Oude Missions 2-weg volledig aangepast.(boekenplank )
Moderator: Beheerdersteam
-
Eddy hobby
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 10 jun 2021, 4:36
Oude Missions 2-weg volledig aangepast.(boekenplank )
Het zijn 6 ohm speakers met mid -laag boven en hoog vanonder met baspoort (571).Volgens informatie waren deze bij de start uitgerust met peerless hoge tonen (rechthoekig)en als high end beschreven.Echter later uitgebracht met ronde koepel tweeter (merk ?).Geen high end niet meer door zwak hoog tonen(geen details).Mijn aanpassingen in stappen .Eerst een high end tweeter van Visaton geplaatst ( 8 ohm) .Nu te veel hoog waarschijnlijk is het filter niet meer correct .2 de stap tweeter boven op speaker geplaatst (zoals bowers en wilkison(louter voor uitzicht (halve bol in rvs gekocht waar deze in passen .3de stap bas-mid vervangen met high end (8 ohm) en baspoort op plaats van vorige tweeter geplaatst.4 de stap via filter calculator zelf nieuwe gemaakt 6.8 mf condensator en spoel van 0,43 mh spoel( condensator is een cap (hoge kwaliteit)en spoel van 0,43mh gevonden bij speakerland.nl.Is dus een 6 db filter met scheidingsfrequentie op 2950 herz.Andere kast rondgebouwd (kast was al zeer goed gemaakt met extra verstevegingen en bituum- achtig platen.Dus kast behouden en gewoon in MDF 18 mm een andere kast rond gebouwd in trapezium vorm.Prachtig resultaat zowel optisch als weergave (ik ben uiterst tevreden deze geven nu een klank met veel details maar bass niet strak en laag genoeg.Ik werk met 5.1 versterker van denon met 70 watt rms per kanaal.Op het net een tweedehands sub gekocht met versterker van 150 rms en 25 cm woofer naar beneden gericht.Aangezien de ouderdom van de sub en lang niet gebruikt de condensators van voeding vervangen met hoor baar verschil.Aangezien ik vermogen genoeg heb ik de poort dichtgemaakt (strakkere bass) en volledig 18 mm mdf platen rond gemaakt.( ik heb een oude stetoscoop van oude bloedrukmeter en er kwam te veel geluid via de wanden (nu niet meer).Zeer strakke bass nu en aangezien het vermogen van de ingebouwde verterker (die ik uit de sub heb gehaald en achter op gemonteerd voor koeling)moet nu het volume opdrijven maar staat nog niet in de midden.Is nu veel strakker en met online toongenerator online gaat deze tot hoorbaar 28 herz.Sub ook aan gesloten volgens gegevens van Krell via de high level ingang afgetakt van voorste luidsprekers,zo gebruik het inwendig filter en staat deze na testen op 80 hz om de onderste tonen die ik tekort kom in de front speakers aan te vullen.resultaat is nu een volwaardig systeem met de klank van grote vloerstaanders (die ik trouwens niet kan zetten volgens plaats gebrek) vals font gemaakt aan sub en in bord zwart geschilderd.Natuurlijk ben ik niet in detail gegaan ben er in totaal meer dan een jaar mee bezig geweest.Weet niet hoe ik foto's hier kan bij voegen ,kan iemand mij helpen (kan bestand toevoegen maar krijg het niet open na plaatsing.MVG Eddy hobby.
Laatst gewijzigd door Eddy hobby op ma 14 jun 2021, 6:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Oude Missions 2-weg volledig aangepast.(boekenplank )
Welkom, bij deze.
Als ik zo vrij mag zijn een tip te geven. druk na het inkloppen van een zin af en toe eens op "Enter".
Dat verhoogt de leesbaarheid van het geschrevene aanmerkelijk.
Hier is niet echt makkelijk doorheen te komen.
(lijkt wel of het uit een vertaal machine komt ? )
Als ik zo vrij mag zijn een tip te geven. druk na het inkloppen van een zin af en toe eens op "Enter".
Dat verhoogt de leesbaarheid van het geschrevene aanmerkelijk.
Hier is niet echt makkelijk doorheen te komen.
(lijkt wel of het uit een vertaal machine komt ? )
-
Eddy hobby
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 10 jun 2021, 4:36
Re: Oude Missions 2-weg volledig aangepast.(boekenplank )
Ik ben aan het kijken hoe ik foto's kan plaatsen.
-
Eddy hobby
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 10 jun 2021, 4:36
Re: Oude Missions 2-weg volledig aangepast.(boekenplank )
Het klinkt zeer goed ik zie ook naar de gegevens maar vind luistertest belangrijker.
Met luiste
ik luister naar muziek en niet naar technische gegevens.
Ik vond het ook raar ,had eerst de opening van tweeter van onder open gelaten.
De rede was dan krijgt de bass meer beweging .
Vol verwondering hoorde ik geen bas maar warm midden langs de opening.
Ik dacht (proberen) als ik nu eens in het midden de origenele bas poort plaats.
En volledig niet verwacht mooie strakke bas alleen langs het poortje maar warm midden blijft langs de grotere opening bestaan.
Oke dan maar de toongenerator er aan
tot mijn verwondering starte de bassen vanaf +/- 38 hz om zonder dip of piek tot 12000 hz mooi door te lopen.(ben 66 jaar daar stop het).
Ik weet klinkt onlogisch maar men mag komen luisteren.
Heb uiteindelijk een sub van 20 jaar oud gekocht (aktief 150 watt Rms).
Gaf bas maar boemerig ,ik heb eerst de condensators van de voeding vervangen met betere kwaliteit en ook gezien de ouderdom van de sub.
Dit was duidelijk al beter maar nog niet naar mijn normen.
Rond de bestaande behuizing mdf panelen van 18 mm extra geplaatst (volledig) ,zijn nu bijna 4cm dik de wanden en gevuld met Twaron hair.
Nu wel tevreden bass start vanaf +/- 22 hz tot +/ 200 hz ,strak en geen dips en pieken.
Heb dit gesloten(zonder baspijp) omdat ik vermogen genoeg heb ,ik gebruik nog de helft van het vermogen wat meer is dan ervoor maar veel beter klinkt.
Heb deze aangesloten via aftakking van luidsprekers uitgang zoals Krell dit aanraad.
Deze combinatie is nu perfect (volgens mijn gehoor) klank maakt één geheel met details van instrumenten en alleen bas als hij op de opname zit.
De mensen mogen mits afspraak komen luisteren dat horen ze dat ik niet uit mijn nek lul.
MVG .
Met luiste
ik luister naar muziek en niet naar technische gegevens.
Ik vond het ook raar ,had eerst de opening van tweeter van onder open gelaten.
De rede was dan krijgt de bass meer beweging .
Vol verwondering hoorde ik geen bas maar warm midden langs de opening.
Ik dacht (proberen) als ik nu eens in het midden de origenele bas poort plaats.
En volledig niet verwacht mooie strakke bas alleen langs het poortje maar warm midden blijft langs de grotere opening bestaan.
Oke dan maar de toongenerator er aan
tot mijn verwondering starte de bassen vanaf +/- 38 hz om zonder dip of piek tot 12000 hz mooi door te lopen.(ben 66 jaar daar stop het).
Ik weet klinkt onlogisch maar men mag komen luisteren.
Heb uiteindelijk een sub van 20 jaar oud gekocht (aktief 150 watt Rms).
Gaf bas maar boemerig ,ik heb eerst de condensators van de voeding vervangen met betere kwaliteit en ook gezien de ouderdom van de sub.
Dit was duidelijk al beter maar nog niet naar mijn normen.
Rond de bestaande behuizing mdf panelen van 18 mm extra geplaatst (volledig) ,zijn nu bijna 4cm dik de wanden en gevuld met Twaron hair.
Nu wel tevreden bass start vanaf +/- 22 hz tot +/ 200 hz ,strak en geen dips en pieken.
Heb dit gesloten(zonder baspijp) omdat ik vermogen genoeg heb ,ik gebruik nog de helft van het vermogen wat meer is dan ervoor maar veel beter klinkt.
Heb deze aangesloten via aftakking van luidsprekers uitgang zoals Krell dit aanraad.
Deze combinatie is nu perfect (volgens mijn gehoor) klank maakt één geheel met details van instrumenten en alleen bas als hij op de opname zit.
De mensen mogen mits afspraak komen luisteren dat horen ze dat ik niet uit mijn nek lul.
MVG .
Re: Oude Missions 2-weg volledig aangepast.(boekenplank )
Hallo Eddy,
Als eerste ... welkom!
En als tweede ... wat is dit?
Als eerste ... welkom!
En als tweede ... wat is dit?
