Het wordt trouwens ook tijd om hem eens aan te sluiten en te testen, nu hij zover in elkaar zit. Ik ben daar wel een beetje huiverig voor, wat is een goede strategie/volgorde? Ik heb eigenlijk alleen een mulitimeter om wat simpele metingen te doen, geen oscilloscoop...
Die is er niet. Check, check en dubbelcheck of alles op de goede plek zit Als je een dubbele labvoeding hebt zou je die kunnen gebruiken en de spanning langzaam opdraaien en dan de stroom in de gaten houden. Die is in rust ongeveer 70mA. Eigenlijk is het beter om de LM er nog niet in solderen. En dan aansluiten. Dan moet er op de op-ampjes + en - 15V staan als check en het groene ledje moet gaan branden. Maar tot nu toe heb ik geen meldingen gehad dat het niet in 1 keer werkte Na inschakelen moet het ledje gaan branden en de uitgang binnen enkele mV op nul volt staan. Op de opampjes moet dan nagenoeg + en - 15V voedingsspanning staan. En dan is het luisteren Als ie goed doorgewarmd is na een half uurtje, kun je de uitgang met het potmetertje precies op 0V afregelen.
B.t.w. als je met speakers gaat testen doe er dan beslist koelpasta tussen, niet te veel en niet te weinig. Het moet net de lucht verdringen.
Hij doet het!
Even tijdelijk aangesloten, kanaal voor kanaal omdat ik maar 1 trafo had aangesloten. Eerst zonder luidspreker, alles nagemeten zoals Pjotr had aangegeven. Klopte allemaal. Daarna een luidspreker aangesloten en op de voorversterker aangesloten via XLR. Yessss, muziek. Ook eerst het ene kanaal, daarna de andere. Beide dus werkend. Was ook meteen een test voor de nieuwe XLR kabel(s). Nu verder met de definitieve bedrading.
En weer een update. Die bedrading en andere laatste montagedingetjes gaat nog een hoop tijd inzitten zeg. Daar heb ik me echt in vergist. Doordat het allemaal erg compact (krap) is, valt het allemaal niet mee. Ik mis natuurlijk ook de ervaring hiermee, maar hoe vaak ik niet de boel weer uit elkaar heb gehaald: zijkanten eraf, zijkanten er weer op, toch weer eraf.., net entree los, weer vast, trafo's los, weer vast..., oh, de voetjes moeten er nog onder... printen er weer uit, voetjes met boutjes boren en vastzetten, printen weer terug, etc, etc.
Maar goed, ik beleef er nog steeds plezier aan, nu echt bijna af (en speelt):
Printjes voor de trigger ga ik van de week bestellen. Moet ie wééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééér uit elkaar Het is een trigger mèt softstart geworden en dat past er nog wel bij. Printje is uiteindelijk 48mm x 74mm.
En weer een update. Die bedrading en andere laatste montagedingetjes gaat nog een hoop tijd inzitten zeg. Daar heb ik me echt in vergist. Doordat het allemaal erg compact (krap) is, valt het allemaal niet mee. Ik mis natuurlijk ook de ervaring hiermee, maar hoe vaak ik niet de boel weer uit elkaar heb gehaald: zijkanten eraf, zijkanten er weer op, toch weer eraf.., net entree los, weer vast, trafo's los, weer vast..., oh, de voetjes moeten er nog onder... printen er weer uit, voetjes met boutjes boren en vastzetten, printen weer terug, etc, etc.
Maar goed, ik beleef er nog steeds plezier aan, nu echt bijna af (en speelt):
IMG_20210623_180122.jpg
IMG_20210623_180033.jpg
IMG_20210623_181044.jpg
IMG_20210623_181427.jpg
Ik mis natuurlijk ook de ervaring hiermee, maar hoe vaak ik niet de boel weer uit elkaar heb gehaald: zijkanten eraf, zijkanten er weer op, toch weer eraf.., net entree los, weer vast, trafo's los, weer vast..., oh, de voetjes moeten er nog onder... printen er weer uit, voetjes met boutjes boren en vastzetten, printen weer terug, etc, etc.
Hoezo geen ervaring
Vroeger geen meccano gehad ?
Anne
Ik hoop wel dat de 3886 IC´s na het maken van de foto´s goed zijn vastgezet...
Nog niet, maar dat gaat zeker gebeuren. Omdat er dan ook koelpasta tussen IC en koelprofiel komt, wil ik zeker zijn dat die zijkant er niet nog een keer af moet
Ik mis natuurlijk ook de ervaring hiermee, maar hoe vaak ik niet de boel weer uit elkaar heb gehaald: zijkanten eraf, zijkanten er weer op, toch weer eraf.., net entree los, weer vast, trafo's los, weer vast..., oh, de voetjes moeten er nog onder... printen er weer uit, voetjes met boutjes boren en vastzetten, printen weer terug, etc, etc.
Hoezo geen ervaring
Vroeger geen meccano gehad ?
Anne
Nee, wel Lego. Maar een behuizing van Lego maken leek me geen goed idee...
Hoewel ik al sinds januari van dit jaar 2 PCB's in mijn bezit heb ben ik nu pas bezig een boodschappenlijstje met componenten samen te stellen.
Als ik de bestellijst uit de openingspost upload bij Mouser blijken er 8 componenten niet op voorraad. De lijst hieronder bevat deze 8 componenten, en de door mij voorgestelde alternatieven die wel op voorraad zijn. Voor twee componenten (LM3886TF en 2uF MKP condensator) kan ik geen alternatief vinden die op voorraad is. Commentaar op mijn keuze voor alternatieven is welkom.
LEGENDA:
BOM: Component in originele BOM, niet op voorraad bij Mouser
ALT: Alternatief, wel op voorraad bij Mouser
???: Geen alternatief op voorraad bij Mouser
BOM: 771-BC846B-T/R Nexperia BJT NPN BC846B 100mA 65V
ALT: 771-BC846215 Nexperia BJT NPN BC846 100mA 65V
De BC846 heeft een lagere gegarandeerde hfe dan de BC846B. Naar het schema kijkende lijkt mij dit geen probleem.
BOM: 571-726386-2 TE Connectivity GDS-FLACHSTECK W=6.3mm, T=0.8mm, H=8mm
ALT: 571-1217056-1 TE Connectivity PCB FASTON TAB W=6.35mm, T=0.8mm, H=7.92mm
De alternatieve Faston Tab heeft volgens de datasheet een iets grotere breedte, maar beide zijn bedoeld voor 6.35mm faston stekkers.
Lijkt mij geen probleem.
BOM: 538-22-29-2031 Molex 3P VERT HEADER, gold plated
ALT: 538-38-00-6293 Molex 3P VERT HEADER, tin plated
Deze connectors zijn wellicht niet echt nodig. Is het aan te raden om voor het aansluiten van een gebalanceerde kabel een connector te gebruiken? => Eventueel bij een andere leverancier gold plated bestellen?
BOM: 926-LM3886TF/NOPB TI LM3886TF/NOPB 68W AUDIO PWR AMP
???: Zowel LM3886TF als LM3886TF/NOPB hebben bij Mouser een levertijd van ruim een jaar! => Elders bestellen.
BOM: 871-B32672P4205K000 EPCOS MKP Capacitor 2.0uF 450volts 10%, LS=15mm, W=9
???: Verwacht 29/09/2021. Een alternatieve MKP die op voorraad is en op de PCB past heb ik niet kunnen vinden. Ook de 1.5uF en 1.8uF MKPs met dezelfde afmetingen uit dezelfde serie zijn niet op voorraad. De maximale W van 9mm blijkt erg beperkend. Ik kan wel polyester condensatoren van 2.2uF vinden die passen, maar ik vermoed dat een MKP koppel condensator (2 stuks parallel per PCB) de voorkeur heeft. => Polyester condensator kiezen of wachten met bestellen tot deze MKP weer op voorraad is?
----------
Tenslotte, kan iemand mij vertellen wat de backorder policy bij Mouser is? Als ik 4 stuks 2uF MKP's laat nasturen, betaal ik dan extra verzendkosten? Als ik het goed begrijp zijn de verzendkosten bij Mouser voor kleine bestellingen 20 euro. Als ik dat bedrag zou moeten bijbetalen voor een nabestelling, dan vind ik dat toch wel veel geld. Is het verstandig om een paar weken te wachten tot deze MKP's weer op voorraad zijn?
Wat je op noemt is allemaal uitwisselbaar grut waar alternatieven voor zijn, dat is niet het probleem. Als je elders kunt bestellen heeft dat uiteraard de voorkeur (Conrad, RS, TME, Farnell). Zeker w.b.t. de LM3886. Conrad is veel verguist hier maar mijn ervaring is dat ze tegenwoordig rap leveren. Ikzelf heb geen ervaring met Mouser met naleveren, Maar je kunt ze altijd even bellen in Eindhoven daarover.
Wat je op noemt is allemaal uitwisselbaar grut waar alternatieven voor zijn, dat is niet het probleem. Als je elders kunt bestellen heeft dat uiteraard de voorkeur (Conrad, RS, TME, Farnell). Zeker w.b.t. de LM3886. Conrad is veel verguist hier maar mijn ervaring is dat ze tegenwoordig rap leveren. Ikzelf heb geen ervaring met Mouser met naleveren, Maar je kunt ze altijd even bellen in Eindhoven daarover.
Bedankt voor je reactie.
Heb je nog een mening over de twee 2uF MKP koppel condensatoren (C21 en C22 in het schema)? Denk je dat ik deze zonder probleem kan vervangen door 2.2uF MKT condensatoren, of ga ik dan inleveren op geluidskwaliteit? En wat lever je in als je deze vervangt door 1uF MKP condensatoren, en weerstand R31 achter deze condensatoren verdubbelt van 10K naar 20K? Het LF kantelpunt blijft dan hetzelde, maar de bron-impedantie voor opamp I2Cb in de buurt van het LF kantelpunt wordt groter. Ga je hiermee wellicht een beetje inleveren op ruis performance?
Ik had een het voorjaar een bestelling bij Mouser geplaatst met daarbij enkele dingen die toen voor enkele maanden backorder stonden. (maar waar ik niet zo snel een alternatief ergens anders voor kon vinden.)
Je kon aangeven of ieder (backorder) dingetje apart moest worden gestuurd als het binnenkwam, of dat ze het op moesten sparen. ik had voor het laatste gekozen. af en toe kwam er een email als een van de dingen was binnengekomen met een verwachting voor het restant. na een paar maanden waren alle backorder dingen binnen en is het geheel zonder extra kosten verzonden.
Ik overweeg ook om 2 van deze Toroidy Audio Grade transformatoren aan te schaffen. Ik denk hierbij aan 2x22V (in plaats van 2x24V) 100VA trafo's, omdat de voedingsspanning voor de LM3886 dan dichter in de buurt blijft van de aanbevolen maximale waarde van plus en min 28V voor bedrijf met 4 ohm belasting.
@dre: Kun je bevestigen dat deze Audio Grade trafo's standaard geleverd worden met rubber onderleg schijf? Bij bestellen van standaard trafo's in de Toroidy webshop krijg je een optie om mounting pads bij te bestellen, maar deze optie is er niet bij het bestellen van Audio Grade trafo's.
Meer dan 120VA per kanaal levert je niks extra op. Heeft geen nut. Voor normaal gebruik is 100VA per kanaal voldoende.
Ja, die rubber schijf zit er bij! Je kunt overigens zonder probleem 2x 24V doen met 4 ohm speakers. Maar ook weer niet meer. Geen enkele reden om 22V te nemen. Je kunt trouwens ook bij Toroidy 4x 24V @ 250VA bestellen. Is dan een custom. Heb je 1 trafo en toch galvanisch gescheiden versterkers. Is compacter dan 2 losse trafo's. Geef dan wel op de lengte van de aansluitdraden aan ze op. Bij de trafo's die ik laatst binnen kreeg was die slechts 100mm en dat is aan de (te) korte kant. Prijs was €64,50 ex. btw. voor de 250VA audio grade variant + €19 transportkosten.
Je kunt die 2uF condensatoren niet vervangen door 2.2uF Die gaan fysiek niet passen (zijn groter). Zie dat ze eind van de maand weer leverbaar zijn.
Pjotr en dre, bedankt voor de informatie over Toroidy trafo's!
PS @Pjotr: 2.2uF MKP (polypropyleen film) condensatoren gaan inderdaad niet passen. Naar er zijn diverse 2.2uF MKT (polyester film) types verkrijgbaar die wel passen. Ik heb bijvoorbeeld nog een paar 2.2uF 100V MKT's liggen (zie foto hieronder) die zonder probleem op de PCB passen. Deze hebben een steek van 15mm en een breedte van 7mm. Maar ik zal voor de zekerheid toch maar die 2uF EPCOS MKP's na laten sturen. Een paar weken wachten is geen probleem.