Wat is dit voor een weerstand?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Wat is dit voor een weerstand?
Kreeg een zak vol weerstanden,meten belachelijk goed,zou wel willen weten wat het zijn.
Kon het niet vinden op het net,vandaar dat ik hier vraag.
Kon het niet vinden op het net,vandaar dat ik hier vraag.
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Het zijn ronde met 2 draden er aan. Lijkt mij van het type dat nog in de Спутник-1 gebruikt moet zijn.
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Top man,vintage dus 
Jammer genoeg staat er geen сопротивление of резистор op.
Jammer genoeg staat er geen сопротивление of резистор op.
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Yup. En als over 200 jaar een Democles versterker er mee opgegraven wordt, meten ze waarschijnlijk nog steeds belachelijk goed 
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Jammer,wat zou het zijn ?
Koolstof,metal film of draad weerstand?
Zal kijken of ze opgloeien in het donker
Koolstof,metal film of draad weerstand?
Zal kijken of ze opgloeien in het donker
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Kunt je dat beige spul er een beetje vanaf krabben en zien wat er onder zit?
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Je kan als je goed kijkt een spiraal zien lopen op de weerstand
Sluit dat iets uit ?
Sluit dat iets uit ?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Een koolweerstand. De ingesneden spiraal maakt de koolstoflaag 'langer'.
ja, een draadweerstand.OpaBert schreef:Je kan als je goed kijkt een spiraal zien lopen op de weerstand
Sluit dat iets uit ?
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Ja er is een soort metaalachtige spiraal,maar zou ook koolstof kunnen zijn,is in ieder geval vrij hard,
De eindkappen zijn magnetisch,dat is dan weer jammer,geen Spoetnik spul dus.
De eindkappen zijn magnetisch,dat is dan weer jammer,geen Spoetnik spul dus.
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Wat moet ik verstaan onder "belachelijk goed meten" ?
Een tolerantie van 0,1 % of iets dergelijks ?
Een tolerantie van 0,1 % of iets dergelijks ?
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Deze is 464 ohm en meet 463,9.
Iets van 0,02%,voor zo,n ding!
Ik denk ook kool, na het wegschrapen meet ik niks meer.
Iets van 0,02%,voor zo,n ding!
Ik denk ook kool, na het wegschrapen meet ik niks meer.
Re: Wat is dit voor een weerstand?
De echte manne zitten met fijn schuurpapier zo de waarde exact kloppend maken Peet
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Kool is zwart toch? Lijkt mij metaalfilm dan. Vandaar dat ze zo belachelijk goed meten
Die eindkapjes zijn bijna altijd van ijzer en meestal de aansluitdraden ook! zeker bij vermogensweerstanden. IJzer geleidt veel slechter de warmte dan koper en zo wordt voorkomen dat bij vermogensweerstanden het soldeer waarmee ze vastzitten gaat smelten.
Re: Wat is dit voor een weerstand?
Bedankt,allemaal.
Ga ik dus een keer wat buizen aan knopen ,wie weet is het wat
Jammer dat ik het merk niet kan achterhalen.
De aansluit draden zijn niet van ijzer.
Ga ik dus een keer wat buizen aan knopen ,wie weet is het wat
Jammer dat ik het merk niet kan achterhalen.
De aansluit draden zijn niet van ijzer.
