buizen mengversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Maar even aan het tekenen geweest met het aangepaste schema van Anne,
MicPre.png
Twee laags :-"
mic 3.JPG
Boven kant analoge massa en onderkant digitale.
mic 3 twee.JPG
mic 3 drie.JPG
De massa,s komen bij elkaar bij de voedingsmassa.
Hoop dat het wat is,aanvullingen zijn welkom....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

Ik dacht dat je van die THAT af wilde?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Ja,maar probeer het eerst zo.
Bij gebrek aan iets anders.
Anders is er ook geen progres............. :lol:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Hier staat een mogelijk alternatief voor de microfoonversterker zelf (ik bedoel het stuk tot aan de uitgang van U2), als je het kunt lezen tenminste:

viewtopic.php?f=7&t=29743&start=125#p2002684

De tweede helft van de NE5532 is overbodig als je geen gebalanceerd uitgangssignaal wilt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

democles schreef:
Ja,maar probeer het eerst zo.
Bij gebrek aan iets anders.
Anders is er ook geen progres............. :lol:
Oh, dit gaat prima werken, maar ik dacht je geen zin had om hem helemaal te gaan bestellen?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

@ Marcel

Ik had je ,,waanzinnige,, tekening uitgeplozen,maar deze heeft een FX loop en dat is wat ik graag wilde.
Bedankt voor de inbreng.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Het punt is dat je ze kunt combineren: de THAT-chip en alles links daarvan vervangen door mijn schakeling (die het op +/- 15 V ook goed moet doen) en de send-returntoestanden houden zoals je ze nu hebt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

Even wat geföbeld :D
Anne
Bijlagen
MicPre.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Bedankt Anne,dit is wat meer leesbaar :D
Goed bedoeld hoor Marcel met jouw tekening,maar dit is voor mij wat duidelijker.

Had het printje voor de THAT chip al naar China gestuurd.
Maakt niet uit,zou dit alternatief altijd kunnen bouwen.
Ben hier blij mee,thanks.

2SC2545 is moeilijk te vinden.
Laatst gewijzigd door democles op ma 14 jun 2021, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

Waarom zo ongelooflijk moeilijk doen met een paar torren?

Een dual opampje hier is meer dan voldoende, en anders lekker voor de THAT gaan, dat ik namelijk op zich een prima ontwerp.
Ieder z'n ding, maar ik zie echt niet waarom iemand al die moeite zo nemen?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Ik probeer het ruisgetal altijd onder de 3 dB te houden bij maximale versterking, zodat de versterker minder ruist dan de microfoon zelf. Als je toch alleen maar van korte afstand in de microfoon schreeuwt is dat inderdaad niet echt nodig. Overigens vind ik twee extra torretjes niet ongelooflijk moeilijk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
2SC2545 is moeilijk te vinden.
Ik heb zoveel mogelijk dingen erin getekend die je hebt of makkelijk te vinden.
Die transistors komen van Marcel, je zou er (iets minder) ook BC550 voor kunnen nemen.
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

De 2SC2545, 2SC2546 en 2SC2547 zijn inderdaad uit productie. De 2SC2713 is bijna even goed, maar het is een SMD-transistor die ook niet overal te krijgen is. Het gerucht gaat dat de ZTX851 ook erg goed is, al blijkt dat niet uit de datasheet.

Democles, als je niet op extreem lage ruis uit bent, kan BC550C inderdaad ook prima, en anders kun je wel twee 2SC2547's van me overnemen. De aansluitgegevens zijn overigens wel verschillend.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Ah!buis schreef:
Even wat geföbeld :D
Anne
Bedankt voor het föbelen!

Ik denk dat de antiparalleldioden over de basis-emitterjuncties van de ingangstorren er wel weer in moeten. De 1/f-ruis wordt er niet beter van als de basis-emitterjuncties doorslaan, en dat kan al bij 5 V als ik het me goed herinner.

Verder heb ik bij de emitters bewust twee keer 27 ohm in plaats van 1 keer 56 ohm gebruikt, in verband met de stabiliteit als de bedrading naar de potmeter lang zou zijn. Met de 27 ohm-weerstandjes direct bij de emitters zien ze niet direct de capaciteit van de draden of printsporen aan hun emitters hangen, maar eerst een dempweerstand van 27 ohm.

Ik had overigens een (instel-)potmeter van 10 kohm en 1 van 1 kohm in serie, maar die 10 kohm heb je eigenlijk alleen nodig voor grootmembraan condensatormicrofoons. Met een dynamische microfoon zal dat niet hoeven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Ik denk dat de antiparalleldioden over de basis-emitterjuncties van de ingangstorren er wel weer in moeten. De 1/f-ruis wordt er niet beter van als de basis-emitterjuncties doorslaan, en dat kan al bij 5 V als ik het me goed herinner.
De basis-emitter overgang wordt een zener in sperrichting bij iets van 6V.
Bedoel je dat de ruiseigenschappen blijvend slechter worden door de zenertoestand ?
Nooit van gehoord.Maar dan zouden de twee diode niet naar -12V moeten maar elk naar de emitter van de bijbehorende basis, zoals je getekend had.
Verder heb ik bij de emitters bewust twee keer 27 ohm in plaats van 1 keer 56 ohm gebruikt, in verband met de stabiliteit als de bedrading naar de potmeter lang zou zijn. Met de 27 ohm-weerstandjes direct bij de emitters zien ze niet direct de capaciteit van de draden of printsporen aan hun emitters hangen, maar eerst een dempweerstand van 27 ohm.
Ik ga er van uit dat het een trimpot op de print wordt, instellen en afblijven :sure: .
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Inderdaad, lawinedoorslag van de emitter-basisjunctie schijnt schade aan het kristalrooster te veroorzaken waardoor de hFE daarna sterker inzakt bij lage stromen en er meer 1/f-ruis op de basisstroom komt te zitten. Een collega van mij heeft lang voordat hij mijn collega werd daaraan gemeten en een artikel erover geschreven dat ergens op internet staat, ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Gevonden, mijn collega is de tweede auteur:
https://www.nxp.com/wcm_documents/model ... koolen.pdf
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Inderdaad, lawinedoorslag van de emitter-basisjunctie schijnt schade aan het kristalrooster te veroorzaken waardoor de hFE daarna sterker inzakt bij lage stromen en er meer 1/f-ruis op de basisstroom komt te zitten. Een collega van mij heeft lang voordat hij mijn collega werd daaraan gemeten en een artikel erover geschreven dat ergens op internet staat, ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Gevonden, mijn collega is de tweede auteur:
https://www.nxp.com/wcm_documents/model ... koolen.pdf
Interessant O:)
Zou dus komen door een niet helemaal uniforme basis-emitter overgang waardoor de zenerdoorslag aan de randen gebeurt en daar een plaatslijk te hoge stroomdichtheid geeft met beschadiging tot gevolg :(
Maakt ook het gebruik van de basis-emitter zener als ruisbron nogal onbetrouwbaar.
Anne

Maar even de diodes op een andere manier aangeloten getekend.
En verkeerde diode (D4) omgekeerd :oops:
Bijlagen
MicPre.png
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 22 jun 2021, 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Vraagje Anne,
Hoeveel versterkt het regelversterker gedeelte voor het de mengversterker in gaat.
Kon het even niet terug vinden.
Bijlagen
3toon.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Hoeveel versterkt het regelversterker gedeelte voor het de mengversterker in gaat.
Net geen 1x met de toonregelingen tussen x10 en x0,1.
De mengversterker doet een kleine 3x voor de uitgangsvolumeregeling.
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Ah!buis schreef:
Maar even de diodes op een andere manier aangesloten getekend.
D4 zit verkeerdom, verder lijkt het me prima zo.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op di 22 jun 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: buizen mengversterker

Bericht door OpaBert »

MarcelvdG schreef:
Ah!buis schreef:
Maar even de diodes op een andere manier aangesloten getekend.
D4 zit verkeerdom, verder lijkt het me prima zo.
Leuk te zien Dat Ook Demo weleens een diode verkeerd om zet
Dacht dat ik het alleen deed nu zijn we samen Peet :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Ah!buis schreef:
Maar even de diodes op een andere manier aangesloten getekend.
D4 zit verkeerdom, verder lijkt het me prima zo.
Oei ja, diodes uit oorspronkelijke tekening enkel verplaatst, moet er ook een omgekeerd :oops:
Bedankt, gelijk maar even aangepast.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Leuk te zien Dat Ook Demo weleens een diode verkeerd om zet
Dacht dat ik het alleen deed nu zijn we samen Peet :lol:
Je moet democles niet de schuld geven van mijn blunder :x :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Had het printje binnen van de PCB boer.

Heb alleen de SMD versie opamp ,opa1678 niet en de rev log potmeter van 2K is ook een probleem om te vinden.
Is er een alternatief voor?
Of doet iemand binnenkort een bestelling bij de grote jongens waar ik op mee zou kunnen liften? O:)
Bijlagen
DSC08394.JPG
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Alternatieven: gewone log-pot en een tandwieloverbrenging om de draairichting te veranderen, gewone log-pot en eraan wennen dat rechtsom zachter is, instelpot die je 1 keer instelt.
Plaats reactie