volume.
Ook dat kan door het niet juist werken van de fet, bijv als de ontkoppeling door C22 (10µF) geen resultaat heeft.
Dan doet de fet sourcevolger, die de B+ van de ugt moet vasthouden, dat niet goed.Is er een soort serieweerstand met de ugt en zakt het vermogen.
Kan door teveel lek van de Z3 of van de gate-source overgang vd fet.Maar in beide gevallen zakt de uitgangsspanning.Niet erg waarschijnlijk dat zulke dingen zomaar komen en gaan, is normaal blijvend mis.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ga eerst de fet vervangen en toch op het chassis bouwen.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

De versterker speelt weer als in het begin, vreemd is dat als ik mijn iphone als input gebruik hij als je te veel power vraagt instort(vreemd toch??) Maar daarna de cd speler er achter en speelt goed, ik kan nu dus niet meer achterhalen wat de oorzaak was(jammer), maar heb de fet vernieuwd en op het chassis geplaatst en blijft nu mooi koel, dus dat is zeker de verbetering.
Hij klinkt ook beter gedetailleerder terwijl het dezelfde versterker is, het enige wat ik heb aangepast is de 150R weerstand tussen het rooster en de UGT, was draadgewonden nu metaalfilm. Die draadgewonden lijkt wat warmer met iets minder detail, ga ik nog bekijken of ik die ook ga vervangen in mijn KT150.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die weerstand voor het schermrooster is een stopweerstand tegen HF-oscilleren, een draadgewonden geval is daar niet de bedoeling.
In deze schakeling zit de fet van de voeding in het wisselstroom circuit van de eindbuis.De ugt zit tussen anode pentode en source fet.Om de fet eruit te halen (wisselstroom) moet de ugt tussen anode en kathode van de eindbuis zitten.Dat gebeurt met een elco tussen B+ en B- = kathode.
Op een of andere manier gedraagt de nieuwe fet zich beter als sourcevolger maar krijgt ook problemen als de wisselstroom (te)groot wordt = versterker hard speelt.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
Die weerstand voor het schermrooster is een stopweerstand tegen HF-oscilleren, een draadgewonden geval is daar niet de bedoeling.
In deze schakeling zit de fet van de voeding in het wisselstroom circuit van de eindbuis.De ugt zit tussen anode pentode en source fet.Om de fet eruit te halen (wisselstroom) moet de ugt tussen anode en kathode van de eindbuis zitten.Dat gebeurt met een elco tussen B+ en B- = kathode.
Op een of andere manier gedraagt de nieuwe fet zich beter als sourcevolger maar krijgt ook problemen als de wisselstroom (te)groot wordt = versterker hard speelt.
Anne
Dit laatste klopt niet helemaal Anne, ik kan de versterker helemaal opendraaien met de cd speler en tuner zonder dat hij dichtslaat, maar met de telefoon met muziek op de ingang werkt dit niet(geeft ook maar iets van 0,5v signaal), dan slaat hij wel dicht. Ik begrijp van jou dat dat die elco C22 10u de wisselspanning weghaalt, eerder werd deze best wel warm(45gr) sinds de nieuwe fet er in zit en die ook niet meer warm wordt omdat hij aan het chassis ligt wordt C22 ook minder warm lijkt het.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Dit laatste klopt niet helemaal Anne, ik kan de versterker helemaal opendraaien met de cd speler en tuner zonder dat hij dichtslaat, maar met de telefoon met muziek op de ingang werkt dit niet(geeft ook maar iets van 0,5v signaal), dan slaat hij wel dicht.[/quote]Wil je nu zeggen dat alleen de telefoon (met minder signaal) problemen geeft :?
Ik begrijp van jou dat dat die elco C22 10u de wisselspanning weghaalt, eerder werd deze best wel warm(45gr) sinds de nieuwe fet er in zit en die ook niet meer warm wordt omdat hij aan het chassis ligt wordt C22 ook minder warm lijkt het.
De C22 legt de gate aan massa voor wisselspanning, een voorwaarde om de schakeling als sourcevolger te laten werken. Dat die C warm wordt van zichzelf geloof ik niet, zal wel opgewarmd geweest zijn door de foute 22k (ipv 220k) met ruim 7W verstoken.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Zou zomaar kunnen dat de telefoon de oorzaak is van het niet werken
Er komt aardig wat RF uit en nu galvanisch verbonden :-k
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Daar zat ik ook aan te denken Bert, verder speelt hij nu constant 6 uur achter elkaar zonder een probleem.
Op alle mediums behalve mijn telefoon via de kabel, wel via BT naar de versterker, dat is geen probleem,denk dus ook dat het uit de telefoon komt.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:sure: :sure: Dat is de appel(Apple) sap die het laat kortsluiten.

Wel grappig, ik gebruik voor de telefoon nogal eens de app Neutron, kan alles aan, ook DSD, maar in de auto gekoppeld met BT en Android Auto is die vele malen beter als via de eigen installatie.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb een XQ50-pro gekocht om BT signalen van de telefoon en computer naar de versterker te sturen en dat werkt perfect.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
OpaBert schreef:
Daar zat ik ook aan te denken Bert, verder speelt hij nu constant 6 uur achter elkaar zonder een probleem.
Op alle mediums behalve mijn telefoon via de kabel, wel via BT naar de versterker, dat is geen probleem,denk dus ook dat het uit de telefoon komt.
Om wat HF rommel te verminderen zou je bijv 15pF over de R2 (100k) kunnen doen.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
peterl schreef:
OpaBert schreef:
Om wat HF rommel te verminderen zou je bijv 15pF over de R2 (100k) kunnen doen.
Anne
Dat heb ik eerder gezien in een schema van mij(die aanpassing), ga ik doen!
De C (270N) bij de ingang zit er niet in Anne, staat wel in het schema maar niet geplaatst in de laatste versterkers. Dus daar kan de rommel ook langs komen lijkt me.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
De C (270N) bij de ingang zit er niet in Anne, staat wel in het schema maar niet geplaatst in de laatste versterkers. Dus daar kan de rommel ook langs komen lijkt me.
Nee hoor, voor HF is die C net een draadje :lol:
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik ben bezig geweest met wat berekeningen voor de KT170 die ik hierna wil gaan bouwen, maar ik heb nog wel wat vragen waar ik niet uit kom.
Hoe krijg ik het vermogen per buis berekend met de huidige spanning en stroom. Ik lees over -14V over G1, hoe kan ik die berekenen?
is 70% normaal voor een triode schakeling of mag dat ook 75% of 80% zijn?
Kan die spanning nog hoger opgekrikt worden die er nu uitkomt of is dit wat het is.Ik heb de waarden van 2 versterkers geplaatst met 2 verschillende amplimo voedingen.
En is er in dit ontwerp een mogelijkheid met autobias?
Bijlagen
vergelijking Voedingen..xlsx
(11.81 KiB) 35 keer gedownload
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik zie alleen maar een lijst met onderdelen Peter
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Voor gelijkspanning snap ik het wel Peter
Als je de grafieken er bij haalt van een buis
Staat er vaak de Anode Spanning bij
En ook de maximale stroom
Ook een tabel met de Average instellingen, vaak ook ook voor push pull
In een grafiek staan verschillende lijnen met erbij de negatieve spanning op het rooster
Die kan je zelf bepalen door 1 stabiele voedingspanning op het stuurrooster aan te sluiten
Het ding trekt geen stroom En als hij wel doet is er iets mis
Met een auto bias zet je een meet weerstand in de kathode
En de Negatieve spanning loopt via een transistor naar het Stuurrooster
De Auto bias is ontworpen om een 0.6 volt stabiel te houden
Maw als er meer dan 0.6 Volt over de meet weerstand valt regelt hij het negatief op
Dus het is de juiste meet weerstand kiezen bij 100 mA kathide stroom zou je een 6 omh meet weerstand moeten gebruiken
Of met 60 mA een 10 ohm meet weerstand
Snappie Peter :D
Ohja
Met mijn Zendbuizen zat ik heel vaakbuiten en soms verover die instelling
Daar was een ICAS tabel voor intermediate ........., een hoop engels
Kwam er op neer dat je met zenden in SSB de buis gemiddeld niet zo ver uitstuurde en in ontvangst helemaal niet
Idem in FM dus mocht je de buis in de pieken ff op zijn tenen trappen
Wat ik in het begin vaak deed en om de paar weken een nieuwe ( gebruikte ) buis moest kopen 30 ct of iets PL81
Later met de wat grotere buizen die kostbaar waren leerde je dat wel af als je elk jaar een paar 3-500Z van Eimac moest gaan kopen
Iets van 700€ meen ik
Ook daar kocht ik weer goedkopere buizen uit Fysio therapie Inductie soldeer apparaten en Houtdroog apparatuur
QB4-1100 etc
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Hoe krijg ik het vermogen per buis berekend met de huidige spanning en stroom. Ik lees over -14V over G1, hoe kan ik die berekenen?
De gegevens haal je uit de grafieken die het gedrag van de buis aangeven.
Verband anodespanning/stroom bij verschillende struurroosterspanningen en evt een grafiek per schermroosterspanning.
Ook verband tussen anodestroom/stuurroosterspanning bij verschillende anodespanningen.
En met de gegevens bij een bepaalde instelling is dan het opgenomen en opgeleverde vermogen alsook de benodigde sturing te bepalen.
% van wat en waarvan ?
Kan die spanning nog hoger opgekrikt worden die er nu uitkomt of is dit wat het is.Ik heb de waarden van 2 versterkers geplaatst met 2 verschillende amplimo voedingen.
Hoe hoog de spanning mag staat (zou moeten) in het datablad. Hoe hoog de spanning kan is afhankelijk van de voeding en de beschikbare ugt.
Moet wel kunnen hoewel wat lastiger dan enkel een eindbuis want hier komt de instelling via dat Mennoding en verschillende voedingen.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

% van wat en waarvan ?
Van de max spanning die nu voorhanden is in de tabel. 210mA is het maximale.
Hoe hoog de spanning mag staat (zou moeten) in het datablad. Hoe hoog de spanning kan is afhankelijk van de voeding en de beschikbare ugt.
De buis werkt optimaal met 400V ik krijg nu 371V op de Anode, kan ik uit de voeding nog wat halen om dit hoger te krijgen of moet ik dan ipv 290VAC naar bijv. 300V.
Moet wel kunnen hoewel wat lastiger dan enkel een eindbuis want hier komt de instelling via dat Mennoding en verschillende voedingen.
Anne
Het zou prachtig zijn als jij daarvoor een Autobias kan ontwikkelen Anne :bakkie:

Wat je in de Excel ziet zijn alle spanningen die ik rond de eindbuis gemeten heb met de verschillende voedingen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
De buis werkt optimaal met 400V ik krijg nu 371V op de Anode, kan ik uit de voeding nog wat halen om dit hoger te krijgen of moet ik dan ipv 290VAC naar bijv. 300V.
Optimaal 400V :o Hangt van de doelstelling en de buis af en het max toegelaten.Bij de KT120 bijv 600V.
Waarom zou je de spanning hoger willen, geeft enkel meer warmte. Een lagere schermroosterspanning is wel interessant, heb je minder sturing nodig.Maar daar is de voeding niet op voorzien.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
peterl schreef:
Optimaal 400V :o Hangt van de doelstelling en de buis af en het max toegelaten.Bij de KT120 bijv 600V.
Waarom zou je de spanning hoger willen, geeft enkel meer warmte. Een lagere schermroosterspanning is wel interessant, heb je minder sturing nodig.Maar daar is de voeding niet op voorzien.
Anne
Andere voeding is toch altijd mogelijk?

Wat me wel opviel is dat als de spanningen hoger worden(zeg 600V) de elco's steeds lastiger te vinden worden en de prijzen van die elco's bijna verviervoudigen. :shock:
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Hallo Peter,
Kijk eens op mijn site. Onder "berekenen buizen". Misschien heb je daar wat aan.

Gr. elpeewee
OpaBert

Bericht door OpaBert »

elpeewee schreef:
Hallo Peter,
Kijk eens op mijn site. Onder "berekenen buizen". Misschien heb je daar wat aan.

Gr. elpeewee
Mijn dank voor je HomePage hier bekend te maken
Het zier er geweldig uit recht in mij n belangstelling :goeie: :goeie: :goedzo:
Hij staat ook nu op mijn beginscherm O:)
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
elpeewee schreef:
Hallo Peter,

Gr. elpeewee
Mijn dank voor je HomePage hier bekend te maken
Het zier er geweldig uit recht in mij n belangstelling :goeie: :goeie: :goedzo:
Hij staat ook nu op mijn beginscherm O:)
Ja dat geeft een jip en janneke inzicht, werkt prettig.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef:
Hier idem, mijn variac deed ook de zekering reageren. Heb simpelweg een ntc primair in serie gezet, probleem opgelost.
Klopt Barry, ik heb er een NTC bij tussen geplaatst en probleem was opgelost, bedankt. :goedzo:
Plaats reactie