KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

douwebakker
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Bericht door douwebakker »

Hoi Peter, zit de + en de - wel goed? Zo ja, dan verdenk ik de elco en kun je deze beter vervangen.
Je hebt trouwens erg netjes gewerkt.
Douwe
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

douwebakker schreef:
Hoi Peter, zit de + en de - wel goed? Zo ja, dan verdenk ik de elco en kun je deze beter vervangen.
Je hebt trouwens erg netjes gewerkt.
Douwe
Dank je Douwe, het gaat steeds beter he :lol: Veel oefenen en bouwen helpt daarbij.
De plus en min zitten zeker goed, dan moet ik het voedingsprintje maar losschroeven en de elco vervangen, vind het zelf ook vreemd.
De versterker is zoals vanouds bij dit type bromvrij.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Toch is er een probleem, de draadbrug wordt erg heet net als de nieuw geplaatste elco, dus er zit iets fout. :think:
Ik heb de fet op een koeldeel geplaatst en omdat hij verder weg staat heb ik de 1K weerstand onder de zwarte krimpkous gemonteerd bij de fet net als de zener, dit ivm oscillatie. en daarna heb ik waar de weerstand zat een draadbrug geplaatst(is de rode draad), zie ik iets over het hoofd?
Bijlagen
brug.jpg
douwebakker
Contacteer:

Kijk even of de Fet staat te oscilleren
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Hoe doe ik dat Douwe, hier staat 380v op, scoop met 10x verzwakker?
Kan ik ook eenzelfde koelplaat gebruiken als bij de 120v versie? Is die voldoende?
Dan kan ik de fet weer op de print plaatsen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Toch is er een probleem, de draadbrug wordt erg heet net als de nieuw geplaatste elco, dus er zit iets fout. :think:
Ik heb de fet op een koeldeel geplaatst en omdat hij verder weg staat heb ik de 1K weerstand onder de zwarte krimpkous gemonteerd bij de fet net als de zener, dit ivm oscillatie. en daarna heb ik waar de weerstand zat een draadbrug geplaatst(is de rode draad), zie ik iets over het hoofd?
Er gebeuren hier rare dingen, een draadbrug die heet wordt :shock: moet er wel een ampère of meer door, waar vandaan ?
En de elco heet, kan via vier wegen stroom krijgen, twee hoogohmige weerstanden de fet en de zener.De twee weerstanden kunnen maar heel weinig stroom veroorzaken.Als de fet stuk is (sluiting) is de uitgangsspanning van de voeding hoger en met brom.Is de zener kortgesloten komt er geen spanning uit de voeding.Met een omgekeerde zener komt er misschien nog wel wat uit maar niet veel.
De 10µ elco is wel voor een voldoende hoge spanning? Als die lekt wordt de uitgangsspanning lager.
Zou niet weten waar die elco heet van wordt, moet wel iets zo zitten dat er stroom door gaat.
Mocht de fet oscilleren dan moet dat via de zener en de 1k naar de elco, worden die ook heet.
Anne
douwebakker
Contacteer:

peterl schreef:
Hoe doe ik dat Douwe, hier staat 380v op, scoop met 10x verzwakker?
Kan ik ook eenzelfde koelplaat gebruiken als bij de 120v versie? Is die voldoende?
Dan kan ik de fet weer op de print plaatsen.
Je kunt eventueel via een weerstand van 1 Mohm kijken of je oscillatie kunt zien. Misschien je oude scoop gebruiken?
Zoals Anne schrijft, het is een raar verschijnsel.
Douwe
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb het gevonden denk ik, de bleeder was ipv 220k maar 22k, denk dat er daardoor stroom gaat lopen via de elco en de brug, heb deze vervangen en het probleem was over.
Ik had een koelblok van4x 3cm op de fet geplaatst maar deze wordt nog wel behoorlijk warm(heet)Was net 55gr en langzaam oplopend. Moet die dan toch maar weer op het chassis?
Of kan die behoorlijk veel hebben?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik zag dat jij ook moeite hebt met Links en Rechts :D
En inderdaad strakke lijntjes met haakse bochten O:) Niet zo rommel als bij mij :lol: zo ben ik
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Ik zag dat jij ook moeite hebt met Links en Rechts :D
En inderdaad strakke lijntjes met haakse bochten O:) Niet zo rommel als bij mij :lol: zo ben ik
Klopt Bert, ik zet het er altijd even bij :lol:
Ik heb de ECC83 dit keer weer op 2 verschillende triode's aangesloten, rechts op 1,2,3. en links op 6,7,8. aangesloten, kan je de buisjes nog een keer wisselen en zijn ze weer nieuw.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ik heb het gevonden denk ik, de bleeder was ipv 220k maar 22k, denk dat er daardoor stroom gaat lopen via de elco en de brug, heb deze vervangen en het probleem was over.
Da's ruim 7W verstoken, wordt alles in de omgeving goed warm, vooral met dit weer :lol:
Ik had een koelblok van4x 3cm op de fet geplaatst maar deze wordt nog wel behoorlijk warm(heet)Was net 55gr en langzaam oplopend. Moet die dan toch maar weer op het chassis?
Of kan die behoorlijk veel hebben?
Zolang het niet boven 100° komt loopt 't wel los maar lijkt me niet zo gezond voor de levensduur.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb de handel net een tijdje aan laten staan en de fet koelplaat loopt tot 74gr max op, de grote 10W weerstand die er naast staat wordt zo'n 60gr met een omgevingstemperatuur van 30gr. Blijft dit voldoende binnen de perken of zeg toch aan het chassis?
Klopt het dat uiteindelijk die 22K de oorzaak van die ellende was?
Kast die er bij zit is geen plaatje maar wil er straks ook niet de hoofdprijs voor vragen als hij klaar is, als ik maar uit de kosten kom voor een nieuw project.
Bijlagen
kt120 vatsia.jpg1.jpg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ik heb de handel net een tijdje aan laten staan en de fet koelplaat loopt tot 74gr max op, de grote 10W weerstand die er naast staat wordt zo'n 60gr met een omgevingstemperatuur van 30gr. Blijft dit voldoende binnen de perken of zeg toch aan het chassis?
Klopt het dat uiteindelijk die 22K de oorzaak van die ellende was?
Kast die er bij zit is geen plaatje maar wil er straks ook niet de hoofdprijs voor vragen als hij klaar is, als ik maar uit de kosten kom voor een nieuw project.
Dat valt niet eens mee , Een pre vind ik wel een foto van onder de motorkap :!:
Dat ziet er bij jouw ook verzorgd uit
Gebouwd met nieuwe onderdelen zie ik het zwaar in
Maar ik heb op een biljart vereniging gezeten Dat deed ik eens per week en een keer trainen onder het genot van :beer:
Dat koste per jaar meer :lol:
Spoc

Bericht door Spoc »

Ach, ik heb vele hobby's / liefhebberijen inmiddels zien komen en gaan. Er gaat altijd ongemerkt meer euro's inzitten dan verwacht. Maar zolang het genieten en het plezier de boventoon blijft voeren is er nix mis mee (je moet er alleen geen droog brood om moeten eten).
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

hij staat weer in te spelen in de huiskamer, komt 15W rms@1khz uit dus met deze voeding ben ik wel tevreden naar omstandigheden, ik heb de grote elco van 470uf vervangen door een 220uf die de voeding minder belast. Ook heb ik op de fet een groter koelblok geplaatst, nu wordt de temp nog maar 60gr op het koelblok. spanning is net als met mijn eerste voeding iets te laag. Ook heb ik de draadgewonden weerstanden van 150R vervangen door metaalfilm typen, heb het gevoel dat dat beter klinkt.
Maar toen begon de versterker plots te brommen en gaf geen muziek meer??? :hide:
Versterker losgekoppeld en weer mee naar boven genomen, open geschroefd en toen alles nagemeten, niets aan de hand spanningen werken goed, instelling van de buis is goed , dus muziek er op, speelt gewoon bij laag vermogen, draai ik de knop tot half vermogen dan stil niets meer, draai ik de volume terug dan speelt hij weer :think: :think: :think:
Dit is nieuw voor mij. Ik kan dus geen vermogen vragen lijkt er op, de hoofdvoeding 360VDC klapt dan in elkaar tot 125v en komt dan weer op en gaat weer spelen. Kan een fet werken en bij te hoge belasting instorten als deze kapot is, of komt dat dat de elco nog spanning kan leveren tot deze instort. Ik verdenk de fet toch.
Shadow

Bericht door Shadow »

Elco kapot?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Shadow schreef:
Elco kapot?
Geen idee, de voedingsspanning zie je mooi rustig oplopen tot de normale waarde, dus dan denk je dat de fet goed werkt, elco is nieuw( heeft wel 6 jaar stil gelegen).
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vreemd verhaal Peter. Als er stroom gaat lopen stort de spanning in, lijkt wel een verkeerde waarde serieweerstand. Klopt die 150 Ohm wel, of zit daar per ongeluk wat anders in? Of zit een soldering in je voedingscircuit niet lekker?
Oja, gloei, blijft die spanning wel overeind?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef:
Vreemd verhaal Peter. Als er stroom gaat lopen stort de spanning in, lijkt wel een verkeerde waarde serieweerstand. Klopt die 150 Ohm wel, of zit daar per ongeluk wat anders in? Of zit een soldering in je voedingscircuit niet lekker?
Oja, gloei, blijft die spanning wel overeind?
Ga ik nog controleren Barry.

Maar hij speelde eerst boven perfect, alles klopte, daarna kast in elkaar gebouwd en na een 30min spelen begon hij te brommen zonder dat de muziek nog hoorbaar was.
open gemaakt aan het meten gegaan en brommen was weg maar toen stortte iedere keer als je vermogen vroeg de voeding in, dit doet hij al achter de elco en bleeder. Ik heb ook het idee dat hij nu veel minder power geeft, moet de potmeter veel verder opendraaien om hetzelfde geluid te krijgen als eerst. De 115mv over de 1R weerstand klopt bij beide KTbuizen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Vermoedelijk een van de diodes in de brug niet goed :( , of slecht gesoldeerd :hide:
Als er een diode niet werkt krijg je enkelfasige gelijkrichting, minder spanning en meer brom.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ga er morgen naar kijken Anne, draai de print er maar af en ga alles doorsolderen en de diodes doormeten.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ga er morgen naar kijken Anne, draai de print er maar af en ga alles doorsolderen en de diodes doormeten.
Hup en daar gaan je mooi gebogen draadjes en nette soldeerverbindigen en krimpkous :(
Succes met spoorzoeken Peter en hoop dat je het snel vind
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
peterl schreef:
Hup en daar gaan je mooi gebogen draadjes en nette soldeerverbindigen en krimpkous :(
Succes met spoorzoeken Peter en hoop dat je het snel vind
:rofl: :rofl: ja dat is dan zo, maar ik heb daar geen last van, alles zit op connectoren vast, dus losschroeven en print er uitpakken. :yeah: :yeah:
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb de print er uit gehad en alle diodes en zeners nagemeten, er was er 1 op de 120v fet die afweek en heb ik vervangen, ook de grote elco 220uf voor de zekerheid vervangen voor een andere, daarna alle soldeerpunten opnieuw gesoldeerd.
De wisselstroom gemeten die blijft 275v ook na het instorten, loopt dan heel even iets op en hersteld.
De 120V geeft geen kik, ook de gloeispanning geeft geen kik, deze blijven stabiel.
Het vormogen als hij nu speelt is maar een minimum van wat hij voor die tijd deed en als hij instort hoor je een klein plopje en hij hersteld zich dan weer na enkele seconden.
ik heb nog de ecc83 uitgewisseld en verder alle spanningen nagemeten, die klopten verder allemaal. ook nog even op 4 ohm geprobeerd maar blijft hetzelfde.
Ik heb de kt120 uitgewisseld voor mijn kt150 om te kijken of dan wel het normale vermogen er uit komt, maar maakt geen verschil.
Kan een fet ook gedeeltelijk defect raken of is het heel of kapot?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dus niks mis met de diodes.
Als bij de fet het poortje stuk gaat, ondanks de zener-bescherming, is er geen sturing meer en blijft de fet uit geleiding (behalve in omgekeerde richting wegens de inwendige diode).
De fet kan ook doorslaan, geeft kortsluiting en volle uigangsspanning.
Eigenaardig is dat het verschijnsel volumeafhankelijk is. Bij een klasseA versterker verandert het verbruik zo goed niet met het volume.
Het schema vermeld geen elco na de voeding, dus tussen ugt B+ en massa B-. Daardoor gaat de uitgangs wisselstroom ook door de fet.Gaat daardoor misschien meedoen (oscilleren).
Ik had het er al eerder over, vindt 't beetje raar (trouwens ook de 10n koppelcondensator bij de anode ECC83, maar dat is een ander verhaal). Zet 's bijv 100µF 400V tussen B+ en B-.
Anne
Plaats reactie