Arthur Poppe OTL zelfbouw versterker hulp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Eddy Smit

Arthur Poppe OTL zelfbouw versterker hulp

Bericht door Eddy Smit »

Beste forumleden, ik ben nieuw hier. Dus zal ik me best even voorstellen. In een vorig leven heb ik elektronica gestudeerd, maar dat was na de buizentijd. Die buizen had ik vooral op mijn rapport... :roll:
Ik pruts graag aan elektronica en probeer dingen te begrijpen en herstellen. Vaak lukt dat ook wel.
Verder heb ik een fascinatie voor oude synths draagbare transistor orgels en ja buizenversterkers.
Van Uncle Doug en andere You tubers heb ik al veel geleerd.

Maar nu heb ik iets op de kop getikt waar ik betrekkelijk weinig over vind.
Het is volgens mij een OTL versterker.
Langs buiten ziet die eruit alsof hij op de kermis gediend heeft.
Langs binnen heeft het meer weg van een radiokamer op een marineschip.
Maar de klank is echt te gek. Zonder ingang perfect stil.

Hij is meerdere malen gebouwd door de zendamateur Arthur Poppe. Helaas is deze genie 5 jaar geleden silent key (overleden) en is er niets van schema's of uitleg achtergebleven.

Vandaar de vraag of de bijgevoegde foto's misschien een belletje laten rinkelen?
Heel de versterker is dubbel uitgevoerd. Met 3 voedingsblokken per buizenrack. Weegt een ton, nou ja 70 kg schat ik.
Eén versterker is perfect volgens mij. De metertjes staan mooi in het midden. Bij de andere is er onbalans.
Er staan 3 regelingen uitwendig op het buizenrack met in potlood neg, AC bias en DC bias. Ik vermoed dat ik daarmee de boel beter krijg.
Maar ik ga er niet aan draaien zonder jullie advies...
Bijlagen
IMG-20210607-WA0002.jpg
IMG-20210607-WA0004.jpg
IMG-20210607-WA0005.jpg
IMG-20210607-WA0013.jpg
IMG-20210607-WA0007.jpg
IMG-20210610-WA0008.jpeg
IMG_20210611_152400.jpg
IMG_20210613_102335.jpg
IMG_20210613_120741.jpg
IMG_20210613_102424.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Arthur Poppe OTL zelfbouw versterker hulp

Bericht door Henkjan »

Hallo Eddy, welkom hier
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Onderste foto Rechts boven zit een elco met een raar iets boven op
En welkom hier Eddy O:)
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

OpaBert schreef:
Onderste foto Rechts boven zit een elco met een raar iets boven op
En welkom hier Eddy O:)
Ja dat had ik ook opgemerkt. Het is een roestvlek. Niet opgezwollen of zo. Hij had er misschien net eentje te weinig?
Bedankt voor de verwelkoming allemaal.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Eddy! Wat een gevaarte zeg, in uiterlijk lijkt het haast wel een middengolf zender uit de tijd van de piraatschepen :D
Geen uitgangstrafo's, denk ook dat het iets OTL achtigs is. Voeding met 2 losse eindversterkers, maar zover was je zelf ook al. Kan je ook niet verder helpen, misschien dat iemand anders hier van de aanwezigen 'm herkend.
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Ik zal nog wat foto's nemen van de onderkant van de eindversterkers. Dat is ook prachtig gedaan. Ik denk zelfs dat het modules van een zender zijn die omgebouwd zijn. Onder de meeste afschermingskapjes zitten elco's, dat was effe schrikken ;) Die man woonde naast een hele grote bekende legerstock in Kalken.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoi Eddy, leuk weer een buizenliefhebber erbij.En een Vlaming zeker ? Die legerstock ken ik van lang geleden, Kalken (O-Vl).
't Is nogal een kast die je daar hebt, was een bouwer die plaats genoeg had :lol: .
Wel eigenaardig, zo te zien vier Russen (6P45S = EL509) als eindbuizen per versterker.Zou iets van 30...40W-uit geven (in 8Ω en seriebalans), maar waarom dan zoveel voeding en kast eromheen?
Was misschien voor meer dan enkel de versterker.
Wat die regelingen betreft, bij zo'n versterker is er een negatieve spanning in te stellen voor de ruststroom een regeling om de uitgangsspanning op nul te krijgen en nog een om de aansturing van de eindbuizen gelijk te maken.Die laatste vraagt een scoop, de anderen geven die meters mogelijk aan.
Anne
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Ja hoor Vlaming. En de rest is parking ;)
Ik denk ook dat het veel overkill is. Maar als je die dingen voor een appel en een ei kon krijgen?

Geen idee hoeveel de negatieve spanning moet zijn en waar ze te meten. Ik ga van het meest betrouwbare exemplaar alvast wat metingen doen.
Die met de onbalans was in het begin wat aan het schommelen. Ik ga al de buisjes er eens uithalen. Misschien een vuil contact en dat die wat aan het zoeken was. Als dat niet help, de scoop eraan en eens voorzichtig aan de biassen draaien?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met ruststromen en uitgangsspanningen doe je niks met een scoop, is gelijkstroom/spanning.
Voor een appel en een ei :o die eindbuizen alleen al 25€ en meer per stuk.
Anne
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Anne,
ik heb eens gemeten aan de uitgangen. Tussen grond en rode uitgang heb ik -2.2V tussen grond en groen -1.4V dus aan de speaker -0.75V DC
Aan het andere kanaal is dat -1.6 -2 en verschil -0.4 De speaker hangt niet aan grond.
Bij de potmeters staat: ACBA,DCBA en NEG
Aan de onderkant zitten 2 grote draadgewonden instelbare weerstanden. Die zullen voor de bias van de eindbuizen zijn. Daar blijf ik even af.

Zou het nu de bedoeling zijn om alles op 0 te krijgen? Of alles op -2??? Hoe dan ook over de speaker moet uiteindelijk 0V staan.
Waarvoor zouden de transistoren dienen? Waarom 4 ECC83 buizen erbij? nog niet gezien bij een OTL.

Voor een appel en een ei, bedoel ik bij het ontwerp en het bouwen. Waarschijnlijk heeft hij de onderdelen per kg gekocht. Waarom zou je dan niet voor een over gedimensioneerde militaire voeding gaan? Goedkoper dan onderdeeltjes los te kopen.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Hallo Eddy,

Welkom hier. En je toont weer een een versterker, die zeker niet standaard is. Het ziet er indrukwekkend uit.
De schakeling zou een circlotron kunnen zijn. Ik zie een plaatje, waarop vier aparte printen met condensatoren staan. Een standaard circlotron heeft 4 aparte hoogspannings-voedingen.
Verder zie ik ook 2 trafo's met C-kernen. Zijn dit eventueel de uitgangstrafo's? Lopen de uitgangen soms daar naar toe?
Leuk uitzoekproject.

Piet
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Hoi Piet,
het ding zit vol voedingen ;)
In het onderste rack zitten de 6V transfo's en een 210V voeding.
Die daarboven is ook voeding. Maar super gestabiliseerd. Ik heb de spanningen ervan nog niet gemeten.
Helemaal bovenaan zit er nog een voeding. Ook nog niet gemeten.
De luidspreker gaat niet naar een transfo. Ik denk dat het een echte OTL is.
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Hierbij nog wat extra foto's.
Opvallend is dat een module met regelbare weerstanden is aan de eindlampen en de andere met vaste weerstanden.
De balans kan ik met beide modules op -1.7 V en 0V tussen de uitgangsklemmen krijgen met het DC BA knopje. Die -DC en de ACBA doen niet veel. Op de foto's kan je de weg een beetje volgen.
Helaas lijkt er met éen kant iets niet te kloppen. Op de foto zie je dat de metertjes nogal ver uitslaan en dat de rode lamp brandt.
Met de middenste draaiknop naar links zie je de meting van de andere module. Die lijkt me normaler en geen rode lamp.
Maar als ik beide lampenmodules wissel blijft de fout aan dezelfde kant. Het ligt dus aan de voedingen en niet aan de lampen modules.
Aan de anodes van de eindlampen meet ik 4 maal +158V
Aan de transistor 218 318 en 211V
Verder aan de grote zwarte connector 2 keer +176V 2 keer -176V +374V en -138V Toch circlotron Piet?
De gloeispanning voor de ECC83 is 6.2V DC voor de eindlampen 6V AC
Ik vind niet direct verschillen in de voedingen.
Wel is er een klein verschil in spanningsval over de grote weerstanden op de voeding.
Misschien ze allemaal vervangen door exact dezelfde nieuwe?
Bijlagen
IMG_20210613_102335.jpg
IMG_20210613_120819.jpg
IMG_20210614_211609.jpg
IMG_20210618_165438.jpg
IMG_20210618_165515.jpg
IMG_20210618_182847.jpg
IMG_20210618_184036.jpg
IMG_20210618_184027.jpg
IMG_20210618_175206.jpg
IMG_20210618_175152.jpg
IMG_20210618_165507.jpg
IMG_20210618_165458.jpg
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Zou ik geen zekeringen plaatsen in serie met die weerstanden? Stel dat er 55mA doorgaat, hoeveel mA zekering? Fast?
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Hallo Eddy,

De foto's geven al wat meer inzicht. Maar zonder meer componenten gaan vervangen, dat lijkt mij nier zo'n goede idee. Je zult toch wat meer info over de schakeling moeten hebben, om te kunnen interpreteren.
Als ik naar de eindbuizen kijk, dan is daar te zien, dat de kathodes per paar via dikke weerstanden aan aarde liggen. Bij een normale OTL staan de buizen in serie. Dat is hier niet het geval. De buizen staan hier niet in serie. Verder is te zien, dat de stuurroosters van de eindbuizen direct gekoppeld zitten met de stuurbuizen. Welke buizen dit zijn, weet ik niet. Maar de stuurroosters van deze stuurbuizen worden weer via koppelcondensatoren aangestuurd. Je zou dus eerst eens kunnen meten, wat de spanningen zijn op deze buizen. Meet alles t.o.v. aarde.
Anodespanning eindbuizen - kathodespanning eindbuizen - roosterspanning eindbuizen. En ditzelfde voor de stuurbuizen. Dan zie je de verschillen tussen de goede en de slechte versterker. En dan proberen te interpreteren.

Piet
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Piet,
er is geen goede en slechte versterker. Beide doen het perfect als ze op de onderste positie staan--> dus voeding krijgen van de linkse voedingsblok.
Op de bovenste foto zie je de 470 ohm vermogenweerstanden. Die zou ik vervangen. Misschien is die ene vreemde eend in de bijt elco toch slecht en loopt er een lekstroompje?
De sturtrappen zijn ECC83.
Bedankt voor het meekijken en denken.
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Piet,
die dikke gouden 1 ohm weerstanden gaan volgens mij niet naar aarde. Ze gaan door het chassis naar die hoedjes +185V(kathode) de draadjes over de weerstanden gaan naar de meters. Ik denk dat de 4 meters de kathodestroom weergeven. (In stand 1 de balans, stand 2 de + en - voeding, stand 3 stromen boven en onder versterker, afhankelijk van middenste draaiknop.)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die "hoedjes" zijn de anodes :o
En het is een balansversterker met twee parallele eindbuizen. De ugt zit niet op hetzelde chassis, gaat via een stekkerverbinding naar een ander deel.
regelingen.png
regelingen.png (122.35 KiB) 353 keer bekeken
Dit zijn de instellingen voor één eindtrap.NEG stelt de ruststroom in van de vier buizen tegelijk.Met DC-BA kun je de ruststroom van de twee kanten van een eindtrap gelijk krijgen, bij draaien wordt de ene kant meer andere kant minder.
De AC-BA is om de aansturing van de eindbuizen gelijk te maken.
Met de boel boven elkaar en bedrading samengebundeld en hier en daar onder iets verdwijnt kan ik niet alles uitpluizen.Wel dat er een paniek R-C tussen de anodes van de (vermoedelijk ECC83) fasedraaier zit en dat de buizen die de eindbuizen aansturen E182CC met de triodes parallel zijn.
Anne
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Bedankt Anne. De hoedjes zijn de anodes. Ik had het juist geschreven en bij het herlezen verander ik het. Dat was niet 'knap'
Wat is een paniek R-C?
Aan de ingang zit er een powerfet. Misschien ook een beveiliging?
De eerste buis is een 6NS7 de volgende een 6U8 dan 4 keer ECC83 gevolgd door de Russen.
Gisteren knalde het balans metertje even naar alle kanten. Toch iets grondig fout in de ugt denk ik.
Wat me ook niet zou verbazen want niet alles was vastgeschroefd. Waarschijnlijk is die teruggekeerd voor herstelling en is dat nooit gebeurd...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eddy Smit schreef:
Wat is een paniek R-C?
Forumlid mtb (Michiel) heeft ooit een versterkertje gebouwd die niet stabiel was (oscilleerde), oei wat nu paniek ! Is opgelost met zo'n R-C serieschakeling tussen de anodes van de fasedraaier, vandaar :lol:
Aan de ingang zit er een powerfet. Misschien ook een beveiliging?
Denk eerder aan een plaatselijke stabilisatie van de voeding of voor gelijkstroom voor de voorversterkergloei.
De eerste buis is een 6NS7 de volgende een 6U8 dan 4 keer ECC83 gevolgd door de Russen.
Kan niet, van de vier op een rij zijn de middelsten ECC83 maar de andere twee E182CC en die zijn niet uitwisselbaar.
Gisteren knalde het balans metertje even naar alle kanten. Toch iets grondig fout in de ugt denk ik.
Wat me ook niet zou verbazen want niet alles was vastgeschroefd. Waarschijnlijk is die teruggekeerd voor herstelling en is dat nooit gebeurd...
Kijk maar uit, zonder ugt (dwz stekker er naartoe eruit of slecht kontakt) zouden de schermroosters wel 's geroosterd kunnen worden, dag eindbuizen :shock: .Tenzij er een beveiliging is voorzien.
Anne
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Zie hier de aansluitingen van de eindbuizen en de kathode weerstanden. De linkerkant van de weerstanden zit aan het chassis.

Dikke versterker.jpg
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Je hebt helemaal gelijk Piet. Was toch weer in de war met de anode. Zonneslagje denk ik...
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Anne,
Je zat er bijna op. De E1822CC zijn hier ECG8326 en 5687. Maar misschien doen de E1822CC het nog beter?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eddy Smit schreef:
Anne,
Je zat er bijna op. De E1822CC zijn hier ECG8326 en 5687. Maar misschien doen de E1822CC het nog beter?
De 5687 is ongeveer hetzelfde (dacht van RCA).De ECG8326 zegt me niks, staat er nog wat meer op ?
Ze worden hier gebruikt als kathodevolger, komt niet zo nauw, zijn beide steile triodes.
Ze hebben één eigenaardigheid, het midden van de gloeidraad zit aan pin 8.Bij andere buizen altijd pin 9.
Anne
Eddy Smit

Bericht door Eddy Smit »

Die ECG8326 zal ook wel zo'n steile zijn?
Op het ene rack zijn de ene gebruikt en op het andere de andere ;)
Bijlagen
IMG_20210622_184356.jpg
Plaats reactie